Re: Minder gezond leven maar gezond zijn

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Minder gezond leven maar gezond zijn Re: Minder gezond leven maar gezond zijn

ikke
Bijdrager

Dirtsa,

Waterdicht zijn is wel het mooist, mits het dan in overeenstemming is met gevoel.

Anders is waterdichtheid naderen toch het mooist. En als dat contraintuïtief is, maakt het dat alleen maar mooier om uit te zoeken hoe dat dan in elkaar zit. Daarmee zeg ik dus ook niet dat ik bij voorbaat zou aannemen wat waterdicht is, omdat het waterdicht is. Overigens is het m.i. iets dat niet kan. Als het contraintuïtief is, lijkt het me onmogelijk om iets waterdicht te krijgen. Zou wel weer een leuke uitdaging zijn.

Dat waterdicht zijn heeft vooral te maken met die menselijke behoefte aan houvast en zekerheid, want die heb ook ik. Overigens zou ik je een heel interessant onderzoekssubject vinden als je die niet hebt, maar dat terzijde.

Lievergezond,

De onderzoeken in de medicijnindustrie zie ik als een vak apart. Sterker nog, medicijnonderzoek neem ik sowieso al niet bepaald serieus. Andere onderzoeken wel, mits ik ook de methoden en dergelijke kan inzien. Ook met onderzoek kun je de grootst mogelijke crap rapporteren, als je onzinanalyses uitvoert of überhaupt slechte methoden hanteert. En als je geen crap eruit krijgt, kun je hem altijd nog zelf bedenken (met een knipoog naar ene hoogleraar pschychologie uit Tilburg). Overigens: hij is dan weliswaar één van de weinigen bij wie het uitkomt, maar ik geloof nooit dat hij de enige is die dit gedaan heeft.

Die DSM is ook echt niet mijn ding, ook al vind ik het wel echt reuzeinteressant om met mijn docenten te debatteren over wat daarin staat. En nogmaals, ik begrijp wel waarom die DSM is zoals hij is. Met het huidige stelsel vallen anders zó veel mensen buiten de boot qua hulp. Toch blijf ik op gepaste afstand van de klinische psychologie en kies ik er niet voor. Ik heb niets met behandelingen uitvoeren waarin ik totaal niet geloof. Sterker nog, behandelingen die ik zelf heb gehad en waarvan ik me afvroeg welke mafkees die ooit had bedacht als genezend (Beck dus, is me inmiddels duidelijk geworden).

Ben jij overigens psychotherapeut (nog steeds, bedoel ik dan)?

Mike,

Ik geloof niet dat wij wat dit betreft op één lijn zullen komen. Maakt ook niet uit, want dat is mijn doel niet en dat is het ook nooit geweest. Net als Lievergezond geloof ik dat er met wetenschap, zoals die op bepaalde punten is, best iets te doen valt. Jij niet, en dat is mij prima. Die ruimte is er (wat mij betreft). Wat dat betreft zie ik dan ook niet veel reden om deze discussie voort te zetten. Ik heb mijn punt gemaakt en dat was mijn doel.