superfoods en olien / Perskin. Meervoudig onverz.vetten ook ongezond als deze ongeraffineerd zijn?

Forum Forums Stel jezelf even voor superfoods en olien / Perskin. Meervoudig onverz.vetten ook ongezond als deze ongeraffineerd zijn?

Tags: 

Dit onderwerp bevat 16 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Webmaster 2 jaren, 8 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #3468

    Beste heer, mevrouw,

    Ik heb met heel erg veel interesse allerlei teksten gelezen afkomstig van de heer Mike Donkers. Per toeval omdat ik zocht naar antwoorden nadat ik leek het boek van dokter Perskin had gelezen. Ik ben meteen gestopt met de inname van de visolie en gestart met het kopen van de ontzettende dure supplementen (YES produkten) die dokter Perskin verkoopt om de zuurstof naar de cellen te bevorderen. Tegelijkertijd adviseert hij een ontgifter gebaseerd op de canadian essence (8 tal kruiden).

    Omdat ik zelf onlangs te maken kreeg met baarmoederhalskanker en daaraan inmiddels ook geopereerd ben, kwam ik hiertoe. Vooral angst was de grote motivator. Tegelijkertijd was er iets aan het verhaal van Perskin wat ik maar telkens niet snapte en kon plaatsen. Ik verweet dat aan mijn eigen ”dommigheid”. Ondertussen was ik wel op zoek gegaan naar alternatieven en kwam ik bijv. uit op koolzaadolie. Hierover heb ik contact gezocht met dokter Perskin om naar zijn mening te vragen,. maar het enige dat hij aangaf was dat het een ”awful” oil zou zijn. Punt. Zonder verdere uitleg. Ik heb het even laten rusten en was nu toch weer gaan zoeken. Hoe blij!! was ik dus vandaag om te lezen dat er meer mensen (en onderbouwd) vraagtekens hebben bij de uitleg van deze arts. Wat een verhelderende teksten schrijft de heer Donkers. Ik zou heel graag het advies willen vragen aan de heer Donkers wat betreft de produkten van dokter Perskin (plantaardige olie zoals pompoen, kokos, lijnzaad,alles in de juiste combinatie 2:1). En juist de inname van meervoudig onverzadigde vetten!! Ik begrijp dat de heer Donkers daarentegen alle meervoudig onverzadigde vetten afraadt, maar is dat ook zo als deze onverhit zijn of worden en ongeraffineerd zijn??

    Ook zou ik graag advies horen wat betreft de ontgifter volgens de Essiac methode.

    en tenslotte zijn visie willen weten wat betreft:

    1. Cacoa poeder raw.

    2. Maca powder

    3. Green magma poeder

    4. Chiazaad

    Omdat ik deze regelmatig gebruik enme steeds afvraag of ik op de goede weg ben…

    Kortom, de zogeheten superfoods….zoals je die kunt kopen bij bijv. http://www.spiruella.nl (maar ook in vele reformwinkels).

    Ik ben hier zelf enthousiast over als ik dit lees en zie…maar juist daarom zou ik graag eens weten hoe de heer Donkers hier ove denkt. Bij voorbaat heel hartelijk dank voor de moeite om dit bericht te lezen. Ik hoop echt ten zeerste dat ik die onrust die Perskin (die ik ergens geloof) op de een of andere manier bij mij heeft veroorzaakt nu kan oplossen!

    Met vriendelijke groet, Margret

    #78377

    robinAlexander
    Participant

    Beste Margret, gooi het boek van dokter Perskin in de prullenbak en schaf het boek van westonprice aan

    je moet Back to Basic gaan

    Dierlijke vetten zijn gezond, en plantaardige vetten ongezond met uitzondering van Kokosolie/vet & olijfolie (extra virgin)

    #78378

    Alexandra
    Participant

    Welkom Margret,

    Kijk hier eens op t forum onder “alleen lezen” en de site van Poekie http://www.voedingisgezondheid.nl

    Je zult merken dat het niet zozeer gaat om superfoods, maar je dagelijkse voeding dusdanig maken dat die volledig en compleet is. Aangezien velen van ons grote tekorten hebben wordt er wel gebruik gemaakt van natuurlijke supplementen. Dit kan een superfood zijn, maar dat hoeft niet.

    #78379

    Zaadjes en nootsoorten eet ik een tijdje niet meer. Ik krijg er puistjes van op mij benen en dat is voor mij een teken dat het minder goed is.

    Chiazaad heb ik lange tijd gegeten maar merkte er niets positiefs van. Ook veteerd het slecht in de darmen dus weet niet of nootsoort zo gezond is voor de mens.

    #78380

    Poekie
    Moderator
    Quote:
    1. Cacoa poeder raw.

    2. Maca powder

    3. Green magma poeder

    4. Chiazaad

    1. cacaopoeder raw

    Quote:
    Oxaalzuur en derivaten komen voor in verschillende planten, met name rabarber en klaverzuring. Voedingsmiddelen die aanzienlijke hoeveelheden oxaalzuur bevatten zijn cacao, chocolade, tarwekiemen, de meeste noten, bessen, bonen en bieten. Ook komt het voor in peterselie, postelein en spinazie.

    Wanneer deze stof wordt ingenomen irriteert het de binnenkant van de keel en kan fataal zijn in grote doses. Oxaalzuur bindt zich met ionaire metalen zoals calcium in het lichaam, waarmee het oxalaten vormt die de keel en nieren kunnen irriteren. Sommige nierstenen bestaan voor het grootste gedeelte uit oxalaten. Langdurige of herhaalde blootstelling aan oxaalzuur kan schade aan de nieren toebrengen. Aan de ogen kan een kleine hoeveelheid stof oogirritatie (gekarakteriseerd door rode en waterige ogen) veroorzaken, langdurig contact kan schade aan het hoornvlies of zelfs blindheid veroorzaken. Herhaalde blootstelling aan de huid geeft letsel van de huid, huidontsteking of zelfs brandblaren, afhankelijk van de exposieduur. Inhalatie van oxaalzuur kan verschillende gradaties van longschade en irritatie aan de luchtwegen veroorzaken, gekarakteriseerd door branderig gevoel in de keel, kuchen en hoesten. Grote hoeveelheden kunnen verstikking, bewusteloosheid en zelfs dood veroorzaken.

    2. macapoeder

    Quote:
    – Goitrogenen (schildklieronderdrukkers) in kruisbloemigen.

    Voorbeelden zijn bloemkool, romanesco, broccoli, spruitjes, witte kool, rode kool, groene kool, Chinese kool, koolrabi, rucola, tuinkers, waterkers, radijs, rammenas, mosterd, mierik en maca. (Rucola is een kruisbloemige en bevat schildklieronderdrukkers (goitrogenen).) Ze hebben als rauwe plant allemaal in meer of mindere mate een karakteristieke pittige smaak. Onder deze planten zijn ook nogal wat groentes die als kiemen gegeten worden. Ruil je dan niet het fytinezuur in voor goitrogenen? Maca is een kruisbloemige en moet niet rauw gegeten worden, vanwege de aanwezigheid van goitrogenen (schildklieronderdrukkers).

    3. green magmapoeder

    Ken het zo niet maar als ik google dan zie ik dat het van jong gersteblad is. Volgens mij moet je alle ‘groente’ verhitten: koken, wokken, bakken, grillen etc.

    4. chiazaad.

    Zou ik zo niet weten of het wel of niet goed is.

    Margret zou je eens willen beschrijven wat je allemaal eet en drinkt op een dag?

    Lia

    #78381

    Ufo
    Participant
    Quote:
    4. chiazaad.

    Zou ik zo niet weten of het wel of niet goed is.

    Chiazaad bevat fytinezuur, dus beter eerst weken.

    #78382

    Hoi Lia,

    Sorry voor de verlate reakie, maar ja natuurlijk wil ik dat wel.

    Ik wissel uiteraard met wat ik dagelijks eet, maar ik zal een zo algemeen beeld geven van de produkten die ik het meest eet. Ik probeer daarbij zoveel mogelijk de kant en klare voedsels en e nummers te vermijden. Zoveel mogelijk de witte bloem te vermijden en suikers. Ik zal tevens eerlijk toegeven dat ik soms best smokkel met een koekje, dropje of chips (maar steeds minder).

    Ontbijt: Volle biologische yoghurt / kwark met lijnzaad of vlozaad (of bio aardbeien in de zomer.)

    Fruit: versgeperste sappen (van appel, grapefruit, sinasappelen,soms met wortel, gember rode biet of broccoli).

    volle melk in mijn koffie van verse koffiebonen.

    Ik zoet mijn thee en koffie met Agavesiroop.

    Lunch:

    Speltcrackers met kruidenroomkaas en bieslook, basilicum. Verse geitekaas.

    (spelt) brood met pindakaas, ei, brie met honing en walnoten. Gebakken ei.

    Salade van ijsbergsla met tonijn. Avocado.Hol. garnalen. Gerookte zalm.

    Smoothie van volle yghurt, banaan en kwark en fruit.

    Avond

    Volkorenpasta’s/ rijst.

    Groentesoorten: (waarvan zoveel mogelijk uit de moestuin van vader): boerenkool,spinazie, bosui, courgette,witlof, rijst,groene asperges, andijvie, tomaat, paprika, knoflook, ui. Dressings maak ik met honing. Ei.

    Ik eet nauwelijks vlees, maar dat niet uit overtuiging (carpacio vind ik heerlijk), maar omdat ik het gewoon niet lekker vind. Soms eet ik tilappia, varkenshaas, rosbief en heel soms kip. Meestal kies ik voor vegatarische produkten.

    Algemeen: Creme fraiche, slagroom, room, roquefort.

    Tussendoor: rijstewafels. Soms, pure chocolade meer dan 70% en noten.

    Thee.

    Sinds kort (1 week) maak ik smorgens een smoothies van macapowder, cacaopowder, hennepproteine en chiazaad. Ik ben van plan om hier ook chlorella aan toe te gaan voegen.

    ALs supplementen neem ik dagelijks: vitamine c, visolie van wilde vis, green magma (is hetzelfde als gerstegras), de ontgifter en de essentiele olien van dokter Perskin.

    Soms extra van de huisarts: ijzer, B12 en hemoglobine.

    Tijdelijk: Co enzym 10 en homeopatische druppels voor mijn hormonen.

    Ik denk dat ik hiermee het gros wel heb opgenoemd!

    De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het me wel zorgen baart dat jullie zoveel produkten benoemen die slecht zouden zijn. Te denken aan alle nachtschade groenten, de fruitsoorten en sappen, alle eerder genoemde groenten, zaden, noten en olien die oxaalzuur, goitrogenen,of Fytinezuur bevatten zoals rucola en spinazie en koolsoorten.

    Er lijkt dan niet zoveel meer over te blijven.

    Margret

    #78383

    En ik vergeet te benoemen…Kefir.

    #78384

    Poekie
    Moderator

    Margret,

    Het is niet zo goed om ’s ochtends fruit te eten, dit zijn suikers en suikers jagen de bloedsuikerspiegel omhoog. En het is juist belangrijk om een stabiele bloedsuikerspiegel te houden. Vetten zorgen voor een langer verzadigd gevoel en houden de bloedsuikerspiegel stabiel.

    Wortel en rode biet zijn ook zetmeelproducten=koolhydraten=suiker. Het nadeel van sappen is dat je er gauw teveel van drinkt. Ga maar na: eet eens 2 appels achter elkaar op, dan ben je zo vol maar een glas appelsap (=meerdere appels) drink je gemakkelijk weg = veel suikers.

    Koffie jaagt ook de bloedsuikerspiegel omhoog en fokt ook je bijnieren op. En die zijn bij de meeste mensen al redelijk uitgeput.

    Agavesiroop is not done, gebruik dan honing om te zoeten, maar ook met mate.

    Lees dit eens: http://www.fatsforum.nl/topic/de-bron-van-alle-kwaad-suiker-zetmeel-en-koolhydraten

    Staat in het ‘alleen lezen forum‘.

    Als je fruit eet (gedurende de dag) neem dan zuur fruit, een banaan valt daar niet onder, is een zetmeel/suikerbom.

    Rijst is oke maar pasta’s zijn koolhydraten=suikers.

    Tilapia is een gekweekte vis en gekweekte vissen krijgen o.a. E-nummers in hun voeding en bovendien ook vaak granen, die maken de vis dik, zo werkt het ook bij mensen.

    Je zou eens een stoofpotje kunnen maken van rode kool, appeltjes en stoofvlees, dan is het vlees verstopt in het gerecht, zie hier: http://www.voedingisgezondheid.nl/recepten.html

    Kijk uit met noten, die bevatten fytinezuur, lees hier meer over fytinezuur: http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding.html

    De maca en cacao heb ik eerder al aangegeven wat daar mis mee is.

    Als je visolie op is ga dan liever over op een goede levertraan en/of boterolie: http://www.voedingisgezondheid.nl/levertraan.html

    IJzer kun je beter halen uit orgaanvlees zoals lever. Als je ijzer als supplement neemt kan dat problemen geven:

    Quote:
    anorganisch ijzer (ijzertabletten) dat zich opstapelt in de lever en deze langzaam vergiftigt.

    Een mens heeft heemijzer (ijzer uit bloed) nodig.

    Er blijft nog zat over hoor om te eten, je noemt een paar groentesoorten op: spinazie en koolsoorten, maar als je die kook of anderszins verhit is er niets mee aan de hand. Het maakt het trouwens ook een stuk eenvoudiger, althans vind ik persoonlijk.

    Lia

    #78385

    Webmaster
    Participant
    Quote:
    Ik eet nauwelijks vlees, maar dat niet uit overtuiging (carpacio vind ik heerlijk), maar omdat ik het gewoon niet lekker vind. Soms eet ik tilappia, varkenshaas, rosbief en heel soms kip. Meestal kies ik voor vegatarische produkten.

    Klinkt als een gedwongen vegetarier met een slechte eiwitvertering door te weinig maagzuur. Bijnieruitputting proef ik heel duidelijk uit je verhaal. Ook die zelfmedicatie met koffie wijst hierop. Je voedsel stimuleert meer dan het daadwerkelijk voedt.

    Mike

    #78386

    sprout
    Participant
    Quote:
    roquefort

    Nu wijk ik af van het topic onderwerp, maar is de schimmelcultuur in Roquefort: Penicillium roqueforti schadelijk?

    Op wikipedia lees ik namelijk:

    Quote:
    Het is al geruime tijd bekend dat deze schimmelsoort onder bepaalde condities schadelijke secundaire metabolieten kan produceren, zoals alkalo├»den en andere mycotoxines. Ook het giftige aristolocheen en het in potentie neurotoxische Roquefortine C vinden hun oorsprong in deze schimmel. Daarmee is niet gezegd dat deze stoffen in de kazen in schadelijke hoeveelheden voorkomen. In een risicoanalyse concludeerde de US Environmental Protection Agency: “P. roqueforti is een goedaardig organisme, dat geen ziektes veroorzaakt”.

    Ik ben een liefhebber van de Roquefortkaas en eet deze zo nu en dan ook (laatste weken nauwelijks meer), maar zonder schimmelcultuur zou het mij eigenlijk net zo goed smaken, gewoon alleen de rauwe schapenmelk.

    #78387

    ruud
    Participant

    Sprout, die fransen die eten die kazen al eeuwen.

    De franse keuken is erom bekend dat het mensen gezond maakt/houdt.

    Ik kan dit soort bangmakerij niet geloven.

    #78388

    sprout
    Participant

    @ Lievergezond: die specifieke schimmel hoort natuurlijk gezien niet thuis in de kaas, dus de moeite waard om er vraagtekens bij te zetten.

    Soms zeggen ze dat roquefort de stoelgang stimuleert.

    #78389

    Anoniem

    @sprout, ik denk dat het hier ook weer om de kwaliteit gaat. Alles heeft zijn tijd nodig om tot een goed product te komen, in industrie is die tijd er niet.

    Wij hebben een tijdje transportbedrijf gehad en reden tanken vol met chemische alcohol naar wijnboeren in Frankrijk.

    Wijn hoort op een natuurlijke wijze te rijpen in het vat.

    Met de chemische-alcohol-methode heb je volgens mij binnen no time een fles wijn.

    Dat is niet de wijn die je graag wil drinken.

    #78390

    sprout
    Participant
    Quote:
    Sprout, die fransen die eten die kazen al eeuwen.

    De franse keuken is erom bekend dat het mensen gezond maakt/houdt.

    Ik kan dit soort bangmakerij niet geloven.

    Kom er net achter dat de bacterie Penicillium roqueforti gekweekt wordt op roggebrood alvorens deze in de kaas wordt ingebracht.

    Heeft Mike niet ooit wat gezegd over schimmels die op brood groeien en dat dit in relatie zou staan met broodverslaving?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.