Omzetting foliumzuur naar 5-MTHF (opneembare vorm)

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Omzetting foliumzuur naar 5-MTHF (opneembare vorm)

Dit onderwerp bevat 11 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Vivianne 1 jaar, 9 maanden geleden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #5458

    Onlangs stuitte ik op een artikel over foliumzuur en opname in het lichaam. Het kan volgens het artikel zo zijn dat je een bepaalde afwijking hebt waardoor je foliumzuur in het lichaam niet kunt omzetten naar de opneembare vorm, waardoor je een tekort krijgt. Ik heb zelf een paar maanden terug bloed laten prikken, en mijn foliumzuurgehalte was niet erg hoog. In het artikel wordt ook vermeld dat je een genetische bloedtest kunt laten doen om te laten checken of je foliumzuur wel goed opneemt en omzet. Heb de schrijver al gevraagd welke bloedtest dat dan is, maar nog geen reactie. Vandaar dat ik het hier vraag.

    Weet iemand er meer over? Als blijkt dat je het niet goed omzet zou je voor altijd een supplement moeten nemen met 5-MTHF. Dat laatste spreekt mij niet aan, maar als je een vastgestelde afwijking hebt zijn er denk ik weinig andere opties?

    (Bron: http://www.ondietandhealth.com/natural-health/genetic-variations-in-folic-acid/ )

    #102691

    Webmaster
    Participant

    Die ‘afwijking’ is te weinig maagzuur. Er is maagzuur voor nodig om B-vitamines op te nemen (foliumzuur = B11).

    Mike

    #102692

    Ok, ik was in verwarring omdat er gesproken werd over een genetische afwijking. Maar wederom terug te leiden tot maagzuurtekort dus. Nou, daar ben ik iig mee bezig ­čÖé

    #102693

    Webmaster
    Participant

    Maagzuurtekort wordt helaas maar al te vaak erfelijk doorgegeven. Dit leidt tot verplichte vegetariers.

    Mike

    #102694

    ad ligtvoet
    Participant

    Goed om te weten is dat het misleidend kan zijn wanneer er toch goede waardes van de B vitamines gemeten worden op enig moment.Dit kan dan ook gebeuren door te weining maagzuur.Hierdoor kan er een overgroei van bacterien ontstaan en deze geven dan,ik dacht me te herinneren, foliumzuur af.Uiteindelijk natuurlijk een doodlopende straat.

    ad

    #102695

    Ad, goed om te weten. Maar hoe weet je dan of je een goede B-vitaminestatus hebt? Mijn foliumzuur gehalte was niet schrikbarend laag maar mocht hoger, B12 was zeer goed, B6 was goed. Ik meende te hebben gelezen dat als je B6 gehalte erg hoog was dat kon duiden op een maagzuurtekort, wat jij zegt wist ik nog niet.

    Mike, er is een test om maagzuurtekort te meten op Succesboeken.nl, is dat een goede methode om het te meten?

    #102696

    ad ligtvoet
    Participant

    @ San,

    B11 en b12 waardes kunnen tijdelijk normaal lijken omdat ze telkens via de enterohepatische cyclus heropgenomen worden.

    B11 lijkt bij jou normaal maar kon hoger schrijg je.Dit kan al duiden op een b12 tekort welke noodazakelijk is mom b 11 in de werkzame vorm om te zetten.Dit doet b12 doordat het bij de omzetting van homocysteine naar methenine de methyl groep van 5-methyl thf gebruikt.Hierdoor blijf thf over en kan de werkzame vorm gemaakt worden.

    Het begint toch duidelijk weer met het maagzuur,losmaken van b12-intrinsik factor-verderop in her duodenum weer loskoppeling door enzymen(reactie op een bepaalde zuurtegrad bepaald in de maag)-koppeling aan IF en opname.

    ad

    #102697

    Bedankt Ad. Lastig hoor, al die info. Een bloedtest is dus eigenlijk onbetrouwbaar. Las hier op het forum ook al dat Vit.D3 in het bloed vaak ook niet goed gemeten wordt, men meet nl. de niet actieve vorm. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer ­čśë

    Maar goed, wel logisch dat alles met maagzuur te maken heeft qua opname.

    Dit waren trouwens mijn bloedwaarden:

    Vit. B6: 90 (50/180)

    Vit. B12: 690 ( >140/660)

    Foliumzuur: 27 (10,1/-)

    #102698

    ad ligtvoet
    Participant

    @ Sanne,

    belangrijk is dat je het bos blijft zien. En dat kun je door de fundamenten te begrijpen,er de juiste conclusies uit te trekken of de conclusies van anderen begrijpt en het lichaam de rest laat doen. Geef het lichaam de voedingsmiddelen die het verwacht en verstoor de processen niet met verkeerde leefstyle.

    Je zult dan al een heel stuk op de juiste weg zijn.

    Zorg dat het grote geheel werkt en laat de complexiteit aan het lichaam over.Alle kennis over individuele stoffen en de wisselwerking zijn afterfacts.

    ad

    #102699

    Is ook zo Ad, ik geef je gelijk. Alleen soms zou het fijn zijn als je echt kon meten hoe de zaken er voorstaan. Ik was ook altijd overtuigd van het feit dat ik candida had, en dat bleek na een test niet zo te zijn. Maar goed, ik ga op de juiste weg door ­čśÇ

    #102700

    Anoniem

    De weinig bekende (maar cruciale) verschil tussen foliumzuur en folaat:

    Als ik je vraag welke van deze vitamines van nature werd gevonden in voedsel, foliumzuur of folaat, zou je het antwoord weten? Zo niet, dan ben je in goed gezelschap. Medische professionals, voedingsdeskundigen en gezondheidsdeskundigen halen de twee vaak door elkaar, simpelweg omdat de termen vaak door elkaar worden gebruikt.

    Veel gezondheidsdeskundigen zouden zelfs beweren dat foliumzuur en folaat in wezen dezelfde voedingsstoffen zijn. Terwijl foliumzuur vaak wordt beschouwd als een aanvullende vorm van folaat, is er een belangrijk onderscheid tussen deze twee verbindingen. Voor vrouwen voorbij vruchtbare leeftijd, en mannen in het algemeen, zijn hoge doses van de synthetische vorm van deze voedingsstof niet nodig, en kunnen zelfs schadelijk zijn.

    Wat is het verschil tussen foliumzuur en folaat?

    Folaat is een algemene term voor een groep van in water oplosbare B-vitamines, en is ook bekend als B11 (in de USA als B9). Foliumzuur verwijst naar de synthetische verbinding die gebruikt wordt in voedingssupplementen en voedselverrijking, terwijl folaat verwijst naar de diverse tetrahydrofolaat afgeleiden die van nature in voedsel voorkomen.

    De vorm van folaat die de belangrijkste folaat metabole cyclus kan ingaan is tetrahydrofolaat (THF). Anders dan natuurlijke folaten, die gemetaboliseerd worden tot THF in de slijmvlies van de dunne darm, ondergaat foliumzuur initi├źle reductie en methylering in de lever, waar conversie naar de THF vorm dihydrofolaat reductase vereist. De lage activiteit van dit enzym in de menselijke lever, gecombineerd met een hoge inname van foliumzuur kan leiden tot onnatuurlijke niveaus van ongemetaboliseerde foliumzuur die de systemische circulatie van het lichaam ingaat.

    Verschillende studies hebben gemeld dat er ongemetaboliseerd foliumzuur in het bloed aanwezig kan zijn als gevolg van consumptie van foliumzuur supplementen of verrijkte voedingsmiddelen. Menselijke blootstelling aan foliumzuur bestond niet tot zijn chemische synthese in 1943, en werd in 1998 in de USA geïntroduceerd als een verplichte voedselverrijking. Voedsel verrijkt met foliumzuur werd verplicht geacht in de USA wegens overweldigend bewijs voor het beschermende effect van foliumzuur vóór de conceptie en tijdens de vroege zwangerschap op de ontwikkeling van neurale buis defecten (NBD) bij pasgeborenen.

    Risico’s van overmatige inname van foliumzuur

    Terwijl de incidentie van NBD in de USA met zo’n 30% verminderd is (de overige 70% wordt in verband gebracht met een tekort aan vitamine B12!) sinds foliumzuurverrijking begon, is er bezorgdheid over de veiligheid van chronische inname van hoge niveaus van foliumzuur uit verrijkte voedingsmiddelen, dranken en voedingssupplementen. E├ęn van de belangrijkste risico’s van overmatige inname van foliumzuur is de ontwikkeling van kanker. Bij pati├źnten met een bepaalde hartziekte in Noorwegen, waar geen foliumzuur verrijking is van voedingsmiddelen, werd de behandeling met foliumzuur plus vitamine B12 geassocieerd met een verhoogde kanker uitkomsten en mortaliteit. In de Verenigde Staten, Canada en Chili, werd de instelling van een foliumzuur suppletie programma geassocieerd met een verhoogde prevalentie van darmkanker. Uit een andere studie bleek dat dagelijkse aanvulling met 1 mg foliumzuur geassocieerd werd met een verhoogd risico op prostaatkanker.

    Onderzoekers hebben de hypothese dat overmatig foliumzuur verrijkte voedingsmiddelen direct kan worden gerelateerd aan de toename van kankergevallen. Overmaat van foliumzuur kan de groei van gevestigde tumoren, hetgeen uiteindelijk kan leiden tot kanker, bevorderen. De aanwezigheid van ongemetaboliseerd foliumzuur in het bloed is geassocieerd met verminderde hoeveelheid killer cellen. Omdat natuurlijke killer cellen een rol spelen in het vernietigen van tumorcellen, zou dit suggereren dat overmaat van foliumzuur bestaande premaligne en maligne laesies kunnen bevorderen.

    Een hoge inname van foliumzuur kan de detectie van vitamine B12-tekort maskeren en kan leiden tot een verslechtering van de functies van het centrale zenuwstelsel, vooral bij ouderen. Uit een studie bleek dat gebruik van foliumzuur van 400 microgram per dag onder oudere volwassenen dat zij een significant hogere snelheid hadden van cognitieve achteruitgang dan niet-supplement-gebruikers. Een andere studie vond een hogere prevalentie van zowel bloedarmoede en cognitieve stoornissen in combinatie met een hoge inname van foliumzuur bij ouderen met een lage vitamine B12-status. Aangezien vitamine B12-tekort een veel voorkomend probleem is voor veel oudere volwassenen, suggereren deze studies dat een hoge inname van foliumzuur tot ernstige cognitieve gevolgen kan leiden.

    Folaat uit natuurlijke voedselbronnen is het beste

    Ondanks de risico’s verbonden aan hoge niveaus van foliumzuur inname, is het bekend dat een adequate inname van folaat uit de consumptie van folaat-rijk voedsel essentieel is voor de gezondheid. Folaat helpt de volledige ontwikkeling van rode bloedcellen, verlaagt het homocyste├»ne in het bloed en ondersteunt de functies van het zenuwstelsel. Het is bekend om zijn rol in preventie van neurale buisdefecten bij pasgeborenen, zodat vrouwen in de vruchtbare leeftijd zeker een adequate inname moeten hebben voorafgaand aan en tijdens de zwangerschap.

    Uitstekende bronnen van folaat zijn onder andere groenten zoals spinazie, andijvie, sla, asperges, raapstelen, peterselie, boerenkool, broccoli, bloemkool, bieten, en linzen. Niet verrassend, een aantal van de beste voedsel bronnen van folaat zijn kalfslever en kippenlever.

    U kunt folaat aanvullen als uw voedselopname onvoldoende is. Kijk voor producten die “5-methyltetrahydrofolaat” of “5-MTHF” op het etiket bevatten. Vermijd producten die “foliumzuur” op het etiket vermelden. Zorg ervoor dat u uw multivitamine controleert, omdat de meeste multi’s foliumzuur bevatten en niet folaat.

    Vrouwen die van plan zijn zwanger te worden moeten tussen 800 en 1200 mcg folaat per dag consumeren gedurende enkele maanden voor het begin van de zwangerschap. Tenzij je op regelmatige basis kip of kalfslever en aanzienlijke hoeveelheden bladgroenten consumeert, is het moeilijk om deze hoeveelheid te verkrijgen uit de voeding alleen. Als je zwanger bent of probeert zwanger te raken, adviseer ik aan te vullen met 600-800 mcg folaat per dag, afhankelijk van uw inname.

    Alle andere mensen, zoals mannen en oudere vrouwen, zijn in staat om genoeg folaat binnen te krijgen bij een dieet met voldoende plantaardige consumptie, en hoeven niet aan te vullen.

    Verdere informatie in het Engels:

    http://chriskresser.com/folate-vs-folic-acid

    #117441

    Vivianne
    Participant

    In aanvulling op de informatie van Chris Kresser inmiddels bij Hans Reijnen nagevraagd wat de minst belastende variant van foliumzuur voor het lichaam is. Is inderdaad folaat of foliumzuur in de natuurlijke vorm ÔÇť5-methyltetrahydrofolaatÔÇŁ of ÔÇť5-MTHF” voor het geval je het foliumzuur afzonderlijk suppleert.

    Wat niet bij velen niet bekend is dat het voor een zwangere vrouw beter de combinatie van B12 met foliumzuur kan innemen. De motivatie is als volgt :

    Vitamine B12 en foliumzuur hebben elkaar nodig. Ze gebruiken elkaar namelijk om werkzaam te worden in het lichaam. Als je bijvoorbeeld foliumzuur aanvult maar geen vitamine B12 (let op: gebeurt vaak bij zwangerschap) dan vergroot dat de kans op een vitamine B12-tekort omdat alle vitamine B12 opgebruikt word door de verhoogde inname van foliumzuur. Slik dus altijd naast foliumzuur vitamine B12 en andersom in de juiste verhouding.

    Tevens de belangrijke kanttekening dat bij enkel het los inzetten van synthetisch foliumzuur of een te hoge dosering foliumzuur ten opzichte van de werkbare vormen van B12 in methylcobalamine en adenosylcobalamine er inderdaad een verhoogd risico op het in de hand werken van bepaalde vormen van kanker aanwezig is.

    Van zodra het foliumzuur in combinatie met de juiste verhouding aan methylcobalamine en adenosylcobalamine wordt toegepast, vervalt dit verhoogde risico. Aan dit aspect waren het Canadese en Noorse onderzoek voorbij gegaan.

    Meer hierover zie volgende link :
    http://www.menssana.nu/pages/nl/nieuws/nieuwsberichten/supplementair-foliumzuur-en-vitamine-b12-gelinkt-aan-kanker.php

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.