Reageer op: Gele hesjes

Forum Forums Wereldpolitiek & nieuwsachtergronden Gele hesjes Reageer op: Gele hesjes

Elkedageenei
Sleutelbeheerder

Laat ik eens chargeren: Frankrijk staat aan de rand van een vernietigende omwenteling

Chic moralisme
…. Ik heb de laatste dagen op al die Franse nieuwszenders honderden schrijnende getuigenissen, kreten van woede, roep om hulp of dreigende woorden vol ressentiment uit hun mond gehoord. Ik ben onder de indruk. Hun president Emmanuel Macron probeerde gisteren in een lange en modieuze toespraak vol energietransitie, duurzaamheid en chic moralisme ze terug in hun hok te krijgen. Maar ze werden nog pisnijdiger omdat ze die taal juist haten. De taal van een republikeinse monarch zonder empathie voor zijn volk. Dit lijkt niet de vooravond van mei 1968, maar eerder van 14 juli 1789. Op die dag vroeg Lodewijk de XVI, bevreesd voor het woedende volk, aan de hertog de la Rochefoucauld-Liancourt: “Is dit een revolte?” De hertog antwoordde: “Nee, majesteit, het is een revolutie.”….

https://www.trouw.nl/opinie/laat-ik-eens-chargeren-frankrijk-staat-aan-de-rand-van-een-vernietigende-omwenteling~ad368c8e/?fbclid=IwAR0T3_JPlX3tdjmi4nXv3OwgeSjzATHkJz86AVj-y_9lY0yDvY4GbXUA41c