Op zoek naar de juiste hulpverlener

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Op zoek naar de juiste hulpverlener

Dit onderwerp bevat 23 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  bananenjam 1 jaar, 5 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #124096

    bananenjam
    Participant

    Goedenavond,

    Sinds jaren ervaar ik heel de ochtend honger, al snel na het ontbijt, ga ik me geergerd, moe, slechtgehumeurd en duf voelen. Als ik buk word ik duidelig. Vaak heb ik een dof gevoel in mijn hoofd, maar ik kan het niet echt hoofdpijn noemen. De laatste tijd weet ik eigenlijk niet meer waar ik mee moet ontbijten, jarenlang at ik brood, de laatste anderhalf jaar (veel) havermout en de laatste maand rommel ik maar wat aan met eieren, pseudogranen en groenten, aan alles voeg ik meerdere eetlepels kokosvet toe.
    Maar tot nu toe blijf ik me urenlang rot voelen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik me met de voeding die het beste bij mij past een stuk beter moet kunnen gaan voelen, maar ik kom er niet uit.
    Hebben jullie tips voor een goede hulpverlener in de regio Rotterdam?

    Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

    Esther

    #124097

    Lievergezond
    Participant

    hoi Esther, je beschrijft volgens mij de klachten die horen bij hypoglycemie: je alvleesklier heeft het moeilijk.
    Eet je ook nog veel bananenjam?
    Lijkt me niet bevorderlijk in elk geval voor je dan!
    Suiker en koolhydraten: daar kun je beter voorzichtig mee omspringen, evenals overigens ook met met name dierlijke eiwitten.
    Ik weet zo geen behandelaar voor je, maar de beste dokter of behandelaar ben je zelf.
    Probeer jezelf in te lezen en te verdiepen in wat er met je aan de hand kan zijn en waar de oplossingen te vinden kunnen zijn voor je.

    #124099

    bananenjam
    Participant

    Mja ik ben trouwens nieuw op dit forum, lees natuurlijk al een tijdje mee 🙂
    Maar ik ben dus Esther, een dertiger die graag alles onder controle heeft, maar tegen beperkingen aan loopt…
    Ik heb een ernstige doorslaap beperking in de vorm van een peuter die het liefst heel de nacht aan de borst drinkt, maar ik ben enorm blij dat hij de beste vloeibare voeding krijgt die er bestaat, dus ik geef niet op!
    Maar tezamen met een driedaagse drukke baan, een moestuin met dieren erbij, een muzikant als echtgenoot en een passie voor gezondheid heb ik mijn handen vol aan het leven met al zijn ups en downs.

    #124100

    bananenjam
    Participant

    Nee de meeste zoetigheid heb ik al afgezworen, bananenjam is nostalgie voor mij 🙂
    Ik ben al jaren aan het zoeken en lezen over (mijn) gezondheid en ben al eens bij een orthomoleculair arts geweest, en ik vraag niet graag om hulp, maar ik sta wel open voor ideeën en tips van anderen, omdat ik wellicht een blinde vlek heb.

    #124101

    Lievergezond
    Participant

    Ik snap dat je hulp wil Esther.
    Goed dat je die dan ook actief zoekt.
    Het lijkt me lastig om een druk leven goed te combineren met een gevoel van controle willen hebben over je leven, maar er zijn mensen die het goed aankunnen.
    Stress werkt in elk geval niet bevorderlijk voor je algehele hormoonhuishouding en dus ook niet voor je alvleesklier.
    Het antwoord is grof gezegd zoveel mogelijk: stressbeperking en oxydatieve stress tegengaan in de breedste zin van het woord.
    Hopelijk blijft de bananenjam bij jou nostalgie en maakt die geen onderdeel uit van je blinde vlek, want die helpt je zeker niet met de oxydatieve stress tegengaan.

    #124181

    bananenjam
    Participant

    Bedankt voor je input, ik ga uiteraard door met inlezen!

    #124187

    Tanja
    Participant

    Welkom Ester,

    Als je opschrijft wat je eet op een dag kunnen wij met je mee kijken en denken.

    #124408

    bananenjam
    Participant

    @ Tanja

    Ik begin met een halve liter lauw warm water met daarin een eetlepel ongefilterd appelazijn, 2,5 gram DJ Repair van Springfield en 2 eetlepels vers citroensap.
    Daar bij slik ik 10 mg. paroxetine en twee chlorellatabletten van de Tuinen.

    Na een half uurtje ontbij ik met crackers oid zelf gemaakt van pitten die minimaal 24 geweekt hebben met wat appelazijn met daarop twee gebakken eieren van eigen kippen gebakken in veel kokosvet en nog extra op de crackers.
    Dan gekookte groenten (een stronk broccoli met een courgete bijvoorbeeld)die ik nog even roerbak op laag vuur met 2 eetlepels kokosolie.
    Hierbij neem ik een halve gram FCLO en SLO van Green Pastures.

    Dan een smoothie met banaan, een ander fruitsoort, rauwe diepvries boerenkool, rauwe diepvries spinazie, waterkefir en soms een rauw eigeel.

    Twee uur daarna drink ik ruim een halve liter lauw water en/of lauwe groene thee.

    Lunch is weer crackers met gebakken ei, soms bio kippen”lever”worst van AH.

    Twee uur later weer ongeveer halve liter water en/of thee.

    Diner is bijvoorbeeld gekookte quinoa/amarant/gierst met een bio tomatensaus met bio gehakt, olijven, courgette, ui, knoflook.

    ’s Avonds nog een kopje thee, het liefst met iets zoets wat ik altijd zelf maak (gezoet met medjouldadels), maar dat is ongeveer 2 keer per week.

    Nou brand maar los!

    Ps. ik verdraag (rauwe) melkproducten van koe en geit niet (schaap weet ik niet, maar daar verlang ik nooit naar) en mijn man verdraagt mij niet als ik toch zo iets gegeten heb…

    #124410

    Pike
    Participant

    Mijn indruk is dat je niet genoeg koolhydraten eet. In jouw huidige conditie kan jij dat blijkbaar niet aan. Bijna alle koolhydraten weglaten is dan gewoon geen goed idee.

    #124415

    Kaaskanlekkerzijn
    Participant

    Ik vind het ook te vetarm. Als je niet tegen melk producten kan kan je vaak wel tegen ghee of geklaarde boter omdat dar geen melk-eiwit meer in zit. Je mag er zo veel van eten als je wilt en dat mag veel meer zijn dan een paar lepels.

    #124416

    Kaaskanlekkerzijn
    Participant

    En je kan natuurlijk vet zoals ook reuzel, niervet en echt ossewit gebruiken om in te bakken. Je moet deze dan vaak wel eerst zelf uitbakken.

    #124417

    bananenjam
    Participant

    @pike, de koolhydraten probeer ik sinds kort te verminderen, omdat ik merk dat ik steevast na 30-60 minuten een geweldige dip krijg, die dip is wat minder met bovenstaand “dieet”, maar ik blijf erg hongerig.

    @kaaskanlekkerzijn, ik ben gister in ‘Nourishing Traditions’ begonnen en ga me verdiepen in welke dierlijke vetten ik ga kopen/bestellen. Van ghee verdraag ik de geur niet…en ik dacht altijd dat het lactosevrij is, maar ik begrijp van jou ook melk-eiwitvrij? Ik vraag me af wat het probleem is met melkproducten, want ook (rauwmelkse)kefir reageer ik op met zeer vieze flatulentie.

    Ik vergat wel te noteren dat ik en paar keer per week bbb eet van mergpijp of kippenpoten

    #124419

    Kaaskanlekkerzijn
    Participant

    Als je hongerig blijft kom je brandstof te kort om je lichaam goed te voeden. Ik denk dat het handig is om je koolhydraten pas te minderen als je geen honger meer hebt een genoeg vet eet, dit gaat dan vanzelf. Toen ik net was begonnen at ik ook nog vaak wat tussen door, dat is vanzelf minder geworden. Je kan niet in een keer helemaal omschakelen en je moet ook tekorten weg werken.
    Je kan het beste meer vet binnen krijgen met stoofschotels met veel vette saus, kokosmelk kan daar ook goed bij helpen (yoghurt en crème fraîche ook, maar deze bij jouw nu zo te lezen niet).
    Bij ghee blijft er alleen het vet over, de eiwitten is het geen wat je er af schept/ uit zeeft. Met de geur heb ik geen probleem, al vind ik het niet lekker zo. Maar door een curry vind ik het wel lekker.

    #124423

    Gerard
    Participant

    Maar je bent ook gewoon te moe als je zoveel doet. Goed slapen is een eerste levensvoorwaarde en ik heb de indruk dat dit bij jou niet helemaal lukt. Is dat dan langere tijd zo, dan gaat het lichaam compenseren, in dit geval wil het meer voeding. Als ik jou was, zou ik zorgen het wat minder druk te hebben (druk hebben kan ook een vlucht zijn).

    #124429

    fatsnotbad
    Keymaster

    Zie ik toch die bananen terug. Weliswaar geen jam, maar toch… 🙂

    Rauwe spinazie bevat oxaalzuur, wat aan calcium bindt en nierstenen kan veroorzaken. Rauwe boerenkool bevat schildklieronderdrukkers. Tomaat is een nachtschade en bevat neurotoxines, ook gekookt. Dadels bevatten geconcentreerde fructose, wat je lever vervet.

    Je voeding bevat onvoldoende voedingswaarde, daarom heb je honger. Je hebt nutrienten nodig, geen antinutrienten.

    Mike

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.