Vitamine D

Dit onderwerp bevat 61 reacties, heeft 26 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  100%leven 1 jaar, 7 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 62)
  • Auteur

Ikie
    Participant

Tot 2 jaar geleden slikte ik 5000 IE vitamine d3 per dag. Door dit forum ben ik overgestapt naar de Blue Ice Royal en slik zoals voorgeschreven 1 capsule per dag.

Daarnaast heb ik een tuin en ben daar vaak in de volle zon aan het werk.

Dus dacht ik dat zit wel goed met de waarde.

Nou…niet dus. Midden in de zomer, vaak in de zon en slikken van 1 capsule geeft nu na bijna 2 jaar een waarde van 53. Dit is laag normaal. Aan het vet gehalte zal het niet liggen, ik neem de capsule altijd bij de vette yoghurt.

Aangezien er bij ons nu best wel veel potten door heen gaan en de prijs per pot omhoog schiet wordt het wel een erg dure aangelegenheid om allemaal 2 capsules per dag te gaan slikken.

Wat ik vooral wil benadrukken is dat je niet blindelings moet vertrouwen op het feit dat je wel een goede waarde zal hebben want je slikt Blue Ice Royal!

Wat gebruiken jullie en wat is de laatst gemeten waarde?

robinAlexander
    Participant

Wimcke je LEVER, inname is nog niet gelijk opname

http://www.fatsforum.nl/topic/tandsteen lees wat mike hier schreef.

http://www.voedingisgezondheid.nl/lever-_en_galblaas.html en hier

ruud
    Participant

Hallo Wim, ik ken mijn huidige, persoonlijke vitamine d-waarden niet, maar ik gebruik een uvb-lamp http://www.fatsforum.nl/topic/lichttherapie om de dag 15 min: deze heeft als voordeel dat je niet alleen vitamine d zelf aanmaakt via de huid (je omzijlt de spijsvertering zo), maar ook stikstof (voor zeer veel dingen goed in je lijf zoals tegen hart- en vaatziekten), melatonine (ik slaap er erg goed op) en zwavel (goed voor o.a. de ontgiftiging).

Zonne
    Lid

Ik denk dat 1 capsule per dag ook wel erg weinig is om je vit D op peil te houden !?

Hoi Wimck.

Mijn waarde is laatst ook gemeten, die was 59. Maar ik gebruik de levertraan nog niet zo lang, en had toen nog niet zoveel in de zon gezeten. 1 capsule is inderdaad te weinig: om de juiste hoeveelheid binnen te krijgen. 1/2 teaspoon (Amerikaanse hoeveelheid) staat voor 4 capsules. Ik gebruik 1 teaspoon, dat zouden dan 8 caps. moeten zijn.

Ik was ook gestopt met het slikken van vitamine D3 druppels (2000 IE per dag). Een hele tijd de UVB-lamp gebruikt met daarnaast 2 levertraancapsules (Blue Ice Royal) per dag.

Vitamine D3 waarde schrikbarend laag. Namelijk 35.Ik ben me dan ook dood geschrokken. Dat was na deze winter waarin ik me heel slecht heb gevoeld. Op een gegeven moment dacht ik zelfs, ik lijk wel depressief. Nou, geen wonder. Ik neem momenteel weer vitamine D3 druppels in (4000 IE) per dag.

Maar ik vind dat best linke soep, ik ben niet zo voor de supplementen, maar ik weet helaas geen beter alternatief.

Gerard
    Participant

In de zon zijn heeft nogal wat voordelen: Er wordt vanzelf D3 aangemaakt, het voelt lekker, is ontspannen en je blijft lekker warm.

Om via zonlicht voldoende D3 te krijgen, moet de huid het natuurlijke vetlaagje hebben. Douchen en wassen halt dit laagje weg. Ook na het zonnebad de vetlaag laten zitten, de opname heeft enige tijd nodig. Mensen wassen zich over het algemeen veel te vaak. Gebruik geen zeep en geen deo of andere chemie op je huid.

Anoniem

Ik heb een paar jaar geleden een onderzoekje gedaan naar vitamine D waarden.

Van 5000 gemeten waarden (niet 5000 personen!) heb ik een indeling gemaakt met waarden <50, tussen 50 en 100, tussen 100 en 150 en > 150. Ook de leeftijd heb ik daar bij gezet. De samengevatte resultaten:

van alle 5000 uitslagen was 73,8% < 50,

slechts 10 (0,2%) van de uitslagen was >150

24,4% zit tussen de 50 en 100

1,6% zit tussen de 100 en 150

Bij de mensen tussen de 20 en 40 zit 79% onder de 50

Verder valt op dat de mensen die ouder zijn dan 80 het minst slechte gehalte hebben.

Zou dit betekenen dat die mensen waarschijnlijk altijd al hoog hebben gezeten in de waarde en daarom deze leeftijd hebben kunnen bereiken?

Het is al vaker gezegd, dit is een zwaar onderschat probleem.

Gerard
    Participant

Je zou ook kunnen denken dat stress vitamine D vreet.

Anoniem

magnesium is nodig voor de opname van vit D, als je veel stress ervaart dan zou je zeggen tekorten magnesium, waardoor de vit D slecht wordt opgenomen?

klinkt logisch dus @gerard

Anoniem

Voor alle duidelijkheid, ik heb een binnenberoep. Maar als het even kan zit of werk ik in de zon.

Vanaf Maart dit jaar ben ik met een klusje op het dak van mijn huis bezig en zit vanaf die tijd dus bovengemiddeld veel in de zon.

Dat is ook de reden dat ik toch wel ben geschrokken van mijn waarde.

Ook magnesium gebruik ik al lange tijd, dit smeer ik 2X per week ruim op mijn huid.

Zelf had ik het idee dat het wel goed zat en de reden van het plaatsen van dit bericht is dat je er dus niet automatisch van uit moet gaan dat het met je vitamine D waarde wel goed zal zijn.

Zonne
    Lid

Ik geloof dat ze in groningen een onderwaarde van 80 hanteren ipv 50 !

Gerard
    Participant

@ Wimck: Werk je op het dak zo veel mogelijk met bloot bovenlichaam? Op de rug is er meer wet op de huid en werkt de aanmaak erg goed. Niet verbranden natuurlijk.

Vergeet ook niet dat D in verhouding moet zijn met A en dat er ook E en K2 – 7 voldoende moet zijn.

Eet je lever?

liesje
    Participant

Hoeveel vit. D wordt er dan geadviseerd zou een mens dan moeten hebben?

Anoniem

hier kun je veel info vinden over vitamine D.

Alle persoonlijke adviezen waardeer ik maar mijn boodschap is allereerst bedoeld als waarschuwing aan alle lezers van dit forum om hier vooral veel aandacht aan te besteden en als je kans ziet de waarde te laten bepalen doe dat dan.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 62)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.