Rijst fermenteren? en waarom basmatirijst gezonder?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Rijst fermenteren? en waarom basmatirijst gezonder?

Dit onderwerp bevat 15 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Heksje 1 jaar, 11 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #3906

    I-lady
    Participant

    Even 2 dingen bij elkaar hoor..

    Ik vroeg me af waarom basmati rijst beter is dan de andere rijstsoorten?

    En hoe je het dus klaarmaakt als je het wilt eten..heb begrepen dat weken en fermenteren het beste is,maar hoe fermenteer je rijst?

    #83309

    Mojita
    Lid

    Goede vraag, dat wil ik ook wel weten. Waarom van de vele soorten speciaal de basmati?

    #83310

    Codexx
    Lid

    Ik was ook verbaasd toen ik zagdat er witte rijst wrdt aangeraden ipv bruine rijst, deze laatste heeft volgens mij meer voedingsstoffen en een lagere GI index?

    #83311

    Anoniem

    Bruine rijst zit vol met fytinezuur en de rijst zelf kan makkelijk ranzig worden. Daarbij zitten ze vol vezels die de darmwand beschadigen.

    Witte rijst wordt aangeraden omdat dat deze nadelen niet heeft. Het is ook alleen maar om wat koolhydraten aan je voeding toe te voegen niet voor de voedingswaarde daar heb je andere voedingsmiddelen voor.

    De GI index heeft ook nauwelijks tot geen invloed omdat je het eet met voldoende vet en eiwitten.

    #83312

    Poekie
    Moderator

    Mike heeft het ooit uitgezocht en de basmati witte rijst komt als best betrouwbare uit de bus.

    Lia

    #83313

    I-lady
    Participant

    Dus witte basmatirijst is gezonder dan de bruine basmatirijst?

    #83314

    Poekie
    Moderator

    Ja, want bruine basmatierijst bevat nog het vlies en dus ook fytinezuur. Wat Pike hierboven ook vermeldt en ook dat de vezels je darmwand kan beschadigen.

    Lia

    #83315

    Webmaster
    Participant

    Witte rijst is gezonder dan bruine rijst en witbrood is gezonder dan bruin brood. Als ik jou vraag om een bak houtvezels naar binnen te werken verklaar je me voor gek, maar als het Voedingscentrum zegt dat onverterbare vezels in granen gezond zijn (die een houtachtige structuur hebben) slik je het voor zoete koek?

    Mike

    #83316

    I-lady
    Participant

    Duidelijk! dank jullie..tja dat voedingscentrum..het is best om niet in de war te raken van al die tegenstrijdige berichten.Daarom kun je het hier maar beter voor de zekerheid nog even vragen toch?

    #83317

    Anoniem

    i-lady als je alles wat het voedingscentrum zegt omdraait dan heb je de waarheid 😀

    #83318

    I-lady
    Participant

    Ha dat is een goeie! dankje voor de tip!

    #83319

    Anoniem

    Hier nog een goed stukje over waarom witte rijst beter is:

    http://butterbeliever.com/brown-rice-vs-white-rice-which-is-healthy/

    Mooie blog ook. Bedankt San!

    #83320

    naief
    Participant

    Volgens mij is dit als eens eerder naar voren gekomen hier en wat ik mij daarvan herinner is dat bruine rijst het gezondst is, mits het juist voorbehandeld is. Als je dat niet doet, dan moet je voor witte rijst kiezen.

    Dus om op de vraag van het topic terug te komen, hoe doe je dat, goed voorbehandelen?

    #83321

    Anoniem

    Nee bruine rijst is niet gezonder ook niet als het voorbehandeld is. Er zit dan wel minder fytinezuur in maar nog steeds de vezels en de eventuele ranzige oliën.

    En je moet sowieso niet teveel rijst eten dus dat kleine beetje extra voedingsstoffen dat je eventueel binnenkrijgt met nagenoeg fytinezuur vrij gemaakte rijst (en dat lukt nooit voor 100%) is te verwaarlozen.

    Maar goed als je echt perse bruine rijst wil dan staat hier e.e.a. uitgelegd over het voorbehandelen:

    http://www.fatsforum.nl/topic/fytinezuur-in-vezels-en-de-kwalijke-gevolgen#post-7117

    #83322

    pautje
    Participant

    Maar wat is dan het verschil tussen gewone witte rijst en basmatirijst?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.