Voedingsintoleranties-test

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Voedingsintoleranties-test

Dit onderwerp bevat 35 reacties, heeft 9 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Alexandra 3 jaren geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Berichten
  • #2613

    Hey allemaal,

    Ik ben bij mijn behandelend arts via een speciale bloedname (IgG/IgA) getest op verschillende voedingsmiddelen. Bleek dat ik heel sterk reageerde op onder andere eieren.

    Betekent dit dat ik deze nooit meer mag eten of kan 1 x per week geen kwaad?

    Bedankt

    #66529

    Webmaster
    Participant

    Eerst werken aan versterking van je maagzuur door je bijnieren op te lappen. In je voorsteltopic schrijf je dat je o.a. zware bijnieruitputting en een lekke darm hebt. Dat is geen beste combinatie, vooral niet voor je eiwitvertering! Bijnieruitputting betekent chronische stress, die ten koste gaat van je maagzuur, omdat je lichaam onder stress niet investeert in voedselvertering, een energierovend proces. Hierdoor maakt het te weinig maagzuur aan en het is voldoende maagzuur dat een goede eiwitvertering mogelijk maakt.

    Als je dan ook nog een lekke darm hebt kunnen onverteerde of half verteerde eiwitdeeltjes in de bloedstroom terechtkomen en daar immuunreacties uitlokken (de zgn. ‘autoimmuunreacties’). Het lichaam heeft nl. de neiging om deze eiwitdeeltjes af te zetten in weefsels, zodat ze in ieder geval uit de bloedstroom blijven. Vervolgens worden deze weefsels voortdurend bestookt door witte bloedlichaampjes, waardoor je chronische ontstekingsreacties krijgt.

    Kijk maar eens waar de meeste mensen allergisch voor zijn: eieren, noten, gluten, caseine, soja, schelp- en schaaldieren. Wat hebben ze allemaal met elkaar gemeen? Eiwitten! We hebben dus een grootschalig probleem in de westerse wereld met eiwitvertering. De reden? Grootschalige bijnieruitputting, stress dus, vaak erfelijk doorgegeven. Niet voor niets noem ik dit in mijn ebook ‘de stille, luidruchtige epidemie’.

    Waar draaien de bijnieren op? Verzadigd vet, cholesterol en Keltisch zeezout. Het natrium in zout gaat naar de bijnieren, terwijl de chloride maagzuur helpt aanmaken. Een goede deal! Daarnaast is het aan te raden om dierlijk bijnierextract te gaan slikken als supplement.

    Mike

    #66530

    Bedankt voor je uitgebreide uitleg Mike!

    Beter dus even geen eieren eten.

    Ik doe ’s ochtends en ’s avonds al een koffielepeltje sole in een glas water (wel gemaakt van Hymalayazout, ik zal Keltisch zeezout moeten bestellen). Moet ik dit vaker per dag doen? Ook doe ik tussen de maaltijden een koffielepel natriumbicarbonaat in een glas water.

    Is er een goed dierlijk bijnierextract dat je me kan aanbevelen?

    Alvast bedankt!

    #66531

    Poekie
    Moderator

    Je kunt het zout uiteraard over je eten doen.

    Verder kun je de sole in je rauwe melk drinken en in je thee en in elk glas water dat je drinkt.

    Gewoon ervaren.

    Lia

    #66532

    Bedankt Poekie.

    Nog eventjes iets over de eiwitinname per dag. Onlangs las ik het volgende;

    “Hoeveel eiwit heb je nodig?

    Ga ervan uit dat je ongeveer 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig hebt. Dus als je 65 kilo weegt heb je 65 gram eiwit nodig. Beschouw dit als een richtlijn.”

    Hoe denken jullie hierover?

    #66533

    Poekie
    Moderator

    We zijn hier niet zo van het wegen.

    Veel vetten eten, minder eiwitten en nog minder koolhydraten.

    Alleen van koolhydraten zeggen we: 100 gram drooggewicht: honing, glutenvrije granen: witte rijst, quinoa, gierst en boekweit.

    Lia

    #66534

    Bedoel je met drooggewicht bv 30g droge rijst, voordat die gekookt wordt…of bedoel je de hoeveelheid koolhydraten die in die 30g droge rijst zitten?

    Sorry hoor šŸ™‚

    #66535

    Nog een vraagje:

    Mag ik starten met bijnierextract als ik ook al L-Thyroxine neem voor een te traag werkende schildklier?

    #66536

    Alexandra
    Participant

    Droog afwegen, 100 gram rijst, daarna pas koken.

    #66537

    Poekie
    Moderator

    In 100 gram rijst zit bijvoorbeeld 78gram koolhydraten. Dat is je uitgangspunt.

    Zie hier een lijst met voeding en wat ze aan gewicht bevatten: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/S/

    Lia

    #66538

    Bedankt, duidelijk.

    Wat doe ik dan met het bijnierextract? (ivm trage schildklier + medicatie)

    #66539

    Poekie
    Moderator

    Dat zou ik niet weten, misschien iemand anders?

    Lia

    #66540

    Anoniem

    Dag Inge,

    Medicijnen en natuurlijke producten met elkaar combineren blijft lastig.

    Uit opzoekwerk trek ik de conclusie dat L-thyroxine bijwerkingen met zich kan meebrengen en zou ik om deze reden in deze fase dit middel niet met het bijnierextract combineren. Wat je in deze fase wel kan is regelmatig sole op basis van Sel de GuƩrande te gebruiken en kijken wat dit doet.

    Even dit ter info : Mike meldt in meerdere topics dat er een wisselwerking tussen de bijnieren en de schildklier is en het verstandigste is om met de bijnieren te beginnen.

    Moest je tot het inzicht komen dat de L-thyroxine niet oplevert wat je hoopt dan kan je serieus overwegen om deze te vervangen door het bijnierextract en extra jodium tot je nemen. Mogelijkerwijs dat deze combinatie ook je problemen doet verdwijnen.

    #66541

    Bedankt voor de info Vivianne!

    Ik ga eerst die kuur ab afmaken en dan overweeg ik naar een ortho arts te gaan en te stoppen met de L-thyroxine.

    #66542

    Nog even iets over rauwe melk… op het hormoonfactorforum las ik het volgende, door Ralph M.;

    “Caseine vind ik zelf nog schadelijker dan lactose in veel gevallen, want caseine is net als gluten een opiumachtige stof. Bij een lekkende darm en slechte vertering komt deze stof onvoldoende verteerd in het bloed. Dit kan het immuunsysteem overprikkelen (meer kans autoimmuunschade), kunnen neurotransmitters verstoren, eczeem en huidproblemen verergeren, astma en luchtwegproblemen, en ook zie ik invloeden bij gewrichtsproblemen, van reuma tot artrosepijnen…”

    Ik ben dus Ć©cht bang geworden van melk en door mijn caseĆÆne-intolerantie durf ik geen rauwe melk te proberen…

    Ben je ook gezond bezig zonder rauwe melk/kefir?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.