overdosering Vit A

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid overdosering Vit A

Dit onderwerp bevat 18 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Lieven2 2 jaren, 6 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur

marian
    Lid

Beste mensen. Ik heb begrepen dat je alleen van Vit A teveel binnen kunt krijgen. Weet iemand waaraan je dat kunt herkennen?

groet,

Marian

cham
    Participant

He Marian,

Was hier ook benieuwd naar en vond dit stuk zo snel op wikipedia.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Retinol#section_4

cham
    Participant

Ga vanavond ook in t boek van Weston Price kijken. Daar stond het dacht ik ook in.

Misschien weet iemand dit uit zijn hoofd?

autumn
    Participant

Wat ik heb begrepen kan je enkel van chemische geïsoleerde vitamine A te veel binnenkrijgen. Desondanks kan je niet ongelimiteerd levertraan eten…

Anoniem

Mee eens Dennis de chemische kan problemen geven

Webmaster
    Participant

De reden waarom je niet ongelimiteerd levertraan kan nemen heeft niets te maken met vit. A, maar met de onverzadigde vetzuren die erin zitten. Teveel omega-3 levert bloedingen op, zelfs levensgevaarlijke hersenbloedingen! Teveel omega-6 is weer ontstekingsbevorderend. We hebben maar relatief kleine hoeveelheden van deze vetzuren nodig als ons voedsel grotendeels bestaat uit verzadigd vet.

Mike

autumn
    Participant

Okay goede toevoeging, ik was het weer vergeten…

Anoniem

Hallo allemaal,

naar aanleiding van dit topic heb ik even een vraagje. Ik neem zelf ook levertraan cod liver oil met boterolie (gel)van Vitavie. Nu weet ik dat hier al veel omega 3’s inzitten.

Nu lees ik hier dus dat teveel omega 3 vetten bloedingen kunnen opleveren en teveel omega 6 vetten ontstekingen.

Toen realiseerde ik me, dat ik naast de levertraan en de verzadigde vetten, overdag ook best wat olijfolie en hennepzaadolie gebruik in mijn eten. Dan is mijn vraag, loop ik hiermee ook gevaar inzake een teveel aan omegas? Best belangrijk om even te weten lijkt me.

Hoopt van jullie te horen.

Heidi

Anoniem

Ps die plantaardige olie eet ik wel koud ;)). Dus als ik vetten eet en er gaat sla bij op brood of bij het vlees, dan zit er koude olie in. 1 tot 2 theelepels. 😆

Anoniem

Olijfolie is oke, daar zit nauwelijks omega 3 en 6 in.

Hennepzaadolie zou ik niet gebruiken. Dit is een industriele olie die nooit eerder in de geschiedenis is gebruikt behalve in de laatste 20 tot 50 jaar

Anoniem

Maar krijg je dan niet teveel binnen Pike? Ik doel op het verhaal van Mike waarin hij vertelt over een teveel aan omega 3 6. En het gevaar dat je kan lopen. Ik vraag me dan af, als je de koude enkelvoudig onverzadigde olien gebruikt naast de levertraan, of je dan datzelfde “teveel” op kan lopen, zodat het gevaarlijk wordt?

Heidi Ps Dank je voor je toelichting op Hennep. Laten we dan zeggen walnoot olie ? 😉

Anoniem

Of Lijnzaadolie! Men snapt me wel denk ik.

Tenks Heidi

Anoniem

Als je af en toe vis eet en CLO neemt en daarbij voornamelijk grasgevoerd vlees eet zit je wat betreft de verhouding omega 3 en 6 volgens mij wel goed. De verhouding moet ongeveer zijn : 3:6 1;2.

Ik zie dus de noodzaak eigenlijk niet om walnoodolie of lijnzaadolie te nemen voor omega 3.

Als je dat wel doet dan kan dat misschien wel teveel omega 3 opleveren.

Webmaster
    Participant

En met lijnzaadolie krijg je weer oestrogenen binnnen…

Mike

sprout
    Participant

Moet ik uitkijken om niet teveel vitamine A binnen te krijgen?

Ik neem ongeveer 4-5ml levertraan en drink daarbij veel rauwe melk (1,5 liter) en zo’n 6 eidooiers per dag. Daarbij eet ik geen vitamine rovend fytinezuur.

Hoeveel IU (international units) vitamine A is te veel?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.