Voorstellen (& zonovergevoeligheid)

Forum Forums Stel jezelf even voor Voorstellen (& zonovergevoeligheid)

Dit onderwerp bevat 16 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  AnnaThi 1 jaar, 6 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #125596

    AnnaThi
    Participant

    Dag allemaal,

    4 jaar geleden heb ik een burn-out gehad, en sindsdien is het alleen maar achteruit gegaan. Ik dacht dat mijn moeheid en angst psychisch was, en ging veel therapie doen.

    Afgelopen winter werd ik erg uitgeput, alles deed pijn, meerdere blaasontstekingen, ik voelde me warrig, somber, paniekaanvallen…

    Magnesium bleek veel te helpen tegen plotseling paniek. Wat een opluchting om dat te merken! En vitamine D (ik vermoed dat ik daar sinds mijn 14e al een tekort aan heb) maakte mijn pijn minder, en m`n hoofd zonniger. Ook slik ik op eigen initatief b12 tabletten, ik kan niet zonder.
    De huisarts zag mijn klachten namelijk allemaal – op de vitamine D na- als psychisch.

    Maar nu, weer maanden later, heb ik weer wat spierkracht, ben weer wat helderder. Maar ik kan werkelijk niet meer tegen de zon. Elke avond ga ik naar het bos, maar dus pas tegen 21uur.
    Ik heb altijd al een hekel gehad aan de zon, werd er chagrijnig van. Maar het is nu zo erg dat buiten door mijn kleding heen verbrand, achter glas ook knalrood wordt, en ik met de gordijnen dicht zit.

    Ik krijg een verbrand gezicht (na < 1 minuut), pijn, slappe spieren, huilerig of bozig (het duurde even voordat ik het patroon zag), druk op mn keel, druk bij mn hart.

    Als ik s ochtend uitslaap en er ondertussen licht tussen de gordijnen door op mn gezicht valt, dan voel ik me ook al ellendig bij het wakker worden.

    Ben inmiddels nogal wanhopig wat ik ermee kan. De huisarts werd boos dat ik met deze klachten kwam, beoordeelde het zonder iets te vragen als psychosomatisch.

    #125597

    fatsnotbad
    Keymaster

    Schrijf eens op wat je op een dag eet en drinkt, dan kunnen we mee gaan denken.

    Mike

    #125598

    AnnaThi
    Participant

    Oja, typisch, het is alsof ik niet kan zweten, en m`n oksels stinken enorm. En ik krijg altijd aan het begin van de avond opeens energie.

    Ik ben nog nieuw hier, dus als mijn voedings nergens op slaat…sorry:

    Ik eet bijvoorbeeld:
    -volle yoghurt met havermout/sesam/chiazaad/lijnzaad/rozijnen
    -tomaat/broccoli/boerenkool/spinazie/advocado-smoothies met himalaya zout.

    -koffie met kokosolie

    Tussendoor:
    – pompoenpitpasta, marmite (zilvervlies)rijstekoeken.
    – gedroogde pruimen/abrikozen
    – veel noten (walnoot, amandel, pecan)
    – leverworst (voor de vitamine A)
    – natto (K2)
    – rauwe cacao. pure chocolade

    – boekweit/rijst (weinig)
    – rundvlees(ben heel lang vegetarier geweest)/zalm/ei/champignons/shiitake
    – groenten zoals tomaat, knoflook, spinazie, zoete aardappel, wortel.
    – linzen
    – soms brood

    #125599

    AnnaThi
    Participant

    En ik at vaak pindakaas, maar eergisteren gelezen dat ik daarmee beter stop.

    #125600

    YT
    Participant

    Hoe lang ben je vegetarier geweest (totaal aantal jaren)? en sinds wanneer ben je daarvan afgestapt?

    #125602

    AnnaThi
    Participant

    leeftijd
    14-17: 2x per week 50 gram vlees. geen vis
    17-28: niks, beide niet.
    28-31: 1 à 2x per maand vis
    31 (= sinds 1 jaar): 2x per week vis/vlees
    32 (sinds 4 maanden): 4x per week vis/vlees

    #125603

    AnnaThi
    Participant

    Daarbij:
    Van m`n negende tot mijn 15e heb ik fanatiek gesport (5x /week +wedstrijd) [niet geheel vrijwillig].
    Sinds m`n 14e ben ik váák moe, maar nooit lang bij stilgestaan.

    #125629

    Kaaskanlekkerzijn
    Participant

    AnnaThi,

    Je bent gevallen voor de huidige voedingstrends met veel noten, zaden en superfoods. Er zit hier wel meer voedingstoffen in dan standaard supermarktvoer (al is dit nu ook standaard supermarktvoer geworden). Maar je kan het er niet uithalen onder andere vanwege het fytinezuur wat erin zit. Bovendien zitten er nog veel meer voedingstoffen in dierlijke producten. We zijn hier niet tegen granen, zaden, noten maar je moet ze niet te veel eten en goed bewerkt. En dan nog moet je er wel tegen kunnen.

    Hier kun je kijken hoe je ze goed kunt berijden:

    Maar het is veel makkelijker om al die noten en zaden gewoon weg te laten.

    Lees deze twee eens door.
    http://www.uitdaging.net/pdf/Bijnieruitputting_Mike_Donkers.pdf
    http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding.html

    Als je meer wilt weten over Weston Price:

    En laat het volgende weg:
    – sesam, chiazaad, lijnzaad en rozijnen sesam kan een enkele keer door het eten ’s avonds maar we zijn geen vogels en we kunnen het ook niet goed verteren als we het zo veel en vaak eten.
    -tomaat/broccoli/boerenkool/spinazie/advocado-smoothies met himalaya zout. Kook alle groenten, avocado mag wel rauw.
    -koffie, dit belast je lever te veel.
    – pompoenpitpasta, (zilvervlies)rijstekoeken
    – gedroogde pruimen/abrikozen, niet gedroogd zijn ze prima maar gedroogd is het veel te zoet.
    – veel noten (walnoot, amandel, pecan) en als je ze eet eerst goed weken met iets zuur om het fytinezuur er uit te halen maar dan nog maar een enkele keer.
    – leverworst (voor de vitamine A)
    – natto, het is en blijft soja en dit heeft fyto-oestrogenen. in de levertraan met boterolie zit ook vitamine k.
    – rauwe cacao, pure chocolade niet rauw (let wel op de andere ingrediënten die erin zitten) is prima voor zo nu en dan.

    De volgende dingen kan je wel veel eten:
    volle yoghurt

    leverworst (let wel op wat er voor andere ingrediënten in zit op voedingisgezondheid.nl staat een recept daarvoor)
    ei (gebakken, (zacht) gekookt), fruit (zoet fruit niet veel) liefst zuur fruit dus zoals appels, peren, alle bessen, aardbeien, kersen, pruimen enz, stukjes kaas, yoghurt/ melkkefir, stukjes/plakjes vlees, pure chocolade,
    – boekweit/witte rijst boekweit eerst een paar uur (7-8 uur) laten weken met iets zuurs.
    – rundvlees/zalm/ei/champignons/shiitake, kaas, yoghurt, rauwe melk (van koeien die naast gras ook allemaal kruiden in dat gras hebben zitten en zo min mogelijk graan/mais/krachtvoer hebben gehad), melkkefir (kan je ook zelf maken), kip met genoeg vet erbij.
    – groenten zoals tomaat, knoflook, spinazie, zoete aardappel, koolsoorten, ui, wortel.
    – linzen, eerst een dag weken met iets zuurs en dan koken
    – brood, zorg dat je echt zuurdesem brood hebt (waar niet als nog gist in zit)
    – eet bij dit alles veel vet (mag echt heeel veeel zijn), roomboter, ghee, reuzel, ossewit, niervet, kokosolie enz. Extra vierge olijfolie als je het koud gebruikt.
    – soep gemaakt van echte botten (zorg dat je gewrichten er tussen heb zitten kippenvoeten werken het beste) in plaats van met een bouillonblokje.

    Ik zou alleen niet het vet er af halen.

    #125672

    AnnaThi
    Participant

    Wow, dankjewel!
    Heb meteen de etenswaren in m`n keukenkastjes van plaats verwisseld.
    Ik at groentensmoothies trouwens niet rauw, maar gekookt, dus dat lijkt wel goed.

    Kan je een link leggen met mijn voeding en zonovergevoeligheid?

    P.s
    Afgelopen maanden ben ik behoorlijk ziek geweest, en is er enkel een vitamine D tekort geconstateerd. Ik ben veel noten gaan eten, omdat het magnesium bevat èn het schijnt voor de huid goed te zijn. Maar n.a.v. je reactie en googlen op de phytic acid lees ik dat juist vitamine D wordt beinvloedt!
    “Mellanby discovered that consumption of high-phytate cereal grain interferes with bone growth and interrupts vitamin D metabolism. High levels of phytic acid in the context of a diet low in calcium and vitamin D resulted in rickets and a severe lack of bone formation.

    His studies showed that excessive phytate consumption uses up vitamin D. Vitamin D can mitigate the harmful effects of phytates, but according to Mellanby, “When the diet is rich in phytate, perfect bone formation can only be procured if sufficient calcium is added to a diet containing vitamin D.””

    #125673

    fatsnotbad
    Keymaster

    Je hebt een geschiedenis van vegetarisme en fysieke uitputting. Dat is hormonaal ontregelend en vit. D is ook een hormoon. Weston Price vroeg zich af of vegetariers op basis van plantaardige voeding wel aan hun vit. D kwamen, omdat D3 een vetoplosbare vitamine is uit dierlijke bron. De Amerikaanse Weston A. Price Foundation (WAPF) brengt ook regelmatig naar buiten dat we niet uitsluitend van de zon afhankelijk zijn voor vit. D, maar ook van dierlijke, vetrijke voedselbronnen van D3. Je kunt je ook voorstellen dat niet-vegetariers op basis van mager vlees eveneens deze D3 onvoldoende via voeding verkrijgen. Daarnaast eet iedereen in Nederland graan, of ze nu vlees eten of niet.

    Mike

    #125704

    fatsnotbad
    Keymaster

    Dit is het bewuste citaat van Weston Price in zijn boek Voeding en fysieke degeneratie:

    Er bestaat een misverstand dat mensen voldoende van de vitamine D-groep van activators binnenkrijgen via onze moderne plantaardige voedingsmiddelen of via zonlicht.
    Dit komt door de overtuiging dat viosterol of soortgelijke producten met andere namen, verkregen door ergosterol bloot te stellen aan ultraviolet licht [Noot van de vertaler: Vandaar de naam: (ultra)vio(let) + (ergo)sterol. Ergosterol is de voorloper van vitamine D2, de plantaardige vorm van vitamine D.], alle voedingsstoffen verschaffen die met de vitamine D-groep te maken hebben.
    Ik heb eerder vemeld dat er tenminste acht bekende D-vitamines zijn die definitief zijn geïsoleerd en twaalf waarvan beweerd wordt dat deze gedeeltelijk zijn geïsoleerd.
    Coffin heeft recentelijk met betrekking tot een tekort aan vitamine D in voedingsmiddelen het volgende vermeld5:

    1. Een representatieve lijst van veel voorkomende voedingsmiddelen werd met behulp van beproefde technieken zorgvuldig onderzocht op hun gehalte aan vitamine D.
    2. Met uitzondering van de vage mogelijkheid die eierdooiers, boter, room, lever en vis te bieden hebben, is het absoluut onmogelijk om ook maar enige hoeveelheid noemenswaardige vitamine D uit veel voorkomende voedingsmiddelen te verkrijgen.
    3. Groenten bevatten geen vitamine D.

    Men moet beseffen dat vitamine D, die niet gemakkelijk door mensen in de juiste hoeveelheden kan worden aangemaakt, via dierlijk weefsel of andere dierlijke producten moet worden ingenomen.
    Tot op heden heb ik geen enkele primitieve groep gevonden die een voortreffelijke lichaamsbouw had en hield door volledig te leven van plantaardige voedingsmiddelen.
    Ik heb in vele delen van de wereld zeer vurige voorstanders van ethische systemen aangetroffen die de beperking van voedingsmiddelen tot uitsluitend plantaardige producten voorstonden.
    Overal waar men zich langdurig aan deze leer hield, vond ik beduidend meer bewijs van degeneratie in de vorm van cariës en bij de nieuwe generatie in de vorm van abnormale tandbogen dan bij primitieve groepen die zich hier niet aan hielden.

    Mike

    #125728

    Kaaskanlekkerzijn
    Participant

    Ik zie dat ik een paar fouten heb gemaakt, onder andere dat leverworst nog in het rijtje weg te laten staat.

    #125779

    AnnaThi
    Participant

    @mike: Dank voor je reactie. Ja, vegetarisme, fysieke en geestelijke uitputting. Ik zie nu hoe slecht ik om mijn voeding heb gelet. Kan bijna niet geloven dat ik dat zo voor lief heb genomen.

    Sinds ik met vitamine D ben gestart (=ook sinds het voorjaar werd en de zon feller werd) is mijn overgevoeligheid voor licht extreem geworden.

    Maar nu is het dus zelfs binnenshuis. Ik heb geen diagnose, maar het lijkt alsof mijn lichaam reageert met een auto-immuun reactie (zoals bij Lupus/SLE).

    Kun je hier iets over zeggen/adviseren in relatie tot voeding?

    @Kaas: Ik zag het, maar zoals je het schreef leek het me logisch dat bijv leverworst eronder hoorde 🙂

    #125781

    Kaaskanlekkerzijn
    Participant

    Heb je ook spijsverteringsproblemen, hoofdpijn, problemen met gewrichten, eczeem of allergieën of intoleranties? Die laatste dingen komen ook vaak door spijsverteringsproblemen net als auto-immuunziektes. Als je een auto-immuunziekte heb kan je het beste met een GAPS of AIP (deze laatste met meer vet, vet in stoofschotels en met soep) gaan volgen, gecombineerd met darmen en lever langzaam ontgiften en dan daarmee niet hard van stapel lopen.

    Vervang de losse vitamine d door levertraan van greenpasture. Vitamine d moet je niet geÏsoleerd in nemen, maar in een heel voedingsmiddel samen met vitamine a. Je eet al wel leverworst voor de vitamine a maar dat is ook niet geïsoleerd.

    Ik zelf en anderen merken wel dat zonlicht gevoeligheid afneemt met die voedingspatroon. Maar ik heb nooit zo erg ervaren als jij.

    Ik ben zelf ook volledig vast gelopen met alles ik denk dat je het ook wel een burn-out kunt noemen. Het is sinds die tijd ook alleen maar slechter gegaan. Ik heb de onderliggende oorzaak ook nog steeds niet kunnen aanpakken (inmiddels al wel een aantal). Je moet naast dit alles ook die oorzaak aanpakken. Mij heeft Faster EFT van Robert Smith heel erg geholpen (hij heeft hier veel filmpjes over op youtube), alleen niet alles omdat het nu nog speelt EFT is vooral voor dingen uit het verleden. Daarnaast moet je ook de achterliggende oorzaak weten te achterhalen. Waarom jij dit wel hebt gekregen en andere vegetariërs niet dus.

    #125795

    AnnaThi
    Participant

    Vervelend dat het bij jou ook zo`n zoektocht is. Heb je EFT ook bij een therapeut gedaan? En wel eens bioresonantie overwogen?

    Heb je ook spijsverteringsproblemen, hoofdpijn, problemen met gewrichten, eczeem of allergieën of intoleranties?

    Ik heb veel klachten, maar dit rijtje niet zo duidelijk. Alleen allergisch voor nikkel, voor zover ik weet. En ik reageer sterk op bijv. alcohol of medicatie (maar slik nu niks, soms een kwart oxazepam).

    Oja, vaag detail, en -toeval of niet- maar ik heb afgelopen maanden toenemende vreemde zweetgeur. En gisteren/vandaag opeens niet of nauwelijks meer! Ik ben benieuwd wat daar dan de oorzaak van was.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.