Voeding bij dwarslaesie

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Voeding bij dwarslaesie

Dit onderwerp bevat 18 reacties, heeft 7 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Elkedageenei 6 maanden, 2 weken geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur

Elkedageenei
    Participant

Iemand in onze nabijheid heeft al 2 jaar een partiƫle dwarslaesie (vanwege kneuzing hoog in de rug door val, dus geen breuk). De vooruitgang gaat heel traag het geloof in herstel wordt steeds minder. Hij kan zijn vingers niet bewegen, armen wel iets meer. De benen en romp gaan wel wat vooruit.
    Inmiddels krijgt hij magnesium olie op de plek vd kneuzing en andere plaatsen.
    Welke voeding kan mogelijk bijdragen?
    In het verpleeghuis is de voeding imo niet echt bevorderlijk voor de patient.

Gerard
    Participant

Vitamine B is heel goed voor herstel van zenuwcellen. Kijk maar waar dat veel in voorkomt. Verder: Soep van o.a zenuwen, een goede slager kan je alles van een koe leveren, denk aan ruggemerg.

Elkedageenei
    Participant

Dank je wel Gerard, ik neem gewoon kombucha (vit B) en beestenbottensoep voor hem mee! Zit ook te denken aan gefermenteerde levertraan ivm vit A en D.
    En zoveel mogelijk mee naar buiten nemen.
    Nog meer tips?

Gerard
    Participant

Dan mis ik nog het zenuwweefsel.
    Verder: beweging voor zover het de genezing niet dwarsboomt. Doorbloeding is essentieel.
    Alcohol helemaal vermijden, ook alcohol die in de spijsvertering kan ontstaan door gisting (suikers).

naief
    Participant

in een kippenstrotje zit ook merg. Dat is misschien wat makkelijker verkrijgbaar.

fatsnotbad
    Keymaster

Ruggenmerg zal lastig zijn i.v.m. regelgeving omtrent BSE, hersenen idem dito.

Mike

Gerard
    Participant

Beenmerg is iets heel anders dan ruggemerg: Merg in botten is o.a de fabriek van rode bloedcellen, wat we ruggemerg noemen zijn zenuwstrengen. http://www.menselijk-lichaam.com/hersenen/ruggenmergzenuwen/

liesje
    Participant

Kan hij vanzelf ontlasten?

Kaaskanlekkerzijn
    Participant

Met Kombucha en soep krijgt hij echt niet genoeg voedingstoffen binnen voor het herstel van zenuwen. Ik denk zelf dat het nog geen eens helemaal helpt de slechte voeding goed weg te werken. Het zal heus wel iets doen en het is heel lief maar hij heeft meer nodig. Ik heb naast algemeen vitamine b ook vooral specifiek over vitamine b12 gelezen en MSM. Ik zou dus gaan voor grootte hoeveelheden vitamine b complex, daarnaast veel b12. En natuurlijke vormen dus bijvoorbeeld 10mg methylcobalamine met 10mg adenosylcobalamine/dibencozide en foliumzuur erbij en misschien voor hem zelf meer. Dit tegenwoordig normale hoeveelheden als je het ergens krijgt dan de huisarts, het is ook in deze hoeveelheden te koop.

Ook zou ik als ik hem was in de weer gaan met van die plakplaatjes die elektrische stroomstootjes gegeven. Van die dingen die in het filmpje hier onder ook te zien zijn. Je stimuleert de spieren zo maar nog belangrijker is dat er zo ook informatie van de spieren naar de hersenen doorgegeven zal worden misschien dat ze zo ook de zenuwen kunnen herstellen.

Elkedageenei
    Participant

Die stroomstootjes is ook een idee, hij gaat nu naar Rotterdam waar ze biofeedback doen gericht op dwarslaesie.
    Ik zit te denken aan vit B12 injecties maar die doen ze volgens mij niet als B complex en alleen B12 he er t dzn imo geen zin.
    Liesje hij kan ontlasten mbv tillift, hij voelt wel aandrang.
    Verder heeft hij een verblijf katheter omdat de verpleging vaak te laat was als hij moest plassen.

Marijan
    Participant

en wat dacht je van CBD olie, zenuwschade reparatie!

liesje
    Participant

@ Elkedageenei, een verblijfcatheter? De hele dag zo,n ding in je blaas omdat ze een paar keer te laat waren? Er bestaan speciale broekjes die urine opvangen. Want hij is niet altijd te laat begrijp ik. Ik zou zo,n ding niet willen hebben als het niet perse nodig is.
    Ik heb nog niet gezocht naar de consequenties van zo,n catheter maar ga ik even doen. Ik denk aan ontstekingen bv.

Elkedageenei
    Participant

Ja houd op schei uit Liesje.. eigenlijk heeft hij veel meer zorg nodig dan ze kunnen bieden. Heeft ook ook te vaak last van doorligplekken ivm autorit naar Rotterdam, is nl. zo’n 2 uur rijden enkele reis.

liesje
    Participant

Bij Mens-en-gezondheid staat inderdaad: bij 80% van de urineweg-infecties is er een verband met een blaaskatheter.
    Als hij zelf nog iets te zeggen heeft zou ik een broekje nemen.
    Ik heb zelf ooit 3 weken in het ziekenhuis gelegen en hoewel iedereen zijn best deed ging er toch veel mis en moest ik me er mee bemoeien.
    Hoe kan hij in 2 uur in een auto een doorligplek krijgen? Ligt hij dan op een harde brancard o.i.d. Dan is zijn huid zeker al zwak op die plek. Volens mij zijn er wel speciale kussens hiervoor.
    Even googelen.

Elkedageenei
    Participant

Heel gevoelige huid. Hij zit in zijn rolstoel id auto en heeft dan doorligplek bij zijn stuit na 4 uur rijden heen en terug.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.