Koeientuin – vrijloopstal

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Koeientuin – vrijloopstal

Dit onderwerp bevat 34 reacties, heeft 9 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  edwin 1 jaar, 2 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
  • Auteur

edwin
    Participant

http://www.biojournaal.nl/artikel/17308/Bouw-Koeientuin-van-start-gegaan

Hoeve Biesland in Delfgauw krijgt zijn Koeientuin. Hierin krijgen de biologische koeien met hoorns alle ruimte.

De Koeientuin wordt een potstal van 170×36 meter, waarin de koeien vrij kunnen rondlopen. “De stal wordt dus voorzien van een 170 meter lang ‘kasdak’. In het midden komt een melkstal te staan.

Juglen Zwaan
    Keymaster

Ziet er niet verkeerd uit maar komen ze naast die koeientuin dan nog wel buiten, gewoon in de wei, de echte tuin?

Lia

edwin
    Participant

Ja. Het is als vervanging van de huidige (oude) stal.

Een quote van de website.

Toen wij het verhaal van de koeientuin in 2012 voorlegden aan de Vrienden van Biesland hadden zij best wel wat vragen. Een aantal van die vragen, met de antwoorden erop, hebben we hieronder neergezet.
    ‘Komen de koeien dan niet meer buiten?’

Jawel. Van eind november tot ongeveer half maart staan ze op stal (anders zouden ze het land kapot trappen). Maar de rest van het jaar kunnen ze, net als nu, vrij in en uit lopen.

Juglen Zwaan
    Keymaster

goeie zaak.

Lia

Lievergezond
    Participant

anders zouden ze het land kapot trappen

Er is ook een bepaald soort gras dat ook in de winter niet kapot getrapt kan worden. Daarover staat hier ergens ook een verwijzing naar een docu op dit forum. Plus er zijn ook koeienrassen die de winter buiten makkelijker weerstaan dan andere rassen zover ik het begrepen heb.

edwin
    Participant

Inderdaad een goed iniatief.

Er is ook een bepaald soort gras dat ook in de winter niet kapot getrapt kan worden.

Ik ga die documentaire eens opzoeken. Weet je toevallig of dat ook geldt voor gras in een nat polderlandschap? De Polder van Biesland kan bij veel regen kletsnat zijn.

vrysuyver
    Participant

Die documentaire heet volgens mij “[url=http://www.fatsforum.nl/topic/film-en-documantaire#post-10326]Farming for the future[/url]”. Het is niet 1 bepaald soort gras, maar een mengsel van soorten. Wijd spreidende grassen en diepwortelende grassen en kruiden. Dit maakt het echt tot een soort tapijt.

naief
    Participant

Beste lievergezond, natuurlijk zijn er plekken in nederland waar misschien dit zou kunnen. Maar het is een beetje onnozel(stads) om te denken dat koeien in Nederland jaarrond geweid kunnen worden en dat dat bijdraagt aan het functioneren van het bedrijf als geheel.
    Als het over dit soort zaken gaat leen ik je graag mijn naam.

fatsnotbad
    Keymaster

Dat kan wel degelijk, door 1 of meerdere weien te kiezen die het meeste zonlicht hebben gedurende de winter en hier bijtijds (augustus) een winterharde grassoort in te zaaien. Je moet out of the box denken, in graangrassen. Winterrogge is een uitstekende keuze, je laat simpelweg het in het grasstadium afgrazen.

Mike

liesje
    Participant

Maandag 10-11 op Radar ging het over koeien. Iemand gezien?
    Kalfjes worden meteen bij de moeder weggehaald. Zowel moeder als kalfje zwaar gestrest.
    Koeien die in de stal staan hebben kwalen. En na 5 jaar zijn ze afgeschreven.
    Wel lieten ze koeien zien die het hele jaar buiten waren, die hadden in de winter beschutting o.a. van het omringende bos.

naief
    Participant

Dat zwaar gestrest is nogal overdreven. Enkele koeien vertonen bij ons zichtbaar stress. De rest vertoont weinig tot geen stress. Dat kalfje wat in de box aan het springen was, maakte vreugdesprongen en geen stressbewegingen. Ik denk wel dat er in de toekomst meer oog voor komt. Onze buren doen het ook wel eens en dat is een mooi gezicht.
    Het waren trouwens geen lacterende melkkoeien daar in het bos.
    Er kan natuur heel veel, maar doen moet je wel naast een bos wonen en de grondsoort moet geschikt zijn voor het ’s winters betreden en je hebt veel extra land nodig.
    Dat bedoel ik o.a. met het functioneren van het bedrijf als geheel Mike. In theorie is het mogelijk, in de praktijk zijn er heel veel belemmeringen. Zelfs met out the box denken is jaarrond weiden slechts voor een enkeling in bijzondere omstandigheden weggelegd.
    In de natuur trekken kuddes ook rond en dat is op een eigen bedrijf gewoon lastig na te bootsen.
    In Nieuw Zeeland bv staan alle koeien een aantal maanden droog en in de winter gaat er een gedeelte naar een bedrijf met matig rendabele grond om daar in de heuvels te grazen. De rest wordt zo schraal mogelijk geweid, zodat de rest van de grasmat ontzien wordt. Door het vele weiden en ongetwijfeld de graskeuzes heb je daar zeer goede grasmatten en vervolgens vriest het waar ik ben geweest op een nachtvorst na ook niet. Het gras groeit daar jaarrond.

Bull
    Participant

Er word wel degelijk gekeken naar mogelijkheden om jaarrond te beweiden maar het slagen is sterk afhankelijk van de grondsoort en de doorlaatbaarheid van de bodem op de zandgrond in Drenthe of de heuvels in Limburg is de kans op slagen veel groter als op zware kleigrond of een veengebied dat nauwelijks boven het slootpeil uitkomt https://www.verantwoordeveehouderij.nl/show/Pioniers-gezocht-voor-jaarrond-beweiden.htm

Lievergezond
    Participant

@ Edwin: het is i.d.d. de docu Farm for the future die vrysuyver noemt.

@ Bull: Delfgauw -de plek van die koeientuin- is een polderlandschap: daar liggen de sloten soms/vaak zelfs boven de weiden, wat een gek gezicht blijft.

Lievergezond
    Participant

@ Naief, dank voor je aanbod, maar ik hoef je naam niet.
    Heb je genoeg van je eigen naam misschien?
    Ik noem jou ook liever niet de naam die je jezelf geeft, maar aan de andere kant wordt dat meestal ook niet gewaardeerd.
    Als ik vragen mag: wat is de reden dat je jezelf naief hebt genoemd op dit forum?

@ Wie dit leest: dan nog dit over wel/niet koeien op stal wanneer dan ook: wat is erop tegen om de koeien zelf te laten kiezen wanneer ze op stal staan en wanneer niet?
    Een stal kan natuurlijk wel beschutting geven voor koeien als het nodig of gewenst is bij gebrek aan andere beschutting (bomen e.d.).

naief
    Participant

wat is erop tegen om de koeien zelf te laten kiezen wanneer ze op stal staan en wanneer niet?

kudde grootte
    verkaveling
    grootte huiskavel
    type grond
    waterpeil/doorlatendheid
    weer
    -> vertrappingsrisico !!!!!
    grasgroei
    gewenste melkproductie !!
    reinheid van de koe !!
    grasgroei in het voorjaar/hergroeisnelheid !!!!!
    (deze wordt aantast door beweiding in jan/mrt)
    werk

lievergezond, ik heet naief omdat ik al vroeg vragen stelde, maar ik altijd naar de onzin geluisterd heb en mij daar vaak door heb laten leiden. Als mensen mij vertelden dat mijn gedachtes maar dom en naief waren geloofde ik hun en stelde mijn denkbeelden bij. HOE NAIEF EN DOM IS DAT???!!! Tss als ik denk aan alle shit die daar uit voortgekomen is.
    Ik had mij bijna belogen en bedrogen genoemd, maar dat klinkt negatief.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.