Re: Minder gezond leven maar gezond zijn

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Minder gezond leven maar gezond zijn Re: Minder gezond leven maar gezond zijn

Anoniem

Zonder jullie gesprek te willen onderbreken toch nog even dit:

Quote:
Je kunt toch net zo goed én emotioneel gewond zijn én proberen om op een spirituele manier te leven.

(Dennis)

Ik zou daar zelf de volgende nuance aan willen toevoegen: op een spirituele manier willen leven is voor mij inherent aan werken met/aan je emoties. Het verwonde ego waarover gesproken wordt geeft strijd en strijd gaat gepaard met emoties en zolang we ons ego niet kwijt zijn worden emoties daardoor gevoed (waarmee ik niet wil zeggen dat ik denk dat er zonder ego geen emoties zijn). De weg naar de bron (licht, God, liefde, hoe je het ook noemen wilt) is een weg van het afbouwen van het ego, het ego wil dat niet en ook dát geeft strijd en roept onder andere boosheid en frustratie op (bijv. dat van Marianne en daarna de reactie van mezelf daarop). Ik geloof niet dat mensen die niet aan hun emoties werken (cq. niet hun ellende opruimen/oplossen) spiritueel een stap verder komen hoezeer ze er ook op andere manieren mee bezig zijn..

Quote:
… omdat ze nooit hun eigen duisternis hebben onderzocht.

(Mike)

Dat is wat ik in een vorige post ook bedoel met ‘holle frase’. Ik heb persoonlijk liever dat dingen strijd geven wat soms lijdt tot in essentie onnodige confrontaties dan dat er met een spiritueel smaakje wordt gezegd dat bijv. angst (een uitspraak van Marianne, zet er alle andere emoties voor in de plaats) niet bestaat omdat je het jezelf zou aandoen en je zelf verantwoordelijk bent voor wat je innerlijk over jezelf afroept. In essentie waar, maar in de praktijk nauwelijks te doen zolang we nog een ego hebben die probeert aan te zetten tot welk soort conflict dan ook. Dat is maar weer gebleken. En dan zie ik liever de ‘Marianne en Hilda’ die op een onaangename manier met elkaar te maken kregen dan alleen degene die met een gouden randje mooie dingen zegt maar wiens donkere kanten schuil gaan onder een laagje kralen en wierook, mits we allebei in staat zijn hand in eigen boezem te steken en er lering uit te trekken. Lekker duidelijk, weet je meteen wat je aan elkaar hebt, hoe onaardig ook!

Hilda