Water! Dr. Batmanghelidj

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Water! Dr. Batmanghelidj

Dit onderwerp bevat 67 reacties, heeft 20 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Lievergezond 1 jaar, 2 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 68)
  • Auteur

Gerard
    Participant

Een verhelderend intervieuw met Dr. Batmanghelidj op Youtube. Engels gesproken.

Het gaat over de belangrijke rol die water in het lichaam heeft (samen met zout). Dr. Batmanghelidj is zeer kritisch over de huidige medische gang van zaken.

Anoniem

deze dokter heeft wel heel veel levervlekken op zijn hoofd, water is alleen niet genoeg lijkt mij 😆

Webmaster
    Participant

Met alle respect voor Dr Batman (gemeend, geen cynisme want hij heeft belangrijk werk gedaan!), maar je kunt niet alles gooien op uitdroging en daarmee oplossen met water. Op celniveau zijn de twee belangrijkste problemen voor de mens uitdroging en zuurstoftekort.

Gerard, ik merk dat jij heel erg propageert dat we sloten water moeten drinken, maar als ik dat doe ren ik om de haverklap naar de WC. Mijn lichaam vertelt mij: wat moet ik met al dat water? Je kunt dan beargumenteren dat dit ‘goed voor de nieren’ is, maar dat is een kulargument, het is juist heel belastend voor de nieren om constant maar dat overtollige water af te moeten voeren. Bovendien droog je hierdoor juist verder uit! En met al dat water loos je ook mineralen en enzymen die je lichaam juist keihard nodig heeft! Bovendien verdunt het stelselmatig je spijsverteringssappen (incl. je maagzuur!).

Om deze redenen is de WAPF helemaal niet zo pro-water. In plaats daarvan bevelen zij waterstof aan, de bouwsteen van water, omdat waterstof 100% overdracht (en dus hydratatie) naar de cel geeft, zonder verlies. En waar zit waterstof in grote hoeveelheden in? Juist ja, verzadigd vet! Het is waterstof dat verzadigd vet verzadigd maakt. Dit verklaart ook waarom verzadigd vet de huid zo goed hydrateert, iets waar in de laatste Wise Traditions een fantastisch artikel over is geplaatst, dat inmiddels al online staat. De WAPF beveelt de consumptie van rauwe melk en beestenbottenbouillons aan voor innerlijke hydratatie. Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn, want hiervan ren ik niet voortdurend naar het toilet en ik heb urenlang geen dorst!

Mike

Wat betekent “tallow”?

Anoniem

Rundvet

Webmaster
    Participant

Tallow staat letterlijk voor talg, een vetlaag. Dit kan reuzel zijn of niervet, maar bijv. ook lamsvet.

Mike

Anoniem

Ok ik dacht dat het alleen vet van het rund was.

Weet jij of iemand anders ook of het vet van biologische schapen of lammeren goed is om mee te bakken?

Ik bedoel niet alleen de smaak maar ook of schapen in de regel een zo normaal mogelijk dieet krijgen. Gras denk ik dan, of krijgen ze ook veel bijvoer?

Gerard
    Participant

@ Mike; Als je door water drinken steeds naar het toilet moet, dan droog je inderdaad uit en dat komt dan door onevenwichtigheid tussen water en zout. Water en zout worden in het lichaam precies in balans gehouden. Batmanghelidj raadt dan ook aan om naast het water te zorgen voor voldoende zout en zoals je in de 3 korte filmpjes van het interview kunt zien, in vrijwel precies dezelfde verhouding als sole, waarbij hij ook nog eens ongeraffineerd zeezout aanbeveelt.

Verzadigd vet bevat waterstof, water bevat nog meer waterstof en wel 2 atomen waterstof tegenover 1 atoom zuurstof. dat is 1 ding, een ander ding is hoe het organisme ermee omgaat. Daar heb ik nog onvoldoende kennis van, maar dat kunnen we uitzoeken.

Mijn ervaring met ruim water drinken is dat het de spijsvertering heel erg ten goed kan komen, maar wel alleen als je niet het voedsel verdunt, drinken tijdens de maaltijd is sterk af te raden, het verdunt inderdaad het maagzuur, wat de spijsvertering verstoord. Batmanghelidj beveelt aan om een half uur voor de maaltijd een glas water te drinken en 3 uur na de maaltijd weer een glas. Hij legt ook uit dat het water voor de maaltijd helpt om voldoende maagzuur te produceren.

Ik vind zijn boeken echt overtuigend, omdat ik de uitleg die hij erin geeft goed kan volgen en het zeer logisch overkomt. Heb je zelf wel eens een boek van hem gelezen?

Of je de nieren extra belast of juist ontlast door meer water te drinken ben ik nog niet uit. Weinig water betekent een sterkere concentratie van afvalstoffen die de nieren moeten verwerken, veel water drinken zorg voor een lagere concentratie. Meer of minder water zal in de nieren ook grote invloed hebben op de osmotische druk, ook op dat punt weet ik niet wat beter is.

Het zou interessant zijn om e.e.a. aan Dr. Batmanghelidj voor te leggen in combinatie met de ideeën van Weston Price, die hij ongetwijfeld zal kennen.

Ik vond ook zijn afkeer van de huidige gang van zaken in de medische- en farmacologische praktijk van tegenwoordig die hij uitspreekt een argument om dit interview hier in te brengen.

Webmaster
    Participant

Gerard,

Aan mijn zoutinname kan het niet liggen. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het lichaam op celniveau niet zit te wachten op water (met of zonder zout) maar op waterSTOF uit VERZADIGD VET. Daarom zijn vette dranken (rauwe melk) en bouillons/soepen zo hydraterend.

Ik heb zeer zeker zijn boek gelezen, zowel in het Engels als in het Nederlands. Je kunt Dr Batman niets meer voorleggen, want hij is al jaren dood, overleden aan een longontsteking, dat is…vocht in de longen!

Zoals gezegd, zijn werk is belangrijk, om ons ervan te doordringen dat we op celniveau vaak uitgedroogd zijn, maar het is volkomen simplistisch om te redeneren dat als je maar veel water drinkt het allemaal wel goed komt. Ook niet als je er zout in doet!

Mike

kaasmeisje
    Participant

Mike,

Hoeveel vocht neem jij in per dag en in welke vorm?

Webmaster
    Participant

Ik begin de dag met…tromroffel…WATER! Water met appelazijn, welteverstaan, een halve liter. Daarna drink ik een hele pot groene thee. Als ontbijt drink ik tegenwoordig vaak een halve liter kefir en de andere helft is vaak de lunch. Momenteel drink ik niet of nauwelijks nog rauwe melk, omdat ik kefir ben gaan beschouwen als mijn ‘wintermelk’ en pas weer meedoe met de rauwe melk in het weideseizoen. Het avondeten bestaat uit een ‘vaste’ maalijd. Tussen aanhalingstekens, omdat mijn maaltijd altijd zwemt in de vette saus, vaak op basis van kokosmelk. Het aspect vocht is dus ruimschoots in mijn voedsel en dranken vertegenwoordigd en ik ben hier ook een fervente voorstander van. Je zou kunnen zeggen dat ik dagelijks in een soort ketogen semi-vasten verkeer, waarbij ‘vet water’ een hoofdrol speelt.

Mike

kaasmeisje
    Participant

en hoeveel groenten eet je per dag?

Ufo
    Participant

Ben je naast de rauwe melk, ook tijdelijk gestopt met de yoghurt smoothies, Mike?

Webmaster
    Participant

De groente maakt onderdeel uit van de avondmaaltijd. Vaak houd ik het simpel en kies ik voor 1 en hooguit 2 of 3 verschillende groentesoorten. Met de yoghurtsmoothies ben ik inderdaad ook tijdelijk gestopt. Ik sluit me aan bij deze eerdere topic:

http://www.fatsforum.nl/topic/steeds-simpeler-eten

Mike

Ufo
    Participant

Mike,

Ook geen rauwe eieren meer? Die gooide je altijd in de smoothie…

Hoe maak je die saus, en doe je dat dan met Aman Prana of met zo`n blikje Amaizin?

Toevoeging:

Dat laatste dus denkelijk, want ik zie nu dat je kokosmelk schreef, en geen kokosolie…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 68)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.