Voorstellen Weetje

Forum Forums Stel jezelf even voor Voorstellen Weetje

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Anoniem 3 jaren, 7 maanden geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #4728

    Weetje
    Lid

    Hallo forum, ik wilde dit topic gebruiken om mijn verhaal te doen en uit te leggen wat ik hoop te bereiken met de hulp van dit forum.

    Mijn naam is Jelmer ben 19 jaar en ik lees nu al een enkele maanden mee op het forum.

    Mijn interesse in gezond leven en gezonde voeding komt vooral uit mijn liefde voor sport en alles daaromheen. Ik ben zelf fanatiek basketballer en ”fitnesser”. Ik las altijd met veel interesse hoe suikers en eiwitten erg belangrijk zijn voor sporters, maar dat vetten slecht zijn en vooral VERzadigd is VERkeerd. Ook vond ik dat brood eigenlijk niet gezond was en begon ik te experimenteren met het bereiden van andere maaltijden, wat erg leuk en uitdagend is.

    Eind februari heb ik jammer genoeg tijdens een wedstrijd mijn knie geblesseerd en kon ik enkele maanden niet meer sporten. Met de gedachte van: Ik kan een tijd niet meer sporten, en sporten is gezond. (ik heb ook al gelezen dat de meningen hier over verdeeld zijn)Ik wilde dus iets anders gaan doen om gezond te blijven. Ik nam mij dus voor om veel gezonde maaltijden te gaan koken en een stuk gezonder te gaan eten. Ik stuitte toen ook op het intermitten fasting idee en ben dit gaan proberen(en pas het nogsteeds toe).

    Toen ik na 2 maanden nog een afwijkend beloop had moest er toch nog een MRI gemaakt worden en bleek mijn voorste kruisband partieel gescheurd te zijn. Ik ben deze week geopereerd maar heb ik de maanden voor de operatie al wat onderzoek gedaan en heb de volgende dingen aangepast aan mijn dieet:

    De meest makkelijke en beschikbare maaltijd is voor mij: Eieren gebakken in biologische roomboter. (volle) kwark, (griekse)yoghurt.

    Verder maak ik gebruik van kokosnootolie van de tuinen en heb ik keltisch zeezout gekocht om sole uit te proberen.

    Daarnaast heb ik een adres in Heemstede gevonden waar ik rauwe melk kan tappen, ik heb dit echter nog niet geprobeerd en het duurt nog wel een paar weken voor ik weer kan fietsen.

    Tot slot zijn mijn slechtste gewoontes: crusli en noten. Smaken heerlijk en erg makkelijk.

    In het dagelijks leven studeer ik Fysiotherapie (eerste jaar) en voor de studie stuit ik ook op een lichamelijk probleem. Mijn handen zijn bijna altijd erg koud(voeten ook maar daar hoef je niemand mee aan te raken). De rest van mijn lichaam is verder goed verwarmd, het lijkt alsof de bloedtoevoer na mijn polsen gewoon stopt.

    Ik heb al iets gelezen over een kapotte thermostaat in het lichaam en hoop dat ik misschien wat voedingstips kan krijgen die misschien kunnen helpen bij mijn koude handen?

    Verder heb ik nog meer vragen over van alles en nog wat maar die bewaar ik voor een andere keer!

    #94336

    Anoniem

    hoi, welkom.

    dat je koude handen en voeten hebt is ook een zuurstof tekort, je zou ook eens met H202 kunnen beginnen.

    Heb je wel de niet ontgeurde kokosolie?

    sheila

    #94337

    Anoniem

    Hallo Jelmer,

    Goed idee om gezonder te gaan eten! In de fanatieke sportwereld wordt vrij slecht gegeten volgens mij, wat denk jij? Mijn broer doet marathons en racefietsen maar zweert bij spaghetti. 😕

    Eet je vlees? Het kan best een omslag zijn om WP te introduceren, maar het is echt complete voeding. Cruesli bevat veel fructose, want gedroogd fruit, zou ik meteen mee stoppen. Succes!

    #94338

    Anoniem

    elliott hulse (geluid zacht zetten 🙂

    over fitness en paleo:

    http://www.youtube.com/watch?v=0dIjAHvMgvA

    over rauwe melk:

    http://www.youtube.com/watch?v=kJWTbjeEvVY

    #94339

    Weetje
    Lid

    Bedankt voor de antwoorden allemaal!

    Sheila: Ik heb me gister even ingelezen in het H2o2 en er stond een reactie dat iemand er erg warme handen en voeten van kreeg. Ik wil het dus zeker eens uitproberen! Elk dingetje wat het probleem kan oplossen word ik helemaal enthousiast van! Verder heb ik de ontgeurde kokosolie van de tuinen(kost 3,50 voor een bakje). Ik weet dat dit niet de beste voorgeschreven is. Maar de best aanbevolen is jammergenoeg erg duur!

    Thijs: In de fanatiek sportwereld wordt erg slecht gegeten naar mijn mening. Jongere (sporters) maakt het natuurlijk al helemaal niet uit wat ze eten zolang het maar lekker is. Als je ook nog eens veel sport denk je al een stuk minder na over de gevolgen van ongezond eten(je sport immers veel dus dat compenseerd weer een stuk + je hebt suikers nodig voor energie). Mijn vaste ontbijt als jonge sporter was: crusli met yoghurt en 2 stuks fruit erin, daarnaast nog wat vruchtensap(want je hebt suikers nodig om op te starten toch!?)

    Als je kijkt naar eet schema’s voor fitness fanatiekelingen moeten er vaak 250g eiwitten maar minstens evenveel gram aan koolhydraten gegeten worden(!). Ik heb wel gemerkt dat complexere kh zoals quinoa, boekwijt en zilvervliesrijst steeds meer aanbevolen wordt en brood steeds minder. Het aantal verzadigde vetten moet minimaal zijn en onverzadigde vetten moeten meer genomen worden. De sportwereld is echter wel zeer creatief met het maken van vervangende lekkernijen (zoals brownies) met veel gebruik van eiwit poeders en dergelijk.

    Ik eet zelf gewoon vlees en als ik zelf wat bereid geef ik voorkeur aan kip of kalkoen of een lekker visje(soms tonijn uit blik). Dat WP een omslag is snap ik heel goed, maar ik ben er de afgelopen maanden dus al mee bezig geweest en denk al een stuk anders over de dagelijkse voeding die ik tot mij neem. Zo wil ik als ik weer op 2 benen staan gaan beginnen met rauwe melk en ik hoop zo snel mogelijk aan wat h2o2 te komen nu ik daar wat meer over gelezen heb.

    nog verder in de toekomst wil ik kijken naar de dingen die beschreven staan op de voedingisgezondheid(?) site. Maar het bovenstaande lijkt me genoeg om mee te beginnen.

    Andere tips zijn natuurlijk welkom!

    #94340

    Anoniem

    Weetje, als je eenmaal goed i de vetverbranding zit heb je geen suikers nodig om op te starten en ook niet voor de energie.

    Ben vanmorgen om half vijf opgestaan daarna 14km fietsen, 12 km wadlopen en daaarna weer 14 km fietsen. Pas na het wadlopen benik gaan eten. Roomboter, ei, kaas en kip. Geen suiker te bekennen en voelde mij de hele rit vol energie 😀

    #94341

    Weetje
    Lid

    Pike, je hebt helemaal gelijk. Ik heb zelf de afgelopen tijd aan het intermitten fasten gedaan en ga zelf ook vaak op een nuchtere maag naar de sportschool. Dat je suikers nodig hebt om op te starten gebruikte ik ook als voorbeeld hoe veel mensen denken(en ik dacht).

    Ik heb gister bijvoorbeeld mijn laatste maaltijd om half 7 gegeten(spaghetti, maar je moet eten wat de pot schaft 😉 vandaag heb ik pas om 12 uur een bakje magere kwark gegeten en 2 uur later een ei met spek. Als tussendoortje nog wat rijstwafels met kaas en pindakaas.

    Ik merk wel dat ik toch altijd terug blijf grijpen naar brood en andere suikers omdat het makkelijk en lekker is en misschien omdat het wat beter vult. Ik hoop dat ik in de toekomst deze ”cravings” kan vervangen met rauwe melk.

    Nog een vraagje: als ik toch kwark en yoghurt uit de supermarkt koop, dan is de beste keuze toch(bio) volle kwark, yoghurt en griekse yoghurt? Omdat daar meer vet in zit? Ik koop nu namelijk nog vaak de magere of vetvrije varianten omdat dit uit de sportwereld juist weerwerd aanbevolen.

    Fijn weekend!

    #94342

    Anoniem

    Volle kwark, griekse yoghurt, creme fraiche, slagroom. Het kan bijna niet op qua verzadigde vetten, je lichaam geeft vanzelf aan als het te veel wordt.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.