Jhanne

Dit onderwerp bevat 13 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Alexandra 1 jaar, 5 maanden geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur

Jhanne
    Participant

Dag allemaal,

in mijn zoektocht naar hoe mezelf te genezen met behulp van voeding en leefwijze vond ik jullie forum.

Ik lees hier informatie waarvan ik denk, daar wil ik meer van weten, daar kan ik mee verder. En zonder dat me allerlei producten worden aangesmeerd/verkocht.

en dan even voorstellen, jhanne, 51 jaar oud, alleenstaand en inmiddels ook alleenwonend. mijn hele leven veel stress gehad, veel gedoe. al herhaaldelijk periodes gehad met uitputting en pijn in gal en lever. Meestal werd gezegd dat het wel tussen de oren zou zitten.

Sinds ruim twee jaar ben ik nu compleet uitgerangeerd, afgelopen zomer en herfst ging het goed maar van december tot juli ziek geweest, allerlei infecties waar ik maar niet doorheen kwam. Nu sinds een paar weken weer opgeblazen buik en pijn in gal en lever. huisarts heeft nu bloedonderzoek voorgeschreven en voor morgen staat er een echo bovenbuik gepland.

maar ik voorzie nu al dat er weer niets ‘ uit’ zal komen. Met voeding heb ik al veel aangepast maar kennelijk moet er meer gebeuren. En dit lijkt een goede plek om kennis ( en kennissen) op te doen.
    Ik merk dat, hoewel ik moe ben, er een soort strijdbaarheid aan het wakker worden is…zo van, ergens is de uitgang en ik zal ze vinden.
    Naast het aanpassen van voeding ben ik bezig met qigong en taichi, dat doet me duidelijk goed.

Jhanne

Tanja
    Participant

Welkon Jhanne,
    Goed dat je dit forum hebt gevonden, de juiste plaats om te ontwaken.
    Als je ons een dagmenu doorgeeft kunnen wij je op weg helpen.

Jhanne
    Participant

Dank voor je snelle reactie, maar
    grinnik, zo eenvoudig zal het niet zijn

twee jaar terug verteerde ik helemaal niets meer, er kwam alleen nog maar vlokkig, gistend spul uit…en een buikpijn.

toen ben ik teruggegaan naar eten waarvan ik zeker wist dat ik het zou kunnen verteren, en van daaruit heb ik heel langzaam opgebouwd naar het menu van nu.

de afgelopen weken heb ik kennelijk iets teveel gedacht dat het wel weer kon en heb nu weer fors galpijnen…en nu wil ik er vanaf.

Op verschillende plekken zitten lezen over de leverreiniging maar dat lijkt me gezien mijn conditie nog wat te heftig. maar de milde leverreiniging ben ik vanmorgen mee begonnen.

grappig genoeg heb ik dat twee jaar terug ook een tijd gedaan. Ik ben begonnen met een ‘halve’ om te zien hoe mijn lijf erop reageert. Gisteren ook een beetje bitterzout genomen, ook om te zien hoe het lijf erop reageert.

Ik ben er inmiddels achter dat ik een lactoseintolerantie en een tarweintoerantie heb. Suiker en alcohol gebruik ik niet meer, bewerkte voedingsmiddelen zo weinig mogelijk. Gistbrood leidt ook tot buikpijn.

verder ben ik mijn hele leven al vegetarisch, hetgeen ook niet bijster gezond is, maar het legioen aan internisten heeft altijd geadviseerd om dat zo te houden, sinds drie weken ben ik aan de vleesbouillon…langzaam opbouwen, steeds zien hoe het lijf het verdraagt. Het is grappig, ik vind het niet lekker, maar ik wil soms toch nog een beker, dus dat zit wel goed. de eerste week kreeg ik er hartkloppingen van, maar dat is nu weer over.

het goede nieuws overigens is dat ik de afgelopen weken zo’n 6 a 7 kilo ben aangekomen.

ontbijt: havervlokken met gedroogd fruit, gemalen noten en dat soort spul
    een beker koffie (of twee…dit is er weer in gekomen sinds ik ben gestopt met roken, ga het afbouwen) ben nu van plan om te starten met het leverdrankje, daarna dan havermout en dan koffie

middageten, twee boterhammen, spelt/zuurdesem met boter en kaas, een beker bouillon, een tomaatje oid

tussendoor: fruitsmoothie of fruit

avondeten, meestal gebakken groente, soms met rijst.

en dan slik ik nog wat voedingssupplementen, eh en ruim water, en gemberthee

dit is dus wel een jaar goed gegaan, en nu weer buikpijn, de trigger is die overheerlijke yoghurt geweest, maar die basisbuikpijn, die steeds weer opkomt, die heb ik al meer dan 20 jaar…. en ik weet zeker dat het de gal is. ik las hier ergens iemand die beschreef de pijn in die lange spier langs de rechter schouderblad…openbaring voor me, eindelijk iemand die de samenhang zo neerzet, want ik heb dat al zolang gedacht…
    Ik ben wel wat beducht op die echo morgen, hoop niet dat er een echt dikke steen inzit…afwachten maar…

Plannen op dit moment dus: eerst wennen aan leverdrankje, en als dat gelukt is een volgende stapje zetten. Ik neem altijd zo’n drie weken om en verandering in het menu te laten landen.
    ik heb wel zitten denken aan het maken van kefir, dan heb ik de gezonde stoffen uit melk, zonder de lactose die ik niet meer verdraag.

Alexandra
    Participant

Hoe weet je dat je lactose niet meer verdraagd? Mijn redding is rauwe melk geweest, rauwe melk en bitterzout. Ik heb in twee jaar tijd er ruim 1,5 kilo bitterzout doorheen gewerkt, maar ik heb mijn galblaas nog. De liters melk zijn niet te tellen, ik ben begonnen met minimaal 3 liter per dag. Ik kon namelijk niet een uur zonder de aandrukkende werking van de melk. Zonder melk, gegarandeerd een koliekaanval.

En die echo, nou en. Zit er een steen, dan zit er een steen. Zit er geen, dan zegt dat ook niets. Dan zien ze m alleen niet. Ook bij mij zagen ze drie stenen. Ik heb mijn galblaas nog steeds. Je hebt nu de tool om aan de slag te gaan met koliekaanvallen, bitterzout!

Tanja
    Participant

grinnik, zo eenvoudig zal het niet zijn

Dat heb ik ook niet beweerd, je bent zeker niet de eerste met een zwakke spijsvertering die hier terecht komt:
    http://www.fatsforum.nl/topic/verplichte-vegetarier/

Ondanks dat je weinig verteerd zou ik er wel voor kiezen om minder fruit en zeker minder gedroogd fruit te eten en daarvoor meer groenten te eten als die wel goed gaan.

Heb je de lever en gal al ondersteund met leverkruiden? Paardenbloem, artisjok, mariadistel of Resium? Bij galkoliek is bitterzout idd de eerste hulp, maar ken iemand die daar niet goed tegen kon en die lijkt erg geholpen met de Resium.

Goed dat je de bottenbouillon wel drinkt en verdraagt, dat is een waardevolle toevoeging.

liesje
    Participant

Ik heb het hier op dit forum al eens verteld. Klachten van koemelk lactose zijn bij mij:
    veel puistjes, veel jeuk en veel diaree. Geen pijn in mijn buik. En ook herhaaldelijk hier neergezet. Ik gebruik rauwmelkse geitenyughurt en kaas, geen last.
    rauwmelkse koeien-roomboter gaat wel goed, geen idee eigenlijk waarom dat goed gaat.

Jhanne
    Participant

Hi Tanja,

als eerste, hoe maak ik zo’n quoteblok? 😀

hartelijk dank voor je reactie, ik heb de afgelopen weken veel zitten lezen over voeding en vind in de teksten van Mike veel waarvan ik denk, oh…zit dat zo, echt super. ’t beste dat ik tot nog toe heb gevonden!

dat leidt bij mij tot de voorzichtige conclusie dat er sprake is van bijnieruitputting , dat is iets dat ik al veel langer dacht maar waar ik hier bevestiging vindt.
    Ik weet dat de huisarts denkt aan te trage schildklier…dat past dan aardig in het plaatje…
    Dan begrijp ik dat aan bijnieruitputting een beperkte maagzuurproduktie aanvast zit, en dat het daarvoor goed zou zijn om appelazijn te nemen( als ik het goed heb onthouden) en dat dat ook goed zou zijn om de ( vanmorgen aangetoonde galstenen) minder hard te maken. En dan wil ik het gaps dieet dat ik hier gisterenavond ergens vond gaan bestuderen.

Meer groente is zeker een goed idee, ga ik doen. Naar aanleiding van het verhaal over fytine kijk ik eerder naar de noten en zaden die ik eet. Ik merk ook dat ik hier de laatste maanden al veel minder van gebruik. Ook al twee maanden grote behoefte aan eieren. het lijkt wel of ik langzaam een beetje begin te ‘ horen’ wat mijn lichaam wil als voeding.

Voor de lever slik ik sinds twee jaar geelwortelpoeder, aanvankelijk leidde dat tot zwarte diarree, toen geminderd en langzaam opgebouwd. Nu wil ik naar verdubbeling van de dosering gaan. dat is ook wat mijn huisarts adviseerde. Maar zogezegd, langzaam opbouwen, ik ben nu weer op goed gewicht, dat is jarenlang het ‘doel’ geweest.

Wat ik heel grappig vind, twee jaar terug had ik stopverf-ontlasting en heel duidelijk leverklachten. huisarts adviseerde toen de dag te beginnen met een uitgeperste grapefruit om de lever wakker te schudden. Ik heb daar toen uit eigen beweging olijfolie en een eigeel aan toegevoegd, dat leek me nou een mooi drankje. en dat vind ik hier weer terug als milde leverreiniging 😀

Bottenbouillon, nee, maar graag tips over waar te kopen en hoe klaar te maken, ik ben zonder vlees grootgebracht en heb dus geen flauw idee hoe of wat. ik ben begonnen met lamsschenkel te kopen bij de biologische slager en dat lang te koken op een heel laag pitje. Drink nu dagelijks 1 beker. Adviezen zijn zeer welkom.

want hoewel die radioloog vanmorgen natuurlijk gelijk begon over vetvrij eten….wil ik toch eerst eens wat anders proberen.

laatste vraag ( voorlopig…) Graag zou ik hier een soort draadje: ‘de stapjes van jhanne’ maken. maar dit is daarvoor denk ik niet de plek. want ik denk dat het fijn voor me zou zijn om alles te posten wat ik doe, wat er gebeurt, er is hier zoveel kennis aanwezig, en mensen die door dezelfde dingen heen gaan of zijn gegaan als ik.

dank ook voor je link naar verplicht vegetariër, er staat hier zoveel, het is heel fijn om gerichte links te krijgen.

Jhanne
    Participant

Hi Liesje,

dankjewel voor je reactie, toen ik destijds experimenteerde met melk weglaten was het vooral minder buikpijn en diarree.
    Kaas en boter heb ik erin gehouden en ging goed. De yoghurt die ik laatste at, well, ik denk nu dat het het vet is dat tot klachten heeft geleid.

maar geitenproducten is een goed advies, dat ga ik ook proberen.

Vraag me eerlijk gezegd af hoe erg die lactoseintolerantie is, of het niet eerder een reactie op gewone melk is. Allemaal om uit te vinden.

Poekie
    Moderator

hallo Jhanne, welkom

Kijk eens op mijn site, daar vind je informatie vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar gezet:
    http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding.html

Volgens mij heb jij ook een maagzuur tekort en daardoor een slechte eiwitvertering:
    http://www.voedingisgezondheid.nl/maag_hoofd.html

Lia

Tanja
    Participant

Ik denk dat je goed zit met bijnieruitputting (en de link naar de schildklier) en te weinig maagzuur. Heb je het e-book van Mike al gelezen?
    http://www.voedingisgezondheid.nl/Bijnieren_ebook.html

Eieren zijn beter dan noten, dus goed geluisterd 🙂

http://www.fatsforum.nl/topic/gebruiksaanwijzing-voor-nieuwe-leden/
    http://www.fatsforum.nl/topic/bottenbouillon/

Je kunt dit topic invullen naar eigen inzicht, is helemaal van jou.

Jhanne
    Participant

hi Tanja,

yep, ik heb het ebook van mike gelezen….hij is een wonder! Dit is zo duidelijk, ik herken er zoveel in ( in de symptomen die hij noemt)

ik heb in mijn leven erg veel stress te verwerken gehad, daarin zijn niet altijd keuzes….ik heb PTSS, maar nu geloof ik eindelijk een therapeut gevonden die de stress eruit helpt, ipv het erger maakt.

verder op internet gekeken wat er dan voor behandeling ( regulier) mogelijk is voor die galsteen…ipv opereren, niet alleen wil ik dat liever niet, maar momenteel ben ik zo vatbaar voor ontstekingen dat de huisarts het zeker zal afraden

daar vond ik een medicinale behandeling met ursochol, hier op de site vond ik er weinig over maar vind het er veelbelovend uitzien. de eerste schrik is een beetje weg ook.

https://www.mijnmedicijn.nl/galstenen-en-lever/ursochol

zelfs ook lactosevrij verkrijgbaar zag ik

http://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/u/ursofalk/overgevoeligheid-voor-hulpstof-lactose/item8177

ben nu wel weer erg moe, maar heb ook iets van, heel langzaam ga ik er wel uitkomen. Dat stuk over bijnieruitputting is zo verhelderend. Ik zag op de bloedformulieren dat Huisarts schildklierproblemen vermoed, dus dan past er mooi in, idem met vit B12.

Dus ik moet gewoon verder zoals ik het deed. Heel langzaam mijn dieet verder aanpassen. Geduld hebben, blijven vertrouwen en zien hoe ik verder op vet ga reageren.

Laatst werd me dus ook al aangeraden om nog meer van mijn dieet te schrappen…en dat gaf me het gevoel van…hoho. Zoals het ging, ging het behoorlijk goed. dat heb ik langzaam opgebouwd, kaas bijvoorbeeld ging altijd prima, dan voelt het niet goed om daar mee op te houden. volgens mij maak ik dan mezelf nog kwetsbaarder.

ook het speltbrood gaat goed. Van speltbrood gebakken met gist krijg ik buikpijn, idem van tarwebrood (ook als het desem is) en dan roept iemand tegen me dat ik dat eruitmoet doen en vervangen door boekweitbrood…dat voelde verkeerd.

en ook dat las ik hier ergens in de veelheid aan info 🙂 dat caseïne en gluten intolerantie met elkaar samenhangt.

Dat ik nu weer buikpijn heb, dat komt omdat ik meer vet ben gaan eten ( lekkere volvette yoghurt en bouillon) en niet door brood en kaas…maar in de veelheid van verschillende adviezen raak ik dan toch weer onzeker

Het is best lastig om nu in de veelheid van info het pad te vinden, maar eigenlijk moet ik me daar niet druk om maken. want het gaat toch in kleine stapjes. Dat is het beste voor mijn buikje

dus eerst maar eens beginnen met sole en zure dingen voor mijn maag, en leren hoe ik lekkere soep kan maken van schenkels en botten

dusse, ik ga de eerste kleine stapjes gewoon zetten, fijn dat ik hier mijn ei kan leggen,

dankjewel maar weer

Jhanne
    Participant

Hi Poekie,

ik heb inmiddels al een boel zitten lezen op die website, heel verhelderend allemaal, maar zoveel dat ik er een beetje in verzuip 🙂

wat fijn om zo’n uitgebreide en samenhangende hoeveel kennis te vinden. Daar heb ik veel respect voor. Mike schrijft dan wel ergens dat hij niet academisch gevormd is, maar zijn onderzoeksresultaten mogen er wezen!! en de hele website mag er wezen!

bijnieruitputting herken ik dus veel in. En ik wil best geloven dat de maagzuurproduktie niet op orde is.

Maar weten doe ik dat niet. Ik merk vrijwel nooit iets van maagzuur, in ieder geval geen oprispingen, nou ja, zeg eens per kwartaal ofzo. Zijn er manieren om dat uit te dokteren? of moet ik het zo maar geloven?

Jhanne
    Participant

Hoe weet je dat je lactose niet meer verdraagd? Mijn redding is rauwe melk geweest, rauwe melk en bitterzout. Ik heb in twee jaar tijd er ruim 1,5 kilo bitterzout doorheen gewerkt, maar ik heb mijn galblaas nog. De liters melk zijn niet te tellen, ik ben begonnen met minimaal 3 liter per dag. Ik kon namelijk niet een uur zonder de aandrukkende werking van de melk. Zonder melk, gegarandeerd een koliekaanval.

En die echo, nou en. Zit er een steen, dan zit er een steen. Zit er geen, dan zegt dat ook niets. Dan zien ze m alleen niet. Ook bij mij zagen ze drie stenen. Ik heb mijn galblaas nog steeds. Je hebt nu de tool om aan de slag te gaan met koliekaanvallen, bitterzout!

Hi Alexandra,

dank voor je reactie.

tsja, toen ik twee jaar terug niks meer verdroeg ben ik, ala gaps, teruggegaan naar eten waarvan ik zeker wist dat ik het verdroeg, en toen opgebouwd. Toen ik stopte met melk ging de vertering beter, toen ik het na twee weken weer eens probeerde was het weer mis. toen heb ik nog soja geprobeerd maar dat was drama, gauw mee klaar.
    Ik heb overigens jarenlang rauwe melk gedronken ( de boer aan de overkant, die er helaas niet meer is) en wanneer ik weer zover ben, dan ga ik dat zeker weer proberen.)

wat bedoel je met de aandrukkende werking?

en die echo…ja inderdaad stenen, een grote en een rits kleintjes. alle info moet allemaal nog landen, maar ben nu inderdaad bezig met bitterzout, om te kijken of ik het verdraag, dat lijkt goed te gaan.

ben gewoon onzeker en bang

Het is geen echte koliek geworden gelukkig, het zeurt nog wel.
    heb jij na die twee jaar en anderhalve kilo bitterzout nog kolieken? stenen?

hoor het weer graag,

jhanne

Alexandra
    Participant

Hoi Jhanne,

Het lijkt me toch makkelijker als je je nieuwe topic hier erbij voegt. Nu ga je op verschillende plekken tips krijgen over hetzelfde en dat zal het voor jou ook niet overzichtelijker maken. Er komt al zoveel informatie op je af en als je dan zelf ook nog verschillende topics over soortgelijke dingen hebt lopen, dan mis je het overzicht.
    In dit topic mag je alle kanten opgaan die je maar wilt, het is jouw voorsteltopic. Dus ook je successen, baalmomenten en dergelijke kan je hier lekker in kwijt.

http://www.fatsforum.nl/topic/ook-even-voorstellen/ is mijn voorsteltopic. Toen ik hier op het forum kwam at ik 6 chocoladerijstewafels en af en toe friet met mayonaise. Ik verdroeg helemaal niets meer (nog nooit zo slank geweest!) en had 24/7 pijn. Mijn galblaas, lever en alvleesklier waren compleet van slag en er zijn momenten geweest dat ik contact was met vrienden, zodat ze de ambulance konden bellen als ik niet meer reageerde. En dat alles om de galblaasoperatie maar niet te hoeven ondergaan.

Ik ben nu al heel lang koliekvrij. Een jaartje of 2 denk ik. En als ik weer een grote reiniging zou doen, dan komen er vast nog wel stenen.

Ik snap je angsten, maar ik ben er eentje van de botte bijl. Doe het goed en doe het gelijk. Ik zie het nut niet in van langzaam als je hele systeem dreigt op te geven. Beter erin stoppen wat dat dan voedzaam en goed is dan beetje voor beetje kijken wat werkt.
    Er zijn momenten geweest dat ik gelijk na het eten een glas bitterzout dronk, omdat ik dan verrekte van de pijn. Maar dan wist ik wel dat ik voeding in mijn lijf had gestopt die helend is en waar mijn lichaam de nodige bouwstoffen uit kon gaan halen. En uiteindelijk maakte het toch niet uit wat ik at, ik verdroeg niets meer. Dan maar beter in 1 keer goed!

Je bent bang voor vet, want vet geeft een reactie. Het is juis die reactie waar mijn lichaam niet meer zonder kon. Om door de drap van stenen, gruis en andere zooi heen te komen moest er een continue toevoer zijn van vetten. En dat deed ik door het drinken van rauwe melk. Dat bedoel ik met aandrukken. Doordat je geeft wat je lichaam nodig hebt, geef je je lichaam de kans om tot heling te komen. Dit gaat niet over 1 nacht ijs. Op het moment dat ik “goed” in de vetten zat, kon ik ook ’s nachts weer slapen. Ik was namelijk iedere nacht wakker door koliekaanvallen.
    Volgens mij was ik met een week of 2 pijnvrij. Maar dat staat vast wel ergens in mijn topic :p Heb zelf nog niet verder terug gelezen dan pagina 1.

Pijn vermoeid, zeurende pijn ook. Pak het aan, met bitterzout of wat Tanja zei, Resium. Ik heb daar geen ervaring mee. Ik heb het nooit nodig gehad.

De reden dat ik vroeg hoe de intollerantie van lactose er bij jou uitziet is de volgende. Je verteert en verdraagt niets, waarom dit er dan uitpikken? Wie zegt dat het de lactose is? En dan heb ik het niet over supermarktzuivel, maar over eerlijke, onbewerkte en rauwe zuivel.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.