krachttraining

Dit onderwerp bevat 301 reacties, heeft 44 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  N… 7 maanden, 3 weken geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 302)
  • Auteur
    Berichten
  • #4247

    ad ligtvoet
    Participant

    Zoals in ‘even voorstellen’aangegeven het onderwerp krachttraining.

    Laat ik vooropstellen dat ik de term fitness compleet misplaats vindt mbt training maar omdat de term nu eenmaal veelvuldug gebruikt wordt zal ik hem toch zelf ook gebruiken.Fitness zou je kunnen zien als het verschil tussen het meest en het minst(de dood)dat je kunt doen.Wanneer we dit vergroten verbeteren we de functionaliteit en deze is afhankelijk van spierkracht/uithouding,cardiovasculaire efficientie,een sterk skelet en een goede flexibiliteit.Krachttraining is de beste trainingsvorm om dit te verbeteren mits deze juist wordt uitgevoerd.In het kort komt het erop neer dat we proberen de spier binnen 60-90 seconden vermoeid te krijgen zodat geen verdere beweging meer mogelijk is.Dit is dan een zeer belangrijke prikkel waardoor het lichaam zal reageren met spieropbouw,mits het hiertoe de tijd krijgt.Het is van belang dat zo’n training efficient en veilig is en daarom prefereer ik langzame gecontroleerde bewegingen zodat de spier(en) onder een constante gelijkmatige spanning blijft en verder prefereer ik training aan apparatuur ipv losse gewichten.De doelstelling is diepe lokale spiervermoeidheid en op zo’n moment is de angst dat een gewicht niet meer te controleren is het laatste waar je aan moet denken.

    Het hebben van een gespierd lichaam is dus een consequentie van het feit dat het lichaam functioneel wil zijn (aangepast aan de eerdere belasting,adaptatie) en niet omdat jij er graag uitziet zoals de marketing boys je voorhouden hoe je zou moeten uitzien.Het hebben van veel spiermassa is biologisch/evolutionair gezien niet bijdragend aan overleven.Teveel spiermassa produceert teveel warmte tov het oppervlak waarover het afgegeven kan worden en verder is het tijdens de hele evolutie niet mogelijk geweest om de hoeveelheid voeding/calorien die nodig is om deze massa te onderhouden in te nemen.Ons verteringssysteem is er ook niet op gemaakt.De voorbeelden die je voorgeschoteld krijgt over hoe je er uit dient te zien behoren genetisch gezien niet tot de doorsnee burger(afgezien van gebruik van allerlei middelen).Wanneer deze doorsnee burger echter bv.5 kg spiermassa opbouwt dan zal hij er zeker goed gespierd uitzien en ook genieten van alle voordelen die deze opbouw met zich meebrengt.Stel je weegt 70 kg en na een jaar trainen 75 kg(spiermassa opbouw,niet vetter).Ga dan eens naar je slager en vraag hem om je 5 kg spiervlees te laten zien.Bedenk dan eens hoeveel werk je lichaam heeft verricht om deze hoeveelheid op te bouwen.

    Zelf zie ik het graag dat mijn klanten voordat ze met de training beginnen hun stofwisseling in orde hebben (goed functioneren van het hormoonstelsel, geen laaggradige ontstekingen etc.)want de trainingen zijn een stressfactor ,daarom zijn de trainingen van korte duur en infrequent.Herstel en opbouw zijn essentieel en vergen tijd.Ok moet je er voor zorgen dat de voedingsstoffen opgenomen kunnen worden.Het een hangt ook hier met het ander samen en weston price voeding voorziet optimaal hierin.

    Het is fijn om een sterk en vitaal gezond lichaam te hebben zodat je van alle dingen die je doet kunt genieten en kunt blijven doen en voeding speelt een belangrijkere rol mbt gezondheid dan training.Training dient net zo min tot het verbranden van calorien,dit is een idioot idee.Verbreng geen uren per week met training en laat je zelfwaardering niet afhangen van de wortel die de slimme marketing boys van de fitness branche je voorhouden.

    Natuurlijk valt er veel meer te zeggen over training maar ik moet het hier nu even bij laten

    ad.

    #88289

    Anoniem

    Ho ad heb jij het over Body by Science van Doug McGuff en John Little.

    Richard Nikoley van Free The Animal, heet het hier ook over, ook met vasthouden op verschillende hoogte.

    Zie ook: http://freetheanimal.com/2012/08/my-butt-hurts-so-bad.html

    Zie ook: http://fitness.mercola.com/sites/fitness/archive/2012/01/06/dr-doug-mcguff-on-exercise.aspx

    Het klopt dat je deze manier van trainen beter met apparatuur kunt uitvoeren.

    Je kunt ook kijken naar X-adaption training: http://www.trulyhuge.com/X-Adaptation.pdf

    Ik train met zandzakken en losse gewichten, dus train iets anders.

    #88290

    ad ligtvoet
    Participant

    Hallo amancay,

    Yep, Doug mc guff is een van de personen wiens zienswijze ik deel.Het was echter mike mentzer die mij vele jaren geleden in de richting van HIT geduwd heeft en die mij via consulten duidelijk heeft gemaakt wat de eigenlijke zin van training is.Zelf ben ik regelmatig actief op de site van body by science,geef mijn mening en leer van anderen.Op het gebied van training kom ik tot dezelfde conclusies als mike hier aangeeft mbt voeding nml.dat je niet gehinderd moet zijn door enige academische opleiding.Jarenlang uitproberen ,beredeneren,boeken lezen en uiteindelijk de fundamenten begrijpen geven een overzicht van het totaal ,je blijft het bos zien ongeacht hoeveel bomen er komen.De kunst is om clienten dat te laten doen wat ze moeten doen,dit vergt inleving,juiste taalgebruik,geduld etc.Daarom is het belangrijk dat een client begrijpt waarom er op de specifieke manier gertaind dient te worden.

    De middelen die jij gebruikt in je training geven weerstand die progressief ingezet kan worden en waarmee je goede resultaten kunt bereiken mits goed ingezet.Je spier weet niet wat je gebruikt,ervaart alleen de spanning.Belangrijk is echter dat je op lange termijn je gezondheid niet hebt ondermijnd tijdens de activiteit om fitter te worden.

    #88291

    Webmaster
    Participant

    EINDELIJK eens iemand die een genuanceerde kijk geeft op ‘fitness’-training en ook nog eens met volledige kennis van zaken (inderdaad niet gehinderd door een academische ‘opleiding’)! Ik ben blij met je, Ad! Ik ben ook meteen heel erg benieuwd of je bekend bent met Paul Chek en, zo ja, wat je van zijn visie op training en voeding (hij spreekt zelfs op Wise Traditions-conferenties) vindt.

    Mike

    #88292

    E123
    Participant
    Quote:
    EINDELIJK eens iemand die een genuanceerde kijk geeft op ‘fitness’-training en ook nog eens met volledige kennis van zaken (inderdaad niet gehinderd door een academische ‘opleiding’)! Ik ben blij met je, Ad!

    Dat had ik niet van jou verwacht. Ik zag dat jij gereageerd had, en dacht eigenlijk dat er een nu mega lange tekst zou staan over waarom sport en krachttraining zo mega slecht voor je zijn, stress, zuurstofrovend enz.

    Sorry Ad, maar ikzelf ben het niet met Mike eens en had na het lezen de post in je voorsteltopic meer van je verwacht. Je zegt daar dat je ideeën over fitness erg afwijken van het gangbare, maar dat vind ik wel meevallen als ik je verhaal zo lees. Je post hierboven had van elke fitnessinstructeur met een beetje basiskennis kunnen zijn.

    Ik heb eens even gekeken naar die Doug mcguff, maar daar wordt ik ook al niet blij van. Gewoon een soort HIT training, maar dan in superslowmotion,en dan ook nog eens alles op apparaten (net zoals de oermens dat deed?) en dan ook nog eens van die isolatieoefeningen erbij 🙄

    Moet je hem hier eens zien hyperventileren aan het eind: http://m.youtube.com/watch?v=FVhhbC51_3k

    Heel gezond inderdaad!

    Ja hoor Mike, eindelijk eens iemand met een genuanceerde kijk op fitness 🙄

    #88293

    Webmaster
    Participant

    Evan,

    Ik zal nooit een voorstander worden van krachttraining en cardio, maar ik heb Ad persoonlijk ontmoet in Heerlen en hij is ‘for real’. Misschien dat dit voor jou (nog) niet voldoende naar voren komt in de posts van Ad, maar dat gedeelte kan ik beter aan Ad zelf overlaten. Feit is dat hier mensen actief zijn die aan krachttraining doen en wat ik tot nu toe lees, bevalt me, o.a. dat Ad erkent dat krachttraining een vorm van stress is en dat je hier dus uiterst zorgvuldig mee moet omgaan.

    Mike

    #88294

    Anoniem

    Hai Janse, heb jij mijn post op dit forum gezien over Stanford Bennett. Ik heb het geplaatste bij het topic over haaruitval. In de eerste post staat een link naar een artikel over hem en daar staat een foto bij van toen hij 50 was en 72. Zelfs zijn hele gezichtsstructuur lijkt een stuk breder. Hij heeft 2 boeken die je kan lezen op internt. Exercise in bed en Old age its cause en prevention.

    #88295

    E123
    Participant

    @ad,

    Ik lees mijn vorige post nog eens door en zie dat het wel een beetje negatief is richting jou. Ik ben het dan wel niet met je eens, maar ik bedoel het niet kwaad hoor! Ik kan waarschijnlijk nog veel van je leren. Leuk dat je ook meedoet op het forum 😉

    #88296

    E123
    Participant

    Debsy,

    Ik kan helaas niet vinden. Kun je niet even hier het linkje plaatsen?

    #88297

    Anoniem
    #88298

    Anoniem

    Hier in dit artikel speciaal over het haar regime staan zijn foto’s

    http://relaxedhairhealth.blogspot.nl/2011/06/what-i-learned-from-72-year-old-mans.html

    En hier een quote en de link waar zijn exercise regime wordt besproken…..

    http://transformetrics.com/forum/showthread.php?t=10456

    Here’s the bottom line Hank, I have studied Sanford Bennett’s book in detail and examined every statement he made. The reason Mr Bennett achieved such extraordinary results was because he stimulated natural Youthful Hormone Production by performing his exercises intensely while causing no trauma to muscles, joints, ligaments and tendons. As a result his body wasted no energy in repairing trauma which drains the life force energy and gradually causes a loss of strength and development.

    #88299

    E123
    Participant

    Het lukt mij niet om hele lappen teksten in het Engels te lezen, maar die foto’s vind ik in elk geval wel bijzonder.

    Hij ziet er op zijn 72e zeker jonger uit dan op zijn 50e.

    Ik kan eigenlijk niet geloven dat het alleen komt door wat simpele oefeningetjes die hij in bed doet. Heeft hij ook nog een speciaal dieet, of komt het volgens hem echt alleen door die oefeningen?

    Bij ” exercise in bed” moest ik eigenlijk gelijk aan iets anders denken 😳 😆

    #88300

    eli
    Participant

    haha Janse, je bent vast de enige niet;)

    #88303

    ad ligtvoet
    Participant

    Zo,ik kom net thuis en zie al enige reacties op mijn topic,leuk.

    ‘Ik lees mijn vorige post nog eens door en zie dat het wel een beetje negatief is richting jou. Ik ben het dan wel niet met je eens, maar ik bedoel het niet kwaad hoor! Ik kan waarschijnlijk nog veel van je leren. Leuk dat je ook meedoet op het forum ‘.

    Janse,

    fijn dat je er zo over denkt maar ik kan wel wat hebben hoor dus blijf gewoon zeggen hoe je er over denkt.

    Je had iets meer verwacht van mij?Zoals?

    Er bestaat geen geheim mbt training waarmee je je lichaam tot iets kunt transformeren wat er niet inzit.Spieren contraheren ,laat ze dit regelmatig met een progressief stijgende belasting doen en geef ze de nodige rust en voedingsstoffen en je zult resultaat zien.Niets nieuws.Dit is wat iedere trainer met een beetje basiskennis weet.Wat velen(ik zeg niet iedereen)simpelweg niet weten is hoe dit in de praktijk efficient in te zetten.Dit omvat vele aspecten waar ik nu even niet op in wil gaan ,maar wellicht op een ander moment.Geloof me ,zo’n opleiding tot fitnessinstucteur stelt niets voor en het blijft basiskennis.Je schrijft dat zo’n instructeur hetzelfde zou vertellen als ik boven deed.Natuurlijk kan ik lang niet alles vertellen hoe ik over fitness denk in 1 bericht.Het was als een start tot discussie bedoeld.Maar vraag maar eens aan zo’n instructeur waarom spiermassa niet oneindig toe kan nemen,welk mechanisme schuilt hierachter of waarom je niet te vaak moet trainen.Nee ze zullen de klanten zelfs aanmoedigen om zo vaak mogelijk te komen.Weet je , deze branche is gewoon ziek net zoals de voedingsadviezen/middelen industrie.

    ‘Ik heb eens even gekeken naar die Doug mcguff, maar daar wordt ik ook al niet blij van. Gewoon een soort HIT training, maar dan in superslowmotion,en dan ook nog eens alles op apparaten (net zoals de oermens dat deed?) en dan ook nog eens van die isolatieoefeningen erbij’.

    Sorry maar ik zie hier geen isolatie oefeningen en het feit dat de oermens niet op apparaten trainde zegt niets.Hij trainde zowieso niet.Doel is om de fysiologische/metabolische belasting na te bootsen zoals de oermens die ook af en toe ervaarde en niet perse middels dezelfde activiteit.Jij gaat toch ook niet zelf de wei in om een dier te jagen en te slachten met een stenen(zelfgemaakt?)mes om zo aan je vlees te komen.Nee,je eet je producten met het idee dat deze dezelfde werking hebben zoals die dat ook bij de oermens had.

    Ik moet het hier nu bij laten maar zal morgen verder gaan.

    #88304

    eli
    Participant

    Die laatste opmerking over dat de oermens moest jagen en wij dat tegenwoordig ook niet doen maar inderdaad gewoon ons eten in de winkel of bij de boer halen vind ik wel treffend. Wij kunnen nu eenmaal gewoon niet meer het leven van het oermens meer hebben. Soms vind ik het wel moeilijk om naar mezelf te kijken in vergelijking tot de oermens. Dan lijkt bijna alles van wat ik leuk vind en boeiend niet overeen te komen met de oermens (en daarom dan ‘fout’ te zijn?).

    Nog even een vraag Ad, geef jij je klanten ook cardio/conditietraining, in ieder geval niet alleen spieropbouwende oefeningen maar ook vetafbrekend/verbrandend?

    En hoe denk je over hardlopen?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 302)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.