Re: Minder gezond leven maar gezond zijn

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Minder gezond leven maar gezond zijn Re: Minder gezond leven maar gezond zijn

ikke
Bijdrager

Wetenschap bóven ervaringen zetten is weer iets heel anders. Ik kan me voorstellen dat ik me zo heb uitgedrukt (als ik het teruglees), maar daarmee bedoelde ik dat het niet aan standaardisatie voldoet. Althans, niet zonder meer, want het kán wel en ook ervaringen worden gebruikt in (kwalitatief) onderzoek. Daarnaast is onderzoek vaak een gevolg van ervaring en het is tot op zekere hoogte zelfs bedoeld als verlengstuk van ervaringen. Of dat slaagt, is een tweede. Ervaringen zijn absoluut niet minder waard dan wetenschap, maar het is m.i. wel belangrijk om na te gaan hoe je ze inzet.

Dat onderzoek altijd een belanghebbende (in die zin van het woord tenminste) heeft, is een hardnekkige mythe die ik te vaak teruglees. Ik dacht het ooit ook en dat is ook wel een beetje de buitenkant van de wetenschap. Ja, sommige onderzoeken inderdaad wel. Sommige onderzoeken zijn ook gewoon echt gebaseerd op een vraag naar kennis, op basis van een waargenomen verschijnsel. Echter, kritiek op wetenschap komt vaak neer op het aandragen van argumenten van belangenverstrengeling en dergelijke. Wat betreft is dat me een beetje te kortzichtig en vooral te gechargeerd. In sommige gevallen wil ik het zelfs een “de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt” noemen. Want ja, het komt absoluut voor, maar dat is niet wat heel de wetenschap is.

Overigens heb ik het zelf in de hand gewerkt, maar het is nu meer alsof ik de wetenschap volledig verdedig. Het is niet eens zo dat ik achter alle aspecten van de wetenschap sta en lijkt mijn punt een beetje té veel (en in een andere richting) benadrukt. Daar was het me niet om te doen. Mijn doel met mijn eerste betoog was niet meer dan een kritische noot plaatsen bij een té groot geloof in een bepaalde overtuiging, die wat mij betreft niet waterdicht is.