Oestrogeendominantie

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Oestrogeendominantie

Dit onderwerp bevat 29 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Vivianne 6 maanden, 2 weken geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #142940

    Lievergezond
    Participant

    Oestrogeendominant houdt in dat oestrogeen dominant is over progesterone en/of testosterone. Oestrogeen betekent bronst of vrouwelijke vruchtbaarheid. Bij te veel calorieen / overvloed stijgt de oestrogeenproductie.

    Niet zo raar, omdat dit vanuit de natuur gedacht gunstige omstandigheden zijn voor een zwangerschap en een aanstaande moeder en kind reserves moeten opbouwen. Door de overvloed kunnen westerse vrouwen wel twee keer zulke hoge oestrogeenspiegels hebben als vrouwen in ontwikkelingslanden.

    Dit hoge oestrogeenniveau is ook een van de redenen dat meisjes op steeds jongere leeftijd borsten krijgen en gaan menstrueren. Dit is geen gunstige ontwikkeling, omdat er zo in de vruchtbare leeftijd veel vaker een menstruatiecyclus is dan onder normale omstandigheden. Overgewicht en de overmaat aan oestrogeen die dit met zich meebrengt, wordt in verband gebracht met hormoongevoelige cankers.

    In de lever kan oestrogeen worden omgezet in een gunstige (2OH) en twee ongunstige varianten (4OH en 16 OH). Vooral een foute verhouding tussen 2OH en 16 OH kan het risico op kanker verhogen.

    In de volksmond hebben we het voor het gemak steeds over oestrogeen, maar lichaamseigen oestrogeen is als volgt onder te verdelen: 17B oestradiol: de belangrijkste van de drie die op meer dan 150 genen inwerkt, oestron: hoe meer vet we hebben, hoe meer oestron, ook na de overgang heft een vrouw meer oestron en oestriol.

    Dan hebben we de niet-lichaamseigen oestrogeen: fytooestrogenen (plantaardig), xenooestrogenen (milieu, voeding, water) en synthetische oestrogenen uit onder andere anticonceptie.

    Specifieke stiffen die bijdragen aan verlaging en stabilisatie van oestrogeen: DIM, GLA, jodium, fyto-oestrogenen en methylerende stiffen.

    Rineke Dijkinga, Alles draait om je hormonen, p. 379

    #142942

    Lievergezond
    Participant

    Oestrogeen verhoogd: symptomen:
    Zware onregelmatige menstruatie, hevige bloedingen met stollingen;
    prostaatkanker/borstkanker/eierstokkanker of baarmoederhalskanker in ziektegeschiedenis;
    fibrotische borsten/cysten in borsten/ vleesbomen /endometrioses;
    vocht vasthouden;
    pijnlijke geovelige of gezwollen borsten;
    vermoedheid;
    drang naar zoet, koolhydraten, brood;
    snel aankomen in gewicht;
    vetopslag met name op bovenbenen, borsten en kuiten;
    regelmatig vaginale schimmelinfecties;
    angsten en of depressies stemmingswisselingen met sterke verergering voor de menstruatie;
    schildklierproblemen – oestrogeendominantie gaat werking schildklier tegen;
    symptomen van onderactiviteit schildklier;
    nerveus, onrustig, snel geirriteerd;
    nachtelijke hitte/ zweten;
    witte vloed;
    pulserende hoofdpijnen/migraine voor de menstruatie;
    gele huid.

    Mogelijke oorzaken verhoogd oestrogeen:
    synthetische hormonen;
    stress
    te hoog buikvetpercentage door te weinig spiermassa, waardoor testosterone wordt omgezet in oestrogeen via aromatase;
    de premenopauze: in de jaren voor de overgang vanaf circa 40 jaar daalt progesterone en wordt oestrogeen per definitie dominant;
    vervuiling met xenooestrogenen;
    te weinig vezels in de voeding;
    bij mannen te veel bier of lijnzaad eten met fytooestrogenen
    te veel vrij oestrogeen door te weinig SHBG.

    Oestrogeen verlaagd: Symptomen;
    droogheid / atrofie slijmvliezen;
    opvliegers/nachtzweet in premenopauze;
    te korte of te lange menstruatiecyclus
    constante vermoeidheid niet beter of slechter op een bepaald moment
    ontregelde slap
    dorge huid ogen mond
    snelle huidveroudering
    hoofdpijnen
    hartkloppingen
    regelmatige schimmelinfecties
    regelmatige blaas en urineweginfecties
    depressies of stemmingswisselingen
    laag libido
    verlies botmassa botontkalking
    duizeligheid:

    mogelijke oorzaken verlaagd oestrogeen: menopause en ondergewicht.

    Rineke Dijkinga, Alles draait om je hormonen, p. 272

    #142943

    Lievergezond
    Participant

    Verdieping oorzaken oestrogeendominantie:

    Overgewicht en of overmaat aan calorieen waardoor te veel buikvet en automaatisch meer oestrogeenaanmaak plaatsvindt;
    Xenooestrogenen, xenobiotica via water, milieu, voeding etc.
    Veel snelle koolhydraten/alcohol, melk, glucose-fructose (= meer insuline), kortom voeding met een hoge glycemische lading.
    Te veel stimulerende middelen als koffie, thee, alcohol en andere genotsmiddelen (stressverhogend, maar ook verlagen ze de ontgifigingscapaciteit en afbraak van oestrogenen in de lever);
    Anticonceptie/spiral met hormonen / HST in de menopause;
    Te weinig slap = weinig melatonine;
    Slecht functionerende lever/darmen;
    Stress;
    Vetzuren uit balans;
    Disbalans tussen cortisol, insuline, oestrogeen en progesterone;
    Tekorten aan bepaalde voedingsstoffen;
    Te weinig vezxels in de voeding om overtollige hormonen te kunnen binden en af te voeren;
    Leverproblemen waardoor onder meer te veel vrije hormonen en te weinig afbraak van zowel Eigen oestrogeen als xenooestrogenen (zie DIM, SHBG en calcium D-glucaraat);
    Veroudering: bij vrouwen tussen de dertig en veertig zakt het progesterongehalte: Zij worden dan per definitie oestrogeendominant. Ditzelfde geldt voor mannen in de andropauze als het testosterongehalte zakt. Ook zij worden dan automatisch oestrogeendominant.
    Straling;
    Een overmaat aan soja of bier, vooral bij mannen.

    Rineke Dijkinga, Alles draait om je hormonen, p. 334

    #142944

    Lievergezond
    Participant

    Oestrogeendominant houdt in dat er een ongewenste verhouding is tussen oestrogeen en progesterone in het lichaam. Het wil zeggen dat het oestrogeengehalte te hoog is ten opzichte van progesteron. Oestrogeen kan verhoogd, normal of zelfs te laag zijn, maar ten opzichte van progesteron is het te hoog. Het gros van de klachten en ziekten op het gebied van geslachtshormonen wordt veroorzaakt door oestrogeendominantie.

    Bij vrouwen:
    PMS en menopausale klachten;
    Cysten en fibromen;
    Endometriose;
    Verminderde vruchtbaarheid;
    Baarmoederhals, eierstok- en borstkanker;
    Auto-immuunziekten;
    Meisjes die op jonge leeftijd te vroeg gaan menstrueren.

    Bij mannen:
    buikvet en borstontwikkeling;
    onvruchtbaarheid;
    prostaatklachten en kanker;
    vermindering energie, stemming en libido.

    Rineke Dijkinga, Alles draait om je hormonen, p. 334.

    #142945

    Lievergezond
    Participant

    Tips om oestrogeen te verlagen:

    Pak de oorzaken aan evt onder supervisie;
    rem bovenal de aanvoer van xenooestrogenen. Als deze aanvoer niet beperkt wordt, zullen de andere maatregelen minder effect hebben;
    Rem de aromatase via voeding; wordt de aromatase niet geremd dan blijf je testosterone omzetten in oestrogenen;
    zorg voor voldoende magnesium, zink, selenium, b-vitamins, vitamine e en c en ijzer (dit geldt alleen voor vrouwen met pms).
    Deze voedingsstoffen hebben een gunstig effect op zowel de lever, stress, de aanmaak van geode prostaglandins en de aanmaak van neurotransmitters als op de omzetting van hormonen. Hierdoor werk je op direct heel veel fronten aan je hormonale klachten.
    Ondersteun de darmen en de leverontgiftiging optimaal.
    Een overmaat aan oestrogeen moet door onze lever worden afgebroken via de gale n darmen worden afgevoerd.
    Dit is zeer essentieel zeker als je de oorzaak van oestrogeendominantie niet weet.
    Breng insuline en suikerstofwisseling in balans. Eet voeding met een lage glycemische lading.
    Minimaliseer ook voeding die insuline bevat of IGF-1 verhoogt;
    Neem serotonine verhogende voedingsmiddelen op in je voeding, zoals haver en banana. Hoog oestrogeen verlaagt namelijk serotonine en heft tot gevolg dat je veel zin in zoet krijgt met vaak overgewicht tot gevolg.
    Ga bewegen/trainen: meer spiermassa betekent minder vetmassa en daardoor minder oestrogeenaanmaak.
    Neem dopamineverhogende voedingsmiddelen op in je voeding. Zowel stress als een hoog oestrogeengehalte verlaagt het dopamineniveau. Hierdoor zie je vaak een hang naar genotsmiddelen ontstaan. Ook de zin om te bewegen verdwijnt meestal bij een dopaminetekort. Dit heft dan weer een averechts effect op je hormoonbalans.
    Breng de prostaglandins in balans.
    Minimaliseer verzadigde vetten uit nietbiologisch vlees, vleeswaren, zuivel en kaas plus alle transetten in kantenklare producten zoals margarines en halvarines etc.
    Reguleer stress, de grote ontregelaar van alle hormonen;
    Eet volwaardige voeding, oftewel optimaal calorisch;
    eet regelmatig een ei, liefst gepocheerd;
    Zorg voor goede slaap zonder welke je te weinig melatonine aanmaakt. Dan krijg je een disbalans in insuline, oestrogenen, cortisol e.d.
    Voeg fytooestrogenen toe aan je voeding al klinkt dit tegenstrijdig;
    Bij hevige klachten ondersteuning met kruidenpreparaten of natuurlijk progesteron in overleg met een natuurarts of -dietist of een orthomoleculair werkend gynaecoloog.

    Rineke Dijkinga, Alles draait om je hormonen, p. 335 e.v.

    #142946

    Lievergezond
    Participant

    De afbraak van oestrogenen in de lever:
    Vooral de kruisbloemige groenten uit de brassica-familie spelen een grote rol als het gaat om het terugdringen van oestrogeendominantie. Een overmaat aan oestrogeen moet worden afgebroken via de lever en uitgescheiden worden via lever en nieren. Bij dit afbreken kunnen er een paar vormen van oestrogeen ontstaan: een gunstige variant (2OH) en ongunstige varianten (4OH en 16OH) die voor ziekten en klachten kunnen zorgen bij een overmaat. De gunstige vorm moet de ongunstige vormen in toom houden. Via methylatie waar we onder andere voldoende magnesium, b-vitamins, shbg, calcium d-glucaraat en dim voor nodig hebben, kan er meer van de gunstige oestrogeenvariant gevormd worden ten koste van de foute varianten.

    Rineke Dijkinga, Alles draait om je hormonen, p. 336.

    #142950

    Lievergezond
    Participant

    Aromataseremmers:

    Aromataseremmers zijn stoffen die ervoor zorgen dat testosteron niet wordt omgezet in oestrogeen. Bij een overmaat aan oestrogeen ten opzichte van andere ormonen spreken we van oestrogeendominantie. Een groot deel van de hormonale klachten, ziekten en kankers heeft hiermee te maken.

    Oorzaken van een verhoogde aromataseactiviteit -waardoor te veel oestrogeenaanmaak- zijn onder andere: veroudering, zinktekorten, overgewicht, insulineresistentie, buikvet, xeno-oestrogenen, verstoorde leverfunctie, alcohol, en laaggradige ontstekingen. In de andropauze en menopauze wordt er hoe dan ook meer testosteron omgezet in oestrogeen. Dan zijn aromataseremmers dus ook zeer belangrijk.

    Bronnen:
    Groene thee en zwarte thee
    resveratrol in rode wijn en druiven
    quercetine in appels, druiven en uien
    hesperidine in de schil van citrusvruchten
    genisteine in soja
    citrusflavonoiden in grapefruit en citrus
    apigenine in peterselie, selderij, munt en kamille
    oleuropeine in olijfolie
    ellaginezuur in o.a. granaatappels, frambozen en aardbeien
    zink in oesters, pompoenpitten en zonnebloempitten
    fluweelboom l-dopa
    brandnetel
    lignanen in bijv. lijnzaad
    biochinin A in rode klaver
    isoliqueritigen in zoethout.

    Bij alle ziekten waar oestrogeendominantie een rol speelt, is remming van aromatase dus noodzakelijk. Vandaar dat aromataseremmers in zo veel recepten als ingredienten zijn opgenomen. De meeste aromatase komt voor in vetweefsel, de hersenen en de lever.

    Rineke Dijkinga, Alles draait om je hormonen, p. 355

    #142953

    Lievergezond
    Participant

    Verlaging / stabilisatie oestrogeen door:
    DIM: afkorting van di-indolmethaan: een stof die in onze spijsvertering wordt gev ormd als we kruidbloemige groenten eten (brassica). Voor iedereen is het belangrijk brassica-groente te eten, maar zeker voor mannen en vrouwen met oestrogeendominantie.
    GLA: gammalinoleenzuur: vetzuur dat wordt aangemaakt uit omega 6 en een belangrijke rol speelt bij huidklachten, pms, hormonale klachten, hormoongevoelige kankers in de apoptose bij ontstekingen. ook is het antitrombotisch en daardoor zeker bij vrouwen die anticonceptie of hst gebruiken belangrijk. Verder is GLA een onderdeel van een gezonde celmembraan en vermindert het het jojo-effect na een dieet.
    Tekort aan gammalinoleenzuur geeft de volgende klachten: hormonale klachten: pms, overgangsklachten, vruchtbaarheidsproblemen, hormonale kankers, huidklachten zoals acne, eczeem en psoriasis, problemen met de ontifting: o.a. van dioxine, ontstkeingen allergieen, verlaagde vetverbranding, verhoogd cholesterol, verhoogde kans op trombose. Voedingsmiddelen die GLA (omega 6 dat al is omgezet) bevatten: borageolie, teunisbloemolie, zwartebessenzaadolie, spirulina, blauwgroene algen en chlorella, hennepzaadolie, echiumolie en moedermelk.
    jodium
    fyto-oestrogenen
    : komen in zeer veel voedingsmiddelen voor. Ze dragen bij aan een evenwichtige hormoonbalans bij man en vrouw. Omdat ze sterk op ons eigen oestrogeen lijken, kunnen ze de oestrogeenreceptoren bezetten. Net als salvestrolen lijken ze aangemaakt te worden om de plant te beschermen tegen vraat en microorganismen. Fytooestrogenen eet je dan ook meer door biologische producten. De overmaat aan oestrogenen lijkt niet meer in toom gehouden te worden door fytooestrogenen. Omdat er minder biologisch voedsel met fytooestrogenen is en ze dus minder deel uitmaken van onze voeding, maar ook omdat we enorme hoeveelheden xenooestrogenen via ons milieu binnenkrijgen. Fytooestrogenen zijn goed onderzocht als het gaat om risicovermindering bij borst en prostaatkanker. Het totale gehalte aan fytooestrogenen is de som van de isoflavonen, lignanen en coumestanen. Sojaproducten zijn rijke bronnen van fytooestrogenen. Maar aan soja kleven zwaarwegende nadelen.
    methylerende stoffen: methylatie betekent het omzetten, activeren en deactiveren van DNA en elangrijke stoffen als homocysteinem serotonine en dopamine. Naarmate we ouder worden, lukt dit moeizamer.
    Stoffen die we altijd ter beschikking moeten hebben voor een goede methylatie: betaine, choline, magnesium, vitamine b2, b6, b12 en foliumzuur.
    Als je homocysteine te hoog is in je bloed, kan dat een goede aanwijzing zijn om te bekijken hoe het met de mythylatie in je lever gesteld is. Als homocysteine te hoog is, is het erg raadzaam om aandacht aan de genoemde voedingsstoffen te schenken.

    Rineke Dijkinga, Alles draait om je hormonen.

    #142958

    Lievergezond
    Participant

    Aangaande DIM: dit zit in kruisbloemige voedingsmiddelen als bloemkool, boerenkool, paksoi, broccoli, radijs, spruitjes, kool, rucola en tuinkers. DIM zorgt ervoor dat oestrogeen in onze lever wordt omgezet naar de onschadelijke vorm. Het kan namelijk ook worden omgezet naar de schadelijke vorm. Deze kan voor veel hormonale klachten vormen. Door DIM neemt de oestrogeendominantie af en wordt de balans tussen goed en slecht oestrogeen in bgoede banen geleid. We hebben wel gezonde darmlfoa nodig om DIM daadwerkelijk om te zetten. Bovendien lukt dit alleen als deze gronte kort verhit zijn geweest. De groente rauw eten heeft dus niet zoveel zin.

    Rineke Dijkinga: alles draait om je hormonen p. 293.

    De lever en calcium d-glucaraat: dit is een stof die bijdraagt aan de binding en ontgiftiging van vooral xeno-oestrogenen. Op het moment dat deze stoffen door onze lever onschadelijk worden gemaakt, kunnen ze worden uitgescheiden. Daarom is voeding die de vorming van calcium d-glucaraat verhooft van groot belang ij alle ziekten en klachten die te maken hebben met oestrogeendominantie. Maar het is ook belangrijk als voeding of het mlieu van de betrooken peroon veel xeno oestrogenen bevat.

    Het is zeker geen straf om voedingsmiddelen te eten die de vorming van clacium d-glucaraat verhogen. Je bent ze misschien al veel tegengekomen in mijn recepten: haver, kersen, asperges, avocado, broccoli etc.

    Rineke Dijkinga, Alles draait om je hormonen, p. 293

    #142964

    Debsy
    Participant

    Ik menstrueer heel weinig Lievergezond… heb jij enig idee?? Wel heel regelmatig.

    #142971

    Lievergezond
    Participant

    hoi Debsy, nou ik las eerder wat je hier plaatste aan tekst over lipoedeem en toen ik bovenstaand las moest ik daaraan nog denken: ik dacht: is dat hetzelfde als lipoedeem: vetophoping rond borsten, bovenbenen en kuiten. http://tinyurl.com/z8hmn94

    #143018

    Debsy
    Participant

    Je doelt op dat verlaagd oestrogeen toch?

    #143027

    Lievergezond
    Participant

    Debsy, nee juist oestrogeen verhoogd, zie citaat:

    Oestrogeen verhoogd: symptomen:
    Zware onregelmatige menstruatie, hevige bloedingen met stollingen;
    prostaatkanker/borstkanker/eierstokkanker of baarmoederhalskanker in ziektegeschiedenis;
    fibrotische borsten/cysten in borsten/ vleesbomen /endometrioses;
    vocht vasthouden;
    pijnlijke geovelige of gezwollen borsten;
    vermoedheid;
    drang naar zoet, koolhydraten, brood;
    snel aankomen in gewicht;
    vetopslag met name op bovenbenen, borsten en kuiten
    ;

    http://tinyurl.com/z8hmn94

    #143262

    Debsy
    Participant

    ik heb dus juist helemaal geen zware menstruaties, nooit gehad ook!!
    Ook nooit last van pijnlijke borsten, heb ook niet zulke grote borsten. 😉

    #143274

    Lievergezond
    Participant

    Debsy, ja weet je, als ik die klachtenlijsten afga, dan heb ik sommige klachten van zowel oestrogeendominantie als van een te laag oestrogeen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.