slijmvorming en kefir

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid slijmvorming en kefir

Tags: 

Dit onderwerp bevat 22 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  zilvervisje 1 jaar, 3 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Auteur

zilvervisje
    Participant

Hallo,

Voor het eerst op het forum maar al wel een tijd bezig met het invoeren van het Weston price voedingspatroon. En daar een vraag over. Mijn man, ikzelf en onze zoon drinken sinds een half jaar dagelijks 2 porties kefir. Mijn man en ik beiden nogal gevoelig voor slijmvorming: mijn man heeft snel last van ontstoken holtes en heeft ook vorig jaar longontsteking gehad. Ik heb astmatische bronchitis waar ik in principe weinig last van heb. Maar mijn man heeft s ochtends echt erg veel last van slijm, verkouden of niet, het is er altijd. Ik merk dat de astmatische aanleg weer meer op de voorgrond komt (als ik hard loop (ben echt matige hard loper maar nu al binnen aantal minute benauwd) en ook meer slijmvorming (neus en keel).

Vraag is wat te doen met kefir? Melk is slijmvormend. Maar kefir van rauwe melk is gezond. Overstappen naar waterkefir? Wel jammer, we zijn net gewend aan de kefir en is ook lekker. Toch zit slijmvorming mij niet lekker…

Tanja
    Participant

Zou kunnen dat de kefir ontgiftend werkt en het slijm naar buiten duwt. Ik denk dat het een kwestie is van uitproberen of het de zuivel is, schakel over op komboucha/bietenkvass/ waterkefir en kijk of het verbeterd.

naief
    Participant

maar als het daadwerkelijk ontgifting zou zijn dan is het ook iets om blij mee te zijn. Maar dan zou je bv het kefirgebruik kunnen minderen zodat je er minder last van hebt.

Jp
    Participant

Rauwe melk en kefir daarvan geeft slijm dat makkelijk ophoestbaar is. Dit is positief.

Ik heb tijdens of vlak na een kefirmaaltijd vaak wat slijm, dat ik deels uitspuug en soms doorslik. Verder niet.
    De laatste tijd wordt het denk ik minder. (na ruim 2 jaar en veeel kefir)
    Er zijn er hier meer die echte slijmfabrieken waren.

Toen ik nog supermarktmelk dronk had ik last van een milde vorm van vastzittend slijm. (Hier spelen mogelijk meerdere factoren mee)

fatsnotbad
    Keymaster

Benauwdheid/astmatische bronchitis is geen ontgiftingsreactie, dit duidt op histamine. Jij en je man doen er verstandig aan je lever, nieren en bijnieren te ondersteunen. Dit zou wel eens de reden kunnen zijn waarom zuivel bij jullie zo verslijmend werkt, ook rauwmelkse. Stoppen met hardlopen, zou ik zeggen, ook al is dat volgens jou ‘matig’.

Mike

zilvervisje
    Participant

Dank voor de reacties! En ja Mike, ik denk ook dat er meer aan de hand is op ander fronten. Bij mij in ieder geval: ook regelmatig beetje jeuk op hoofd en bij ogen. Ik gebruik ook regelmatig vitamine b12 zuigtabeltten.

We zijn met Weston price gestart na longonsteking van mijn man, weerstand verhogen. Kan ik over praktische tips versterken lever, nieren en bijnieren meer info over vinden op het forum?
    Wij doen al sole s ochtends en s avonds + ciroensap en water s ochtends.
    In huis (maar niet altijd praktizerend): vitavie levertraan, magnesiumcitraat, arolabespoeder en vitamine c (asorbine enzovoort). Ook zilver colloidal in huis.

Wat lastig is (want ja gaat niet allemaal in een keer): koffie helemaal laten staan en voor mijn man biertje drinken laten staan.

Kaaskanlekkerzijn
    Participant

Zilvervisje,

Ik krijg de indruk dat je nog niet door hebt wat het de gedachte is achter het eetpatroon volgens Weston Price. Daarom geef ik je dit filmpje, het is sowieso interessant voor mensen met longproblemen.

En om de nieren, bijnieren en lever te ondersteunen is hier op het forum genoeg te vinden.

zilvervisje
    Participant

Kaas kan lekker zijn,

Ja daar moest ik even over nadenken. Dank voor je reactive. Ik heb vorig jaar heel veel tijd besteed aan het lezen van artikelen op deze website en vraag/antwoorden op het forum. En wat wij nu doen met voeding is duidelijk nog niet voldoende. En inderdaad niet de link naar de bijnieren, nieren en lever gelegd als het gaat om slijm en allergische reacties. Er was veel vooruitgang, maar laatste tijd meer klachten. Ook ineens hooikoorts, nooit last van gehad. En, oude klacht, veel hoofdpijn.

Ik ga mij nu eerst op de bijnieren richten (daar ligt een problem) en kijken naar extra ondersteuning. En hoewel we al heel veel doen kan er ook nog wel geschrapt worden in het eten/drinkpatroon.

En ik ga mij voorstellen op het forum!

Lievergezond
    Participant

kefir van rauwe melk is gezond.

Dat is geen wet van meden en perzen. Als je allergisch aangelegd bent om wat voor reden dan ook, dan is het oppassen geblazen met ook afgeleide producten van melk.
    Astma, hooikoorts, longontsteking, slijm: ik zou drie keer nadenken in jouw geval Zilvervisje of je melk(producten) in je dieet houdt.
    Als je twijfelt: laat een voedselallergie op je bloed doen bij je huisarts of bijv. via electro-acupunctuur: ik heb het hier http://www.totalhealthclinic.nl/ laten doen.
    Volgens mijn acupuncturist moet ik, met verstoringen op de longmeridiaan (daar horen hooikoorts en allergieen zeker bij) bij melkprodukten uit de buurt blijven.
    En ook een holistische arts die ik pas consulteerde vertelde me dat ik met alle melkproducten moest stoppen om enigszins rustige sinusholten te krijgen en dat hielp mij enorm gelukkig.

Jp
    Participant

Lievergezond: Weet jouw acupuncturist de verschillen tussen supermarkt melk, rauwe wel of niet grasgevoerde melk, goeie kant en klare kefir en de misschien nog betere zelfgemaakte kefir?
    Tussen die laatste twee weet ik het verschil ook niet precies hoor. Wel dat er verschil is, het is o.a. zuurder en waarschijnlijk nog iets verder/beter gefermenteerd.

Ik ben het met je eens dat er een groep is die zelfs kefir niet kan verdragen.
    Aan de andere kant wil ik een kleine waarschuwing doen tegen het volledig stoppen met zuivel. Bij mij zijn de problemen pas echt begonnen een paar jaar na het stoppen met supermarkt melk. Waarschijnlijk daardoor heb ik een lactose intolerantie ontwikkeld enzovoorts. (dit was voordat WAPF in beeld kwam)

Jhanne
    Participant

In het gapsboek staat dat zelfgemaakte yoghurt van rauwe melk voor de meeste mensen beter te verwerken is dan kefir, ik weet niet waarom maar dat staat er.

Ook ik heb te kampen met slijmvorming in het hoofd ( en de longen) die niet weg wil.
    melk is er anderhalf jaar geleden uitgegaan omdat ik er zeer opgeblazen van werd en diarree. Ook tegen mij zei de acupuncturiste dat het misschien goed zou zijn om met kaas te stoppen…wat erg verkeerd voelde.

te eniger tijd ga ik rauwe melk proberen, wanneer ik zover ben, dat heb ik eh…een jaar of 15 gebruikt, nooit last gehad, en toen ging de boer met pensioen šŸ™

Nu las ik in het GAPSboek, even een vrije versie, wat ik me herinner:

ooronstekingen ( bij kinderen) en een beslagen tong, sinusproblemen ( en tandvleesontstekingen)wijzen allemaal op een overdaad aan bacteriƫn die onze vriendjes niet zijn. En er is een link met candida en/of bacterieproblemen in de darmen)

haar advies, neem na het tandenpoetsen ’s avonds de helft van de inhoud van een probioticacapsule en doe die op de tong.

Ik heb ernstige parodontitis, en na alle ontstekingen van afgelopen winter en voorjaar (alle holtes, ooronsteking, twee maanden doof geweest en om het af te ronden haast longontsteking en een open binnenoorontsteking,)
    en het gaat allemaal niet echt over, er blijft slijm zittendat gewoon niet meer weg wil.

Nu is mijn plan als volgt: Om verkeerde bacteriĆ«n te pesten drink ik al heel lang elke dag een beker oreganothee,dat is een natuurlijk antibioticum, dit dood dus ook een deel van de goede bacteriĆ«n, maar ik hoop dat de goeden dan zich sneller vermenigvuldigen dan de verkeerden. Dit ga ik ook ’s avonds doen.

Dan poetsen, met ayurvedische tandpasta ( de prodent laat ik de komende weken even helemaal in de kast) in aansluiting op de topic over tandenpoetsen ga ik na het poetsen met zout water spoelen en met het spuitje dat ik heb alle acute ontstoken plekken inspuiten en dan zo’n halve capsule probiotica.

( hmm, misschien ook weer eens een tijdje zoutspoeling van de neusholten, maar nu met keltisch zeezout als basis, ik was er na al die maanden zo klaar mee, maar in het kader van deze actie wellicht toch maar weer doen)

s’ochtends en s’ middags dan ook afronden met zout, en misschien lukt het me om overdag met kamille te spoelen, dat is wat de huisarts adviseert.

probiotica heb ik besteld, komt dinsdag
    en dan ben ik benieuwd wat er gebeurd šŸ™‚

zilvervisje
    Participant

Ik twijfel nog steeds als ik deze berichten lees. Ik blijf gewoon doorgaan met kefir, als ik stop mis ik het echt, en tegelijkertijd weet ik niet zeker of het gezien astmatische aanleg wel goed voor mij is.
    Dank voor tip over de test liever gezond, daar ga ik zeker naar kijken. Ik heb jaren melk vermeden, melk ik voor kalfjes, en nu is consumptie enorm.

Maar hou nu aan dat ik met de bijnieren aan de slag ga, de vraag is dan weer hoe, er lijken zoveel mogelijkheden te zijn en is adrenal slikken zonder bijwerkingen of risico’s? Ik ga hier op het forum zoeken naar informatie.

En Jhanne, heb je ook aan b12 zuigtablette gedacht? Ik heb ook last van paradontitis gehad en met b12 opgelost, zuigtabletten. Doet zo wie zo heel veel voor je energie en welbevinden! Ik gebruik de tabletten van biovitaal, goed merk. Dat b12 tekort is dan weer terug te leiden op niet goed werkende bijnieren…

Heksje
    Participant

Ik twijfel nog steeds als ik deze berichten lees. Ik blijf gewoon doorgaan met kefir, als ik stop mis ik het echt, en tegelijkertijd weet ik niet zeker of het gezien astmatische aanleg wel goed voor mij is.

Zonder astmatische aanleg te hebben word ik kortademig als ik kefir neem.

Ik gebruik de tabletten van biovitaal, goed merk.

Vulstoffen: dextrose, sorbitol, micorkristallijne cellulose, rijstzetmeel, carboxymethylcellulose. Antiklontermiddelen: plantaardig magnesiumstearaat, siliciumdioxide

Over deze ingrediƫnten is veel geschreven op het internet en dit forum. Het is een lijstje waarbij ik mijn twijfels zet of je dit wel wilt innemen.

Er zijn ook sprays met vitamine B12 waar al deze overbodige ingrediƫnten niet in zitten, je mist dan alleen wel het feit dat er verschillende vormen B12 worden aangeboden, echter is methylcobalamin al een zeer opneembare vorm van B12, dus ik betwijfel of je de andere vormen nodig hebt.

In een spray zit -veelal- geen foliumzuur. Door foliumzuur zou de B12 beter opneembaar zijn. Ik ben er helaas nog niet achter of dit daadwerkelijk ook zo is. Foliumzuur zit echter natuurlijk ook in voeding, alleen is er de vraag of dit voldoende is en of iemand het wel genoeg opneemt. Tevens vraag ik me af of je kan over-suppleren met folaat/foliumzuur. Hier ben ik wel eens benieuwd naar dus zal ik eens naar kijken de komende tijd.

Jhanne
    Participant

Hi zilvervisje,

dankjewel, zeker heb ik aan B12 gedacht, maar ik lig nogal in de prak en ga niet zomaar proberen. Morgen start ik met probiotica, en ik ga beginnen met een halve capsule. de ervaring heeft me inmiddels geleerd dat ik zeer gevoelig kan reageren op alles wat er binnen komt.

Wanneer die probiotica gewend zijn ga ik waarschijnlijk adrenal proberen, ik vermoed dat daar de meeste kans zitten op een randje hoger te gaan

Jhanne
    Participant

Hi heksje,

ik heb twee jaar een vitBcomplex geslikt en daarin zat ook foliumzuur. Laatst is mijn bloed getest op van alles ( was blij dat er nog wat voor mij overbleef…) en iedere dag zoek ik een paar dingetjes uit.

deze site: http://www.labuitslag.nl/bloedtest/foliumzuur/

geeft als normwaarde alleen dat het boven de 5,9 moet zijn.

en deze site: https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/voorna/i/inl%20referentiewaarden%20klinische%20chemie.asp

vertelt ons dat de waarde tussen de 5-23 nmol/l moet zijn.

Mijn bloedwaarde was/is > 45,4…

dus ja, je kunt er teveel van in je lijf krijgen, hetzelfde is gebeurt met andere Bvitaminen. Over een aantal weken ga ik de HA vragen om deze waarden nog eens te testen…ik eet nu dagelijks lever, en ben van zins om te eniger tijd combucha te gaan doen, ook een mooie bron van bvitaminen. maar supplementen nemen daar ga ik heel voorzichtig mee worden…..

Verminderde enzymwerking bij 30% van de bevolking
    Een teveel aan foliumzuur kan een neurotoxisch effect (o.a. tintelen en een doof gevoel in handen en voeten, leiden tot lichtgevoeligheid, tandpijn, verslechtering van geheugen en denkprocessen) geven. De klachten verdwijnen meestal na het staken van de suppletie.

maw, een deel van mijn klachten zou kunnen worden veroorzaakt doordat ik te lang een supplement heb geslikt. šŸ™

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.