Zaadjes van Chia

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Zaadjes van Chia

Dit onderwerp bevat 19 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  zotteke 3 jaren, 8 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #3581

    JVG
    Participant

    Hoi,

    Een vrouw hier in het dorp neemt een thee van Chiazaadjes tegen de cholesterol. Iemand hier al van gehoord ?

    Ze neemt ook medicatie voor haar schildklier. Zit blijkbaar in de genen, haar moeder en zus ook.

    #78865

    ruud
    Participant

    Hoi JVG, ik ken chiazaadjes: bekend om de omega 3 -vetten volgens mij.

    Ik weet niet of verhitting goed is voor chia-zaadjes eigenlijk: dat is eigenlijk mijn vraag.

    Ik gebruik chia-zaadjes wel eens bij een gebakken-ei.

    Schildklier: tja of het iets genetisch is.

    Misschien indirect: bij mij in de familie komen schildklierproblemen veelvuldig voor.

    Ik vermoed dat het bij mij in de familie ook te maken heeft met een allergie voor tarwegluten, die zich uit als de hashimotoziekte: dan gaat de schildklier zichzelf aanvallen met antistoffen als reactie op deze gluten.

    Vanaf dat men stopt met deze tarwegluten gebruiken; valt dan de schildklier zichzelf ook niet meer aan?

    #78866
    Quote:
    Ze neemt ook medicatie voor haar schildklier. Zit blijkbaar in de genen, haar moeder en zus ook.

    Chiazaad bevat allerlei antinutrienten zoals fytinezuur, oxalaten en lectines die de opname van mineralen dwarsbomen en de schildklierfunctie ontregelen 😯

    #78867

    Indigo
    Participant

    Waar heb je die informatie vandaan Zotteke?

    #78868

    Anoniem

    Volgens mij zitten in alle zaden deze antinutrienten.

    Waarom niet gewoon vis of vilolie nemen voor omega 3?

    #78869

    Indigo
    Participant

    Ben het met je eens, maar bij de mensen om mij heen is Chiazaad een ware hype, ik hoor niet anders. Zelf neem ik ze niet, alleen al vanwege de koolhydraten, maar als ze bijvoorbeeld ook de schildklier ontregelen, dan wil ik graag begrijpen hoe dat dan komt, zodat ik het ook kan uitleggen.

    #78870

    Oker
    Lid

    Maar als je die zaden nu voorweekt, wat is dan het probleem?

    Deze paleo/WP blogger schrijft er heel lovend over:

    Quote:
    Ja, ik weet het, het is vogelvoer, maar de gezonde eigenschappen van Chia zaad liegen er niet om: Per eetlepel bevat Chia zaad meer calcium dan een glas melk, meer Omega-3 vetzuren dan zalm en meer antioxidanten dan blauwe bessen.

    #78871

    Poekie
    Moderator
    Quote:
    Ben het met je eens, maar bij de mensen om mij heen is Chiazaad een ware hype, ik hoor niet anders.

    Iedereen eet ook tomaten en aardappelen, heel veel mensen eten ook noten, zaden en pitten maar dat betekent nog niet dat het gezond is.

    Lia

    #78872
    Quote:
    Maar als je die zaden nu voorweekt, wat is dan het probleem?

    Ik vraag me af hoe lang je zaden moet weken en vervolgens moet roosteren om alle anti-nutrienten die de mineraalopname belemmeren te neutraliseren.

    Quote:
    Ja, ik weet het, het is vogelvoer, maar de gezonde eigenschappen van Chia zaad liegen er niet om: Per eetlepel bevat Chia zaad meer calcium dan een glas melk, meer Omega-3 vetzuren dan zalm en meer antioxidanten dan blauwe bessen.

    Chiazaad bevat Omega-3 vetzuren uit de ALFA-LINOLEENGROEP. ALA moet eerst worden omgezet in EPA en DHA om voor het lichaam bruikbaar te worden. Bij de meeste mensen is deze conversie zeer inefficient gebleken. Je kunt het vergelijken met de omzetting van beta-caroteen in retinol.

    http://www.lipidworld.com/content/8/1/33

    http://chriskresser.com/why-fish-stomps-flax-as-a-source-of-omega-3 (dit artikel gaat over lijnzaad dat iets minder ALA bevat dan chiazaad)

    Kwantiteit zegt bar weinig over kwaliteit.

    Inname is niet gelijk aan opname.

    De beste bron van omega-3 (EPA en DHA) is vette vis

    #78873

    Indigo
    Participant

    Dank je Zotteke. Dit is interessante informatie.

    Ik ben zelf niet van de noten en zaden en weet er weinig van.

    Ik gebruikte nog wel een klein beetje gebroken lijnzaad in mijn budwig-ontbijt, maar na een gesprek met Pike hierover en mijn gevoel dat mijn darmen er ook niet gunstig op reageren heb ik ze sinds gisteren laten staan.

    #78874

    Anoniem

    Lijkt mij een goed idee Indigo!

    Want vergeet ook de vezels niet, zie ook hier:

    http://www.gutsense.org/fibermenace/about_fm.html

    #78875

    Indigo
    Participant

    Lekker dan Pike 😕 Zaden, vezels en nu blijken mijn zelf gebakken lekkernijen op basis van amandelmeel boordevol omega-6 te zitten. Nu snap ik eindelijk waarom mensen het niet zo leuk vinden om bewust gemaakt te worden :mrgreen:

    Ik zou zeggen, ga nog even zo door… Evengoed toch bedankt hoor!

    #78876

    Tanja
    Participant

    ha ha balen hè, je kunt kokosmeel gebruiken Indigo, er blijft nog wel wat over

    #78877

    Anoniem

    Ja wilde ik net zeggen, kokosmeel is oke en daar kan je ook hele lekkere dingen mee maken.

    En af en toe wat amandelmeel kan wel hoor.

    #78878

    Indigo
    Participant

    Ik weet het niet Tanja. Als ik kijk naar kokosmeel dan zijn de enorme hoeveelheid vezels hét USP van kokosmeel, vind Pike vast niet goed 8)

    Het aantal koolhydraten is te overzien.

    Iemand nog iets aan te merken op vezels uit kokosmeel 8) ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.