Reageer op: Tony Pantalleresco a Canadian Herbalist

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Tony Pantalleresco a Canadian Herbalist Reageer op: Tony Pantalleresco a Canadian Herbalist

Ben
Bijdrager

Bijdrage luisteraar dotcam.radio aflevering 110

‘’Normaal gesproken komt D3 uit dierlijke bron, maar er wordt beweert dat korstmos dit ook bevat. Heeft Ron hier toevallig van gehoord?
Onze exclusieve veganistische vitamine D3 (cholecalciferol) is afkomstig van een speciale, biologische en plantaardige bron, namelijk: korstmos.’’

Hoe ik het lees wilde deze persoon dus waarschijnlijk van de gelegenheid gebruik maken om de veganistische vitamine D3 vorm uit korstmos te promoten. Dit denk ik mbt mijn eerdere schrijven (aflevering 109) over D3 uit gewonnen uit wolvet. Wel vreemd vind ik dat deze persoon eerst schrijft ‘’Normaal gesproken komt D3 uit dierlijke bron, maar er wordt beweert dat korstmos dit ook bevat.’’ Heeft deze persoon dan hier zelf ook nog enige twijfel over?

In ieder geval wil ik hier zelf nog wel het een en ander over kwijt.

Vitamine D3 uit korstmos.

Deze vorm van D3 is bij mij denk ik nu al zo een kleine 2 jaar bekend. Ik heb er zelf eigenlijk nooit zoveel aandacht aan geschonken en dacht meer van…het zal allemaal wel.

Met de opruk van veganisme natuurlijk goed nieuws te noemen voor deze groep, daar de D3 gewonnen uit wolvet gewonnen ook waarschijnlijk niet echt in hun denkbeeld past. Laat nu ook zo’n 99% van de vitamine D3-supplementen op de markt worden gefabriceerd van schapenwol. Eigenlijk is wolvet ook geen echt vet en bevat met name cholesterol en een weinig aan triglyceriden. Maar cholesterol wordt door velen natuurlijk nog geassocieerd als een onprettig of ‘vies’ woord.

De relatief nieuwe ontdekking waarbij het dus ook plots mogelijk is om ook D3 te winnen uit korstmos, loopt ook wel mooi in lijn met de opkomst van veganisten. En toeval bestaat niet.

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/van-scheepjeswol-naar-vitamine-d/

Hoe wordt de D3 uit korstmos gewonnen:
”Vitamine D3 wordt vaak uit wolvet gewonnen. Daarnaast is het tegenwoordig mogelijk om vitamine D3 te winnen uit korstmossen. Een korstmos is een symbiotische samenlevingsvorm van een schimmel en een alg. De korstmossen, die eetbaar zijn en van oudsher in de voeding worden gebruikt, worden duurzaam geteeld onder gecontroleerde omstandigheden. De vitamine D3 uit korstmossen is identiek aan die uit wolvet en wordt gewonnen door extractie en vervolgens gezuiverd en geconcentreerd.”

http://www.naturafoundation.nl/monografie/vitamine_D.html

”Met behulp van nieuwe technologie is het sinds kort ook mogelijk om vitamine D3 uit plantaardige bron te produceren.”

”Een belangrijk onderdeel van het onderzoek was er op gericht om de Vitamine D3 rijke olie te winnen uit het mos met behoud van de stabiliteit. Er is een systeem ontwikkeld waarbij de olie wordt geextraheerd in een totaal gecontroleerde omgeving waarbij licht, warmte en vochtigheid stabiel worden gehouden. Dit gebeurt vlak bij de plaats waar de duurzaam geteelde korstmos wordt geoogst om optimale versheid te garanderen.”
http://www.ecomundo.bio/SUPPLEMENTS/Vegan-Vitamine-D3

Je zou dus in eerste instantie kunnen denken dat het simpel gewonnen wordt vanuit een al heel lang bestaande extractie methode, maar dan blijkt er toch een vorm van nieuwe technologie voor nodig te zijn om de stabiliteit van de gewonnen D3 uit korstmos te kunnen garanderen. Vanwege dit ‘speciale’ productie proces kan het toch ook niet anders zijn dat je dit moet vertalen met een ander prijskaartje dan de D3 uit wolvet. Ik zou wel eens wat meer over dit productie proces te weten willen komen, vooral omdat er een nieuwe technologie mee gemoeid zou zijn en deze vorm dus niet al veel eerder op de markt gebracht had kunnen worden. Ik ben er zelf nog niet achter kunnen komen om wat voor soort technologie het hierbij zou gaan en ben bang dat dit een soort geheim van de smid zal gaan blijven. Mocht toch iemand hier al meer over te weten zijn gekomen, deel deze info dan aub.

Wolvet is een bijproduct en misschien zou je het ook wel een afvalproduct kunnen noemen, dat men weer eens aan de mens heeft weten te slijten met de promotie, dat het een veel diervriendelijker gewonnen D3 vorm zou zijn, dan bv. levertraan. Men vergeet hierbij alleen (vaak) te vermelden dat levertraan niet alleen uit een geisoleerde vorm van D3 bestaat. Uit het wolvet schijnt men ook ruime hoeveelheden D3 te kunnen halen. De speciale korstmos wordt zoals ik heb vernomen waarschijnlijk geteeld hiervoor en heb geen idee hoe de verhouding is tegenover wolvet mbt de D3 die men hier uit zou kunnen halen.

Er even van uitgaande dat er werkelijk D3 uit korstmos gewonnen zou kunnen worden, dan kom je dus uiteindelijk tot een identiek product als die gewonnen uit wolvet. Ik heb nog steeds niet kunnen achterhalen of D3 uit wolvet of korstmos dan ook identiek zijn met o.a. de D3 uit dierlijke producten zoals levertraan, vis en roomboter. Men noemt het wel allemaal ook cholecalciferol, dus dan zou je ervan uit moeten gaan dat al deze vormen identiek aan elkaar zijn. Mocht iemand hier meer over weten of dit in een artikel al wel te hebben gelezen, deel het aub.

Als D3 uit korstmos identiek aan dat van uit wolvet is, zou je dan ook niet kunnen gaan spreken van een fraude gevoelig product? Een eindproduct dat veel moeilijker is om te winnen en voor een veel hogere prijs wordt verkocht als de D3 gewonnen uit wolvet. Als het uiteindelijk een identiek geïsoleerd stofje is, is het dan nog wel na te gaan of dit dan ook daadwerkelijk afkomstig is uit de korstmos. Gaat men hier dan regelmatig ter controle op, een soort van DNA test gaan doen? Ik zie dit persoonlijk niet gebeuren.

Is er bij iemand trouwens bekend of er nog meer stofjes zijn/bestaan die uit een plantaardig materiaal gewonnen worden en uiteindelijk identiek zijn met een dierlijke variant?

Hoe je het ook went of keert, uiteindelijk heb je met D3 uit korstmos ook te maken met gewoon een geïsoleerd vorm van D3.

Voor mij persoonlijk in ieder geval geen echte optie om dagelijks en langdurig te willen gaan gebruiken zonder daarbij o.a. ook mijn inname van voldoende vitamine A en K2 goed in de gaten te houden.

Laten we verder ook niet vergeten dat vitamine D vanuit de zon niet hetzelfde is als in een pilletje.

De vitamine D uit een pilletje is anders van samenstelling dan de vitamine D die in de huid wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht, iets dat veel mensen niet weten. In de huid wordt vitamine D sulfaat aangemaakt en juist deze variant is verantwoordelijk voor het prettige gevoel wat de zon ons geeft.