tandpasta

Dit onderwerp bevat 156 reacties, heeft 50 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  jasper 10 maanden, 3 weken geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 157)
  • Auteur

ruud
    Participant

Ik dacht ik maak een onderwerp tandpasta aan waarin mensen hun ervaringen/kennis op het gebied van tandpasta’s kunnen delen.

Nu eerst ff een artikel over “microplastics (!) in gewone tandpasta’s als elmex

Ik gebruik allang geen tandpasta meer vanwege fluor in tandpasta’s en sorbitol en meer van die ongein.

Maar goed, er zitten dus ook microplastics in tandpasta’s dus, die niet alleen de personen schaden die het gebruiken, maar vooral ook het aquatisch milieu.

http://zaplog.nl/zaplog/article/sommige_tandpasta_zoals_elmex_en_colgate_bevat_plastic

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CpSeguKzyJM

http://design2sustain.eu/2012/04/02/998/

ps ik dacht dat in gangbare cremes, zeep en deodorant ook microplastics zaten/zitten.

Mijn persoonlijke tandpasta is dezelfde als mijn deodorant: ik denk dat veel mensen op deze site deze mix wel kennen: natriumbicarbonaat / kokososolie / water.

Dat is mijn mix in elk geval.

ruud
    Participant

Dit zijn de toevoegingen in tandpasta (en andere verzorgingsproducten) die microplastics zijn en die de plastic soep in jezelf en in de noordzee steunen:

– Polyethyleen terephtalaat (PET)

– Polypropyleen (PP)

– Polyethyleen (PE)

AbuKaliem
    Participant

De beste en milieuvriendelijkste en duurzaamste manier van tandverzorging blijft miswaak.Klik hier

Poekie
    Moderator

Lees hier over toevoegingen in verzorgingsproducten.

Lia

ruud
    Participant

he te gek Poekie!

Anoniem

Je tanden poetsen met Aardbeien schijnt ook goed te werken, moet nog even wachten tot ze groeien in de tuin. lol.

Poekie
    Moderator

Wij hebben hier in Marokko op de markt/souk een miswak gekocht. Dat is een ‘stokje’ van een bepaalde struik. Je snijdt van de bovenkant de bast er af en kauwt het bovenste vrijgekomen stukje zacht. Daar poets je dan je tanden mee. Ze worden er lekker zacht van, er zit ook nog een lekkere smaak aan.

Haluk en AbuKaliem hebben er eerder ook al over gepost.

Aardbeien, die zijn hier volop aanwezig. 😆

En erg lekker, je proeft de zon.

Lia

AbuKaliem
    Participant

Cool je bent in Marokko, vergeet dan niet de arganolie en saffran! 🙂

Miswak ook wel Siwaak genoemd

klik hier voor uitleg via youtube

Poekie
    Moderator

Abukaliem,

Saffran, vertel eens…..

Lia

AbuKaliem
    Participant

safraan

youtube film over safraan

je moet dan wel in het zuiden van Marokko zijn.

Poekie
    Moderator

We zitten in Safi, redelijk zuidelijk al. We gaan ook zeker allerlei kruiden kopen.

Op de markten/souks ruikt het heerlijk, je merkt aan je neus waar er kruiden verkocht worden.

En het is ook een prachtig gezicht, al die papieren zakken of houten bakken waar de kruiden hoog opgetast in liggen.

Lia

Poekie
    Moderator

Ik kan het filmpje even niet bekijken vanwege een trage internetverbinding.

Lia

Webmaster
    Participant

Geeft niet. Je hoeft alleen maar te weten dat je saffraan daar in grote hoeveelheden spotgoedkoop kunt kopen, terwijl je er hier de hoofdprijs voor betaalt. Sla zoveel mogelijk saffraan in, je kunt er heerlijke pilaw-rijst van maken (basmatisaffraanrijst)!

http://allrecipes.nl/recept/2967/indiase-saffraanrijst.aspx

Mike

Poekie
    Moderator

thanx, Mike en AbuKaliem.

Dat wordt dus ‘hamsteren’. 8)

Lia

Anoniem

Behoudt saffraan zn goede werking als het meegekookt wordt?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 157)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.