lage onderrug/nierpijn

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid lage onderrug/nierpijn

Dit onderwerp bevat 7 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Lievergezond 1 jaar, 2 maanden geleden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #4981

    het is weer zo ver !

    al tig jaar komt dit met vlagen terug, 2 jaar geleden was het zo erg dat ik aan de tramadol ging met alle gevolgen van dien (paniek/angst stoornissen en onbestemd gevoel).

    steeds meer pijn in de onderrug zonder fysieke oorzaak, daarom verdenk ik mijn nieren.

    het ergste is het smorgens bij het opstaan (word wakker van de pijn), ook ben ik erg/meer zweterig en in de loop van de dag is de pijn minder maar wel aanwezig.

    het ligt niet aan het bed of lichaamsbeweging, daar ben ik al achter.

    ik denk zelf ondertussenvan pijn dat (veel) gebruik van supplementen een rol kunnen spelen, op zo een moment stop ik dan ook volledig met alle supplementen voor een poosje

    .

    sinds ik 2.5. week geleden begon met wapf gebruik ik nu enorm veel zuivel wat ik voorheen juist niet gebruikte, misschien spelen eiwitten een rol ?

    sinds wapf is mijn ontlasting veel steviger geworden ipv altijd breierig en veel minder last darmen en netjes 1 x pd stoelgang, maar de kleur blijft blijft erg licht geel/groen/bijna wit soms,

    die kleur heeft te maken met mijn verhoogde bilirubine waarden en gal problemen,die maken als het wel goed werkt dat je een goede bruine kleur krijgt in de ontlasting wat dus niet gebeurt bij mij.

    dus voor mij is dit een teken dat mijn galwegen nog zo goed als dicht zitten, ik heb ook vaak last/pijn/druk op de alvleesklier na het eten.

    iemand ervaring met dit soort pijnen in de onderrug en wat doe je er tegen, hoe te voorkomen ?

    ben.

    #97010

    Anoniem

    Dag Ben,

    Hier even je voorsteltopic bekeken. Pijn in de onderrug duidt op problemen met de bijnieren. Uit alle informatie wordt duidelijk dat je met een glutenintolerantie te maken hebt en tevens te weinig maagzuur aanmaakt.

    Een bijverschijnsel van glutentolerantie kan tevens een overgevoeligheid voor melkproducten zijn waarvan je zelf aangeeft dat je die een hele tijd niet at. Mijn advies is de melkproducten met beleid te introduceren om de reden dat een overgevoelige pancreas vaak een indicatie van een gebrekkige eiwitvertering is.

    Ik vermoed dat je in een korte periode te drastisch van een koolhydraatrijk naar zuivelrijk voedingspatroon bent overgestapt en je lichaam in dit stadium aangeeft dat het op deze wijze momenteel te drastisch is. Zelf denk ik in deze richting om de reden dat ik hier ook in de aanvangsfase van mijn switch mee te maken had. Koemelk is nl. zwaarder verteerbaar dan geitenmelk. Zowel mijn zoon als ik kunnen ook niet op rauwe en gepasteuriseerde koeienmelk.

    In jouw geval zou ik tijdelijk kijken hoe je reageert op geitenmelk en gefermenteerde koeienmelk (= melkkefir en yoghurt op basis van rechtsdraaiend melkzuur, karnemelk).

    Met betrekking tot de aanmaak van te weinig maagzuur kan je in combinatie met de sole aanvullend betaïne gaan innemen. Boschje gaf zelf een tijdje geleden aan dit voor haar het probleem van aanmaak van te weinig maagzuur oploste. Zelf neem ik hier altijd een flinke scheut citroensap bij de sole en in mijn geval is dit voldoende.

    #97011
    Quote:
    In jouw geval zou ik tijdelijk kijken hoe je reageert op geitenmelk en gefermenteerde koeienmelk (= melkkefir en yoghurt op basis van rechtsdraaiend melkzuur, karnemelk).

    hallo Vivianne,

    ik drink alleen melkkefir, weliswaar van gewone biologisch volle melk, is dit ook een probleem voor de vertering ?

    als tussendoortje drink ik dagelijks een halve liter bio-slagroom (onbewerkt) en af en toe wat kaas.

    in de ochtend en middag een omelet bestaande uit 4 eieren, wat melk, peper/zout, kaas en wat groente.

    savonds eet ik bataat gebakken in veel roomboter en een stukje vlees.

    en voor elke maaltijd sole.

    nou kon ik heel slecht tegen vlees (zie mijn voorstelverhaal) en heb afgelopen week elke dag vlees gegeten, dat was al heel wat voor mij, ik leek er tot nu toe geen last van te hebben hoewel ik nu toch weer een iets labieler gevoel krijg.

    dus dat vlees eten wekt nog steeds een eigenaardige reactie op bij mij lijkt het.

    ik weet niet of dat vlees misschien dan ook tevens negatief op mijn (bij)nieren werkt ?

    en zou die sole ook misschien slecht voor mijn (bij)nieren zijn, het blijft toch zout he ?

    ben.

    #97012

    Anoniem

    Dag Ben,

    Alvorens een antwoord van het effect van melkkefir op de vertering te geven, vraag ik me het volgende af :

    1. is de biologisch volle melk die voor de gebruikt wordt op basis van rauwe melk ?

    2. gebruik je voor de kefir koeienmelk of geitenmelk.

    Ik zie nl. dat er ook kefir gemaakt kan worden op basis van gepasteuriseerde melk en door het pasteurisatieproces worden de goede eigenschappen van de melk teniet gedaan. Lees maar even mee op volgende link http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/111664-rauwe-melk-een-gezond-alternatief.html

    Het melkvet van geitenmelk is fijner van structuur (de gemiddelde grootte van de vetbolletjes van geitenmelk is 3,5 µm. , van koemelk 4,5 µm). Daardoor is geitenmelk lichter verteerbaar dan koemelk. Dat kan verklaren waarom sommige mensen met maag- en darmproblemen er baat bij hebben als ze geitenmelk drinken in plaats van koemelk.

    Misschien reageer je niet optimaal op de combinatie van melk, vlees en eieren wat kan duiden op een histamineallergie.

    Met betrekking tot allergische reacties op Keltisch zeezout in de sole heb ik niets gevonden. Hiervan is bekend dat het zelfs allergiëen kan bestrijden en als er hoofdpijn optreedt kan het ook ontgiften duiden.

    #137733

    Lievergezond
    Participant

    1. Back pain is not always caused by injury

    Up to 50 per cent of us develop back pain without an injury.

    Yes, stress to the back and accidents can result in soft-tissue injuries like strains and tears, as well as fractures and disc problems. And in the workplace, one in five serious compensation claims relate to an injury to the back.

    But less obvious causes are when the spine’s structures become sensitised due to other factors such as stress, low mood, anxiety and lack of sleep.

    Getting enough sleep, regular exercise and taking steps to reduce and manage stress can help reduce the risk of back pain (and a host of other health problems too).

    2. Back pain usually gets better by itself

    The notion you might never recover and be pain-free again is understandably frightening.

    But fortunately, almost all cases of acute back pain (back pain that comes on suddenly) will recover fully by themselves in weeks or months, even if your pain was severe to start with, musculoskeletal expert and back pain researcher Dr Chris Maher says.

    You should see a doctor if:

    The pain radiates down your leg
    You have numbness, pins and needles or muscle weakness
    It leads to abnormal bladder or bowel symptoms, is associated with unexplained weight changes, loss of appetite, fever or feeling unwell
    You have chronic illness such as osteoporosis
    You experience severe pain that doesn’t improve within a week

    Find out more: Back pain fact file

    3. Paracetamol is unlikely to help

    For years, guidelines around the world have advised GPs to tell patients with back pain they should take simple paracetamol for pain relief.

    But when this idea was put to the test for the first time in a large study, the results showed paracetamol actually didn’t seem to help. It didn’t speed time to recovery; it didn’t improve pain; and it didn’t improve the range of activities people could do.

    There’s also little evidence other popular over-the-counter painkillers known as anti-inflammatories (for example. ibuprofen) help back pain much either.

    Manual pain-relieving therapy such as “pushing and prodding of the back” offered by physiotherapists, chiropractors, osteopaths and some doctors may offer some benefit though.

    These professionals can also teach you how to modify everyday movements to help reduce pain.

    Find out more: Is paracetamol an effective painkiller?

    4. Don’t take back pain lying down

    Many of us head to bed when back pain strikes, perhaps believing damaged tissues will heal faster if they’re given a chance to rest.

    But rest isn’t as helpful to healing as we might think, Dr Maher says. In fact, studies have shown not only is complete or extensive bed rest unhelpful for back pain, it may actually delay your recovery.

    “What we’ve learned is that most tissues recover more quickly from injury or trauma if they’re gently loaded [used],” Dr Maher says.

    “For all sorts of tissue injuries, we’ve discovered that complete rest is a bad thing.”

    Instead it’s recommended you try to stay as active as possible.

    “If you’ve got severe back pain you may find you have to split up your normal activities and take a break between them. That’s fine. But don’t rest more than an hour or two a day,” Dr Maher says.

    Find out more: Is resting the best way to recover from back pain?

    5. Back pain can be brought on by sustained stress

    One of the side effects of stress is increased muscle tension. This can lead to fatigue, stiffness and localised pain. Constantly tight muscles can create imbalances in a person’s posture that may cause misalignment of the spine.

    Stress may also increase the risk of inflammatory diseases, which in turn can result in back pain (and other health conditions).

    Find out more: Build your stress fitness: a mental health workout

    6. Back pain is more common in smokers

    Smoking causes a number of problems that may potentially lead to back pain.

    These are reduced blood flow to the spinal region (making it more vulnerable to injury), reduced bone mineral content, upset repair processes (leading to inflammation and back pain) and jarring from increased coughing caused by smoking.

    It’s yet another reason to quit. (For help see Quitnow or call 13 78 48.)

    7. Scans are unlikely to help

    Getting an x-ray, CT scan or MRI to try to find out what’s causing your pain might seem like a good idea.

    But evidence shows such scans are often a waste of money as they don’t help you get better faster and may pose risks by exposing you to radiation which can increase cancer risk.

    They can also highlight abnormalities that could be completely unrelated to the pain, but which set off another spiral of investigations.

    One study of 1,800 people with back pain found those who had imaging tests after reporting the problem fared no better, and sometimes did worse, than people who took simple steps like applying heat and staying active.

    If there are ‘red flags’ or things get worse, imaging might then be appropriate. These include a history of cancer, unexplained weight loss, fever and a loss of feeling in the legs.

    http://tinyurl.com/oxc7qrh via http://tinyurl.com/nw8bosj

    #137768

    liesje
    Participant

    Als je eventueel last hebt van melk dan is slagroom ook van de koe. Ikzelf verdraag helemaal niets van de koe.

    #137838

    Mr. Nice Guy
    Participant

    @liesje, @lievergezond, @fatsnotbad (Mike)

    Wat is het advies van Weston Price (WHAPF) voor mensen met een koe- en geitenmelkallergie?

    Deze mensen moeten dus een groot deel belangrijke/gezonde voedingsmiddelen links laten liggen (zuivel, melk, yoghurt, kefir, boter, kaas, room,etc.)

    Wat ik mij al een tijdje dus afvroeg; uit welke voedingsmiddelen moeten dit soort mensen dan grotendeels hun vetten halen? Lijkt mij niet makkelijk?

    Wat raden jullie aan voor mensen met dit soort allergieën? Hebben jullie daar al eerder al over geschreven? Artikels? Of reeds bestaande topics hier op het forum? Ben echt benieuwd.

    Alvast bedankt!

    #137840

    Lievergezond
    Participant

    hoi Mr. Niceguy, je kunt het beste alleen eten wat je verteert, de rest is ballast.
    Veel mensen die niet tegen melkproducten kunnen, die kunnen nog wel vlees / vis eten en eieren.
    Zeker in de vorm van bottenbouillons: dat is vaak ook nog een goede verteerbare vorm van vlees in combinatie met dierlijk vet (o.a. het zeer gezonde merg).

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.