Voorstellen: Louisette

Forum Forums Stel jezelf even voor Voorstellen: Louisette

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Louisette 2 jaren, 4 maanden geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #3144

    Louisette
    Participant

    Hey allemaal!

    Ik was afgelopen vrijdag bij de lezing van Mike en vandaar dat ik me heb aangemeld op het forum. M

    Over mijn gezondheid: Rond mijn 16de kreeg ik geestelijk wat dingen te voorduren en sindsdien altijd erg vermoeid geweest. Vaak met vermoeidheidsklachten naar de huisarts gegaan maar uit bloed onderzoek kwam telkens maar niks. (Ik moet er wel bij zeggen dat ik vanaf mijn 12de jaar wel al wat problemen had met slapen). Ik begon langzaam aan ook steeds meer lichamelijke klachten te krijgen, waarbij vooral mijn rugpijn en PDS erg vervelend waren. Ik had het gevoel dat ik meer last kreeg van mijn darmen na het eten van vlees en daarom heb ik dat ook een hele tijd weinig gegeten. Studie (4 jaar) viel ook zwaar omdat ik een strebertje en perfectionist ben en het waren erg lange dagen. Na mijn studie ben ik een jaar in de VS op een college gaan studeren, afgezien dat het eten me daar niet veel goeds gedaan heeft 😉 was ik daar wel veel meer ontspannen. Daarna weer een studie gaan volgen in Nederland die nog zwaarder was dan de eerste studie. En in mei 2012 werd het me allemaal teveel. Ik wilde heel graag dingen doen, maar mijn lichaam wilde niet mee werken en kreeg erg veel last van paniekaanvallen. De eerste psycholoog zei dat het een depressie was, daar heb ik mezelf nooit in kunnen vinden een andere psycholoog gaf aan paniekstoornis maar vermelde daar ook bij dat ze dacht aan CVS. Ik zelf blijf het zien als een burn-out (bijnieruitputting?) waaruit een paniekstoornis is ontwikkeld. In mei is toen ook mijn bloed getest en daar kwam niks geks naar voren alleen dat ik Pfeiffer heb gehad. In de periode van mijn 16 t/m 23 jaar heb ik meerdere malen mijn bloed laten testen vanwege vermoeidheidsklachten maar nog nooit was het eerder bij de huisarts opgekomen om op Pfeiffer te testen blijkbaar. Toch gaf ik niet op en wilde gewoon nog door met de studie. In die twee jaar (tot nu dus) heb ik geprobeerd de werkdruk zo min mogelijk te maken, maar mijn stage adres was niet bepaald stressvrij maar op zich ging dat nog steeds wel aardig goed. Ik voelde me daar gelukkig ook op mijn gemak en als iets me niet beviel/lukte, dan gaf ik dat ook aan. Maar school blijft voor mij een ontzettende trigger qua paniekaanvallen. En zodra ik aan mijn laatste opdracht moest beginnen was het weer foute boel. Mijn eetpatroon heb ik omgegooid in september 2013 en sindsdien gaat het een stuk beter met mijn energie level (slaap ook veel beter), maar de paniek aanvallen + rugklachten + vage klachten nog niet.

    Over mijn voeding: De jaren voordat ik in september 2013 mijn voeding omgooide at ik denk een beetje zoals de gemiddelde Nederlander met uitzondering dat ik weinig vlees at. Maar alles moest wel mager en was gek op zoetigheid. In september ben ik begonnen met het eten volgens het ketogenic diet en hierbij sliep ik veel beter (magnesium hielp me hier ook bij) en mijn energie levels gingen omhoog. Halverwege mei 2014 was ik het een beetje zat en vond ik het tijd om het om te gooien en besloot paleo te gaan. Ook was mijn keratosis pilaris heel erg geworden en wist niet of dat iets te maken zou kunnen hebben met keto.

    Ik ben op 1 juni begonnen met Whole30 en eigenlijk eet ik zo nog steeds. Je eet bij Whole30 (eigenlijk strict paleo) geen toegevoegde suikers, geen alcohol, geen granen, geen peulen en geen zuivel. Wat inhoud 3 maaltijden per dag en elke maaltijd bestaande uit; 1-2 handpalm grootte portie eiwitten, de rest van je bord vullen met 2 of meer verschillende groentes, soms wat fruit en een bepaalde hoeveelheid vet (afhankelijk van wat je als vet bron neemt).

    Ze raden aan om mager vlees te nemen omdat er in het vet van dieren slechte stoffen zouden zitten, ik heb me hier eigenlijk nooit iets van aangetrokken omdat ik al wist dat dit niet het geval is. En ik kwam natuurlijk ook nog eens af van keto, dus ik ben niet bang voor vetten. Ook het aantal vetten wat ik bij elke maaltijd neem is vaak meer dan aanbevolen. Het doel van Whole30 is eigenlijk ook dat je fat-adapted wordt. Ik voel me goed bij Whole30 (keratosis pilaris is alleen vermindert in mijn gezicht) en vergeleken keto mag je ook veel meer. Ik heb altijd minimaal 3 maaltijden op een dag gegeten, maar ik merk sinds afgelopen week dat 2 maaltijden ook al voldoende is.

    Voor mijn gevoel ben ik al aardig goed op weg naar een gezonde eetwijze, maar ik denk wel dat er nog winst te halen is en dat het misschien ook gewoon tijd kost. Het boek van Weston Price is in elk geval onderweg. En het boek over bijnieruitputting ligt ook klaar om gelezen te worden. Na de test gedaan te hebben bleek ik inderdaad last te hebben van bijnieruitputting. Ik ben sinds zaterdag begonnen aan de sole en supplementen voor de bijnieruitputting zijn besteld. En mijn volgende stappen zijn om zuivel weer te introduceren en om te gaan fermenteren. Het liefst begin ik met kombucha, maar eerst nog even opzoek naar een scoby.

    Zo dit werd een veeel langer verhaal dan verwacht. Maar ik denk dat meer mensen hier te maken hebben met een lange voorgeschiedenis qua gezondheidsklachten. En als ik eenmaal typ ben ik niet meer te stoppen 😉

    Misschien dat jullie nog inzichten, ideeën, aandachtpunten of iets dergelijks hebben op mijn verhaal? Ik hoor het graag! Ook gaf Mike verschillende docu’s/programma’s aan die interessant zijn om te kijken (aantal had ik al gezien) heb er alleen niet aan gedacht om aantekeningen van te maken. Dus alles wat interessant zou zijn om te kijken hoor ik ook graag 🙂

    En ik ga ook eens even rondstruinen op het forum voor meer informatie.

    Groetjes,

    Louisette

    #74417

    Anoniem

    hoi Louisette, dit schreef jij:

    Quote:
    Ze raden aan om mager vlees te nemen omdat er in het vet van dieren slechte stoffen zouden zitten, ik heb me hier eigenlijk nooit iets van aangetrokken omdat ik al wist dat dit niet het geval is. En ik kwam natuurlijk ook nog eens af van keto, dus ik ben niet bang voor vetten.

    Dat klopt ten dele wel, het is erg van belang welke bron van vlees je gebruikt, dieren uit de bio industrie slaan gifstoffen op in hun vet.

    En de dieren uit de biologische sector zijn ook niet ideaal, ze zijn meestal graan,mais, en soja gevoerd en dat eet ik zelf niet (meer). Je krijgt dan evengoed opstapeling, ook in het vet, van ongewenste stoffen.

    Oh ja, welkom hier.

    Goed dat je het boek van Weston Price hebt besteld, het is een eye-opener.

    #74418

    Louisette
    Participant

    Sowieso eet ik zo min mogelijk uit de bio industrie. En zoveel mogelijk biologisch (niet uit de supermarkt) en ik weet dat het niet optimaal is. Nu komt mijn vlees vaak vandaan de Lindenhoff, Koop een Koe, Berkshire Butcher en de lokale slager. Ben nu ook druk op zoek naar alleen gras gevoerd vlees 🙂 Binnenkort dus bestellen bij Schotsehooglanders.nl

    #74419

    Anoniem

    Dag Louisette,

    Heel herkenbaar verhaal dat je naar voren brengt. De paniekstoornis kan samenhangen met een overgevoeligheid voor tarwegluten, soja of bewerkte melk om er maar enkele te noemen. Het whole30 schrapt zuivel uit het eetpatroon en gaat verder dan Weston Price dat zich ook baseert op rauwe melk en zuivel. Er zijn ook mensen die niet kunnen op A1 melk maar dan weer wel op producten op basis van rauwe A2 melk van Jersey of Guernsey koeien, geitenmelk, paardenmelk en schapenmelk.

    Wat me opvalt uit je verhaal is dat je de voedselcombinatie vlees / vis (= proteïnen) en groenten (hopelijk bereid in de goede omega-3 vetten ) maakt, een combinatie die de Vlaamse Pascale Naessens in haar culinaire boeken ook als de goede & gezonde variant van eten naar voren brengt. Volgens haar geeft de combinatie eiwitten + groenten het meest verzadigde gevoel en dat sluit volledig bij je ervaringen aan.

    Bij Weston Price wordt er anders tegen aan gekeken :

    1. vetten

    2. eiwitten

    3. koolhydraten

    http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding_WP_lijst.html

    Hier sluiten we ons aan bij de opmerking van Marijan dat de bron van het vlees of de vis enorm belangrijk is.

    Met betrekking tot de vetten is dus ook belangrijk dat de verhouding Omega 6 ten opzichte van omega 3 tussen 5 : 1 en 3 : 1 ligt. Dus vlees van grasgevoerde koeien, grasboter, onverhitte extra vierge olijfolie en ongeraffineerde kokosvet.

    #74420

    Louisette
    Participant

    Voor de whole30 gebruikte ik erg veel roomboter en slagroom van de lokale boer en ik merkte niet dat mijn lichaam daar slecht op reageerde. Yoghurt daar en tegen weer wel. Melk heb ik veel gedronken, maar eigenlijk niet meer echt sinds september 2013, dus geen idee hoe ik daar nu op zou reageren. Vooral in mijn periodes in het buitenland dronk ik erg veel melk (ik had daar toen zoveel behoefte aan). Maar bedankt in elk geval voor de reactie. Even op onderzoek uit naar wat A1 en A2 precies inhoud.

    Ik denk dat hoe ik eet en Pascale Naessens toch niet helemaal hetzelfde is. Want ik (en whole30) gaan uit van dat de combinatie eiwitten + vetten het meest verzadigende gevoel geeft. Koolhydraten voegt daar weinig tot niks aan toe.

    Ik heb verder geen flauw benul van wat de goede omega-3 vetten zijn, oeps. Weet ook niks van van verhoudingen. Dus daar moet ik ook even voor op onderzoek uit. Er is nog zoveel te leren!! Maar zal denk ik ook staan in het boek van WP? Vetten die ik nu binnen krijg door toe te voegen aan mijn eiwitten en groentes zijn afkomstig van: levertraan, eendenvet, olijfolie, macadamias, amandelen, avocados en alles van de kokosnoot (olie, MCT, boter, vlees, melk).

    #74421

    Poekie
    Moderator

    Louisette, welkom ook van mij.

    Vivianne geeft al aan om op mijn site te gaan kijken, daar vind je veel informatie vanaf dit forum, maar dan overzichtelijk bij elkaar gezet.

    Als je op het forum iets op wilt zoeken doe dat dan via Google, tik daar je zoekwoord in gevolgd door westonprice.nl

    Dan krijg je alle topics die over dat onderwerp gaan.

    Lia

    #74422

    Anoniem

    Dag Louisette,

    Gelukkig maar dat Whole 30 mede het belang van goede vetten onderstreept en ik zie het om deze reden een beetje als WAPF zonder melk. WAPF gaat uit van een consumptie van koolhydraten variërend tussen 50 en 100 g per dag.

    Meer hierover zie :

    http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=6&cad=rja&uact=8&ved=0CFUQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.westonprice.nl%2Ftopic%2Fhoe-kom-je-aan-50-100-gram-koolhydraten&ei=uwvEU8ODK7Do7Abj_ICoAg&usg=AFQjCNGSdc-JHY77_pTmf834CThhziezUA&sig2=fgB77lNRwTZugWHA4CZCQA&bvm=bv.70810081,d.ZGU

    Hier even achtergrond informatie over omega-3 in begrijpelijke taal opgezocht. De goede varianten olie zijn de ongeraffineerde exclusief soja- en koolzaadolie.

    http://www.circadian.nl/nieuwsbrieven/omega-3.pdf

    http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/47263-omega-3-vetzuren-binnenkrijgen-zonder-vis-te-eten.html

    Let er wel even op dat ongeweekte Macademia en amandelen fytinezuur bevatten !

    #74423

    Louisette
    Participant

    Ik denk dat ik met de koolhydraten wel goed zit. Ik tel niks, maar regelmatig log ik even een dagje om te kijken hoe mijn macros zijn. En dan zit ik netjes tussen de 50 en 100 gram. Ik vroeg me wel af of er uit gegaan werd van totaal koolhydraten of netto koolhydraten? Ik kon het niet vinden met behulp van google, dus ik ga uit van totaal koolhydraten.

    Ik wilde dus eigenlijk whole30 gaan combineren met keto, maar toen kwam ik bij de lezing terecht en zag ik dat WAPF dat eigenlijk zo’n beetje is. Dus het is precies op het juiste moment op mijn pad gekomen.

    Als de noten+notenpasta’s eenmaal op zijn, laat ik die voorlopig staan.

    Bedankt voor alle linkjes! 🙂

    #74424

    kajsa
    Participant

    Hoi Louisette,

    Voor meer informatie over fermenteren kun je hier ook een en ander vinden.

    En wat betreft je bijnieruitputting, voor mij werkte het erg goed om juist niet te laag in koolhydraten te gaan zitten. Ketose is kennelijk niet voor iedereen weggelegd. Dat is misschien iets om eens wat mee uit te proberen?

    #74425

    Louisette
    Participant

    Leuk! Ik heb het boek gedownload, bedankt voor de link. Ik heb vandaag Kvass gemaakt, dus dat is mijn eerste fermentatie. Verder ook aan het inlezen over kefir & kombucha.

    Ik merk eerlijk gezegd (nog) niet zo heel veel verschil met hoe ik me voel in ketosis en nu. Maar wel interessant wat je zegt, ga eens kijken of ik daar meer over kan vinden. Als ik kijk naar de test van bijnieruitputting, dan had ik er aanzienlijk meer last van voordat ik het ketogenic diet probeerde, dus ik heb daar ook zeker voordeel uit gehaald. Maar er valt nog veel meer winst te behalen 😀 Het blijft allemaal nog een beetje trial error.

    Sinds een kleine week ook weer aan de zuivel en dat gaat gelukkig goed!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.