Re: Hallo allemaal :)

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Hallo allemaal :) Re: Hallo allemaal :)

#55837

autumn
Bijdrager

Een citaat uit de inleiding van de tekst Voortplanting en degeneratie:

Quote:
Alle vette producten zijn samengesteld uit een mix van onderstaande vetzuren, behalve transvetten. Als een product een grote hoeveelheid van een bepaald soort vetzuur bevat, heb ik die achter het type vet benoemd. Vaak zijn er een of twee soorten vetzuren dominant aanwezig. Deze heb ik onderstreept. Bij halvarine en margarine hangt het sterk van het merk af, welke twee of drie er dominant zijn.

Verzadigde vetten: vet vlees, vette vis, eieren, volle zuivel, kaas, roomboter, kokosolie, palmolie, cacaoboter, margarine en halvarine.

Enkelvoudig onverzadigde vetten: vet vlees, vette vis, eieren, volle zuivel, roomboter, palmolie, cacaoboter, noten, zaden, avocado, olijven/olijfolie, sesamolie, pinda’s/pindaolie, zonnebloemolie, margarine en halvarine.

Meervoudig onverzadigde vetten: vette vis, eieren, noten, zaden, sesamolie, pinda’s/pindaolie, zonnebloemolie, maisolie, sojaolie, margarine en halvarine.

Transvetten: deze komen nauwelijks in de natuur voor, maar wel in kunstmatig bewerkte oliën en industriële supermarkt- en fastfoodproducten. Deze kunstmatige transvetten zijn zeer schadelijk!

Om te overleven hebben we voedingsstoffen/nutriënten nodig die onder te verdelen zijn in brandstoffen/calorieën en bouw- en reparatiestoffen nodig. Zowel vetten, eiwitten als koolhydraten kunnen leverancier zijn van brandstoffen, maar alleen vetten en eiwitten kunnen als bouw- en reparatiestof ingezet worden. Koolhydraten zijn echte brandstoffen en eiwitten zijn echte bouw- en reparatiestoffen. Vetten zijn beiden en hebben daarbij ook een bescherm- en isolatiefunctie.

• 1 gram vet levert gemiddeld 9 kilocalorieën op.

• 1 gram eiwit levert gemiddeld 4 kilocalorieën op.

• 1 gram koolhydraat levert gemiddeld 4 kilocalorieën op.

Omega-3 en omega-6 zijn beiden meervoudig onverzadigde vetzuren die niet in de voeding mogen ontbreken. We noemen ze essentieel omdat ons lichaam ze zelf niet kan aanmaken. Echter, we hoeven er niet veel van binnen te krijgen.

Onderaan deze tekst staat ook een concrete lijst met richtlijnen. Zie onder het kopje: “Concrete tips voor regeneratie:”