Magnesium zoveel soorten, inname of opname?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Magnesium zoveel soorten, inname of opname?

Dit onderwerp bevat 70 reacties, heeft 27 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  vrysuyver 1 jaar, 9 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 71)
  • Auteur
    Berichten
  • #3869

    Indigo
    Participant

    Ik heb de laatste tijd veel gelezen over het “niet snel te overschatten belang” van Magnesium. Ik voel dat ik zelf ook nog een flinke magnesium-boost kan gebruiken.

    Op dit forum is er al ongelooflijk veel geschreven over Magnesium. Zowel over de verschillende vormen van Magnesium als over de werking ervan. Wat me echter niet duidelijk wordt uit deze enorme hoeveelheid informatie is welke magnesiumsoort nu werkelijk goed opneembaar is voor ons lichaam en ook daadwerkelijk efficiënt is.

    Voor mezelf kom ik er vooralsnog op uit dat Magnesiumbisglycanaat, bijvoorbeeld deze, het beste opneembaar is bij orale inname. (Als je geen rekening houdt met een nuchtere maag of het wel of niet gegeten hebben van bepaalde voedingsmiddelen en. Ook in het geval je snel diarree zou krijgen van Magnesium.)

    Deze vorm van magnesium is echter niet alleen vrij prijzig, er zit o.a. ook weer magnesiumstearaat in de pil en dat wil je dan weer liever niet natuurlijk.

    Ik ben daarom op zoek naar een goedkopere, maar wel efficiënte vorm van Magnesiuminname en opname. Tijdens een bezoekje bij een ander forumlid hebben we een oplossing van Magnesiumchloride in water gemaakt. (100 gram Magnesiumvlokken op 100 ml water). Zowel bedoeld om te drinken als om de huid mee in te smeren.

    Als ik echter bij mezelf voel na inname, dan merk ik weinig van de Magnesiumchloride. Ik heb het gevoel dat dit niet of in zeer beperkte mate mijn maag doorkomt en dat het niet echt beschikbaar komt voor mijn lichaam.

    Weet iemand hier meer van?

    Insmeren met deze magnesiumoplossing voelt wel heel werkzaam. Het is alleen zo’n gedoe met allerlei nadelen (koud, plakkerig, wit uitslaan).

    Ik had daarom het idee om de magnesiumolie te verwerken in een huidolie (of kokosvet) zodat je het gewoon een nacht kunt laten inwerken.

    Weet iemand of de magnesium dan net zo goed inwerkt of dat de olie of het vet de magnesiuminname blokkeert?

    Ik ga er zelf ook mee aan het experimenten hoor en laat het jullie weten, maar ik ben benieuwd of er al ervaringen zijn.

    Ook ben ik benieuwd of iemand op een rijtje heeft welke vorm(en) van magnesiuminname het meest effectief zijn als het gaat om opname.

    Ik ben benieuwd?

    #83072

    Anoniem

    Ik gebruik zelf deze :

    Chelated Magnesium

    en voor in bad gebruik ik deze: Magnesium bad crystals

    Die capsules opbouwen tot 600 mg per dag en dat dan een maand of 2 volhouden. Je merkt vanzelf wanneer je ontlasting erg slap wordt, dat je dan iets kan terug schroeven.

    Ik heb ook begrepen dat dit niet het hele jaar door moet slikken maar onregelmatig, een maand weer wel en een maand weer niet bijvoorbeeld. OF paar keer per week en een paar dagen in de week niet. Misschien dat andere nog handige tips hebben.

    #83073

    Indigo
    Participant

    Bedankt Caveman86 voor je reactie. Interessant wat je schrijft over onregelmatige opname.

    Weet je ook het waarom? Ik dacht dat je van Magnesium geen voorraad kunt opbouwen en het overschot weer wordt afgevoerd. Wat maakt het dan beter om het niet dagelijks in te nemen?

    Nog even voor de duidelijkheid, ik ben dus niet op zoek naar weer een waslijst van reacties waarin mensen aangeven wat ze gebruiken, maar meer naar een onderbouwing van de effectiviteit van de opname.

    #83074

    EetDit
    Lid

    Hallo Indigo,

    Ook ik gebruik de magnesiumchloride (insmeren en innemen). Ook gebruik ik magnesium citrate. Deze is goedkoop, maar wat nog fijner is, is dat naast pilvorm ook poedervorm beschikbaar is waardoor er geen stereaat inzit. Ik koop deze bij Iherb van merk Now. Iets van $7 per 240 gram geloof ik. Smaakt zuur en ik mix deze in mijn kefir zodat deze nog zuurder wordt.

    De magnesium malate pillen heb ik ook geprobeerd, maar ik vind deze niet beter dan de citraat.

    Ik heb ook gecheleerde magnesium via Iherb van merk Doctor’s best. Deze heb ik nog niet geprobeerd, ik hoopte dat deze de laxerende werking niet zou hebben.

    Ik merk heel snel wanneer ik tekort aan magnesium heb, dan krijg ik restless legs. Ik neem de magnesium 2x per dag in, liefst 3x dan voel ik me het best.

    Kosten zijn voor mij ook belangrijk omdat ik denk dat ik de magnesium nog erg lang nodig zal hebben en mijn beurs niet zo groot is.

    Sinds ik de chloride ook inneem (bleh!) heb ik voor het eerst in maanden geen migraine gehad tijdens mijn menstruatie. Misschien toeval, misschien toch een goed opname ervan?

    Ik ben erg benieuwd naar andere ervaringen en hoop dat ik je vraag goed begrepen heb en niet je gevreesde antwoord gegeven hebt….

    #83075

    @eetdit: Is dat ook geschikt voor inname, magnesiumchloride? Of een persoonlijk experiment 🙂

    @indigo: Best opneembaar blijft de magnesiumolie, dat is wat ik hier op het forum en op andere sites heb gelezen. Verder geen extra info voor je 🙂

    #83076

    Anoniem

    Nee hoor San is geen experiment van Eetdit. Zie:

    Quote:
    The first prominent researcher to investigate and promote the antibiotic effects of magnesium was a French surgeon, Prof. Pierre Delbet MD. In 1915 he was looking for a solution to cleanse wounds of soldiers, because he found that traditionally used antiseptics actually damaged tissues and encouraged infections instead of preventing them. In all his tests magnesium chloride solution was by far the best. Not only was it harmless for tissues, but it also greatly increased leucocyte activity and phagocytosis, the destruction of microbes.

    Later Prof. Delbet also performed experiments with the internal applications of magnesium chloride and found it to be a powerful immune-stimulant. In his experiments phagocytosis increased by up to 333%. This means after magnesium chloride intake the same number of white blood cells destroyed up to three times more microbes than beforehand.

    Gradually Prof. Delbet found magnesium chloride to be beneficial in a wide range of diseases. These included diseases of the digestive tract such as colitis and gall bladder problems, Parkinson’s disease, tremors and muscle cramps; acne, eczema, psoriasis, warts and itching skin; impotence, prostatic hypertrophy, cerebral and circulatory problems; asthma, hay fever, urticaria and anaphylactic reactions. Hair and nails became stronger and healthier and patients had more energy.

    http://www.health-science-spirit.com/magnesiumchloride.html

    Hier in het Nederlands:

    http://users.telenet.be/multiple.sclerose/mag1.html

    En dit:

    Quote:
    Magnesium Chloride geconcentreerde oplossing

    http://www.unlimitedhealth.nl/shop/magnesium-chloride-p-1261.html

    Quote:
    Als ik echter bij mezelf voel na inname, dan merk ik weinig van de Magnesiumchloride

    @indigo,

    je neemt dan dezelfde hoeveelheid elementair magnesium neem ik aan?

    Kan het ook zijn dat datgene waaraan die andere magnesium gecheleerd zit iets positiefs voor je doet?

    Als de magnesium in magnesiumchloride intern niet of niet goed zou opgenomen worden door het lichaam dan zouden de mineralen in bv keltisch zeezout dat ook niet doen lijkt mij.

    #83077

    Is de magnesiumolie die hier wordt aangeraden niet het best?

    #83078

    Anoniem

    bij mij werkt magnesium citraat het best

    #83079

    Ik gebruik nu alleen de magnesiumolie, maar misschien ga ik er dan nog citraatpoeder bij bestellen.

    #83080

    Indigo
    Participant

    @pike

    Quote:
    je neemt dan dezelfde hoeveelheid elementair magnesium neem ik aan?

    Kan het ook zijn dat datgene waaraan die andere magnesium gecheleerd zit iets positiefs voor je doet?

    Als de magnesium in magnesiumchloride intern niet of niet goed zou opgenomen worden door het lichaam dan zouden de mineralen in bv keltisch zeezout dat ook niet doen lijkt mij.

    Nou Pike, daar zeg je wat, waarschijnlijk neem ik wel wat meer magnesiumolie als ik er mijn hele lichaam mee insmeer. Als ik het in een glas water doe dan neem ik 270 mg elementair magnesium in een glas (3 x een pipetje vol met 90 mg per stuk).

    Voor het insmeren gebruik ik natuurlijk wel wat meer.

    Ja, het kan idd ook zijn dat het aminozuur Taurinezuur waaraan de magnesium is gebonden in een verhouding 2:1 iets extra’s doet.

    Over Taurine in Wikipedia:

    Quote:

    Membraanstabilisatie: Taurine houdt de mineralenbalans van de cel in stand (kalium en magnesium binnen de cel en natrium en calcium buiten de cel), wat van groot belang is voor de membraanpotentiaal en daarmee de functionaliteit van spieren, waaronder de hartspier. Om deze reden is taurine ook gebruikt in de behandeling van epileptici, evenals bij mensen met oncontroleerbare gezichtsspasmen.

    Contractiemechanisme van het hart: Taurine is één van de belangrijkste nutriënten voor het hart. De hierboven vermelde membraanstabiliserende werking speelt een belangrijke rol in het contractiemechanisme van het hart en daarmee de functionaliteit van de hartspier. Er zijn aanwijzingen dat hartritmestoornissen een symptoom zijn van taurinedeficiëntie.[1][9]

    Hart- en vaatziekten: Er is veel bewijs uit experimenteel dieronderzoek en een beperkt aantal humane studies dat taurine beschermt tegen (verergering van) hart- en vaatziekten. Taurine heeft een bloedlipidenverlagende en anti-atherogene werking en gaat tevens de vorming van galstenen tegen.[10][11][12]

    Galzuurstofwisseling: Taurine speelt een belangrijke rol in de galzuurstofwisseling.[13][10]Taurine verhoogt de activiteit van het snelheidsbeperkende enzym cholesterol 7-alfahydroxylase in de lever, dat verantwoordelijk is voor de afbraak van cholesterol in galzuren. Daarmee bevordert taurine de galzuurconjugatie, waardoor meer galzuren met de ontlasting worden uitgescheiden en de kans op galstenen daalt.[14]

    Ooglens: Taurine speelt een belangrijke rol in de ooglens en in het netvlies bij mensen en andere zoogdieren.[15][16]

    Bloeddruk: In de meest gangbare diermodellen voor hoge bloeddruk is aangetoond dat taurine de bloeddruk verlaagt.[17] Er zijn aanwijzingen dat een suboptimale taurinestatus het bloeddrukverhogende effect van zout versterkt.[18] Ook gaat taurine in dieronderzoek hypertensie door alcohol of cyclosporine A tegen.[19] In kleine studies bij mensen is een bloeddrukverlagend effect eveneens aangetoond, en wel in doseringen van zes gram per dag.[17] Er is sterk bewijs dat taurine invloed heeft op de bloeddruk via het centrale zenuwstelsel. Taurine remt de afgifte van het vaatvernauwende hormoon ADH door de hypothalamus wanneer er sprake is van stress.[18] Een ander werkingsmechanisme is dat taurine invloed heeft op het lokale renine-angiotensine systeem en op die manier de bloeddruk verlaagt.

    Neurotransmitter: Samen met glycine en gamma-aminoboterzuur (GABA) is taurine een inhibitoire neurotransmitter in de hersenen.[20] Taurine kan binden aan glutamaatreceptoren en er daardoor voor zorgen dat de cel minder snel geëxciteerd raakt. Taurine kan de bloed-hersenbarrière passeren. Uit dierproeven blijkt een anxiolytisch effect (angstreductie). Mogelijk werkt taurine anxiolytisch via activatie van de glycine receptor.[21][22][23]

    Antioxidant: Taurine is bovendien een sterk antioxidant. Het vermindert oxidatieve stress doordat het hypochloriet bindt.

    Het zou maar zo kunnen idd dat het ook de Taurine is waar ik voordeel van ervaar.

    De fabrikant van Magnesiumbisglycanaat schrijft zelf dit over opname en inname:

    Quote:
    Magnesium heeft in de vorm van magnesiumbisglycinaat – waarbij ieder magnesiumdeeltje is gebonden (gecheleerd) aan twee moleculen van het aminozuur glycine – een uitstekende opneembaarheid. Aminozuurgecheleerd magnesium heeft een hogere biologische beschikbaarheid dan andere vormen van magnesium zoals magnesiumoxide. De reden hiervoor is dat de binding tussen magnesium en het aminozuur zo sterk is in een chelaat dat deze niet splitst onder invloed van maagzuur, in tegenstelling tot andere magnesiumverbindingen. Het voordeel hiervan is dat magnesiumbisglycinaat als aminozuur de dunne darm bereikt en daar wordt opgenomen door middel van aminozuurreceptoren. Zoals bekend worden aminozuren uitstekend opgenomen door het lichaam. Zeker glycine, dat het kleinste aminozuur is, vandaar dat hier specifiek voor gekozen is. Het probleem met mineraalverbindingen (zoals citraten en oxides) die splitsen in het maagdarmkanaal is dat een elektrisch geladen magnesiumion ontstaat dat zich kan verbinden met niet-opneembare stoffen uit de voeding (zoals fytaten) of gaat concurreren met andere mineralen wat betreft de opname. En dit komt de biologische beschikbaarheid niet ten goede. Een ander pluspunt is dat veel mensen magnesiumbisglycinaat beter verdragen dan andere magnesiumsupplementen, ook in een hogere dosis. De magnesiumbisglycinaat is geproduceerd volgens het gepatenteerde Albion proces, zodat u zeker weet met een echt aminozuurchelaat te maken te hebben.

    Taurine is een aminozuur dat uitstekend past in dit product. Taurine heeft een directe synergetische werking op magnesium doordat het de opname van dit mineraal in de cellen bevordert en daardoor de werkzaamheid van magnesium ondersteunt.

    Op zich al een redelijk duidelijk en verhelderend verhaal, Maar ja, hoe betrouwbaar is de informatie van de fabrikant zelf en wat zegt het werkelijk over de andere magnesiumvormen?

    Misschien is het idd wel zo Pike dat ik het voordeel van Magnesiumbisglycanaat toeschrijf aan magnesium, terwijl het de taurine is c.q. de specifieke combinatie die bij mij een tekort aanvult.

    Wel een interessant stofje dat Taurine als ik het zo lees op internet.

    #83081

    Anoniem

    hmmm, als taurine goed is voor het hart zal het wel in hartvlees zitten. Niet moeilijk dus, eet 1 a 2x in de week hartvlees. Het is goedkoop en heel simpel in een stoofgerecht of gehaktballen te verstoppen, proef je niets van. Of in de lichte reinigingsshake een ijsblokje gemalen hart.

    Dat is trouwens dan ook een goede tip voor m’n dochter ivm epilepsie.

    Is ook nog eens supergoedkoop zoals straks iemand hier (Pike?) al meldde, 3 tot 6 euro per kilo.

    #83082

    Indigo
    Participant

    Ja, ik eet ook wel bijna wekelijks 1 tot 2 x hartjes. En ik vind ze toch lekker 😆 Zal niet voor niets zijn.

    #83083

    Anoniem
    Quote:
    Misschien is het idd wel zo Pike dat ik het voordeel van Magnesiumbisglycanaat toeschrijf aan magnesium, terwijl het de taurine is c.q. de specifieke combinatie die bij mij een tekort aanvult

    Nu ik dat verhaal zo gelezen heb Indigo denk ik dat het toch heel goed mogelijk is dat die magnesiumbisglycanaat inderdaad beter wordt opgenomen dan de orale magnesiumchloride.

    Maar dan kies ik nog voor de magnesiumchloride omdat deze ook nog een chloride component heeft welke erg goed is voor de aanmaak van maagzuur.

    #83084

    Indigo
    Participant

    Heb jij dan een tekort aan maagzuur Pike? Je gebruikt toch ook Keltisch zeezout?

    #83085

    Anoniem

    Ik had altijd een tekort aan maagzuur, nu geen last meer van als ik tenminste mijn eigen ‘dieet’ eet. Ik gebruik ook keltisch zeezout ja maar een beetje extra vooral voor of bij de maaltijd kan nooit kwaad

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 71)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.