Realfood Restaurant, Waalre

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Realfood Restaurant, Waalre

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  fatsnotbad 2 maanden, 1 week geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur

fatsnotbad
    Keymaster

Velen van jullie zullen onderstaande nieuwsbrief van Juglen Zwaan vam 21 augustus jl. hebben gelezen:

Gezond uit eten

Beste lezer,

Nu het zomer is en de zon zich laat zien, vinden mijn vriendin en ik het heerlijk om uit eten te gaan. Het is altijd weer de vraag waar we het beste terecht kunnen, want veel restaurants zijn niet veel beter dan McDonalds of Burger King. Meestal wordt het een saladebar, maar afgelopen week hebben we iets nieuws ontdekt…

In restaurants gaat het vaak mis. De meeste chefkoks zijn zonder dat ze het weten slachtoffer van de commercie. Ze maken gebruik van vloeibare margarine om in te bakken en koken met veel geraffineerd zout. Biologische voeding is hen vreemd. Laat staan wanneer je een allergie hebt en specifieke wensen.

Nu ben ik vorig weekend uit eten geweest bij RealFood restaurant Andersom te Waalre. Ze doen daar werkelijk alles andersom! Ze bakken met kokosolie in keramische pannen. Ze gebruiken volop Keltisch zeezout. Alles is er biologisch. Tarwe wordt er niet gebruikt. Er worden sowieso geen glutenhoudende granen gebruikt. Zelfs suiker en soja laten de koks in deze keuken achterwege.

Welk dieet je ook hebt, bij dit restaurant kun je terecht. Op de kaart kun je kiezen uit de leefstijlen veganistisch, vegetarisch, paleo, rawfood, Weston Price of low-carb. Je kunt zelfs aangeven dat je wilt eten volgens de hormoonfactor, de voedselzandloper of Moerman. Mocht je een speciaal ADD/ADHD dieet hebben, dan kunnen ze daar ook rekening mee houden. Je kunt elke allergie doorgeven, zoals bijvoorbeeld een allergie voor gluten, lactose of noten.

(,,,)

Ik ben meteen met de restauranteigenaren, Iris Heuer en Rudi Lambert, in gesprek gegaan. Volgens hen is het eenvoudig om deze kaart aan te bieden. Alle diëten hebben namelijk als basis dezelfde normen en waarden: puur natuur, onbewerkt en geen synthetische smaakstoffen. De meeste diëten liggen nauw bij elkaar. Omdat de basis goed is neergezet, kun je gemakkelijk in één keuken alle manieren van eten bijeen brengen.

Ik heb de proef op de som genomen en gemerkt dat ze uitstekend in staat zijn om zelfs aan één tafel verschillende diëten te combineren. Zo kun je er met een gemêleerde groep, bestaand uit bijvoorbeeld veganisten en paleo-aanhangers, uit eten gaan.

(…)

Ik krijg geen geld voor het noemen van dit restaurant en heb er ook geen aandelen in, maar ik ondersteun graag dit mooie project. Alles klopt. Ze gebruiken geen magnetron en zelfs hun kassabonnetjes zijn BPA-vrij. Hun droom is om straks het restaurant te verhuizen naar Eindhoven. De huidige locatie ziet er aan de voorkant niet zo mooi uit, maar als je eenmaal binnen bent, is het geweldig. Ze hebben binnen een mooie ruimte en buiten een prachtige tuin waar je ook kunt eten. Rudi en Iris hopen dit concept straks uit te rollen naar meerdere plekken in Nederland. Ik hoop dat het ze lukt, mijn zegen hebben ze!

Op zaterdag 13 augustus zaten ik en mijn vriendin, Juglen en zijn vriendin Suzanne Poot en forumlid Dennis Vervlossen op uitnodiging van restauranteigenaars Ruud en Iris samen aan tafel in de achtertuin van Realfood-restaurant ‘Andersom’ in Waalre, bij Eindhoven.

Vorig jaar was ik voor de zomer al benaderd voor samenwerking met Ruud en Iris en hun ‘realfood’-concept. Door mijn ziekenhuisopname en de daaropvolgende herstelperiode van een klein jaar en ook hun eigen opstartjaar is er in de tussentijd minimaal contact geweest, maar daar kwam dus vorige maand verandering in en ineens zaten we daar gezamenlijk aan tafel.

Ik moet zeggen dat ik in het eerste gesprek dat ik vorig jaar met Ruud en Iris had ik op twee benen hinkte: enerzijds wilde ik zeker met hen samenwerken om ook voeding volgens de Weston Price-richtlijnen mogelijk te maken in een restaurant, maar anderzijds zag ik niet hoe dat zich liet combineren met compleet tegenovergestelde eetstijlen als bijv. veganisme.

Nu ik daar echter heb gegeten en aan tafel heb gezeten met een rauwe veganist snap ik ineens perfect wat Ruud en Iris voor ogen hebben met hun concept: welke alternatieve eetstijl je ook aanhoudt, we hebben allemaal met elkaar gemeen dat we kiezen voor echt voedsel, REAL FOOD! Ineens zag (en proefde) ik de rode draad. Ik heb sausjes gegeten bij mijn maaltijd bereid met Black Angus-vlees van Woeste Grond die Suzanne ook had bij haar rauwe veganistische maaltijd en ineens begreep ik dat er veel overlapping bestaat tussen de verschillende eetstijlen en dat het voor een kok helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn om zich te richten op uiteenlopende eetwensen, omdat je niet denkt in voedseldogma”s maar in ingredienten die je wel of niet gebruikt in de bereiding van de gewenste maaltijd. Zo heb ik als toetje een rauw veganistische ‘cheesecake’ gegeten van avocado met bessensaus en het was heerlijk!

Wat Ruud en Iris ook goed doorhebben is dat of je nu vegetarier bent of verstokte carnivoor, iedereen heeft met elkaar gemeen dat ze goed bereide groentes kunnen waarderen. Hun filosofie is dan ook om groentes als basis te nemen voor iedereen die bij hen komt eten. Waar je bij andere restaurants vaak een dierlijke eiwitbron als basis hebt, zoals vlees of vis, en de groentes die geserveerd worden voor je zijn uitgekozen en fungeren als bijgerecht, doen ze dit in Waalre ‘Andersom’: je kiest eerst je groentes en daarna pas de rest van de maaltijd, waarbij rekening wordt gehouden met wensen als glutenvrij, lactosevrij, notenvrij, wat je maar wil. Zo kun je er ook je eigen pizza samenstellen, te beginnen met de keuze van het deeg. Standaard zijn alle ingredienten biologisch en grasgevoerd en vrij van ongefermenteerde soja, GMO, bewerkte plantaardige olien, smaakverster en kunstmatige zoetstoffen. Dit is de eerste keuken waar ik me niet hoef af te vragen of ik niet iets verkeerds eet of drink!

Veel indrukwekkender dan het eten was nog wel het feit dat ik me kapot heb gelachen met Suzanne, een rauwe veganist! Nu kon ik al prima opschieten met Suzanne, dus helemaal verrassend was dit niet, maar toch…normaal zou ik al snel ruzie hebben met veganisten. Het scheelt dat Suzanne van zichzelf goedlachs is en helemaal niet dogmatisch, waardoor het veel makkelijker is om gewoon een lekkere en goede maaltijd te delen en over evt. ideologische verschillen heen te stappen. Maar ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat het ook te maken had met de tolerantie die het Realfood-restaurant uitademt, die overslaat op de klanten. Hoe goed is het als mensen met uiteenlopende eetwensen aan 1 tafel kunnen zitten en samen kunnen eten en filosofieen uitwisselen zonder elkaar in de haren te vliegen? Als het ergens kan, is het daar! Dat is wat het meest indruk op mij heeft gemaakt.

Ruud en Iris hebben er goed aan gedaan om mij uit te nodigen en zowel het eten als de sfeer te laten proeven, want ik snap nu helemaal waar ze voor staan. Zij hebben een stichting waarmee ze op de lange termijn nog veel meer mooie dingen mogelijk willen maken, maar daarvoor moeten ze wel de stichtingskas kunnen spekken. Hoe meer mensen hun weg weten te vinden naar dit Realfood-restaurant, hoe sneller het voor hen mogelijk is om uiteindelijk in jouw buurt ook zo’n restaurant mogelijk te maken. Neem dus de moeite om desnoods twee uur te rijden naar Waalre en daar te eten, dit restaurant is UNIEK en is een schitterend voorbeeld van hoe geld verdienen niet verkeerd hoeft te zijn, mits je maar een bevlogen ETHISCH ONDERNEMER bent. Geloof me, dat zijn deze twee mensen, met wie je aan tafel kunt zitten en in de diepte kunt gaan over voeding, zoveel kennis hebben ze zelf hierover.

Real food, real people, the real ideal. Help deze mensen hun idealen bereiken!

Mike

fatsnotbad
    Keymaster

Zojuist contact gehad met Ruud en Iris. Lezers/leden van dit forum krijgen gedurende de maand september 10% korting als ze vermelden dat ze dit hier hebben vernomen. Op naar Waalre dus!

Mike

100%leven
    Participant

Klinkt goed!
    Ik wou er sowieso al een keer naartoe en met de korting erbij is het nog aantrekkelijker 🙂

Mark

Godsgeschenk
    Participant

Nou, dan ga ik het me ook maar eens overleggen. Het lijkt me wel een geweldig concept en lekker eten dus.

Dorothe

wim3025
    Participant

Geweldig restaurant ik ben zelf al geruime tijd in ketose en ik heb er afgelopen weekend met mijn vrouw voor het eerst ergens echt ketogeen kunnen genieten.

http://lowcarbinlowlands.nl/wp-content/uploads/2016/09/uit-eten-ketogeenjpg.jpg

fatsnotbad
    Keymaster

Gisteravond was ik opnieuw in het Real Food Restaurant ‘Andersom’ in Waalre om samen met eigenaars Ruud en Iris en forumlid Dennis de mogelijkheid te bespreken om daar maandelijkse lezingen gecombineerd met een Weston Price-maaltijd, plus kookworkshops en een concept genaamd ‘Aan tafel met…’ te bespreken.

We hebben besloten om te beginnen met twee lezingen plus maaltijd tot aan het eind van het jaar en wel op dinsdag 15 november en donderdag 15 december. De onderwerpen plus kosten van deze voedzame lezingen volgen nog.

Mijn bezoek aan dit unieke restaurant ging wederom gepaard met een maaltijd. Deze keer at ik een runderstoofpotje met kipsate en groenten. Het was wederom uit de kunst!

Mike

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.