PeterM_4105 stelt zich voor

Forum Forums Stel jezelf even voor PeterM_4105 stelt zich voor

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  PeterM_4105 2 jaren, 10 maanden geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #4167

    Hallo, beste forumleden,

    Even voorstellen: mijn forumnaam herbergt grotendeels mijn persoonsnaam en woonplaats:

    Peter Messie en ik woon op zo’n 100 meter afstand van de Lekdijk en spoordijk in Culemborg.

    Een ‘50-er’, maar ik voel me een soms een ’20-er’, soms een ’30-er’, soms een ’40-er’ en in 1978 ben ik getrouwd met Karin; we zijn gelukkig met elkaar en we hebben geen kinderen.

    Interessegebieden: voeding, vocht, mineralen, supplementen, kruiden, mensen van heel jong tot heel oud, dieren, bomen, planten, natuurgebieden, natuurfilms, stenen, kristallen, lichaamsbewust zijn (door Chi Kung / Qi Gong te beoefenen, o.a. in de zonmaanden met een groep: op de open plekken in het Zoelense bos), Zelf-Bewust Zijn, innerlijke rust bewaken, geluk herkennen en ervaren, spiritualiteit (in 2012 ben ik in Reiki I en II ingewijd, maar sindsdien zelden praktiserend), healing en reading in alle zuivere vormen, cabaretvoorstellingen, muziek : symfonische rock, progressive rock, metalrock, gothic-rock, bluesrock, blues, ballads, akoestische gitaarmuziek, wereldmuziek, relaxmuziek, harpmuziek, kerkorgelmuziek, diverse instrumentale klassieke muziek, live optredens van bands, teveel soorten muziek om op te noemen.

    Ik ben hooggevoelig en ik prijs me gelukkig dat ik daarvan vrijwel uitsluitend de vruchten pluk.

    Menstype: van nature en van oudsher meer een ‘gever’ dan een ‘nemer’ of ‘hulpvrager’; voelt zich zelden thuis in grotere gezelschappen met veel rumoer, maar doorgaans als een vis in het water in tweegesprekken, nadat ‘het ijs eenmaal is gebroken’.

    Typering kennis- en ervaringsniveau op Weston Pricegebied:

    beginner, ik ben als het ware net door de voordeur naar binnen gelopen, heb mijn jas aan de kapstok opgehangen en sta met een been in de woonkamer.

    Mijn missie is: mensen in mijn omgeving en mensen die ‘toevallig’ op mijn pad komen hints of tips of verwijzingen geven richting (een) bewust(er) leven, in de meest ruime betekenis van ‘bewust leven’.

    Dat kan betrekking hebben op voeding en vocht, maar ook op spirituele onderwerpen van diverse aard. Ik heb trouwens geenszins de pretentie om ooit een soort van goeroe te worden binnen dit diverse en complexe aandachtsgebied. Daarvoor is een goed ontwikkeld resp. getraind leervermogen nodig en een geheugen dat een groot scala van met elkaar verweven kennisgebieden kan bevatten en die eigenschappen dicht ik mezelf niet toe.

    Een paar weken geleden heb ik bijv. een pdf gemaakt met een veelheid van wetenswaardigheden, vooral gebaseerd op eigen ervaring, bedoeld als tip voor om mensen die nog nooit van Weston Price hebben gehoord. Een noodzakelijke update hierop is aan het rijpen en wordt – dankzij de lezingen op het WP Congres – voorzien van de nodige wijzigingen en aanvullingen.

    Het WP-forum

    Wat ik o.a. heb gezien op dit forum, is dat (waarschijnlijk) niemand de eigen contactgegevens vermeldt, waarvoor alle respect overigens en ik kan dat me goed voorstellen.

    Voor degenen die mijn contactgegevens willen weten, google dan op pm computeradviezen en dan leidt de allereerste link je er naar toe. (Een omweg, maar de voorkeur hebbend boven het vermelden op websites van contactgegevens als telefoonnummer en emailadres.)

    Bewust vermeld ik de toegang tot contactgegevens i.v.m. het idee en voorstel om van tijd tot tijd met anderen iets te kunnen afspreken over: > carpoolen op Gezond Verstand Avonden ? <

    Ik zie mijzelf eerlijk gezegd niet dagelijks op het forum lezen of posten, behalve wanneer een reaktie gehoopt of verwacht wordt.

    Social media-gebruik: geen; wellicht van tijd tot tijd het WP-forum.

    Wel ‘traditional social media’ : email, telefoon. Waarom gebruik ik geen Facebook, etc.?

    Antwoord: vanwege het verslavingsrisico en de illusie van ‘het moeten’.

    Het begin van – en het vervolg op – bewuster omgaan met voeding

    Sinds medio 2012 is er bij mij geleidelijk aan een verandering ingezet wat betreft mijn kijk op voedsel, vocht, voedingssupplementen, vitamines en mineralen, gifstoffen in ‘supermarkt-produkten’, etc.

    In aanvang was dat vanwege adviezen medio 2012 van Mirjam in Geldermalsen.

    Vanaf het voorjaar 2013 gevolgd door talloze adviezen op verschillende data door Carola in Erichem, over Keltisch zeezout, vitamines, mineralen en veel meer.

    Op 9 april 2013 woonde ik in Kerk-Avezaath voor het eerst een ‘Gezond Verstand Avond’ (GVA) bij, een lezing door dr. Frits van der Blom: ‘Medische illusie en kanker op een dood spoor’.

    Meer van die GVA’s in Kerk-Avezaath (georganiseerd door Carola) volgden:

    14 mei 2013 Mike Donkers: ‘Virussen bestaan niet’

    8 oktober 2013 Loek Stroeken: ‘Colloïdaal zilver – een natuurlijk antibioticum?’

    12 november 2013 Anand Badloe: ‘Medische thermografie’

    Ook enkele GVA’s in Noordeloos, in een mooie zaal in de bio-kaasboerderij “Het Noorderlicht”:

    19 november 2013 Mike Donkers: ‘De relatie tussen voeding en gezondheid’

    17 december 2013 Mike Donkers: ‘Ontgiften’

    en een ‘tussendoor’-lezing/presentatie in Kerk-Avezaath, niet zijnde een GVA:

    12 januari 2014 Bo Baden: ‘Vitamine B12-tekort, de kern van de gezondheidspuzzel’

    daarna weer GVA’s in Kerk-Avezaath :

    14 januari 2014 Bert Heintzberger, bio-energetisch tandarts: ‘Houdt tandheelkunde op bij de huig?’

    en op de dag dat ik mijn personalia etc. post is ook vastgelegd:

    12 februari 2014 Mike Donkers: ‘’Voedsel-allergieën en voedsel-intoleranties’

    Met twee WP forumleden die al behoorlijk lang posten heb ik sinds vele maanden doorgaans elke vrijdagmiddag in Beusichem contact: Marijan en Sheila en dan delen we variërend van een half uur tot een uur allerlei ervaringen op voornamelijk voedinggebied. Volledigheidshalve merk ik daarbij op, dat mijn bijdragen meer in de vragende vorm zijn en hoogst zelden adviserend. Mijn kennis omvat daarvoor nog veel te weinig detail. Hoezo in Beusichem? Marijan is namelijk zo lief om voor Sheila en voor mij onze individuele wekelijkse bestellingen te kopen bij eco-boer Matthijs de Haan in Ingen.

    Welke eco-producten koop ik van Matthijs en Corriena de Haan?

    Elke week 6 liter rauwe melk, waarvan ik 5,5 liter kefir maak (die ik alleen opmaak, voornamelijk als ontbijt; mijn echtgenote voelt er nog niet veel voor). Om de paar weken ook een voorraadje rauwmelkse boter, bio-eieren en brood: Matthijs verkoopt eieren van de kippen van eco-kippenboer (groothandel) Piet Baars en het brood is Terrasana gekiemd roggebrood, Terrasana gekiemd speltbrood. Matthijs verkoopt overigens veel meer bio-producten dan hier genoemd.

    In de toekomst zal dat ook van tijd tot tijd Remeker kaas van Jan Dirk en Irene van de Voort zijn, nu ik die superlekkere en gezonde kaas op het WP Congres op 1 februari 2014 heb geproefd (en een blok van 900 gram heb gekocht bij de stand, waardoor ook mijn echtgenote Karin ook enthousiast werd).

    Boekencollectie (waarvan ik nog maar sommige – slechts selectief – heb gelezen):

    Voeding en fysieke degeneratie – Weston A. Price

    Waarom maagzuur goed voor je is – Jonathan V. Wright

    Genees tandbederf – Ramiel Nagel

    Gevaarlijke gluten – Shelly L. Stuart

    Eet vet word slank – Barry Groves

    Levenskracht uit de oceaan – Maynard Murray

    Zout, suiker, vet – Michael Moss

    De supplementenwijzer – Juglen Zwaan

    Mijn voeding, sinds ruim een half jaar

    Het streven is om behalve groente ook dagelijks een dosis dierlijk bio-vet in mijn maaltijd(en) te verwerken. Mijn dagelijkse ontbijt bestaat uit een halve liter melk-kefir, wekelijks zelf gemaakt met rauwe bio-melk van eco-boer Matthijs de Haan in Ingen.

    Mijn lunchbrood bestaat uit Terrasana gekiemd speltbrood of Terrasana gekiemd roggebrood en dat wordt rijkelijk besmeerd met rauwmelkse roomboter.

    Beleg, afwisselend: bio-geitenkaas, corned beef uit blik, bio-appelstroop met wat honing en kaneel, een gekookt bio-ei en sinds 1 februari ook: Remeker kaas. Gemiddeld 1x per week neem ik uitsluitend een mok kefir als lunch.

    ’s Middags halverwege: fruit, meestal een appel, soms aangevuld met een peer of kiwi

    De avondmaaltijd bestaat bij voorkeur uit een maaltijd met bio-rundergehakt, geroerbakt in kokosolie, tezamen met een variant van 2 of 3 verschillende groente, meestal aubergine, courgette, bospeen of bio-wortelen, spercibonen, zoete aardappelen; soms bladspinazie. Vrijwel altijd bij Lidl gekocht.

    Soms i.p.v. zoete aardappel: pandan rijst of basmati rijst. Heel soms in kleine blokjes gesneden bio-aardappelen i.p.v. rijst of zoete aardappel.

    Momenteel in de planning voor binnenkort is dat ook a) diverse stoofpotten met bio-rundvlees en allerhande lekkere groente en b) maaltijdsoepen steeds vaker dampend op tafel zullen staan.

    Als dessert, sinds kort: macadamia en pecannoten, van elk 3 stuks. Later op de avond (sinds vele maanden) gevolgd door een schaaltje yoghurt ‘Greek Style’ van de Lidl, omdat ik die nog steeds zo lekker vind, de ene keer ongezoet, de andere keer met wat koudgeslingerde honing.

    Supplementen-gebruik, dagelijks:

    – 1 multivitamine : Nova Vitae Mega Multi Compleet

    – 1 vitamine B12 : Now Instant Energy B12

    plan: als mijn voorraad B12 poeders van Now op is, switch ik naar SanaCore,

    vanwege de combi van methylcobalamine / adenosylcobalamine / foliumzuur

    – 1 vitamine C : Source Naturals, Ascorbyl Palmitate

    – 1 vitamine C : Kruidvat C-1000 time released

    – ¼ theelepel vitamine D : Green Pasture | Blue Ice Royal cod liver oil / butter oil gel

    – Keltisch zeezout : op bereide maaltijden en meestal maar 1 glas sole

    Vochtgebruik, gemiddeld per dag:

    – gemiddeld ¾ liter kefir

    – koffie : 2 ; cafeïnevrije koffie: ook 2 ; koffievervanger Bambu: 1

    – thee : enkele mokken groene thee, afgewisseld met kamillethee,

    soms ook ‘gastric herbal tea’ (gekruid.com), soms ook brandnetel-braambladthee (Zonnatura)

    – water: 2 mokken, waarvan 1 met Keltisch zeezout en 1 met zuiveringszout en Keltisch zeezout

    Snoepen & snacken:

    ik haal sinds ruim een half jaar zelf geen koek, chips, andere zoutjes, gezouten noten en snoep meer in huis, behalve voor overdag

    – een min of meer ‘medicinale’ dropsoort (OldTimers scheepsknopen) en

    – een min of meer ‘medicinale’ pepermuntsoort (Mentos pepermunt ballen – natural mint flavour)

    en voor ’s avonds

    – ongezouten noten (die ik soms bestrooi met Keltisch zeezout): amandelen, pecannoten, macadamia

    – gedroogde abrikozen, dadels en vijgen

    – (soms) een plak Terrasana gekiemd spelt- of roggebrood met boter en Bio+ pindakaas

    – (soms) een glutenvrije bio-cracker kastanje (Le Pain des Fleurs) met kaas

    Alternatieven voor ’s avonds snoepen: een mok kefir of een mok sole

    Medische klachten en verschijnselen

    – gastro-oesofageale reflux (onder controle, zij het deels met esomeprazol)

    – Barrett slokdarm (door maagzuur aangetaste slokdarmwand)

    – winterhanden, een niet-pijnlijke variant: alleen ‘dode vingers’ (grootvader had dit ook)

    – kloven in vingertoppen en voetzolen

    (in huis loop ik meestal met blote voeten op de enigszins verwarmde plavuizen vloer)

    Medicatie-gebruik & intoxicaties:

    – 20 mg esomeprazol per etmaal (een protonpompremmer)

    – roken : weliswaar een tabak zonder toevoegingen (Natural American Spirit), maar toch …

    – alcohol : in het weekend twee of drie bier (fusten / liters? Nee, eenheden van 33 cl)

    – af en toe : gewoon bruin brood, waarvan ik veelal een maagzuurreaktie ondervind

    Huidige aanvullende alternatieve remedie maagzuur:

    – het nemen van een of twee slokken kefir onderdrukt acuut een maagzuurreactie

    – iets langzamer werkend, is ook dit meestal effectief: een glas (gezuiverd) water met een ½ theelepel zuiveringszout (Jacob Hooij), aangevuld met wat Keltisch zeezout

    – soms ook: een mok ‘gastric herbal tea’ (venkel, pepermunt, duizendblad, zoethout)

    – soms ook: een mok kamillethee, incidenteel aangevuld met koudgeslingerde honing

    Verbeter de wereld en begin bij jezelf: is een oude uitdrukking en wanneer dat de leidraad is, heb ik speciaal op het gebied van voeding nog een groot aantal stappen te maken.

    Het belang van maagzuur: wereldwijd onderschat

    (behalve door ‘de WP familie’ en waarschijnlijk een betrekkelijk klein percentage buiten de familie)

    Ik beken: qua gedrag ook nog steeds door mij. Immers, ik heb weliswaar mijn dagelijkse dosis protonpompremmer (esomeprazol) enkele maanden geleden, dankzij diverse wijzigingen in de voeding, met succes teruggebracht van 40 mg naar 20 mg, maar ik wil natuurlijk dolgraag het gebruik van die verkeerde remedie helemaal stopzetten.

    Hoogstwaarschijnlijk zal mijn voedingspatroon toch nog aanzienlijk moeten worden veranderd, alvorens de apotheek de omzet van mij als vaste klant gaat missen.

    Het onverklaarbare is, dat ik van het boek Waarom maagzuur goed voor je is alleen nog maar het begin heb gelezen, terwijl ik het al een behoorlijke poos in huis heb. Alles weten of kunnen verklaren, maakt niet gelukkig, hou ik mezelf dan maar voor. Zelfverwijten zijn per definitie zinloos en/of schadelijk voor het geestelijk welzijn, dus daar doe ik al heel lang niet meer aan mee. Want, zoals bekend, stress of bepaalde psychische componenten hebben meestal ook invloed op de maag.

    Verlanglijst:

    – refluxpreventie op een verantwoorde manier

    – tijd vrijmaken voor het lezen van de maagzuur- en tandbederf gerelateerde boeken; ook: WPF-topics daarover.

    – gevarieerd biovlees aanschaffen bij Freenature.nl

    (Karin en ik hebben dit zeer recent in goed overleg besloten; alhoewel ik betwijfel of de pakketten voldoende vet bevatten)

    – maaltijden veel meer variëren

    – bij voorkeur glutenvrije produkten gebruiken

    – uitbreiden van kennis en inzicht op het gebied van voeding en de relatie met (dys)functioneren van organen en het lichaam als geheel

    Dilemma op het gebied van veranderingen in de samenstelling van de dagelijkse voeding:

    proberen als echtpaar qua veranderingen gelijk op te gaan is waarschijnlijk bij de meeste stellen niet altijd mogelijk, zo ook bij ons. Tot nu toe heb ik ervoor gekozen om langs wegen der geleidelijkheid en met streven naar consensus de veranderingen te realiseren.

    De meeste dagen in de week verzorg ik het koken en de inkoop daarvoor en dat is wel prettig.

    Tips en hints of vragen

    van forumleden op allerlei gebied zijn van harte welkom! Uiteraard, want met name daarvoor is dit forum bedoeld.

    Wens:

    ik wens iedereen ruime inzichten voor een gezond voedingspatroon en voldoende mogelijkheden om die inzichten te verwezenlijken.

    Last but not least ook: meer intens kunnen genieten van maaltijden en een verbeterde gezondheid, die hopelijk ook hand in hand gaat met veel geluksgevoel en vrolijkheid !

    #87171

    Anoniem

    Welkom Peter,

    Ja we spreken elkaar iedere week bij Marijan en drinken dan gezellig een pot thee.

    Ik hoop dat je hier op het forum veel kennis mag opdoen, en je gezondheid kan verbeteren.

    #87172

    Poekie
    Moderator

    Hallo Peter, ook een welkom van mij.

    Dat is een heel verhaal, je schrijft wel leuk.

    Je bent best wel al goed op weg, waarschijnlijk dankzij de adviezen van Marijan en Sheila maar er is inderdaad nog verbetering mogelijk.

    Ga ook eens op mijn site lezen, daar vind je veel informatie vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar.

    Om te beginnen over maagzuur.

    Je neemt nu zuiveringszout (natriumbicarbonaat?) tot je maar dat maakt je maagzuur meer basisch.

    Je kunt beter een half uur voor elke maaltijd een glas water met sole een appelazijn tot je nemen, of citroensap.

    Het zout zorgt onder andere ook voor meer maagzuur. Bovendien is het zout ook goed voor je bijnieren en een tekort aan maagzuur is o.a. een gevolg van bijnieruitputting. En je kunt meer zure voeding tot je nemen, ook goed voor de maag.

    *corner beef uit blik: heb je al eens op het blik gekeken of er E-nummers inzitten?

    *bio-appelstroop met wat honing en kaneel: wel heel veel suiker bij elkaar, dat zorgt voor een onstabiele bloedsuikerspiegel en dat is ongezond voor je lichaam.

    *Je zou je fruit ’s middags eens kunnen vervangen door blokjes kaas of kefir met slagroom of een lepel roomboter of iets anders vets. Fruit zijn suikers dus dat zorgt ook weer voor een schommelende bloedsuikerspiegel: http://www.voedingisgezondheid.nl/Suiker_hoofd.html

    *aubergine is een nachtschade: http://www.voedingisgezondheid.nl/Nachtschade.html

    *Griekse yoghurt van de lidl: is gehomogeniseerd en niet biologisch. Gepasteuriseerde yoghurt is nog wel te doen maar gehomogeniseerd is zo sterk bewerkt dat is gewoon slecht voor je lichaam.

    Ga inderdaad eens een paar lekkere stoofpotten maken of de runderbouillon: http://www.voedingisgezondheid.nl/recepten.html

    super makkelijk en erg lekker.

    Kijk uit met noten, die bevatten veel fytinezuur: http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding_fytinezuur.html

    Je drinkt best wel veel koffie waaronder ook cafeïne vrije koffie. Weet je dat de koffiebonen die in cafeïne vrije koffie zitten zwaar bewerkt worden, ik dacht met chemicaliën.

    Trouwens als je op het forum iets op wilt zoeken kun je dat het beste via Google doen, tik bijv. in: cafeïne vrije koffie westonprice.nl

    Dus altijd je zoekwoord gevolgd door westonprice.nl

    Dan krijg je alle topics die daarover gaan.

    Kijk ook eens op het zakje met de drop en mentos ballen, waarschijnlijk zitten er heel veel E-nummers en andere schadelijke toevoegingen in.

    Zorg gewoon dat je veel vetten eet dan heb je totaal geen behoefte meer aan deze rotzooi, sorry dat ik het zo noem maar het is niet anders.

    Als je bij je maaltijden voldoende vetten eet heb je geen behoefte meer om te snacken, ook ’s avonds niet.

    Wees je bewust dat heel veel klachten en ziektes komen door een te hoge suikerinname en verkeerde vetten.

    Succes

    Lia

    #87173

    Anoniem

    Hallo Peter,

    Ik heb in het verleden ook heel veel last gehad van ernstige maagzuur klachten maar dat is nu helemaal verdwenen.

    Als ik jou was zou ik een tijdje de volgende dingen weglaten:

    brood

    bier

    stroop

    drop

    fruit

    En eventueel noten

    Bij mij waren dat de dingen waardoor ik maagzuur kreeg en ook nu nog als ik er wel eens mee zondig al moet ik zeggen dat het dan in veel mindere mate is dan vroeger.

    Het proberen waard lijkt mij want die medicijnen zorgen niet alleen voor een verminderde opname van B12 maar ook nog voor een verminderde magnesium opname.

    En waarschijnlijk nog wel een paar andere dingetjes dat ze nog niet ontdekt hebben.

    #87174

    Tanja
    Participant

    Als je vlees pakketten besteld dan kun je vragen om vet vlees, gehakt, ribstuk, worst, poulet, anders gewoon een hele vette saus maken van kokosmelk/slagroom/crème fraîche, vette bouillon.

    Het boek over maagzuur hoef je niet veel van te lezen, tot pag 15 is al afdoende om tot de ontdekking te komen hoe slecht protonpompremmers zijn en wat je er aan kunt doen, namelijk betaine hcl nemen. Verder slijmvliezen versterken dmv bottenbouillons zodat je de betaine verdraagt.

    Quote:

    een min of meer ‘medicinale’ dropsoort (OldTimers scheepsknopen) en

    – een min of meer ‘medicinale’ pepermuntsoort (Mentos pepermunt ballen – natural mint flavour)

    en voor ’s avonds

    Hahaha, min of meer medicinaal, wie denk je hiermee voor de gek te houden? Wat dacht je van pepermuntthee of zoethoutthee? En inderdaad de appelazijn met sole of kombucha en gefermenteerde groenten(sap) om maagzuur te versterken en spijsvertering te ondersteunen.

    #87175

    @sheila @Poekie @pike @tanja

    Dank jullie wel voor het welkom en Lia, Pike en Tanja voor jullie diverse gedetailleerde adviezen. Ben er heel blij mee. Ik ga ze op een A4-tje zetten, printen, herlezen en er het nodige mee doen, met inbegrip van de info die uit de gelinkte artikelen komt. Stukje bij beetje de publicaties lezen op voedingisgezondheid.nl hoort daar ook bij.

    Op Betaine HCL en appelazijn was ik al eens eerder gewezen, maar die opties waren alleen maar opties gebleven. Dus ik ben blij, Tanja, dat je deze middelen noemt, wat nu mooi als duwtje in de rug werkt.

    Tsja, dan de drop en pepermuntballen… Wat niet in mijn intro-verhaal staat, is dat ook deze twee af en toe werden gebruikt om maagzuurreacties te beteugelen, gebaseerd op een lang geleden verkregen tip.

    Blijkbaar hadden al die tijd mijn twee alter ego’s het voor het zeggen: de gebroeders ‘PeetNaief’ & ‘P_eet_naief’.

    Een big smile blijft steeds terugkomen bij het herlezen van Tanja’s opmerking “Hahaha, min of meer medicinaal, wie denk je hiermee voor de gek te houden?” Heerlijk creatief geformuleerd en effectief. Daar hou ik van, geen doekjes erom winden, maar pats boem recht voor zijn raap zeggen wat je er van vindt. Doet me denken aan – lang geleden – een werkperiode van 18 jaar in Amsterdam, een periode waaraan ik nu wat betreft ‘dat directe’ met plezier terugdenk.

    Enfin, ik ben nu wakker geschud en de conclusie is duidelijk …

    De corned beef, de pepermuntballen en de drop kunnen maar beter onverkocht in de fabrieken blijven liggen:

    – corned beef, merk Lancaster, bevat behalve rundvlees ook: zout, suiker en (!) E250 in niet gespecificeerde hoeveelheden

    – pepermuntballen, merk Mentos: suiker, glucosestroop, gehard plantaardig vet, zetmeel, natuurlijke mintaroma’s, geleermiddelen (E414, E418) en emulgator: sucrosevetzuuresters

    – scheepsknopendrop, merk Old Timers, bevat o.a. suiker (44,5%), glucosefructosestroop, gemodificeerd zetmeel en plantaardige oliën

    Van de ingrediënten in deze drie producten word ik inderdaad niet echt vrolijk.

    Het mooie van dit forum met vragen en antwoorden is denk ik ook, dat het de lezer(es) niet alleen op goede sporen zet, maar ook dat struisvogelgedrag aan het wankelen wordt gebracht of zelfs acuut verdwijnt… Dat is althans nu het effect op mij ….

    Nogmaals dank, voor het meedenken en de tips! Hartelijke groet, Peter

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.