Reageer op: Cytochroom P450 Polymorfisme

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Cytochroom P450 Polymorfisme Reageer op: Cytochroom P450 Polymorfisme

gif-vrij
Bijdrager

@ Sampjes
Over die DNA test van 23andme. Weet wel dat de uitslag van deze test heel beperkt is. Ik had er zelf ook naar gekeken maar het leek mij niet voldoende. Dit heb ik gelezen:

23andme ervaringen Nederland

Hoewel 23andme een bedrijf is uit de Verenigde Staten, kun je de test ook in Nederland bestellen. Je spuugt in een buisje (daarover verderop meer) en dat buisje gaat naar de Verenigde Staten.

Je DNA string wordt door een computerchip geanalyseerd. Hierbij kijken ze niet naar de volledige set aan genen – deels omdat het qua computerkracht (en daarmee de kosten voor de consument) niet uit kan.

Maar ook deels omdat ze alleen maar mogen kijken naar geassocieerde populaties. Als het om echte ziektebeelden gaat, mag 23andme daar geen uitspraken over doen. Je krijgt dus geen volledig overzicht van alle DNA in je lijf.

Je krijgt dus niet echt een duidelijk beeld van afwijkingen in je DNA. Wel algemeen zoals lactose intolerant ed. Maar dat kan je zelf ook testen door geen lactose te nemen en te kijken wat het met je doet. Ze doen inschattingen en geven percentages aan. Misschien interessant maar daar heb je niet zoveel aan, het zijn geen daadwerkelijke feiten.