Re: Gewicht

#24799

Webmaster
Bijdrager
Quote:
Ja,dat klopt dat zijn de zogenoemd zero-carbers. Zij eten dus alleen maar vlees,ei,vis en andere eiwitrijke&vetrijke bronnen. Volgens velen zou je daardoor dus ook afvallen als een tierelier zonder enige beweging,omdat het een krachtige hongerstiller is.

Joey, ik denk dat ik daar heel dicht tegenaan zit. Ik eet geen rijst meer, geen quinoa, linzen of andere granen en peulvruchten. Ik haal mijn carbs alleen nog maar uit lactose in rauwe melk, honing, groente en ruwe melassesuiker (gebruik ik voor zoetzure smaak tijdens het koken). Verder bestaat mijn voeding uitsluitend uit vetten en eiwitten. Ik val inderdaad af, maar de grootste winst is hoe goed ik me hierop voel.

Maar nogmaals: dit kan uitsluitend als je sterke bijnieren hebt! Toen we met z’n allen op het GAPS-forum actief waren kwam keer op keer een soort gemodificeerd GAPS=protocol naar voren, waarbij de voordelen van GAPS pas ervaren werden als er minimale hoeveelheden kh aan toegevoegd werden (100 gram of minder). Dit werd door Joey heel grappig WAPS genoemd.

Inmiddels ken ik voldoende gevallen die ongelooflijk opknapten als ze dit deden. De zus van Rapunzl bijvoorbeeld behaalt veel meer resultaat op GAPS door toevoeging van slechts 2-3 eetlepels gierstvlokken ‘s ochtends en ‘s avonds. Rapunzel zelf stuurde me een verhaal van iemand die 90 gram rijst per dag at en weer voelde dat-ie een mens was. Andre doet het beter met toegevoegde quinoa (overigens zou ik je aanraden om nog meer carbs te gaan eten, Andre, om in gewicht toe te nemen). En zo zijn er talloze verhalen. Dit heeft allemaal met verzwakte bijnieren te maken.

Zoek dus je ‘sweet spot’ op qua kh. Het gaat erom niet te veel maar ook niet te weinig te eten. Dat is voor iedereen een andere hoeveelheid. Carbs kunnen je helpen op gewicht te blijven, maar kunnen klaarblijkelijk ook het verschil betekenen tussen je wel of niet goed voelen of een voedingsprotocol dat wel of niet succesvol is.

Mike