Kokosmelk : ervaringen + waar betrouwbare verkrijgbaar ?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Kokosmelk : ervaringen + waar betrouwbare verkrijgbaar ?

Dit onderwerp bevat 21 reacties, heeft 13 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Anoniem 2 jaren, 4 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur

Anoniem

Onze zoon eet graag ijs maar kan om gezondheidsredenen geen roomijs op basis van melk nuttigen.

Kokosmelk is volgens onze informatie een goed alternatief. Hier eerder deze week naar op zoek geweest o.a. bij de Reformwinkel van Polderman in Sluis die dit niet standaard aanbiedt. Volgens de verkoopster daar had Albert Heijn dit standaard in haar gamma zitten, wat klopt. Vandaag bij AH geweest daar 6 varianten gezien en geen enkele hiervan bleek E-nummer vrij te zijn. De inkopers daar mogen ze mij daar echt een keer goed op hun donder gaan geven 😥

Delhaize heeft het wel in haar gamma zitten, E-nummer vrij, uit blik en in een bedroevend kleine hoeveelheid. Te klein om hier 1,2 liter ijs van te kunnen maken.

Nu mijn vraag of jullie andere gezonde opties kennen. Wij zijn hier heel benieuwd naar de antwoorden.

Anoniem

ik denk dat je alleen bij een natuurwinkel zonder e nummers kan krijgen.

Heb het nog in geen enkele andere winkel gezien

liesje
    Participant

Is verse geitenmelk geen optie?

Hoi Vivianne,

Als je het niet kunt vinden in de buurt is er nog de optie om het zelf te maken:

http://www.lastappetite.com/how-to-make-coconut-milk/

http://www.smulweb.nl/recepten/166097/Kokosmelk-van-gedroogde-kokosrasp

Ik wil dit binnenkort ook eens proberen.

Anoniem

@ Liesje

Geitenmelk hebben we hier ook in huis. Zal ik het komende weekend gaan proberen. Mijn zoon zal er zeker naast staan om te proeven !

Is er iemand die weet of er toevallig webwinkels zijn die de E-nummer vrije kokosmelk variant in hun assortiment hebben zitten ?

Anoniem

@ San

Kokosrasp is inderdaad gemakkelijker verkrijgbaar en kokosnoten heb ik hier ook al zien liggen Bij Delhaize. Goed om weten dat je het ook hier mee kan maken !

Anoniem

http://www.amaizin.com/

mail ze voor verkoopadressen

ruud
    Participant

Inmiddels gebruik ik trouwens geen zeefzak meer, maar een stevige maar fijne puntzeef.

Daarmee kan ik gelijk de hete substantie langs de zeef laten gaan en hoef ik niet te wachten tot de boel is afgekoeld.

Zo eentje: http://www.horecaland.nl/Puntzeef-fijn-gaas-rvs-18-cm.html (gewoon voor het idee).

Oker
    Lid

Op de website ‘eet goed voel je goed’ (Paleo/WP blogger) vond ik een discussie over kokosmelk die wel inzichtelijk was. Blijkbaar verschilt de hoeveelheid kokos per merk nogal. Soms betaal je dus deels voor water i.p.v. kokos.

Dit is wat de schrijfster van de website er over zei:

Quote:
    Momenteel gebruik ik kokosmelk van Roi Thai. Dat is 99.7% kokosextract, water, guarpitmeel en xanthaangom. Er zit wel E435 in, maar gezien de hoeveelheid toevoegingen (0.3% op een hele liter) maak ik me daar niet zo druk om. Daarom vind ik Roi Thai erg goed, je weet HOEVEEL kokos er gebruikt wordt.

Deze is in Nederland vaak te koop bij Xenos.

Webmaster
    Participant

Haal gewoon kokosmelk van Amaizin bij de natuurvoedingswinkel, dan heb je ook geen E435.

Mike

Ufo
    Participant

Het merk Aroy-D levert ook kokosmelk zonder E-nummers.

Komt uit Thailand vandaan. Is echter niet biologisch.

Tanja
    Participant

Die haal ik ook wel eens bij de toko Ufo, gelijk in literverpakking, dat schiet tenminste op. Toch vind ik het zelf maken van bio kokosrasp echt goed te doen, geen verpakkingsplastic en goedkoper dan bio uit blik.

Webmaster
    Participant

Ik zou me bij kokos niet zo druk maken of het wel of niet bio is. Een dergelijke mineraalrijke noot met zo’n harde bast heeft voldoende bescherming van zichzelf.

Mike

JVG
    Participant

Biologisch of niet is dus niet zo belangrijk. Maar wel dus de toevoegingen in de verpakking. Heb nu verschillende merken gevonden waarvan slechts 1 in glas.

Lets do organic

Artisana

Native forest

Grace

Dr Goerg

Iemand enig idee welke ?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.