Melina stelt zich voor

Forum Forums Stel jezelf even voor Melina stelt zich voor

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Missmelina 3 jaren, 3 maanden geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #5445

    Hallo allemaal,

    Ik ben een vrouw van 33 en ben de laatste maanden bezig te ontdekken wat er met mij aan de hand is. Al sinds kind heb ik veelvuldig last van allergieën (veelal huidgerelateerd) chronische bronchitis (welke een aantal x is overgegaan in longontsteking) en slaapproblemen. Na vele bezoeken aan huidartsen en allergologen, het bijhouden van dagboeken, onthoudingen van voedingsmiddelen etc. is er nooit echt iets ontdekt. Ook candida in mijn vagina is een vaak terugkerend probleem en slik daarvoor difllucan. Ook heb ik last van pigment probleempjes en

    2 jaar geleden scheurde in mijn enkelbanden. Na de gewoonlijk herstelperiode kreeg ik opeens last van zenuwuitval in mijn rechterbeen en arm. Omdat MS in mijn familie voorkwam en een aantal symptomen overeenkomen ben ik direct door een neuroloog binnenste buiten gekeerd. Gelukkig geen MS, maar ook geen oplossing voor de klachten. Sindsdien heb ik regelmatig spontane ontstekingen in mijn borstweefsel (ook mammografie en echo gehad, maar wederom geen uitsluitsel), ben ik ontzettend moe en 7 kilo aangekomen in het laatste half jaar. De vermoeidheid was eindelijk de grootste boosdoener waardoor ik eens een een hartig woordje met de huisarts sprak. Ik wilde nu wel eens weten wat er was. Het was soms zo erg dat ik op t werk voor de lift stond te wachten en bijna in slaap viel en het gevoel had dat ik idee moment kon flauwvallen.

    Uiteindelijk heeft de huisarts mijn TSH waarde laten bepalen en die bleek iets verhoogd. (Te trage schildklier dus) Maar ze vond het niet hoog genoeg om er iets aan te doen. Naar zelfstudie op Google ben ik terug gegaan en aangegeven dat ik wel degelijk vind dat we er wellicht iets aan kunnen doen en mocht ik beginnen aan Thyrax. Na nog meer zelfstudie vind ik eigenlijk dat mijn klachten veel meer thuishoren bij bijnieruitputting. Omdat ik ook 3 jaar geleden een ontzettend heftige burn-out heb gehad vind ik het allemaal erg logisch klinken. Sinds een paar dagen aan het lezen op jullie fora en vandaag direct verse rauwe melk gehaald hier verderop. Daar maak je mij blij mee aangezien ik dit als kind altijd kreeg en door de maatschappij eigenlijk op halfvolle melk ben overgestapt.

    Ik zie nu steeds meer de samenwerking van de bijnieren en de schildklier alsook het voedsel. Ik moet er nog even goed op studeren, want ik ben niet erg van het kokkerellen helaas en werk veel, het moet dus ook praktisch en werkbaar zijn om over te stappen. Tips and trics voor snelle maaltijden zijn welkom :). Vooral de lunch die tussen het werk door wordt opgegeten acht de pc is lastig. Brood eet makkelijk weg natuurlijk…

    Tot slot vraag ik mij nog af of het hardlopen wat ik graag doe niet schadelijk is. (Tot 10km) Vanwege de extreme vermoeidheid moet ik mijzelf echt een grens overzetten om überhaupt te gaan, maar voel mij er ook wel weer goed bij, maar ik las dat cardio niet goed is bij bijnierproblemen. Is hardlopen cardio?

    Alvast bedankt!

    Groetjes Melina

    #102653

    Poekie
    Moderator

    Hoi Melina, welkom hier

    Heftig relaas over jouw gezondheid.

    Het is zaak om zo snel mogelijk te stoppen met alle graanproducten, suikers en nachtschades.

    Zoals ook alle bewerkte oliën en vetten, ga over op roomboter, ghee, olijfolie, kokosolie en palmpitolie.

    Eet zoveel mogelijk bouillons getrokken van beestenbotten (mergpijpjes, schenkel, gewrichten, ossenstaart). Alle dagen eten en ook tussendoor als bouillon drinken, dit is erg goede (natuurlijke) probiotica voor je darmflora. Om candida te ‘overwinnen’ moet je het niet bestrijden maar het juiste milieu scheppen zodat het niet kan overleven.

    Wij zijn hier op het forum niet zo van ‘snelle maaltijden’ en eten onder het werk. Voor eten moet je de tijd nemen en er aandacht aan geven, goed kauwen en zo…. Dus niet achter je bureau/computer je eten naar binnen werken.

    Hardlopen is niet goed als je een bijnieruitputting hebt. Rust is wat je je lichaam moet geven. Je geeft het zelf al aan: je moet jezelf over een grens zetten en dat is niet goed. Dus rust, rust, rust, geef er gewoon maar aan toe.

    Fijn dat je rauwe melk hebt gevonden. Ga ook even op zoek naar ongeraffineerd Keltisch zeezout en maak er sole van.

    Ga je verder inlezen op dit forum en kijk ook eens op ‘mijn site‘, daar vind je informatie vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar gezet.

    Ook het ‘alleen lezen forum‘ met teksten van Mike is een must.

    En de ‘gebruiksaanwijzing voor nieuwe leden‘ van Dennis.

    Volgens mij is thyrax een synthetisch schildklierhormoon, niet zo geweldig dus. Er is ook een dierlijk hormoonextract maar dat kun je alleen op doktersrecept krijgen.

    Voor de bijnieruitputting kun je Adrenal gebruiken: http://www.iherb.com/Nutricology-Adrenal-Natural-Glandular-150-Veggie-Caps/45935

    Heb je het ebook over bijnieruitputting gelezen van Mike: http://www.voedingisgezondheid.nl/Bijnieren_ebook.html

    Genoeg te lezen zou ik zeggen.

    Voor verdere adviezen over voeding is het handig voor ons leden om te weten wat jij allemaal eet en drinkt. Zou je dat voor ons willen posten?

    Lia

    #102654

    Tanja
    Participant

    Hoi Melina, welkom.

    Veel goed advies al van Poekie, vooral rust inderdaad. Om je toch op weg te helpen met je ‘snelle’ lunch kun je de rauwe melk drinken en gekookte eieren eten, of een bak yoghurt met wat zuur fruit en slagroom meenemen. Ook de soep kun je in een thermosfles meenemen.

    Misschien kun je van de rauwe melk kefir maken wat ook een hele goede probiotica is en beter buiten de koelkast te bewaren en dus mee te nemen.

    Diflucan kan huidproblemen veroorzaken en heeft misschien bijgedragen aan je pigment probleempjes, ik weet niet of je de bijsluiter wel eens hebt doorgenomen, ik wordt daar niet blij van.

    Ik hoop dat je tijd maakt voor je gezondheid en om alles te lezen wat Poekie aandraagt.

    #102655

    Hoi,

    Bedankt voor de snelle reacties. Ik ben zeker van plan het roer om te gooien en realiseer mij dat ik de laatste paar jaar niet goed voor mijn lijf heb gezorgd, en dat wil ik zeker en vast veranderen.

    Nadat ik en m’n ex uit elkaar gingen 2,5 jaar geleden na een relatie van 12 jaar (voor mij als donderslag) heb ik zeker een half jaar weinig tot niets gegeten en eigenlijk veelal alleen maar alcohol gedronken. Als ik daar nu op terug kijk begrijp ik niet meer hoe ik t had kunnen doen. 1 tot 2 flessen wijn per avond, korte nachten, veel op stap, weinig rust en leefde op witbrood met kaas en dat wat af en toe door mijn ouders in de vriezer werd gestopt. Drinken beperk ik mij nu alleen nog tot een vrijdag avond met vrienden.

    Afgelopen december is eindelijk het voormalig gezamenlijk huis verkocht en heb ik nu m’n eigen plekje en zoals gezegd, het is nu pas echt gaan opvallen, de vervelende kwalen.

    Probeer wat “gezonder” te eten, maar vind ik nog steeds lastig om uitgebreid te koken, alhoewel de zin terug begint te komen. Meestal ben ik pas tussen 1900 en 2000 thuis dus vergt het wel wat discipline.

    Bij t opstaan koffie, dan rond 10 uur een croissantje of iets anders snelle afhaal, of witbrood, omdat ik als kind heel allergisch was voor Brinta heb ik nooit anders gegeten, belegen kaas, worst.

    Lunch eveneens witbrood met een of ander beleg, meestal afhaal. Soms een halve liter halfvolle melk (verslaving). Verder drink ik nog 1 of 2 cappuccino op het werk, en verder kraanwater. Ik heb ook een ontzettende drang naar snoep en probeer daar nu vanaf te blijven nadat ik dit alles lees, maar kon per dag wel een zakje opsnoepen. Maar ook dat deed ik al jaren!

    In de avond eet ik veel instant noodles, meloen met ham (vitamines :s) of mik ik wat kipfilet met champignons en crème fraiche en blauwe kaas n een pan, niet heel veel variatie.

    Sinds vandaag de groene thee maar weer uit de kast, de rauwe melk dus, brood in de vuilnis, Griekse yoghurt gekocht, 2 gebakken eieren gegeten in olijfolie gebakken, en een blikje sardienes zonder saus ofzo. Levertraan (pillen bij de reformwinkel) en magnesium aangeschaft.

    Ik realiseer mij dat de thyrax niet de beste oplossing is, maar volgende week mag ik weer bloedprjkken en dan wordt op mijn t3 en t4 gecheckt. Dan weet ik hopelijk meer. Die vermoeidheid was zo hevig dat er voor nu even geen andere opties zijn, anders kan ik helemaal niet meer functioneren op het werk…geldt eveneens voor de difllucan. Ik gebruik deze alleen indien nodig, maar dan is t ook echt nodig.

    De rust heb ik al veel meer, zelf zo dat vrienden me vaker “missen”. Ik was altijd overal bij….nu even niet.

    Welk zuur fruit gebruiken jullie? Ik ben zo gewend aan zoete dingen dat ik verder geen idee heb, behalve appels.

    Ik ben blij dat ik dit heb ontdekt en heb idd nog veel te lezen! Maar ik ga ervoor en hoop dat ik rap resultaat merk! Dat motiveert vast weer een heleboel.

    #102656

    Tanja
    Participant

    Zuur fruit is bv kiwi, bramen, rode bessen, aardbeien.

    #102657

    Anoniem

    Beste Melina,

    Jouw verhaal lezend valt het me hier meteen op dat je al een hele lange periode leeft met de symptonen van een te traag werkende schildklier. Symptonen hiervan zijn de allergiëen, de bronchitis, de ontstekingen, zenuwpijn en vermoeidheid om er maar enkele te noemen.

    Zoals Lia al aangeeft doen gluten hier geen goed aan. Zij adviseert bottenbouillions om een goede darmwerking tot stand te brengen. Een goede darmwerking hangt samen een goede bijnier- en schildklierfunctie.

    Onder een ander topic schreef Mike dat gluten (wat o.a. in pasta en witbrood zit) de schildklierwerking ernstig kunnen ontregelen. Sterker nog een glutenintolerantie (en andere voedingsintoleranties die hier mogelijk uit voortvloeien) kan de oorzaak zijn van een niet goed werkende schildklier.

    Tevens valt me uit je voedingspatroon op dat je momenteel te weinig jodium uit je voeding haalt. Voldoende inname en opname van jodium hangt samen met een goede schildklierwerking. Vaak wordt dit vergeten. Jodium kan je halen uit makreel, kabeljauw, wildwaterzalm, hollandse nieuwe, haring, mosselen, zeewier en kelp en eieren van grasgevoerde kippen. Een dosering van 2 maal verse vis in de week is de beste bron van jodium.

    In mijn geval bleek schildklierhormoon na het opvoeren van de jodium in mijn voedingspatroon helemaal niet nodig te zijn. In het geval jodiumsuppletie toch nodig moest blijken, dan is Lugol’s in een niet te hoge concentratie een optie.

    Met betrekking tot schildklierhormoon is de natuurlijke variant de beste. Armour Thyroid is hierbij een goede variant. Het beste wat je inderdaad kan doen is de T3 en T4 laten bepalen. Niet iedereen is in staat om T4 goed in T3 om te zetten. In het geval een voorschrift van schildklierhormoon toch nodig moest blijken, kies dan voor een arts die met natuurlijk schildklierhormoon werkt.

    Tenslotte raad ik je aan om het boek De trage schildklierwerking van Broda Barnes in huis te halen. Het boek zal heel herkenbaar voor je zijn !

    #102658

    Anoniem

    Nog een tip voor snel eten: als je in het weekend eens wat meer tijd hebt kun je wat grotere hoeveelheden maken en invriezen. Ik vind het ideaal.

    #102659

    Dank voor de berichtjes. Ik heb nu in ieder geval brood en pasta eruit gegooid. Iemand enig idee hoe lang t duurt totdat je daar iets van kan merken in combi met iedere dag een gebakken ei of 2 en rauwe melk. Eet nog wel een rijstwafel af en toe tussendoor aangezien ik t idee heb dat er iets vast naar binnen moet 😉

    Of is t daarvoor nog te weinig aangepast?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.