Reageer op: QAnon

Forum Forums Wereldpolitiek & nieuwsachtergronden QAnon Reageer op: QAnon

fatsnotbad
Sleutelbeheerder

Na het lezen van de post van Neon Revolt over Anthony Bourdain en vooral de vrouwen in zijn leven is het mij duidelijk dat hij (zijdelings) betrokken was bij morbide zaakjes. Ik vertrouwde die Ottavia al geruime tijd niet en ik heb ook mijn twijfels bij die Asia. Dit is mijn eindoordeel over Bourdain, totdat het tegendeel bewezen wordt:

Zoals eerder gezegd, als atheistische links-progressieveling (punk-verleden met drugs, letterlijk ‘van God los’) was hij vatbaar voor duistere invloeden en sfeertjes. In zijn TV-programma’s heeft hij zijn fascinatie voor dood, geweld, marteling, seksuele escapades etc. nooit onder stoelen of banken gestoken. Zoals gezegd, zijn gevoel voor humor was soms wat aan de zwarte kant.

Ook heeft hij al vele jaren een fascinatie voor wat hij altijd de ‘nasty bits’ noemde (orgaanvlees). Daar horen ook hersenen bij – hij was vooral verzot op garnalenhersenen. Een van de meest memorabele afleveringen van No Reservations was toen Bourdain samen met een eskimo-gezin rauw zeehondenvlees at en onder het bloed zat terwijl hij at.

Maar in diezelfde programma’s liet hij ook nooit na om zijn afkeer van politiek onderdrukkende regimes uit te spreken en zijn korte geschiedenislessen waren zeer inzichtelijk. Veel van de door hem bekritiseerde dictatoriale regimes waren communistisch en hieruit kunnen we opmaken dat Bourdain allesbehalve een hardline communist was. Zo ver aan de linkerkant zat hij dus helemaal niet. Sterker nog, Bourdain was enkel gematigd links. Kijk eens wat hij zei over de verkiezingsoverwinning van Trump:

The utter contempt with which privileged Eastern liberals such as myself discuss red-state, gun-country, working-class America as ridiculous and morons and rubes is largely responsible for the upswell of rage and contempt and desire to pull down the temple that we’re seeing now.

I’ve spent a lot of time in gun-country, God-fearing America. There are a hell of a lot of nice people out there, who are doing what everyone else in this world is trying to do: the best they can to get by, and take care of themselves and the people they love. When we deny them their basic humanity and legitimacy of their views, however different they may be than ours, when we mock them at every turn, and treat them with contempt, we do no one any good. Nothing nauseates me more than preaching to the converted. The self-congratulatory tone of the privileged left—just repeating and repeating and repeating the outrages of the opposition—this does not win hearts and minds. It doesn’t change anyone’s opinions. It only solidifies them, and makes things worse for all of us. We should be breaking bread with each other, and finding common ground whenever possible. I fear that is not at all what we’ve done.

https://townhall.com/tipsheet/mattvespa/2016/12/29/anthony-bourdain-snobby-liberals-hatred-for-red-state-america-caused-the-rise-of-trump-n2264590

Dat getuigt m.i. van een gezonde geest en zijn pleidooi voor eenheid i.p.v. verdeeldheid zegt mij dat het slechts een kwestie van tijd was voordat ook hij op de Trump-trein zou stappen (er zijn ook veel aanwijzingen dat Bourdain op het punt stond om een ‘Kanye’ te gaan doen).

En dan is er nog het onderwerp van pedofilie. Dit is wat ik schreef op 5 juni 2016 over een aflevering van No Reservations op de Polynesiche eilanden:

Hij vond het graf van de Franse artiest Paul Gaugin, van wie hij zegt dat hoe meer hij over Gaugin te weten kwam hoe minder hij hem mocht. Bourdain beschrijft hem o.a. als een pedofiel.

Kortom, als iemand die een echte Bourdain-fanaat was en bijna een soort studie heeft gemaakt van wat hij zei en schreef in zijn TV-shows en boeken kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat hij wel degelijk het hart op de juiste plaats had.

De foto’s van hem bedekt met bloed en met organen in zijn hand zijn echter verontrustend en daar wil ik mijn ogen niet voor sluiten. Mijn inschatting is dat hij overduidelijk een morbide kant had, geen twijfel over mogelijk, en dat de werkelijke kwade invloeden in zijn leven die heksen (misschien wel letterlijk) van vrouwen zijn geweest waar hij voor viel. Hij was altijd op zoek naar dat scherpe randje, ook in vrouwen, dat was nu eenmaal de nihilistische punker in hem.

Als ik nog een conclusie mag trekken, dan is het wel dat Bourdain al het goede en slechte in hem openlijk op tafel gooide. What you see is what you get – geen verborgen agenda’s bij deze man. Bij mij blijft het gevoel overheersen dat er beduidend meer goed in hem zat dan kwaad. Ik zou zeer verbaasd zijn als uitkwam dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan pedofilie, dat is volgens mij een grens die hij nooit heeft overschreden. Maar shockeren met bloedige foto’s? Dat past absoluut in zijn karakter. Kijk echter eens naar de ontwikkeling die hij in zijn leven heeft doorgemaakt, hij werd steeds braver: eerst stopte hij met drugs (heroine!), daarna stopte hij met roken, daarna ging het oorbelletje eruit.

Wie de feminisme-topic volgt, weet hoe vatbaar vrouwen zijn voor morele verdorvenheid en hoe belangrijk het is dat ze de leiding van rechtschapen mannen nodig hebben om hen hiervoor te behoeden. Bourdain was lang niet altijd die man, maar was wel bezig deze te worden. Hij wilde oprecht een fatsoenlijke burger worden, maar zijn slechte keus van vrouwen is uiteindelijk zijn ondergang geworden.

Mike