Rhesus D negatief bloed en inenten bij zwangerschap / na bevalling

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Rhesus D negatief bloed en inenten bij zwangerschap / na bevalling

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Anoniem 2 jaren, 1 maand geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur

Anoniem

Hoi allemaal,

Ik wilde de vraag bij het topic over vaccinaties plaatsen, maar omdat dit niet over infectieziekten gaat, heb ik toch een nieuwe geopend.

Ik ben op dit moment zwanger van mijn tweede kindje (34 weken). Mijn bloed is Rhesus D-negatief. Dit houdt in dat als mijn kindje Rhesuspositief is, mijn lichaam antistoffen aan kan gaan maken, indien er bloedcontact is. Tijdens de zwangerschap kan dat via de placenta gaan, bij de geboorte is de kans echter groter.

Nu heb ik tijdens mijn eerste zwangerschap rond 30 weken en na de bevalling een inenting gehad om de aanmaak van antistoffen tegen te gaan. (dit ook met het oog op een evt. volgende zwangerschap, waar het kind ook rhesuspositief kan zijn).

Ik heb in de jaren erna mijn beeld over vaccinaties in het algemeen bijgesteld en het kindje dat nu geboren zal worden, zal nooit vaccinaties krijgen.

Echter: Ik ben dus een aantal weken terug weer getest en daaruit bleek dat mijn ongeboren kindje rhesuspositief is en ik dus de inenting ‘nodig’ heb. De verloskundige had de spuit al klaar liggen en eigenlijk ben ik een beetje overrompeld geweest en heb me toch laten prikken…

Nu baal ik ervan dat ik niet heb gezegd dat ik daarover na wilde denken en later terug zou komen.

Ik heb de bijsluiter gelezen en de lijst van hulpstoffen is deze:

– Humaan albumine

– Glycine

– Natriumchloride

– Water voor injectie.

De injectie heeft als werkzaam bestanddeel: menselijk anti-D (Rh) immunoglobine.

Er staat verder: Rhophylac 200 bevat hoogstens 25 mg/ml menselijke plasma eiwitten, waarvan 10 mg/ml menselijk albumine is als stabilisator.

Aangezien ik graag borstvoeding wil geven, zit ik met de vraag of ik de tweede inenting (die na de bevalling gegeven wordt) moet weigeren.

Heeft iemand hier opmerkingen over? Suggesties?

Ik hoor / lees ze graag!

Groet, Suus

Ik lees mee, ik heb deze enting ook gehad tijdens zwangerschap eerste dochter..

Anoniem

Beste Thinkvink, ik ben nog een meelezer en ga mij binnenkort voorstellen.

Wel wil ik graag reageren op jou anti D “vaccinatie” omdat dat een deel van mijn vakgebied is.

Ik kan je gerust stellen, het is geen vaccinatie! Sanquin bloedbank neemt bloed af van donors die antistoffen hebben gevormd op Rhesus D. Die donor wordt gecontroleerd op allerlei ziektes en het anti D in de flesjes is minstens zo veilig als donorbloed.

Hoe werkt het: de rhesus positieve bloedcellen van je kindje komen in jou bloedbaan terecht en jij gaat daar antistoffen op maken als je niets zou doen. Voor zowel jouzelf als je kindje is dat niet erg, je merkt daar niets van. Voor een volgend kindje is het wel van belang. Indien dit kindje weer rhesus positief is dan gaan jou antistoffen het bloed van je kindje afbreken. Dit wil je voorkomen dus direct na de bevalling krijg je een ampul anti D welke de rhesus D positieve cellen van je kindje wegvangen. Er blijven dan geen positieve cellen meer over en dus ga je zelf geen antistoffen maken.

Indien je meerdere kindjes wil heb je eigenlijk geen keus en moet je die ampul nemen om te voorkomen dat het bloed van je 2e of 3e kindje wordt afgebroken met alle gevolgen.

Anoniem

Hoi Wimck,

Bedankt voor je reactie. Als ik het dus goed begrijp is er geen mogelijkheid om te wachten met die tweede ampul tot ik klaar ben met borstvoeding geven? (een aantal maanden dus)

In de bijsluiter staat dat na onderzoek bij ‘wel’ 256 vrouwen( 😕 niet echt een overtuigend aantal, lijkt me) er geen bijwerkingen zijn geconstateerd. Ik weet niet of ik echt gerustgesteld ben.

Mocht jij toch nog van enige mogelijkheid tot uitstel weten, wil je me dat dan laten weten? Alvast bedankt!

Groet.

Anoniem

Uitstellen kan helaas niet omdat je lichaam dan antistoffen heeft aangemaakt tegen de rhesus positieve cellen van je (eventuele volgende) kind en dat wil je juist voorkomen.

Anoniem

Is dit dan een foutje van de natuur??

Hoe kan het dat je als rhesus-negatieve moeder niet zonder deze prik op ongevaarlijke wijze een tweede rhesus-positief kindje kan krijgen?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.