Vraagje: Kleur in het gezicht en vitamine a

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Vraagje: Kleur in het gezicht en vitamine a

Dit onderwerp bevat 43 reacties, heeft 12 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  FloortjeL 3 jaren, 7 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 44)
  • Auteur
    Berichten
  • #4084

    Anoniem

    ok, ik heb een vraagje en het gaat over de kleur in mijn gezicht en de hoeveelheid vitamine a. Ik zit nu al ruim 1.5 jaar aan de levertraan en ook al ruim een jaar neem ik 2 eigelen in de ochtend en ik heb een tijd veel lever gegeten en dat doe ik nog steeds met leverworst.

    Ik heb sindsdien nog nooit zoveel kleur in mijn gezicht gehad en soms lijkt het net of me gezicht iets te rood word/is. Waar moet ik opletten op een teveel aan vitamine a ? Ik neem elke dag een goede theelepel blue ice royal en dan nog met de 2 eigelen erbij en de chlorella en de astasxanthin, is het dat ik misschien te veel vitamine a binnen krijg?

    Ik heb wel ergens gelezen dat als je handpalmen rood worden dat je dan echt een overdosis vitamine a binnen heb gekregen maar zover ik kan zien heb ik geen rode handpalmen. Misschien is dit wel de kleur die ik hoor te krijgen wanneer ik voldoende vitamine a binnen krijg, of moet ik nu gaan minderen of kan ik zo door blijven gaan?

    Iemand anders hier ervaring mee, ik was altijd iemand met een bleke huid en vooral in de winter maar echt sinds een half jaar heb ik nog nooit zoveel kleur in me gezicht gehad.

    #85908

    Peti
    Lid

    Hallo Caveman

    Ik lees in het boek van Adelle Davis dat grote hoeveelheden vit. A de gezondheid kunnen schaden, vooral als men een lange tijd grote hoeveelheden tot zich neemt, maar wanneer deze vitamine uit een natuurlijke bron komt is het gevaar nihil.

    Alleen bij synthetische vit.A heeft men toxische symptomen geconstateerd.

    Vit A wordt verdubbelt als men vit. E inneemt, ook wordt de werking van vit. A groter als men de dagelijkse hoeveelheid in tweeën of drieën verdeelt.

    Het is ook zo dat de ene mens meer vit. A nodig heeft als een ander, alles is afhankelijk van de groei en de oogst van het product, zoals vislevertraan afhankelijk is van het voedsel en de leeftijd van het dier (hoe ouder, hoe meer vit. A)

    In mijn notitieboekje staat (heb geen idee meer waar ik het vandaan heb 🙂

    Teveel vit. A kan vergiftiging veroorzaken, kenmerken zijn dan:

    hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, vermoeidheid.

    Teveel vit. A is schadelijk voor kinderen en zwangere vrouwen.

    Een bleke gelaatskleur geeft meer ‘kouwelijkheid’ aan. Het bloed verzamelt zich in bepaalde organen die waarschijnlijk ‘ziek’ zijn. De voeten zijn dan ook steeds koud.

    De huidskleur geeft meestal de toestand van de longen aan. Het kan natuurlijk ook andere organen zijn, maar als de huid mooi wit lijkt zijn er meestal moeilijkheden met de longen.

    Te rood kan op moeilijkheden met het hart duiden.

    De natuurlijke kleur van de huid moet lichtroze of lichtbruin zijn.

    Bij een gebrek aan vit. A kan het slijmvlies niet voldoende vocht afscheiden en dit is een ideale voedingsterrein voor de groei van bacteriën, dat vaak begint in de longen, dus het zou best kunnen dat vit. A voor een gezonde huidskleur kan zorgen…..denk ik!

    Misschien dat iemand anders hier meer over weet.

    #85909

    ikke
    Participant

    Te veel vitamine a maakt je handpalmen en voetzolen oranje. Of het gezicht er rood door wordt, weet ik niet. Ik heb op de een of andere manier ooit geleerd dat een rood gezicht bij een leverprobleem hoort.

    #85910

    Peti
    Lid

    Als er blauwe bloedvaten zichtbaar zijn in het gezicht kan een teken van leverstoornissen zijn.

    Ooit heb ik bij een cursus geleerd dat rode puntjes op de huid bij een leverprobleem hoort.

    De lever houdt ons wel bezig 😉

    #85911

    Blauwe bloedvaten staan inherent aan leverptoblemen dus… Deze heb ik namelijk sinds een tijd onder mijn ogen (vooral als ik mijn huid een beetje omlaag trek).

    Eveneens een beetje couperose.. Waarvan ik wist dat dat te maken had met eiwitvertering/maagzuur?

    Het is nogal wat..

    #85912

    Oh jee, ik heb ook blauwe bloedvaten zichtbaar. Nou ja, had toch al het idee dat mijn lever niet zo geweldig is.

    #85913

    Ja en dan… Ontgiften?

    #85914

    Peti
    Lid

    Ontgiften…dit forum staat er vol van

    maar ik hou het simpel.

    De lever stapelt voedsel op en verdeelt dit voor het hele lichaam, als de lever overladen is blijven sommige van deze vergiften aanwezig. Ze kunnen niet meer weggewerkt worden door de nieren.

    De lever zet uit, haar werkzaamheid verslecht en het bloed blijft onzuiver. Het slechtste voedsel voor de lever zijn: bewerkte producten, koude vloeistoffen, alcohol, medicijnen en drugs.

    Een uitgezette lever wordt dus veroorzaakt door teveel eten….af en toe een dagje minder eten zal een weldaad zijn voor je lever.

    Wat tevens ook een goed middel is voor leverproblemen is kleine slokjes water over de hele dag nemen….drink het water niet maar ‘eet’ het water als het ware. Laat het slokje water goed door je mond gaan, kauw er wat op en slik dan door.

    Mijn rode puntjes zijn een stuk minder geworden…… 🙂

    #85915

    ikke
    Participant

    Peti,

    Gelden die blauwe bloedvaten alleen in je gezicht of ook elders op je lichaam?

    Als klein kind had ik namelijk al blauwe bloedvaten op mijn benen. Ik heb het ooit eens gekscherend omschreven als klimrekken.

    Ten tijde van mijn eetstoornis zijn mijn onderbenen blauw geworden en eigenlijk hebben mijn benen nog steeds geen normale kleur teruggekregen. Vandaar dat ik me afvraag of dat iets zegt over mijn lever.

    Ik heb trouwens nog veel meer dingen aan mijn lijf, die volgens mij wijzen op een lijf uit balans. Mijn lymfeknopen (liezen, oksels) en knieeën en ellebogen zijn een soort oranje-beige.

    De huid rondom aan de zij- en onderkant van mijn ogen is blauw.

    Mijn hand- en voetpalmen zijn oranje.

    Genoeg kleur aan mijn lijf dus 😛 Jammer dat het geen goed teken is.

    #85916

    Ik heb ook oranje handpalmen en voetzolen. Dit heb ik al een hele tijd, dit is ook na/tijdens mijn eetstoornis begonnen.

    Mijn gelaatskleur is eerder gelig…

    #85917

    Anoniem

    Ik zit zelf te twijfelen of het nu gewoon een ‘gezonde kleur’ is of dat het wel te maken heb met te veel vitamine a. Ik weet ook dat genoeg vitamine a de lever ook beter gaat werken. Ik kan wel echt zeggen dat ik deze kleur een stuk gezonder vind dan als ik vorig jaar rond dezelfde tijd kijk.

    Zolang ik nog geen rode/oranje handen en voeten krijg dan zal ik er maar niet al te veel zorgen om maken.

    Verder heb ik geen last van adertjes op me wangen of iets dergelijks.

    Bedankt voor alle reacties zoverre.

    #85918

    Peti
    Lid

    Hallo Pinklady

    Ik zou het niet weten, lees het alleen over het gezicht, maar als je bedenkt wat de lever allemaal doet, krijgt iedereen weleens last van leverstoornissen. Gewoon de lever af en toe rust geven, daar zal je lever al dankbaar voor zijn…een dagje vrij dat wilt toch iedereen…zo ook je lever

    Geel of bijna oranje kan wijzen op milt-alvleesklier probleem, lever, maag en galblaas. Teveel zoetigheid, bijv. suiker, schaden deze organen. Dus ook hier rustig aan met de voeding en natuurlijk de stress-factor is funest voor deze organen.

    Donkerbruin gelaatskleur kan wijzen op slecht werkende nieren. De nieren zijn overwerkt en niet meer in staat om het bloed te filteren. Door de aanwezigheid van afvalstoffen maken de nieren overuren maar ze kunnen het niet meer aan en geven het afval terug aan het bloed in plaats van het in de urine over te brengen.

    Dit afval vermeerdert dan in heel het lichaam, komt op deze manier naar de oppervlakte en geeft de huid een donkerbruine kleur.

    Huid en nieren zijn ook nauw verbonden met elkaar, zweet en urine hebben namelijk een zeer gelijkaardige samenstelling.

    Eczeem, acne, psoriasis zijn meestal het gevolg van nierproblemen.

    Caveman waarom neem je chlorella en astasxanthin samen, het zijn beide toch algenplantjes?

    In een rauw eigeel zit niet zoveel vit.A, ik geloof 95 microgram en de dosering voor een volwassen iemand is 3000 microgram, gebakken lever bevat daarentegen heel veel vit.A

    #85919

    Anoniem

    Een goede kennis van mij,ze is 60, heeft al zo lang ze zich kan herinneren rode handpalmen.Wat zou dat kunnen zijn?

    #85920

    Anoniem

    Een tante van mij heeft vroeger een tijd van die flesjes gedronken met wortelsap, toen kreeg ze ook oranje handpalmen

    #85921

    Webmaster
    Participant
    Quote:
    Te veel vitamine a maakt je handpalmen en voetzolen oranje.

    Pas op dat we betacaroteen niet gaan verwarren met vit. A! Betacaroteen is pro-vitamine A, een plantaardige, voorbereidende vit. A, die door een plantenetend dier wordt omgezet in werkelijke vit. A. Vit. A is dus per definitie een DIERLIJKE vetoplosbare vitamine, die uitsluitend voorkomt in DIERLIJK VET. Van betacaroteen is bekend dat als je er teveel van eet je oranje kunt kleuren. In 2007 at ik heel veel salades met geraspte wortel en ik werd er toen ook op geattendeerd dat ik een oranje-achtige gezichtstint begon te vertonen. Ik ben toen direct gaan minderen met de wortels en mijn huid kleurde al snel weer normaal.

    Mike

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.