Voorstellen Oker

Forum Forums Stel jezelf even voor Voorstellen Oker

Dit onderwerp bevat 19 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  zotteke 3 jaren, 8 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #3536

    Oker
    Lid

    Goedemiddag WAPpers :),

    Ik ben Oker, een Nederlandse van 26 in België. Ik heb een man en een zoontje van 19 maanden. Ik heb geen baan (shock!) en vindt het fantastisch om moeder te zijn.

    Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in gezonde voeding. Vanaf 14e tot mijn 20e heb ik een eetstoornis gehad (afwisselend uithongeren en overeten) en op mijn 19e ben ik vegetariër geworden met af en toe een stukje vis. Toen ik vaste voeding moest gaan introduceren aan mijn zoontje, werd ik me er heel erg van bewust wat ik in dat kleine lijfje wilde stoppen. Dit leidde tot veel lezen, zowel boeken als blogs op internet. Veel ideeën over wat gezond is leken me weinig wetenschappelijk, tot ik het boek ‘Nourishing Traditions’ tegenkwam. Ik heb geschiedenis gestudeerd en de onderzoeksmethode van Weston A. Price intrigeert me mateloos. Alle losse elementen die me aanspraken in andere wetenschappers, kwam hier samen. Bovendien is het voor een leek als ik heel erg common sense en goed te begrijpen.

    Maar dan de praktijk. Goed eten is duurder en meer werk. Margarine vervangen door grasboter is eenvoudig, maar hoe vind ik rauwe melk waar ik woon? Of kefirkorrels? En hoe eet ik gezond met een beperkt budget? Hoe overtuig ik mijn man dat hij geen rommel meer eet en wat zeg ik tegen mijn familieleden als ze me extreem vinden (en ach zo zielig voor mijn zoontje)?

    Jarenlang heb ik mijn familie er van proberen te overtuigen dat ze minder vlees moeten eten, en nu zeur ik over margarine. “De healthfreak heeft een nieuw geloof aangenomen”, hoor ik dan. Ik vind het lastig om tijdens weekendjes bij familie eten te weigeren voor mezelf of mijn zoontje zonder dat ze zich afgewezen voelen, zonder ruzie te maken, superieur te klinken, of ingewikkelde woorden te gebruiken.

    Op dit moment eet ik WAP zonder granen, aardappelen en peulvruchten. Oftewel Paleo met zuivel. Ik heb veel meer energie, minder honger en mijn lijf is strakker, zonder dat ik aan sport heb gedaan. Ik wil niet altijd zo blijven eten, maar weet niet goed hoe ik nu weer langzaam koolhydraten introduceer.

    Ik zou graag weer zwanger worden, maar dit keer met een lichaam zonder tekorten. In mijn vorige zwangerschap werd heb me regelmatig zwart voor de ogen en zakte ik door mijn benen. Was dat een ijzertekort?

    Deze WAP moeder linkt ochtendmisselijkheid aan een magnesiumtekort: http://www.mommypotamus.com/the-real-cause-of-morning-sickness/. Omdat ik tijdens de vorige zwangerschap tot week 16 dagelijks heb overgegeven en leefde op bananen, wil ik er dit keer alles aan doen om dat te voorkomen. Ook heb ik een vraag over foliumzuur bijslikken tot week 10 van de zwangerschap. Achten jullie dit nodig bij een gezond dieet? Zo ja, is er een merk dat jullie kunnen aanraden dat optimaal door het lichaam wordt opgenomen?

    Groetjes, Oker

    #78568
    Quote:
    Maar dan de praktijk. Goed eten is duurder en meer werk. Margarine vervangen door grasboter is eenvoudig, maar hoe vind ik rauwe melk waar ik woon? Of kefirkorrels? En hoe eet ik gezond met een beperkt budget? Hoe overtuig ik mijn man dat hij geen rommel meer eet en wat zeg ik tegen mijn familieleden als ze me extreem vinden (en ach zo zielig voor mijn zoontje)?

    Ik beschouw inname van rauwe zuivel niet als een vereiste om fit en gezond te zijn. Met rauwe vis kun je al een heel end komen.

    Goedkope Weston Price-approved voedingswaren:

    – Makreel

    – Sardines en ansjovissen

    – Orgaanvlees zoals kippenlever

    – Vetspek

    – Zuurkool

    Ook verdient het aanbeveling om met regelmaat gelatinerijke beestenbottenbouillons te maken. Ze zijn zeer voedzaam en staan bekend om hun proteinebesparend effect. De gelatine zorgt ervoor dat het lichaam de ingenomen eiwitten beter verbruikt waardoor je uiteindelijk minder van deze voedingsstoffen hoeft in te nemen. Minder eiwitten = minder vlees en vis.

    Beestenbottten en mergpijpen kun je voor een habbekrats bij de slager kopen. Viskarkassen krijg je meestal gratis bij de visboer.

    Quote:
    Op dit moment eet ik WAP zonder granen, aardappelen en peulvruchten. Oftewel Paleo met zuivel. Ik heb veel meer energie, minder honger en mijn lijf is strakker, zonder dat ik aan sport heb gedaan. Ik wil niet altijd zo blijven eten, maar weet niet goed hoe ik nu weer langzaam koolhydraten introduceer.

    Ik zou graag weer zwanger worden, maar dit keer met een lichaam zonder tekorten. In mijn vorige zwangerschap werd heb me regelmatig zwart voor de ogen en zakte ik door mijn benen. Was dat een ijzertekort?

    Misschien is de glutenvrije pseudograan quinoa wat voor je? Het bevat alle essentiele aminozuren en is rijk aan vitamines B2 en E en de mineralen ijzer, koper en magnesium. Weston Price beschreef in zijn boek Nutrition and Physical Degeneration hoe vrouwen in de Andes quinoa aten om de fertiliteit te bevorderen en de productie van moedermelk te stimuleren.

    #78569

    Oker
    Lid

    Dit is precies wat ik doe Zotteke :).

    Ik maak elke week visbouillon met gratis visafval. Mergpijpen vraag ik aan de bio slager, maar ik krijg er altijd maar 3 mee :(. Toch trek ik ook hier elke week bouillon van. Als ik kip eet, doe ik hetzelfde. Orgaanvlees eet ik ook wekelijks. En eieren zijn natuurlijk relatief goedkoop, eet ik elke dag.

    #78570

    Poekie
    Moderator

    Oker,

    Men zegt wel vaker dat biologisch duurder is dan niet biologisch. Maar weet je, als je volwaardige voeding tot je neemt ben je langer verzadigd en gevoed, daardoor heb uiteindelijk minder nodig. Bovendien heb je geen behoefte meer in tussendoortjes, dus die spaar je ook uit.

    Kijk ook eens op mijn site bij ‘juiste voeding

    en lees ook het ‘alleen lezen forum‘ hier op de site.

    Volgens mij is het wel van belang dat als je zwanger wilt worden en eenmaal bent dat je wel zuivel tot je gaat nemen. Ook dierlijke vetten zijn belangrijk. Verder zou je de levertraan en/of boterolie tot je kunnen nemen, goed voor jezelf en je toekomstige kindje.

    Lia

    #78571
    Quote:
    Volgens mij is het wel van belang dat als je zwanger wilt worden en eenmaal bent dat je wel zuivel tot je gaat nemen

    Er zijn toch ook primitieve volkeren, die Weston Price bestudeerd had, die geen zuivel tot zich namen? Volgens mij zijn de Inuit nooit geteisterd door onvruchtbaarheid vanwege een gebrek aan melk. Waarom die overdreven nadruk op zuivel? Ik eet zelf rauwe aangezuurde boter maar ik merk dat orgaanvlees en vissenhoofden me nog fitter maken.

    Zuivel wordt op deze forum overgewaardeerd.

    #78572

    Webmaster
    Participant

    Je moet een goede dierlijke bron hebben van calcium. In veel delen van Azie eet men geen zuivel, maar eet men wel vissegraten. Tenzij jij graag graten knaagt, is zuivel een veel praktischere oplossing.

    Mike

    #78573

    Mike, de graten van gebakken ansjovissen zijn prima te eten.

    Andere goede dierlijke bronnen van calcium zijn beestenbottenbouillons en gemalen eierschalen (eierschaalpoeder)

    #78574

    Webmaster
    Participant

    Doe je best met die graten en schalen, ik houd het lekker bij zuivel!

    Mike

    #78575

    Bouillons en eierschalen zijn wel goedkoper en duurzamer want je gebruikt ‘afval’ van de vis-en vleesverwerking en de eiconsumptie…

    Nothing goes to waste! 😛

    Mensen met een klein budget hebben hier meer aan.

    #78576

    Webmaster
    Participant

    Zoals Price al schreef:

    Quote:
    Het maakt niet uit wat de bron van mineralen en vitamines is, zolang de hoeveelheid maar voldoende is.

    Mike

    #78577

    Oker
    Lid

    Dank voor de reacties! Ik zou graag meer zuivel gebruiken (heerlijk!), maar heb geen beschikking over rauwe zuivel, behalve geitenkaas.

    Kunnen jullie deze vragen ook voor mij oplossen?

    Quote:
    In mijn vorige zwangerschap werd heb me regelmatig zwart voor de ogen en zakte ik door mijn benen. Was dat een ijzertekort?

    Deze WAP moeder linkt ochtendmisselijkheid aan een magnesiumtekort: http://www.mommypotamus.com/the-real-cause-of-morning-sickness/. Omdat ik tijdens de vorige zwangerschap tot week 16 dagelijks heb overgegeven en leefde op bananen, wil ik er dit keer alles aan doen om dat te voorkomen.

    Ook heb ik een vraag over foliumzuur bijslikken tot week 10 van de zwangerschap. Achten jullie dit nodig bij een gezond dieet? Zo ja, is er een merk dat jullie kunnen aanraden dat optimaal door het lichaam wordt opgenomen?

    Dank!

    #78578

    Webmaster
    Participant
    Quote:
    In mijn vorige zwangerschap werd heb me regelmatig zwart voor de ogen en zakte ik door mijn benen.

    Quote:
    Omdat ik tijdens de vorige zwangerschap tot week 16 dagelijks heb overgegeven en leefde op bananen, wil ik er dit keer alles aan doen om dat te voorkomen.

    In deze twee citaten geef je, als je goed verbanden weet te leggen, zelf het antwoord: een schommelende bloedsuikerspiegel a.g.v. overmatige consumptie van suikerrijke eetwaren. Op mijn werk lijkt het wel of iedereen bananen eet! Ik ken ook iemand die letterlijk geen dag zonder bananen kan, zo verslaafd is ze eraan! Uit je verleden blijkt ook dat het al veel langer ontbreekt aan evenwicht bij jou:

    Quote:
    Vanaf 14e tot mijn 20e heb ik een eetstoornis gehad (afwisselend uithongeren en overeten) en op mijn 19e ben ik vegetariër geworden met af en toe een stukje vis.

    Veganisten zijn ongelooflijke zoetekauwen! Dat krijg je nou als je je voeding baseert op ‘aanmaakhout’ (koolhydraten) i.p.v. een dik blok hout op het vuur (vetten). Dan heb je dus een hoop aanmaakhout nodig om het vuurtje brandend te houden – totdat je zelf opbrandt.

    Mike

    #78579

    Dat duizelige gevoel kan ook worden veroorzaakt door een lage bloeddruk.

    #78580

    Webmaster
    Participant

    Een lage bloeddruk is een symptoom van bijnieruitputting. Een eetstoornis tijdens de puberjaren is EXTREEM belastend voor het lichaam en kan het er jaren over doen om hiervan te herstellen. Er zijn hier op het forum enkele voorbeelden van.

    Mike

    #78581

    Oker
    Lid

    Ik weet het, ik was ongelofelijk suikerverslaafd en had altijd cravings. Die zijn volkomen voorbij gegaan sinds ik granen, aardappelen en peulvruchten ben gaan bannen.

    Maar dan zit ik nog met 16 weken kotsen… iets wat ik dit keer echt hoop te voorkomen. Wat denk je van de theorie van het magnesiumtekort die ik aandraag?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.