Re: Minder gezond leven maar gezond zijn

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Minder gezond leven maar gezond zijn Re: Minder gezond leven maar gezond zijn

autumn
Bijdrager

@ Hilde: over het ego

Ik ben het wel grotendeels met je eens in wat je over het ego schrijft, maar voel dezelfde prikkel om een belangrijke nuancering aan te brengen. Het ego is naar mijn idee niet iets slechts waar je maar beter zo snel mogelijk van af kunt zijn. Het ego is een heel functioneel onderdeel van de persoonlijkheidsstructuur, alleen moet het wel zijn plaats kennen. Het ego neigt ernaar zich te willen isoleren van de buitenwereld. Het wil je doen geloven dat je het zelf bent, terwijl je veel meer bent dan je ego. En vanuit dit grotere zijn ervaar je ook de verbondenheid met je omgeving. Maar vanuit dit grotere bewustzijn heb je het ego echter wel nodig als besturingskamer om op 3D niveau (de Aarde) je dingen te doen. De grote moeilijkheid is naar mijn idee juist het bedrog van het ego en de ego-patronen die een loopje met je nemen. Wanneer dit gebeurt ben je ook het besef van verbondenheid even kwijt. Krijg je de ego-patronen ontmaskerd en geneutraliseerd, dan kun je prima in harmonie met je ego samenwerken. Zo zie ik het zelf althans.