Re: Elke nacht wakker worden tussen 2 en 5 uur

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Elke nacht wakker worden tussen 2 en 5 uur Re: Elke nacht wakker worden tussen 2 en 5 uur

#26441

Webmaster
Bijdrager

Jeroen,

Je lijst van wat je eet klopt niet met wat je eerder in je post beweert. Je zegt geen koolhydraten goed te kunnen verteren. Waarom dan toch dat koekje ‘s middags en ‘s avonds? Of dat speltbrood, de rozijnen, de honing, de aardappelen of de rijst? Dat zijn alles bij elkaar een hoop koolhydraten die je gedurende de dag eet!

Ik weet het wel: dat koekjesmoment van 16.00u vertelt meer over jouw gezondheidsstaat dan de rest van je woorden, want dat is de beruchte cortisoldip. Veel mensen ervaren een cortisoldip tussen 15.00u en 17.00u (het Cup-A-Soup-moment, een complete industrie is hierop gebaseerd), omdat de tijd tussen middag- en avondeten simpelweg te lang is, in jouw geval tussen 12.30u en 17.30u, een tussenpoze van 5 uur.

Dit heeft alles te maken met je bloedsuikerspiegel, deze ‘dipt’ bij jou om 16.00u. Je komt dan ofwel glucose (bloedsuiker), ofwel elektrolyten (mineraalzouten) tekort. En hoe vertaalt dat zich in voedingskeuzes die je onbewust maakt? Juist ja, iets zoets of iets hartigs, bij jou is dat een koekje of kaas. Zo zie je maar weer dat we onbewust allemaal aan zelfmedicatie doen.

Hetzelfde mechanisme zie ik opspelen om 20.00u, want wat eet je dan? Chips of een koekje, oftewel iets hartigs of iets zoets. Opnieuw een ‘dip’ qua elektrolyten of glucose. Je bent dus twee keer op een dag je korte-termijnenergie aan het aanvullen, omdat je over onvoldoende lange-termijnenergie beschikt. De reden waarom je ‘s nachts wakker wordt is omdat dan opnieuw de energievoorraad op is (deze is van cruciaal belang voor een effectieve ontgifting gedurende de nacht). Heb je nooit zin in een nachtelijke snack en zo ja, bestaat deze dan opnieuw uit iets zoets of iets zouts? Word je ‘s ochtends wakker met een enorme honger?

Je loopt qua energiehuishouding voortdurend acher de feiten aan. Je glucose- en elektrolytenhuishouding is niet op orde en je ‘crasht’ voortdurend. Dit geeft onrust en is extreem schadelijk en uitputtend voor je bijnieren en je alvleesklier, die schommelingen veroorzaken in je bloedsuikerspiegel door afwisselend cortisol en insuline te produceren en dus bloedsuikerverhogend en bloedsuikerverlagend werken. Ik kan me voorstellen dat dit inwendige proces extreem vermoeiend is, iets wat je ook zelf beschrijft.

Als jij zo iemand bent die wel geboren lijkt om voornamelijk te leven op dierlijke vetten en eiwitten en zo weinig mogelijk koolhydraten, dan doe je dus iets niet goed met je voeding. De tegenstrijdigheid in jouw bericht zit hem in het feit dat je nog steeds meer koolhydraten eet dan vetten en eiwitten en daardoor zelf deze schommelingen in de hand werkt.

Als jij niet meer wil crashen, dan stel ik voor dat je je maaltijden nog veel meer baseert op vetten en eiwitten en het absolute minimum aan koolhydraten gaat opzoeken dat voor jou toepasselijk is. Dat kan heel gemakkelijk: eet bijv. volle yogurt en kwark puur en laat de rozijnen en honing weg (waarom moeten mensen sowieso zure zuivel altijd zoeten?), laat de aardappels en rijst weg uit je avondmaaltijd of beperk deze tot een minimum en verhoog ook daar je consumptie van vetten en eiwitten. Telkens als je koolhydraten vermindert moet je er meer vet voor in de plaats zetten, dat is de gouden regel, anders crash je alsnog.

Tenslotte wil ik je aanraden om vlak voor het slapen gaan een kleine maaltijd te nuttigen ter bevordering van een goede nachtrust door de bloedsuiker- en elektrolytenspiegel te stabiliseren. Bedenk dat er tussen 20.00u en 7.00u de volgende dag maar liefst 11 (!) uur zit, waarin je niet eet. Dat trek jij op dit moment niet, dus moet je daar slimmer in zijn. Zorg dat je voldoet aan je zoutbehoefte door VEELVULDIGE consumptie van Keltisch zeezout: www,keltischzeezout.com. Je zoetbehoefte zal geleidelijk verdwijnen naarmate je er meer vetten voor in de plaats zet. Jij lijkt me zo iemand die net als ik zijn maaltijden uit 60-80% vet moet laten bestaan. Heb je de moddervette yogurtsmoothie gezien die ik gisteren heb gemaakt? Hier speciaal voor jou nog een keer:

Quote:
Mijn supervette yogurtsmoothie bestond vandaag uit de volgende vetten:

Jersey yogurt (4,5% vet)

Rauwe melk (ten minste 4,5 % vet)

kokosolie

Rauwmelkse boter

Green Pasture boterolie

Levertraan

Geozoneerde olijfolie

2 rauwe eieren

Verder nog:

Lugol’s jodium

2 theelepels Sole

Blauwe druiven uit de tuin

3 theelepels donkere honing

stuifmeelpollen

Enkele druppels H2O2

Kaneel

Garam masala

Kerrie

Nootmuskaat

Komijn

Koriander

Gember

Kardamom

Karwij

5 spice

Veel iiefde

Ga maar eens met zulke maaltijden aan de slag en kijk dan wat er gebeurt!

Mike