Re: Minder gezond leven maar gezond zijn

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Minder gezond leven maar gezond zijn Re: Minder gezond leven maar gezond zijn

ikke
Bijdrager

Lievergezond,

Met die hoogleraar uit Tilburg bedoelde ik de heer Stapel. Die fingeerde zijn gegevens over hufterige vleeseters.

Overigens vind ik niet persé dat mensen in een hokje gestopt moeten worden om hulp te kunnen krijgen, maar het is de realiteit. De meeste psychologen zouden het liever anders zien, maar geen diagnose = geen vergoeding voor hulp (en om die reden in veel gevallen dus helemaal geen hulp). Om dat te veranderen zou de maatschappij een heel stuk op z’n kop gezet moeten worden. Het mooist zou zijn om de focus weer wat meer op de mensheid te krijgen dan op geld, geld en nog meer geld ten koste van alles.

Wat de psychologie als discipline nu doet, is niets anders dan wat ze de meeste cliënten leren m.b.v. cognitieve gedragstherapie (juist, dat was de therapie van Beck waarover ik het in een eerdere post had): omgaan met. Natuurlijk kan het best goed zijn om mensen te doordringen van hun eigen gedachten en te leren dat je er iets anders tegenover kunt zetten, maar de CGT is echt te ver doorgeschoten daarin. Daarin gaan ze er vanuit (en tot op zekere hoogte kan het ookwel, maar niet zoals ze het onderwijzen) dat je met behulp van therapie, anders denken e.d. je hele hersenchemie kunt veranderen. Verdringingstherapie is het inderdaad ook. Als ik mezelf maar vaak genoeg zou gaan vertellen dat ik mezelf iets waard vond, zou het ook wel zo gaan voelen en zoude die “nare” gevoelens van waardeloosheid vanzelf weggaan. Het kon dan wel 3 of 4 jaar duren, maar dan heb je ook wat. O ja? Tot op de dag van vandaag niet, kan ik je vertellen.

Zelf ben ik 3 jaar geleden begonnen en daarvan ben ik er door ziekte 1,5 jaar uit geweest. In het afgelopen jaar heb ik op halve kracht gestudeerd. Op dit moment ben ik bezig met mijn tweedejaarsvakken, maar over 2 weken ga ik weer verder met de eerstejaars vakken. Mijn derdejaarsvakken heb ik inmiddels wel gedaan. Het lijkt dus nergens op en ik ben voorlopig ook nog niet klaar. Psychologie als discipline vind ik prachtig, vooral omdat ik het geweldig vind om uit te vinden hoe mensen denken (niet eens zo zeer waarom, maar wel hoe). Met ziektes in de psychologie, en dus ook met de klinische kant, heb ik ook echt helemaal niks.

Mike,

Wat betreft de psychiatrie ben ik het met je eens. Medicijnen geven om iemand hersenchemie te veranderen, hoeft an sich niet schadelijk te zijn (hoewel….), maar wanneer men stimulantia (zoals Ritalin) gaat geven, houdt het voor mij een beetje op. Het mag dan wel niet (zo) verslavend zijn, (zo)als cocaïne, je maakt er dingen mee kapot die niet kapot hoeven. De huidige vorm van psychiatrie (en eigenlijk van de gehele geneeskunde) bevalt mij niet zo.