Mezelf voorstellen & Vragen: Tuna

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Mezelf voorstellen & Vragen: Tuna

Dit onderwerp bevat 25 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Poekie 3 jaren, 8 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #3405

    Tuna
    Participant

    Hallo,

    Ik lees hier korte tijd mee, en ben al enkele jaren bezig om zo ‘gezond’ mogelijk te leven.

    Ik heb enkele vragen, maar zal me even kort voorstellen

    – ben 35 jaar (man)

    – sport 3 keer per week (oa spinning/wielrennen) om fit te blijven en mijn zitberoep te compenseren

    – drink 1 a 2 flessen rode wijn per week(end)

    – rook heeeeeeeel af en toe op een feestje of met stappen, maar heb van 20 tot 30e pakje per dag gerookt

    – heb geen overgewicht

    – bloeddruk 130/80

    – cholesterol jan 2012: 6 (hdl-> 1.52 ldl-> 4.1) (ik ga binnenkort weer prikken, benieuwd wat cholesterol dan is)

    wat voeding en leefgewoontes betreft:

    – slik dagelijks 1 multivitamine van Nature’s Way

    – gebruik ik sinds half jaar biologisch extra-virgin cokosolie voor door smoothies en om te wokken

    – heb ik de hier zo veel besproken levertraan gisteren besteld 😉

    – heb ik 2 a 3 jaar visoliecapsules gebruikt (en ben ik al dik jaar mee gestopt)

    – heb ik regelmatig Rhodiola Rosea gebruikt (en ben ik al 1 jaar mee gestopt

    – heb ik een pinda allergie (ook pure chocolade, amandelen)

    – vermijd ik zoetstoffen zoveel mogelijk

    – vermijd ik glucose-fructose zoveel mogelijk

    – eet dagelijks 6 sneetjes brood (met redelijk wat spelt, granen en lijnzaad) van een goede bakker en geen supermarktrommel

    – eet ik ongeveer 6-8 eieren per week

    – drink geen melk en eet geen kaas (lust ik niet)

    – 1 liter bio yoghurt per week

    – gebruik sinds 1 jaar Keltisch Zeezout, echt geweldig dit product. Wat een smaak 🙂

    – eet vaak na sporten een smoothie met bosvruchten en whey-eiwit poeder

    – probeer zoveel mogelijk te wokken, of zelf soep te maken. Koolhydraten probeer ik ’s avonds te vermijden, maar eet ze wel overdag ivm energie voor sporten

    – elke dag een banaan en 1 appel

    – op nuchtere maag sap van 1 grapefruit

    – op werk in ochtend 3 a 4 kopjes zwarte koffie, verder water hele dag

    – Eet zeker 6 a 8 tomaten per week, ben ik verzot op (knoflook idem dito)

    – Ik houd van pittig eten

    enkele vragen:

    – Ik heb een heel erg droge huid, smeer me rot maar niks helpt. Was me sinds half jaar alleen nog maar met Aleppo olijfolie zeep. Heeft iemand tips?

    – Ik krijg altijd gele zweetvlekken in witte shirts. Ben overgegaan naar deo van Speick en geen/weinig last van overmatig transpireren. Gele vlekken blijven helaas. Heeft iemand tips?

    – Regelmatig last van zweetvoeten, is hier kwa voeding iets aan te doen (heb ooit iets gelezen dat dit met nieren te maken heeft?)?

    – Zijn er nog dingen die ik kan/moet weglaten, of die ik moet toevoegen kwa voeding/supplementen?

    – Is het verstandig/nodig om eens te ontgiften, en zo ja, welke methode?

    – Het wit van mijn ogen was verleden jaar gelig, maar dit is stukken minder geel en meer wit geworden. Waar kan dat aan liggen?

    – Ik heb al jaar last van kalknagel op dikke teen, maar is minder geworden. Ga nu proberen met waterstofperoxide 3% te deppen en weg te krijgen (die tip las ik hier)

    Verder voel ik me behoorlijk gezond, fit en gelukkig. Heb ook een goede conditie. Ben ook niet vaak ECHT moet, en probeer zoveel mogelijk te slapen (met name in weekend uitslapen).

    Bedankt alvast voor de feedback en discussie.

    #77554

    Hoi Tuna, welkom hier.

    Ik ben zelf nog niet zo lang actief op het forum, en laat de echte adviezen over aan de anderen die nog gaan reageren. Wat mij opviel in je stukje was dat je geen melk en kaas lust. Ik had dit ook: vooral kaas vond ik echt niet lekker, en de laatste keer dat ik melk had gedronken was jaren geleden. Tot ik begonnen ben met de rauwe melk. Wat een verschil met de melk uit pak. Echt heerlijk! Zet de koelkast goed koud, dan smaakt de melk het lekkerst. Al rauwmelkse kaas geprobeerd? Ook niet te vergelijken met de gepasteuriseerde plastic plakjes uit de supermarkt. Inmiddels “vreet” ik regelmatig een stuk kaas aan, en krijgt mijn partner nauwelijks de kans om er zelf wat van te eten 🙂

    Het is dus echt de moeite waard om het weer te proberen!

    #77555

    Webmaster
    Participant

    Huidklachten zijn ronduit epidemisch onder fanatieke sporters/fitnessers. Behalve de belasting die het sporten zelf geeft, zie je ook wat jij doet: een veel te hoge koolhydraatconsumptie (brood,fruit), gekoppeld aan de ultieme ramp: geisoleerde eiwitpoeders. Eiwitpoeder zonder ondersteunende vetten trekt een zeer zware wissel op de schildklier. Ik mis dierlijke vetten in je voedingspatroon en je hebt vrijwel zeker o.a. een tekort aan vit. A. De schildklier en de huid zijn grootverbruikers van vit. A.

    Zorgwekkend is gelig oogwit. Dit duidt op terugstroom van gal, een teken van een ernstig verzwakte lever- en galfunctie (lever is eveneens een grootverbuiker van vit. A, evenals de ogen). Ik denk ook dat je beschikt over te weinig maagzuur, gezien je voedselallergieen en -voorkeuren (pinda- en chocola-allergie, weerzin tegen melk en kaas). Ook de consumptie van nachtschades helpt niet, evenals de koffie. Je leeft op stimulerende middelen!

    Mike

    #77556

    Tuna
    Participant

    Bedankt voor de terugkoppeling.

    Waar moet je als sporter dan je energie uithalen, als de koolhydraatinname te hoog is?

    Eiwitpoeder gebruik ik voor spierherstel/groei, en in kleine mate.

    Wat betreft vit A, ik hoop dat dit beter wordt zodra ik met levertraan ga beginnen.

    Zoals ik al zei, oogwit is stukken beter geworden afgelopen jaar, en geel is bijna tot nagenoeg verdwenen.

    #77557

    Webmaster
    Participant
    Quote:
    Waar moet je als sporter dan je energie uithalen, als de koolhydraatinname te hoog is?

    Je bent toe aan een mentaliteitsverandering. Tijd om uitsluitend MILDE, AEROBE lichaamsbeweging te beoefenen.

    Mike

    #77558

    Tuna
    Participant

    Dus rustige duurtraining, met lage hartslag.

    #77559

    Alexandra
    Participant

    Nee, eerder wandelen in de natuur 😀

    #77560

    Wandelen en rustig fietsen 🙂

    #77561

    Anoniem

    Beste Tuna,

    Eerst en vooral de stimulerende voedingsmiddelen achterwege laten en haal maar lekker vlees en eventueel boter van grasgevoerde koeien rechtstreeks op de hoeve.

    Voor de droge huid kan je de extra vergine kokosolie gebruiken. Bewaar deze in de keukenkast zo blijft ze goed smeerbaar.

    Om de reden dat je al een notenallergie meldt, vraag ik me hier serieus af of de oorzaak van het afkeer voor melk en kaas al dan niet samenhangt met een overgevoeligheid hiervoor in de darmstreek.

    Mike noemt al het gegeven van een niet goed functionerende lever en gal. Na jaren van vage gezondheidsklachten waarbij een natuurgeneeskundig therapeut het in mijn geval over een niet goed functionerende lever en ontgiften had, bleek ik uiteindelijk een niet goed functionerende dikke en dunne darm te hebben die vervolgens een overgevoelige lever met zich meebracht.

    Ontgiften is dus de boodschap. Huidklachten liggen vaak in combinatie met een te hoge koolhydratenopname in de darmstreek. Heilzaam hiervoor is inname van Keltisch zeezout met citroensap op basis van een sole in een glas water ’s ochtends 1/2 uur voor het ontbijt en het inbouwen een chlorellakuur voor de maaltijd. Zelf doe ik dit structureel op basis van een dosering van 3 tabletjes voor elke maaltijd.

    Hier op het forum gelezen dat te weinig maagzuur kan opgelost worden door het drinken van water met flink wat citroensap.

    Voor de milde lichaamsbeweging is het aanleggen en het onderhouden van een eigen tuin of moestuin ook een goede optie. Dan zit je veel buiten en snuif je de frisse lucht op !

    #77562

    Tanja
    Participant

    Hoi Tuna, welkom, voorlopig advies genoeg lijkt me zo.

    #77563
    Quote:
    Waar moet je als sporter dan je energie uithalen, als de koolhydraatinname te hoog is?

    Eiwitpoeder gebruik ik voor spierherstel/groei, en in kleine mate.

    Wellicht zou het boek The Art and Science of Low Carbohydrate Performance, geschreven door Jeff S. Volek, je wat inspiratie kunnen geven?

    Gevonden op zo’n Amerikaanse website over ketogene dieten. Ik ben zelf van plan dit boek te kopen.

    #77564

    Tuna
    Participant

    Bedankt voor alle tips en suggesties.

    Wat betreft sporten, dat zal ik zeker blijven doen, maar in mindere mate en stuk minder intensief. Als ik hele dag 8 uur achter een bureau heb gezeten vind ik het ook fijn om te bewegen/sporten. Een menselijk lichaam is niet gemaakt om te zitten, maar heeft beweging nodig.

    Ik heb inmiddels een biologische slager gevonden, daar zal ik vlees gaan halen en vaker eten. Ook de visboer vaker bezoeken staat op het programma.

    Wat betreft brood, dat zal ik heel erg missen en moeilijk worden om mee te stoppen. Ik las dat zuurdesem een ‘alternatief’ is? Wellicht dat ik dat eens ga proberen.

    Zoals ik al zei, Keltisch zee zout en bio kokosolie gebruik ik al en ga ik mee door. Levertraan ga ik binnenkort mee starten.

    Ik ga bij de reformazaak bij mij in de stad op zoek naar een goede yoghurt. Nu gebruik ik vaker yoghurt van Bio+ of Arla. Is griekse/Turkse yoghurt goed?

    De zoete fruitstukken zal ik mee stoppen, en meer richten op zuur fruit.

    Wat betreft Chlorella al veel over gehoord en gelezen. Ik sta wel open om het te proberen. Is er nog een specifiek merk wat goed is, en zijn er zaken waar ik op moet letten tijdens een kuur?

    #77565

    Anoniem

    Welkom op het forum.

    Ik denk dat Viviane bedoelt om de kokos olie te smeren op de huid tegen de droge huid. Je kunt kokosolie voor heel veel dingen gebruiken. Waar ik wel achter ben gekomen is als je het bijvoorbeeld op je handen smeert even rustig te blijven zitten totdat het ingetrokken is zodat ze er niet alles mee onder smeert.

    Je kunt in plaats van brood ook meer eieren eten, ik eet er zon beetje 3 per dag en dan vaak ook nog met spek, en dan kan ik uren door. Of wat ik als overgang heb gedaan ij een rijstwafel ipv brood.

    Rauwe yoghurt is denk ik het beste maar niet iedereen heeft de luxe om dat te doen. Ik zelf drink ook geen melk, ik vind rauwe melk nog steeds niet lekker maar kefir weer wel, natuurlijk het beste gemaakt van rauwe melk.

    #77566

    Tuna
    Participant

    Smeren van olie begreep ik ook ja 😉 zal het dit weekend eens proberen na douchen.

    Eieren met spek is heel goede tip, kun je idd tijdje op teren.

    Hoe zit het met biologische appelsap, dit is toch ook een zuur fruit?

    #77567

    Tuna
    Participant

    Is een multivitamine aan te raden om dagelijks te slikken, ter aanvulling?

    Ik gebruik deze: http://www.naturesway.com/Products/Vitamins/15090-Alive-Multi-Vitamin-Vcap.aspx

    Orthica schijnt ook een goed merk te zijn, wel prijzig.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.