Vooorstellen: Loes ~ dochter met zwaar overgewicht – TIPS gevraagd

Forum Forums Stel jezelf even voor Vooorstellen: Loes ~ dochter met zwaar overgewicht – TIPS gevraagd

Dit onderwerp bevat 14 reacties, heeft 9 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  ad ligtvoet 3 jaren, 1 maand geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #4953

    LoesK
    Lid

    Hoi allemaal,

    Na veel ge-Google op gezonde voeding en doorklikken op linkjes kwam ik op dit forum terecht. Heb inmiddels direct het boek van Weston Price bestelt en hopelijk komt het morgen binnen!

    Ik ben zelf nu een flink aantal maanden bezig met mezelf te ‘onderwijzen’ in wat nu eigenlijk goed is en wat slecht. Heb mijn eetpatroon al drastisch aangepast en praat er enthousiast over op m’n werk, waardoor al veel collega’s ook de ommezwaai aan het maken zijn. Ik werk onregelmatig in de luchtvaart wat het lastig maakt elke dag gezond te koken. Veel collega’s kampen ook met overgewicht, puur door onregelmatig leven/eten.

    Zoals velen in NL (en wellicht ook onder de lezers) ben ook ik eerst door de Voedselzandloper heen gegaan – had toen nog nooit van Weston Price gehoord. En als leek klinkt het allemaal best logisch wat hij schrijft. Ook omdat vlees- en zuivelloos al jaren op ons ingehamerd wordt. Maar schijn bedriegt, en dit forum heeft m’n gedachtengang weer volledig omgedraaid.

    Eerlijk bekennen, soms tolt het allemaal wel een beetje in je hoofd hoor. Er zijn zo ontzettend veel tegenstrijdigheden mbt voedsel.

    Mijn ‘strijd’ momenteel, en waar ik alle energie en goedheid in wil stoppen, is het gewicht van mijn jongste dochter omlaag brengen. Zij heeft de afgelopen 7 jaar langzaamaan een ernstig overgewicht opgebouwd. Veelal door emotie-eten en een ‘stemmetje’ wat zei dat ze maar door moest blijven eten. Als ouders hebben we het wel gezien, maar er niet effectief en te laat op gereageerd. Dochter is veel alleen thuis geweest (door scheiding) en heeft een overdaad aan slechte dingen geconsumeerd.

    Ik heb met haar een sessie NEI therapie gedaan, wat haar onderbewustzijn weer in balans heeft gebracht. Het stemmetje is weg en ze kan nu makkelijk van verleidingen afblijven. Kreeg echt een compleet ander kind terug na de sessie van 1,5 uur.

    Maar nu dus haar gewicht. Ze is er zelf absoluut klaar voor, en wil het ook graag. Ze is 14 jaar, ong. 1m60 en weegt nu 86,3 kg. Er zal dus minstens 25 kg af moeten. Ze is nog niet ongesteld geworden en zal dus ook haar laatste groeispurt nog moeten krijgen.

    Op basis van wat ik las in de Voedselzandloper is ze nu over op havermoutpap in de ochtend (met een gekookt ei), speltbrood mee naar school (met biologische roomboter en kaas), als tussendoortje handje noten en ’s avonds veelal sla/groente met stukje vlees. Ze eet geen aardappelen/pasta/rijst meer. En vrijwel geen produkten waar commerciĆ«le suiker in zit. Wel fruit. En drinkt alleen nog thee en water. En verder gaat ze met vriendinnen naar de sportschool 2/3x per week.

    Inmiddels is er 1,5 kg af nu, daar waar ze afgelopen jaren alleen maar was aangekomen.

    Echter, op basis van Weston Price, begrijp ik dat de haver ook niet het ultieme maal is? Omdat het een graan is? En zijn noten als tussendoortje ok?

    Ik hoop heel veel uit het boek te kunnen halen, en spit de topics door hier. Ik hoop echter dat er onder jullie ook lezers zijn die mij wat richtlijnen kunnen geven hoe ik mijn dochter kan helpen haar gezonde gewicht weer terug te krijgen, terwijl ze toch kan genieten van eten.

    Tips voor het ontbijt, lunch op school (makkelijk mee te nemen) en avondeten. En ook verantwoorde tussendoortjes die haar toch helpen afvallen.

    Alvast bedankt!!

    Groetjes, Loes

    PS: ik heb een bio boerderij gevonden in de buurt en ga er komende week langs voor rauwe melk en grasgevoerd vlees!

    #96842

    Poekie
    Moderator

    Hallo Loes, welkom

    Naast het boek van Weston Price is dit ook een goed boek: ‘eet vet word slank‘ van Barry Groves.

    Niet alleen voor ‘te dikke’ mensen maar voor iedereen die wil weten wat te eten.

    Je collega’s worden krijgen niet alleen overgewicht door onregelmatig werken hoor. Het komt mede door wat er door het mondje naar binnen gaat.

    Ga je ook eens inlezen op mijn site, daar vind je informatie vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar: http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding.html

    Daar vind je ook een advies voor als je je voeding aan wilt gaan passen naar Weston Price norm (WAP): http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding_advies.html

    Je zult zien dat het juist zaak is om heel veel verzadigde vetten te eten (alsof het alle dagen kerst is): vlees/vis, veel zuivel: yoghurt, kefir, slagroom, creme fraiche, roomboter, rauwmelkse kaas, eieren etc….

    En granen zorgen inderdaad voor overgewicht en allerlei klachten.

    Dat houdt niet in dat je zonder koolhydraten kunt maar eet dan wel de meest gezonde: boekweit, quinoa, gierst, witte (basmati) rijst, bataat (zoete aardappel) en honing. 100gram droog gewicht maximaal per dag, verdeelt over de maaltijden.

    Op mijn site vind je ook tips voor wat mee te nemen en zo: http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding_advies.html

    en: http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding_kinderen.html

    Fijn dat je rauwe melk kunt kopen, kun je zelf yoghurt en kefir maken.

    Kijk ook eens bij de recepten, stoofpotjes en beestenbottenbouillons zijn zeer voedzaam en niet zo belastend voor de spijsvertering.

    En yoghurtsmoothies: http://www.voedingisgezondheid.nl/recepten.html

    Zorg ervoor dat jij en je dochter zo goed mogelijk doorvoed en verzadigd raakt, dan is er minder behoefte in tussendoortjes en op een gegeven moment heb je minder behoefte aan eten, je gaat elke maaltijd minder eten zeg maar.

    Fijn dat je dochter goed gereageerd heeft op de therapie, dat is al een stap in de goede richting.

    Je zou haar ook kunnen betrekken in het maken van de diverse gerechten en uitleggen waarom je dingen toepast.

    Dat maakt haar ook bewuster dan ze gezond eet. Want gezonde voeding tot je nemen geeft ook heel veel voldoening en een goed gevoel. En dat is ook erg belangrijk. Plus genieten van je eten, dat komt binnen hoor, letterlijk en figuurlijk.

    De tips/recepten zijn ook goed toepasbaar voor jouzelf, tijdens je werk.

    #96843

    LoesK
    Lid

    Thanks Poekie, ik ga zeker je site even uitpluizen šŸ™‚

    Even over de koolhydraat alternatieven; daarin noem je witte basmati rijst. Maar valt witte rijst niet onder de slechte varianten? In de categorie wit brood zeg maar?

    #96844

    Anoniem

    Hoi Loes,

    Leuk dat je graag bezig bent met goede voeding, en dat je zelfs collega’s weet te overtuigen! Is je dochter er echt klaar voor? Meisjes van haar leeftijd krijgen door de bank genomen ontzettend veel troep aangeboden via vriendinnen.. dat lijkt me heel moeilijk.

    Afvallen door naar de sportschool is niet iets wat we hier aanraden, het levert een hoop stress op voor het lichaam. Sportscholen hebben bovendien totaal geen gezonde luchtcirculatie, en er wordt veel gedacht vanuit calorieƫn (calorieƫn eraf trainen), maar zo werkt het niet. Helemaal niet.

    Je dochter kan aanleg hebben voor overgewicht, maar het gaat verder altijd steeds om verkeerde voeding. Suikers, probeer ze eens helemaal weg te laten, het fruit van tegenwoordig is ook niet echt gezond meer (te zoet). Koolhydraten zou ik nog meer afbouwen, en vervangen door vetten (roomboters, vette vis, yoghurt, creme fraiche etc). In het begin kan het lastig verteren voor het lichaam, maar het is echt wat het lichaam nodig heeft. Indigo van dit forum heeft vroeger gekampt met overgewicht en geeft daar nu adviezen over, die kun je ook benaderen via haar site. Een complete switch naar vetverbranding is aan te raden.

    Hier kun je de nodige informatie daarover vinden

    http://www.fatsforum.nl/topic/vragen-over-vetverbranding

    Bekijk ook eens de docu My big fat diet ! Dat brengt mooi in beeld hoe mensen afslanken door vooral vet te eten, net als hun (en ook onze) voorouders.

    #96845

    LoesK
    Lid

    Thanks voor je feedback Thijs.

    Ja, mijn dochter is er zeker klaar voor. De NEI sessie heeft me een ander kind terug gegeven. Zelfs de dagelijkse ruzies met haar zus zijn voorbij. Ze is er heel bewust mee bezig. En ik zorg ervoor dat ze er ook plezier aan blijft houden. Een keer p.w. mag ze zelf het avondeten bedenken, en op zaterdag avond iets lekkers bij de thee.

    Haar vriendinnen snappen het probleem en houden er rekening mee.

    De sportschool is iets wat ze zelf graag wilde. Ik heb geprobeerd om ’s avonds na het eten een half uurtje rustig te wandelen met haar, maar dat vind ze oersaai. Doet ze echt met tegenzin. Naar de sportschool met vriendinnen vind ze leuk. Niet ideaal, maar ze beweegt wel. En niet op een hysterische manier hoor. Je kent ’t wel…..beetje fietsen en steppen terwijl ze de roddels doornemen šŸ˜‰

    Ik ga zeker nog meer naar goede vetten eten met haar, en minder suiker/koolhydraten. We zijn op de goede weg!

    #96846

    naief
    Participant

    Paranoten kun je er wel inhouden. Een dag weken in water voor het fytinezuur. Ze zitten vol selenium. Een paar per dag is voldoende.

    Hou er wel rekening mee dat jullie eerst in gewicht kunnen aankomen. Het lichaam wil eerst volop voedingsstoffen opslaan voor je afgaat vallen. Heb geduld.

    #96847

    Anoniem

    Welkom Loes!

    De meeste belangrijke zaken zijn wel genoemd denk ik.

    Maar even heel concreet: ik denk dat als lunch voor naar school een yoghurt/eieren/kokosolie/crĆØme fraĆ®che/slagroom/roomboter/fruit(kiwi/bessen/aardbeien)/honing/kruiden(zie receptlinkje van Poekie)/Keltisch Zeezout smoothie ideaal is. Uiteraard wel goed om te checken wat ze wel en niet lekker vindt. Je kunt vele kanten op met deze smoothie.

    Zoals je ziet zitten daar ruimschoots voldoende voedingsstoffen in.

    Zelf maak ik vrijwel dagelijks 1,5 liter. Dat is dan ontbijt en een literfles voor op het werk. Zal ze wel op aangesproken worden (ik in elk geval wel :-p) maar ik heb begrepen van je dat haar vriendinnen respect hebben voor haar keuzes. Misschien nemen ze het zelf wel over ;-]

    Ik heb nog niets over sole gelezen: dit is een zoutoplossing in water. Glazen fles voor ongeveer een derde vullen met Keltisch Zeezout en dan verder aanvullen met water. Het zout wordt dan tot een maximum van 26% verzadigd (het overige zout komt dan op de bodem te liggen). Daar neem je vervolgens 1 a 2 theelepels van op een glas water. Lekker (wel even wennen!) en ontzettend goed voor je door de vele mineralen en sporenelementen die er in zitten.

    #96848

    Codexx
    Lid

    Ik heb een korte opmerking:

    Je zult hier veelvuldig het advies krijgen om heel vet te eten.

    Ja, dit is erg gezond en nee van vet eten wordt je in beginsel niet dik.

    Maar, een gram vet bevat wel meer dan twee keer zoveel calorieen als een gram eiwit.(respectievelijk 9 en 4)

    En ook van gezond eten kun je dik worden als je een overschot aan calorieen eet.

    Aangezien je dochter wil afvallen is dit iets om op te letten.

    #96849

    Anoniem

    Volgens mij is het de bedoeling om niet! Calorieƫn te gaan tellen!

    Mij. Ervaring en van velen andere is dat je je niet gauw over eet aan vet, je raakt verzadigd als het genoeg is.

    De kans dat ze te weinig vet tegenover het reduceren van koolhydraten zet is groter denk ik.

    #96850

    ad ligtvoet
    Participant

    Maarten,

    Ik ben het eens met wat je zegt wanneer de stofwisseling goed verloopt.maar ook met een goede voeding kun je meer eten dan noodzakelijk is en zal je vet voorraad niet of nauwelijks verminderen.Ook wanneer je op vetverbranding draait.

    LoesK schrijft,

    Je kent ’t wel…..beetje fietsen en steppen terwijl ze de roddels doornemen.

    En of ik dit ken.Ik zie het de hele dag dag en het is waanzin.

    Fitness dient krachttraining te zijn en dan niet om calorien te verbranden maar om de stofwisseling te ondersteunen door oa. de insuline gevoeligheid van de spiercellen te optimaliseren. Verder ook om spermassa te behouden wanneer vet afbouw door de juiste voeding het doel is.

    Wanneer er correct getraind wordt heb je geen zin noch de kans om tussen door te roddelen.Maar ja ,toch werkt het zo dat de gebruikte step/fiets leuk aangeeft hoeveel cal.er verbrand zijn.Werkelijk ………??? Wat super apparatuur.Zelfs de duurste apparatuur in speciale klinieken kan dit niet precies.

    leuk voor de ontspanning en bloedcirculatie ,maar dit kun je veel beter buiten verkrijgen.Of middels dagelijkse werkzaamheden etc.

    Om vet te reduceren is voeding koning.

    ad

    #96851

    Anoniem

    Ad,.je weet hier ongetwijfeld veel meer van als ik šŸ˜€ en ik probeer er dus ook geen discussie van te maken ofzo.

    Maar Ik dacht zo, om het overtollige vet goed aan te kunnen spreken moet men eerst goed in de vet verbranding komen, en dat gebeurt niet als men lafjes vet eet met het gevaar meer eiwitten binnen te krijgen dan vet.

    Dus mijn theorie, eerst het lichaam leren vet als energie bron te gebruiken en dan eventueel iets minderen dat lichaams vet word aangesproken.

    Maar dit zo het idee dat ik er over had.

    #96852

    ad ligtvoet
    Participant

    Discussies zijn vaak noodzakelijk.

    Het probleem dat jij benoemt is juist,eiwitten inname kan te hoof worden maar dit is niet het enige.Ook wanneer je in de vetverbranding bent kun je zoveel vet innemen om de vetafbouw te beperken.Zeg maar uit de vetcellen komt continu vet vrij voor energie maar door de hoge inname gaar er ook weer evenveel in.Dit is een simplistische uitleg hoor want je kunt bv.niet bepalen of het ingenomen vet eerst verbrand zal worden of opgeslagen zal worden en alle andere varianten hiervan.Dus….calorien spelen dan wel een rol.De vraag is dan ,waarom eet men dan zoveel?

    Misschien om tekorten weg te werken of omdat inderdaad de stofwisseling nog verstoord is en de honger opgevangen wordt door vet inname.

    Dus het lichaam’leren’om vet te verbranden gebeurd door de kh inname te beperken maar wanneer de vet inname te groot is loopt het metabolisme welliswaar goed maar de hoeveelheid energie is te groot.

    ad

    #96853

    Anoniem

    Ad, duidelijk, bedankt.

    #96854

    Webmaster
    Participant

    Het gaat niet om calorieen, maar om VOEDINGSWAARDE.

    Mike

    #96855

    ad ligtvoet
    Participant

    Natuurlijk gaat het om voedingswaarde maar deze komen hoe dan ook met de energiewaarde in het lichaam.Uiteindelijk is er ook een bepaalde hoeveelheid enrgie(waarde) per dag verbruikt.En deze is niet constant omdat de hormonen dit regelen en de voedingsmiddelen en leefstijl de werking van deze hormonen regelt.

    Wanneer er op ieder moment bv. een dag,meer aan energie in is gekomen dan verbruikt is er dus een plus aan energie ontstaan.

    wanneer het lichaam alles aan voedingswaarde b innenkrijgt en op kan nemen zal er minder drang zijn om een teveel aan energie op te nemen.Mede ook omdat deze voedingsmiddelen de gezonde stowisseling niet verstoren en overeten niet zal gebeuren,tenzij dat je het natuurlijke hongergevoel bewust gaat manipuleren.

    Voor de duidelijkheid,ik ben overtuigd van dat je niet dikker wordt omdat je teveel eet maar dat je overeet omdat je dikker wordt.Dus een hormonen kwestie.

    Calorien minderen of bewust (jezelf dwingen) om meer energie te verbruiken is ook voor mij een doodlopende weg,met de nadruk op dood.

    ad

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.