Wil je langer jong en gezond blijven? Eet minder proteïnen

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Wil je langer jong en gezond blijven? Eet minder proteïnen

Dit onderwerp bevat 20 reacties, heeft 12 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  zotteke 3 jaren, 9 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #3530
    Quote:
    Wil je langer jong en gezond blijven? Eet minder proteïnen

    Als je af wilt vallen, helpt het om minder koolhydraten te eten. Populaire diëten zoals het Atkins-dieet, vervangen koolhydraten daarom vaak voor proteïnen. Dat lijkt ideaal, want het zorgt voor een positieve band met de weegschaal. Maar helaas neemt naast je gewicht ook je gezondheid af. Een teveel aan proteïne zorgt er zelfs voor dat we sneller ouder worden.

    In zijn boek De Voedselzandloper waarschuwt Kris Verburgh voor de gevaren van proteïnen. Deze eiwitten zitten vooral in producten als vlees en zuivel.

    Bouwstenen

    Natuurlijk kunnen we niet helemaal zonder proteïnen. Of beter gezegd: helemaal niet. Proteïnen vormen namelijk de bouwstenen van ons lichaam. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat we kunnen bewegen. Vooral onze spieren hebben dus proteïnen nodig. Zonder proteïnen zouden we niet kunnen dansen, lachen zwaaien of lopen.

    Je zou dus denken, wie groot en sterk wil worden moet veel eiwitten eten. Niet voor niets gebruiken sporters en bodybuilders veel eiwitrijke producten of proteïneshakes. Die stimuleren de eiwitproductie in het lichaam en daarmee de groei. Maar groei betekent ook veroudering.

    Ziek

    Aangemaakte proteïnen raken na verloop van tijd beschadigd en moeten worden afgebroken. Dat lukt echter niet altijd. Het kan voorkomen dat oude, versleten proteïnen aan elkaar klitten. Dan wordt het gevaarlijk, want de opeenstapeling van oude proteïnen verstikken de cel, waardoor die niet meer kan functioneren en uiteindelijk afsterft. En dat vormt de basis van veel ziekten.

    Verburgh schrijft dat volgens onderzoek een teveel aan proteïne het risico op ouderdomsziektes zoals Alzheimer, diabetes, botontkalking en hartklachten verhoogt. Wie elke dag vlees eet, heeft een vier keer hoger risico op een hartaanval vergeleken met mensen die de helft minder vlees eten. Ook kan consumptieve eten van van veel vlees de kans op darmkanker vergroten.

    De darmen hebben het sowieso zwaar te verduren onder al die binnengekregen proteïnen. Bij grote hoeveelheden lukt het de darmen niet altijd om de proteïnen goed af te breken. Onverteerde stukjes dwalen dan rond in ons spijsverteringskanaal waarin ze worden aangevallen door het immuunsysteem. Die kan daardoor overgeactiveerd raken. Een overbelast immuunsysteem doet zijn werk niet goed meer, waardoor we weer vatbaarder zijn voor ontstekingen en allergieën.

    Minder vlees

    Spontaan vegetariër worden dan maar? Volgens Verburgh is dat ook niet de oplossing. In vlees zitten veel belangrijke voedingstoffen die we niet zomaar kunnen missen. Om de eiwitinname zo laag mogelijk te houden is het daarom verstandig om niet elke dag vlees te eten. Eet bijvoorbeeld een paar dagen in de week een vleesvervanger. Of gebruik wat meer noten en peulvruchten in je maaltijd. En kun je echt niet zonder je dagelijkse stukje vlees, houd dan je duim en wijsvinger op elkaar om de portie te bepalen. De cirkel die overblijft vormt een veilige dagelijkse hoeveelheid.

    Bron: http://odenow.nl/wil-je-langer-jong-en-gezond-blijven-eet-minder-proteinen/

    Wat vinden jullie hiervan? Wat klopt? Wat klopt niet?

    #78529

    Ik gok dat dit niet klopt 😀

    Ja voor ‘supermarktvlees’ geldt dit wel natuurlijk.

    #78530

    Alles heeft kanttekeningen, maar welke precies?

    Ik vraag me dan ook af wat in supermarktvlees ervoor zorgt dat de schrijver van dat boek tot die conclusie komt.

    Het naadje van de kous dus……wie biedt?

    #78531

    Gerard
    Participant

    Daarom worden borstgevoede baby’s ook altijd doodziek en zijn binnen een jaar rijp voor het verpleegtehuis; melk bevat veel eiwitten! 😈

    #78532

    Mus
    Lid

    nou bevat borstvoeing meer vet dan eiwit…..

    #78533

    Ja daag, bij mij mn duim en wijsvinger op elkaar en dan eten ter grootte van de cirkel zou betekenen dat ik per dag ongeveer vlees mag eten ter grootte van een 2 euromunt. Wat een flauwekul.

    #78534

    Iklustvet
    Participant

    Vleesvervangers 😯 Dus elke dag vlees is niet goed? daarom moet je het vlees gaan vervangen? En waardoor dan? door een schimmel als quorn? Wil dat dan zeggen dat vlees toch zo onmisbaar is dat er een vervanger voor moet komen? En waarom groeien er dan geen vleesvervangers aan de bomen? En wat zit er dan in vleesvervangers en noten en peulvruchten dat zo goed is dat je daarmee de dingen die je moet missen als je vlees eet kunt opvangen? Nergens maakt hij een onderscheid wat voor vlees. Bovendien is Kris verburgh zelf akelig mager. Misschien klopt zijn advies als het gaat over gestressed mager supermarktvlees vol antibiotica dat gegeten wordt door gestresste mensen met zwakke levers/gal/darmflora, misschien, in dat licht, dat je dan beter af bent met quorn.

    #78535

    Anoniem
    Quote:
    En kun je echt niet zonder je dagelijkse stukje vlees, houd dan je duim en wijsvinger op elkaar om de portie te bepalen. De cirkel die overblijft vormt een veilige dagelijkse hoeveelheid.

    Dat is hetzelfde als zeggen “eet geen vlees” want zoals boselfje al schreef dat is iets groter dan een 2 euro munt.

    Quote:
    Wat vinden jullie hiervan? Wat klopt? Wat klopt niet?

    Er klopt helemaal niets van.

    Verburgh komt tot deze conclusie aan de hand van observationele dieet studies.

    Van vlees en zuivel krijg je geen diabetes alzheimer of wat dan ook. (normaal vlees en zuivel, zonder chemische toevoegingen of hormonen)

    Het menselijk lichaam is gemaakt om deze natuurlijke voedingsstoffen te verteren.

    verburgh is gewoon een useful idiot voor de vegan agenda

    #78536

    Webmaster
    Participant

    Kris Verbugh en zijn voedselzandloper, zucht. Disinfo van de bovenste plank! Wat er ook door wie dan ook wordt beweerd over voeding, vraag jezelf telkens af of er een historisch basis is voor de bewering(en). De mens heeft zichzelf al sinds mensenheugenis gevoed met dierlijke eiwitten, we hebben er o.a. onze unieke hersencapaciteit aan te danken. Klaar, einde argument, het kan in het cirkelvormige archief (de prullenbak)!

    Mike

    #78537

    In het vierkante archief dus 😀

    Ik ken de beste man niet hoor, maar ik neem aan dat

    zoiemand gewoon niet beter weet en misschien wel niet beter wil weten 😀

    Alhoewel ze dat ook van mij denken, en daar heb ik vrede mee

    #78538

    Anoniem
    Quote:
    En kun je echt niet zonder je dagelijkse stukje vlees, houd dan je duim en wijsvinger op elkaar om de portie te bepalen. De cirkel die overblijft vormt een veilige dagelijkse hoeveelheid.

    Dit is per hap neem ik aan 😀

    Net lekker twee stuks runderlever van de schotse hooglander gegeten. Lekker hoor !

    #78539

    Ufo
    Participant
    Quote:
    Wat vinden jullie hiervan? Wat klopt? Wat klopt niet?

    Wat niet klopt is dat je langer jong zou kunnen blijven.

    Je wordt elke dag ouder…

    Hoe kun je dan wel oud worden en gezond blijven?

    Daar zijn de meningen over verdeeld.

    In ieder geval wel met eiwitten, want zonder kun je niet!

    Hier een interessant filmpje van Dan Buettner.

    Hij heeft er onderzoek naar gedaan; hoe we als mensen ouder dan 100 kunnen worden, waarom de een wel en de ander niet.

    Het filmpje is Nederlands ondertiteld:

    Prachtige beelden ook over 100-jarigen die nog werken, fietsen, autorijden enzovoorts.

    #78540

    Anoniem

    Dan Buettner en zijn zgn. Blue Zones. Neigt naar vegetarisme. Hier een recensie van de WAPF over zijn boek:

    http://www.westonaprice.org/thumbs-down-reviews/blue-zones

    #78541

    Ufo
    Participant

    @satfat,

    Hij zegt nergens in het filmpje dat de mensen geen vlees eten.

    Hij geeft aan dat het resultaat van het onderzoek dat hij met zijn team gedaan heeft bij diverse bevolkingspopulaties (waar de mensen oud worden)dat het is opgevallen dat de mensen bonen, noten en vis eten, en niet aan sport doen.

    En hij geeft aan dat goede familie en vriendenbanden heel belangrijk zijn, om gezond oud te kunnen worden. Tevens onderstreept hij het belang van het hebben van een doel in het leven aan. Met andere woorden: na je pensioen achter de geraniums gaan zitten is niet bevorderlijk voor een lang leven…

    #78542

    Anoniem

    Klinkt als hij versuikerde eiwitten bedoelt, maar het niet weet.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.