Mijn weg naar gezondheid

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Mijn weg naar gezondheid

Dit onderwerp bevat 27 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  mzero 9 maanden, 1 week geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Auteur

mzero
    Participant

Hallo allemaal.
    Vorig jaar heb ik een periode gevast op basis van groentesap. Dat pakte geheel verkeerd uit omdat ik niet goed wist waar ik eigenlijk mee bezig was. Ik heb hier toen advies van jullie gekregen en daarmee waren de acute problemen opgelost.

Aangezien ik al jaren last heb van veel symptomen, wil ik daar nu eens goed mee aan de slag. Dus goed uitzoeken wat ik moet doen, voor dat ik van alles uit ga proberen, en ik er alleen maar verder op achteruit ga.

Eind vorig jaar heb ik heel veel stress gehad vanwege mijn relatie die uit ging, en ook raakte ik mijn baan kwijt. De stress is nu weg, en ik heb een stuk meer energie. Er zijn helaas nog veel symptomen dat het echt goed verkeerd zit in mijn lichaam.

Symptomen zijn o.a:
    – Oogwit is geel
    – Haaruitval
    – Eczeem op de haargrens (voorhoofd)
    – Droge huid
    – Jeukende bultjes op de huid
    – Vermoeidheid
    – Vaak wakker ’s nachts, veel dromen
    – Droge huid
    – Duizeling bij het opstaan
    – Ik heb het altijd koud
    – Kleur van de ontlasting is soms grauw

Wat heb ik gedaan:
    – Stress vermijden
    – 1 kom Bone broth, iedere ochtend, sinds 3 dagen
    – Supplementen: Probiotica, Vitamine C, Vitamine B, blue ice cod/boter olie, Leverformulie (van Golden Naturals), ijzer supplement
    – 1 rauw eigeel bij iedere maaltijd
    – Dieet is vrij van gluten, suikers, zuivel, alcohol, cafeine (al maanden)
    – Ik gebruik alleen Celtisch zout
    – Ik log al mijn maaltijden om te zien waar ik wel en niet tegen kan.

Gezien er zoveel informatie op internet te vinden is, en iedereen elkaar maar tegenspreekt ben ik de weg een beetje kwijt geraakt. Daarnaast zorgen de symptomen, vooral de haaruitval, voor een hoop paniek.
    Ik verdiep mij momenteel in de informatie van voedingisgezondheid.nl.

Als ik de symptomen opzoek op internet zijn er 101 verschillende mogelijke oorzaken. Mijn vraag is nu dus waar te beginnen?

fatsnotbad
    Keymaster

Aan de symptomen te zien heb je sowieso een schildklierprobleem. Sommige symptomen wijzen ook op bijnierproblematiek. Verder speelt een zekere mate van geelzucht, dus de lever en gal zijn een aandachtspunt. Ook de afwijkende ontlasting wijst hierop.

Mike

mzero
    Participant

Hoi Mike,

Bedankt voor je reactie. Eigenlijk is alles dus een aandachtspunt? šŸ˜‰
    Heb je een advies waar ik mee aan de slag moet? Het lijkt allemaal wat veel om in 1x op te pakken. Onderstaande is wat ik nu bedacht heb op basis van internet:

Darmen
    Ik ben begonnen met de darmen. Bone broth en probiotica. Ik denk dat het uitzoeken van eventuele voedsel intoleranties van groot belang is hier. Morgen ga ik ook Kvass maken. Dat is dan goed op weg denk ik?

Nieren
    Reinigen met peterselie water, dagelijks een glas. Sole door mijn gebruikelijke water (hier doe ik normaal altijd al een beetje Celtisch zout door)

Lever
    Cleanse met rauw eigeel/limoen/olijf olie. Dagelijks ei-gelen voor extra ondersteuning. Ik gebruik een leverformule supplement met de stoffen die op voedingisgezondheid.nl staan.

Schildklier
    Gefermenteerde levertraan/boter olie. Vitamine B. Regelmatig lever (ik eet meestal kippenlever).

Heksje
    Participant

Nieren
    Reinigen met peterselie water, dagelijks een glas.

Het is verstandig hier voorzichtig mee te zijn ivm oxaalzuur. Zie ook: http://www.fatsforum.nl/forums/topic/eenvoudige-nierreiniging/page/3/#post-122159

fatsnotbad
    Keymaster

Ik zou die peterselie ook even laten voor wat het is. De rest klinkt allemaal prima. In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik geen protocol heb voor de werkelijk epidemische hormoon- en spijsverteringsproblematiek die we vandaag de dag zien. Het is idd lastig om de vraag te beantwoorden waar je moet beginnen. Ik denk dat je niet teveel tegelijk moet doen en dat je met grote stappen gauw thuis eerder verder van huis raakt.

Mike

Heksje
    Participant

Een echt vast protocol werkt volgens mij ook niet. mzero ik lees ook dat je dagelijks eigelen zou willen nemen. Volg hierin echter je gevoel, niet wat als gezond voorgeschreven wordt. Ik ben groot voorstander van eigeel maar nog meer van je intuĆÆtie volgen. Er zijn dagen dat je lichaam en/of je lever het niet aan kan; het eigeel niet of welk ander (voedings)middel dan ook niet.

liesje
    Participant

Ga in ieder geval je temperatuur in de ochtend opnemen. Koud en haaruitval zou schildklier kunnen zijn. Dan zou je via de huisarts de waardes kunnen laten controleren.
    Als je koemelk drinkt, even weglaten. Ikzelf krijg bultjes/jeuk van melk.
    Klachten zijn niet een twee drie weg, dus heb geduld.
    Een tijdje opschrijven wat je eet, waardoor je inzicht krijgt in verbeteringen of allergische reacties.

100%leven
    Participant

Jodium kan je schildklier ook helpen, maar het luistert vrij nauw hoeveel iemand daarvan nodig heeft en/of aankan. Zie het jodium topic hierover.
    Sowieso heeft jodium ook selenium nodig (2 paranoten per dag of supplement).

Mark

mzero
    Participant

Bedankt voor jullie reacties! Ik neem het mee in het overzicht wat ik maak om mijn lichaam weer in balans te krijgen.

Ik ben flink aan de slag met het uitzoeken welke voeding ik wel en niet tegen kan. Het lijkt er op dat ik de eerste heb gevonden, namelijk ui, ik ga dit morgen nog eens beter uitzoeken. Ik heb nu 2 verschillende maaltijden gehad waar ik niet goed op reageerde en beiden bevatte ui.

Mijn idee is om veel te focussen op de darmen: voeding waar ik gevoelig voor ben vermijden, en de darmen versterken met bone broth en probiotica. Dat zal denk ik ook al veel druk bij de lever, nieren en schildklier weghalen.
    Ik zal dan wel nog de lever/galblaas schoner moeten krijgen en de nieren en schildklier versterken.

Wat betreft jodium: Zit dit niet in Keltisch zeezout? Hier krijg ik in het eten en in mijn water het een en ander van binnen.

Is een lever cleanse aan te raden om te doen, of is het verstandig om daar nog even mee te wachten?

jasper
    Participant

Wat betreft jodium: Zit dit niet in Keltisch zeezout?

Heel beperkt volgens mij. Betere bronnen zijn zeegroenten zoals kelp(poeder) en levertraan. Anders vis, mits niet vervuild met kwik.

100%leven
    Participant

In levertraan zit vrijwel geen jodium, tenminste niet in die van Green Pasture.

Mark

jasper
    Participant

Je hebt gelijk. Hier nog een artikel van de WAPF met tabel over jodiumgehalte in voedsel.

Pike
    Participant

Misschien nog wel belangrijker dan jodium wat betreft de schildklier is dit:

Een andere moderne voedingsfactor die interfereert met de schildklierfunctie, is de consumptie van omega-6 vetzuren afkomstig uit de plantaardige oliĆ«n en vetten. Uit sommigen schattingen bestaan 20% van de calorieĆ«n in onze ā€œgeciviliseerdeā€ voedingswijze uit omega-6 vetzuren. Zoals aangegeven door Stephen Guyenet in zijn Whole Health Source blog, kunnen de omega-6 vetzuren de signalen van de schildklier onderdrukken. Hij citeert studies die uitwijzen dat maĆÆsolie vergeleken met varkensvet grotendeels de respons op T4 van de lever onderdrukt, en saffloerolie vergeleken met rundvet de respons op T3 van de lever onderdrukt, en linol-zuur de respons van bruin vet en de lever op T3 onderdrukt. De lever is een van de hoofdzakelijke plaatsen van schildklierhormoonresponsive warmteproductie. Oorspronkelijk was het zo dat in 1970 de onderzoekers het omega-6 linolzuur als behandeling voor hyperthyroidisme beschouwden.
    Dus is het waarschijnlijk dat diegenen die commerciƫle plantaardige oliƫn en vetten vermijden en de omega-6 consumptie minimaliseren, terwijl ze de inname van voedingsrijke dierlijke vetten zoals boter en levertraan benadrukken, jodiumvereisten kunnen hebben die veel lager dan 1000 microgram per dag liggen en in staat zouden zijn om aan hun jodiumvereisten te voldoen door een voedingswijze van volwaardig voedsel, vooral als die zeevoedsel bevat.

Ik minimaliseer het gehalte aan omega 666 tot het absolute minimum.

mzero
    Participant

Praten we bij deze plantaardige olie ook over Kokosolie? Iets wat toch wel gezien wordt als heel erg gezond? Ik gebruik kokosolie altijd om in te bakken.

Ik ben nog iets anders tegen gekomen, namelijk de symptomen van bloedarmoede, o.a: geel oogwit, vermoeidheid, duizeligheid, bleke huid, kou, verkleuring van de ontlasting, vergroting van de mild.
    Dit zijn allemaal symptomen die ik groot en deels ook ervaar…

Pike
    Participant

Kokosolie is daar een uitzondering op. Dat is heel goed voor je.

Ik ben nog iets anders tegen gekomen, namelijk de symptomen van bloedarmoede, o.a: geel oogwit, vermoeidheid, duizeligheid, bleke huid, kou, verkleuring van de ontlasting, vergroting van de mild.

Laat e.e.a. eens testen bij de dokter.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.