Plantaardige vezels

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Plantaardige vezels

Tags: 

Dit onderwerp bevat 24 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Lievergezond 10 maanden, 1 week geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #3397

    ruud
    Participant

    Hieronder onderzoeksresultaten over plantaardige vezels: dat deze niet goed zijn en zelfs opstopping in de hand werken. Het is geen nieuws voor mensen die Mike volgen, maar het is toch altijd fijn als dit soort wijsheden ook doordruppelen in de wetenschap. Het is dus zelfs zo dat (ik denk met name rauwe) plantenvezels verstopping en gasvorming in de darmen veroorzaken.

    Quote:
    Stopping or reducing dietary fiber intake reduces constipation and its associated symptoms

    Mon Oct 15 17:45:42 BST 2012

    Medline Literature Alert

    To investigate the effect of reducing dietary fiber on patients with idiopathic constipation. METHODS: Sixty-three cases of idiopathic constipation presenting between May 2008 and May 2010 were enrolled into the study after colonoscopy excluded an organic cause of the constipation. Patients with previous colon surgery or a medical cause of their constipation were excluded. All patients were given an explanation on the role of fiber in the gastrointestinal tract. They were then asked to go on a no fiber diet for 2 wk. Thereafter, they were asked to reduce the amount of dietary fiber intake to a level that they found acceptable. Dietary fiber intake, symptoms of constipation, difficulty in evacuation of stools, anal bleeding, abdominal bloating or abdominal pain were recorded at 1 and 6 mo. RESULTS: The median age of the patients (16 male, 47 female) was 47 years (range, 20-80 years). At 6 mo, 41 patients remained on a no fiber diet, 16 on a reduced fiber diet, and 6 resumed their high fiber diet for religious or personal reasons. Patients who stopped or reduced dietary fiber had significant improvement in their symptoms while those who continued on a high fiber diet had no change. Of those who stopped fiber completely, the bowel frequency increased from one motion in 3.75 d (+/- 1.59 d) to one motion in 1.0 d (+/- 0.0 d) (P < 0.001); those with reduced fiber intake had increased bowel frequency from a mean of one motion per 4.19 d (+/- 2.09 d) to one motion per 1.9 d (+/- 1.21 d) on a reduced fiber diet (P < 0.001); those who remained on a high fiber diet continued to have a mean of one motion per 6.83 d (+/- 1.03 d) before and after consultation. For no fiber, reduced fiber and high fiber groups, respectively, symptoms of bloating were present in 0%, 31.3% and 100% (P < 0.001) and straining to pass stools occurred in 0%, 43.8% and 100% (P < 0.001). CONCLUSION: Idiopathic constipation and its associated symptoms can be effectively reduced by stopping or even lowering the intake of dietary fiber;

    Source: Ho KS et al World J Gastroenterol. 2012 Sep 7;18(33):4593-6. (view original)

    Inst: Kok-Sun Ho, Charmaine You Mei Tan, Muhd Ashik Mohd Daud, Francis Seow-Choen, Seow-Choen Colorectal Surgery PLC, Singapore 238859, Singapore.

    abstracted provided by MEDLINE/PubMed, a database of the U.S. National Library of Medicine.

    http://live.scibite.com/site/library/2012_9/1/0/22969234.html

    #77492

    Oke…. maar ik kon destijds met het Atkinsdieet ook heel moeilijk naar t toilet en nu nog steeds.

    Als ik oxy powder gebruik kan ik rustig beginnen met 2 x 8 capsules p/d. dan heb ik ook wat, maar dan moet ik het daarna nog weer verhogen met 8 capsules.

    #77493

    ruud
    Participant
    #77494

    Wim
    Keymaster

    Konstantin Monastyrsky (o.a. fibermenace.com) zegt ook dat we minder vezels moeten eten, maar dat door vermindering daarvan ook constipatie kan ontstaan. De vezels die 5-7x in volume toenemen door vochtopname rekken de boel in de loop ter tijd uit. Als je te abrupt de vezels vermindert, kan ook de boel vastlopen. Langzaam afbouwen en de darmflora herstellen is zijn advies. Kan jaaaren duren.

    #77495

    ruud
    Participant
    Quote:
    A recent study found that those who ate the most fiber had a 25 percent reduced risk of dying from any cause within the next nine years, compared to those whose fiber intake was lacking
    Quote:
    If your gut health is compromised, fiber may feed pathogenic bacteria. Healing your gut with probiotic-rich fermented vegetables is recommended before eating a high-fiber diet

    http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/05/12/fiber-foods.aspx?e_cid=20140512Z1_DNL_art_1&utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20140512Z1&et_cid=DM45868&et_rid=518477509

    #77496

    Webmaster
    Participant

    Ik geloof er niets van. De reden waarom mensen die veel vezels eten een lager risico op overlijden hebben, is dat de meesten van ons zo verstopt zijn dat we ruwe vezels nodig hebben om ons te kunnen ontlasten. Ontlasting is ontgifting en verhoogt je levenskansen. Daar staat tegenover dat die onverteerbare vezels weer een andere vorm van belasting vormen voor je lichaam, met name voor je darmen.

    Mike

    #77497

    Anoniem

    Mercola schrijft ook nog even tussendoor deze kleine schijnbare tegenstelling over zijn bewering dat vezels een must zijn:

    Quote:
    If Your Gut Isn’t Healthy, a Temporary Very-Low-Fiber Diet May Help

    Speaking of gut health, if you have chronic digestive symptoms like diarrhea, flatulence, stomach pains, reflux, leaky gut syndrome, food allergies, or food intolerance, you’d be wise to implement the GAPS program. GAPS stands for Gut and Physiology Syndrome. [/b]The first part of the GAPS Introduction Diet is to remove fiber, as it feeds microbes.

    En bij de meeste,zo niet alle mensen met gezondheidsproblemen, zijn de darmen niet echt gezond.

    #77498

    ad ligtvoet
    Participant

    Laat mensen eens zo doorleven als ze leven en enkel de hoevelheid vezels veranderen.

    Denk niet dat er zo’n positieve uitkomst zal zijn.

    Slechtere vertering/darmtransitietijd kan ook nog eens liggen aan een trage schildklier werking etc.

    ad

    #77499

    Anoniem
    Quote:
    Slechtere vertering/darmtransitietijd kan ook nog eens liggen aan een trage schildklier werking etc.

    ad

    Een ligtvoet kan blijkbaar net als de bigfoot gedachten lezen! 😯

    Maar even serieus; dat is vaker het geval dan de meeste mensen beseffen

    #77500

    ad ligtvoet
    Participant

    Mooi is dat Pike. Volgens mijn vrouw kan ik dat juist niet.

    ad

    #77501

    Anoniem

    :mrgreen:

    #77502

    liesje
    Participant

    Als kind had ik echt wel te weinig stoelgang, heb dat destijds wel opgelost met vezels en – inderdaad – hoofdzakelijk vegetarisch.

    Toen ik iedere dag netjes 1x naar het toilet ging zonder problemen met een mooie zachte drol had ik echt niet het idee dat het niet goed was, integendeel. Wel ging ik toen in de ochtend na de koffie, alsof koffie invloed had.

    @lievergezond, je zoekt bijna alles op buitenlandse websites, ik heb een vraag aan jou. Als je een bepaald onderwerp hebt gevonden kun je dan de strekking vertalen, of misschien een relevant artikel in het nederlands zoeken. Ik doe dat nu dus wel af en toe, het onderwerp direkt in het nederlands zoeken.

    Vanmorgen mijn temperatuur gemeten, is altijd rond de 36 graden,(rectaal) ik heb inderdaad een trage schildklier, ik gebruik thyreoid 15 mg en 1 druppel lugols.

    Weet alleen niet of ik het verdeeld over de dag moet ophogen of in 1 keer.

    #77503

    ruud
    Participant

    Nou hier juist weer een onderzoeksuitkomst die de gezondheidsvoordelen van vezels benadrukt: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2014-11/uoic-sig111814.php via http://www.leefbewust.com/2014/global/211114.html

    Ga er maar aanstaan!

    #77504

    Anoniem

    “Most Americans don’t get the daily recommended amount of fiber..”

    Als je zoiets leest hoef je niet verder te lezen.

    Bijna alles is gezonder dan wat de meeste Amerikanen eten.

    #77505

    ruud
    Participant
    Quote:
    High-Fiber Diet Linked to Disease Prevention and Lower Mortality

    Quote:
    Several studies have shown a 10-percent drop in risk for any cause of death with each 10-gram-per-day increase in fiber intake

    Soluble fibers help nourish beneficial bacteria, which assist with digestion and absorption of your food, and play a significant role in your immune function

    Gut microbes have been linked to a number of diseases, including rheumatoid arthritis, Parkinson’s disease, and colon cancer

    http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/01/26/high-fiber-diet.aspx?e_cid=20150201Z1_SNL_RTL_C_MV_1&utm_source=snl&utm_medium=email&utm_content=mv1&utm_campaign=20150201Z1_RTL_C&et_cid=DM68190&et_rid=826736719

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.