Introductie van mezelf – Christina

Forum Forums Stel jezelf even voor Introductie van mezelf – Christina

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Anoniem 3 jaren, 6 maanden geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #4377

    Ik twijfelde eerst als ik mezelf zou voorstellen of niet, maar ik heb besloten om het toch maar te doen!

    Mijn naam is Christina, 21 jaar (piepjong ik weet het) en ben afkomstig uit België. Ik ben een studente psychologie aan de KULeuven en buiten studeren hou ik mij voornamelijk bezig met het lezen van boeken, gitaarspelen en muziek in het algemeen, en sporten zoals lopen, mountainbiken en soms ook wel eens zware dingen van de grond heffen. 😉

    Vanaf mijn 15de begon ik steeds meer interesse te vertonen in gezonde voeding. Interessant is dat mijn gezondheid vanaf toen ook achteruit begon te gaan. Ik kampte met klachten zoals een hele lage bloeddruk (8/5) waardoor ik me constant zwakjes voelde, anemie, het gevoel alsof ik in een constante waas zat, onvermogen tot langdurig concentreren, veteringsproblemen, keratosis pilaris et cetera. Op mijn 16de is dit in een stroomversnelling geraakt omdat ik ook begon te kampen met restrictief eetgedrag, in de hoop om wat kilo’s te verliezen. Ik had geen overgewicht, maar voelde me heel onzeker over het feit dat ik dat jaar enkele kilo’s wat bijgekomen was. Ik begon calorieën te tellen, en dit lukte meestal voor een paar weken. Ik kreeg echter zo’n honger zodat eetbuien al vlug volgde, en zo begonnen cycli van restrictief eten en vreetbuien. Dit resulteerde in boulemie. Toen ik 17 werd, was dit zo vergevorderd dat dit patroon zich meerdere keren per dag herhaalde, en werd het zo erg dat ik op een bepaalde dag gewoon letterlijk in elkaar ben gezakt. Zowel fysiek als mentaal was ik op. Ondertussen kampte ik ook met een depressie en suïcidale gedachtes. Sindsdien ben ik bezig met mezelf terug ‘op te bouwen’!

    Eén van de redenen waarom ik denk dat ik deze problemen heb meegemaakt, is dat ik als kind en tiener praktisch vegetarisch leefde. Ik heb altijd een enorme hekel gehad aan de smaak van vlees, en kon dit niet binnenkrijgen. Daarbuiten was ik ook een grote dierenliefhebber, wat zeker ook een rol heeft meegespeeld. Ik at vaak vleesvervangers zoals quorn en tofu en seitan in de plaats. Sinds 2 jaar en een half heb ik mijn eetpatroon omgegooid, en ben ik een stuk meer dierlijke producten beginnen te eten. Eerst was dat vooral veel kip, vis en eieren. Ook begon ik alle graansoorten te schrappen, en kwamen mijn koolhydraten vooral uit fruit, yoghurt en noten. Na het eerste halfjaar dat ik zo begon te eten, begon ik opeens haar te verliezen. Ook begon ik met allerlei andere symptomen te kampen zoals verhoogde startle respons, night terrors en een onvermogen om te kunnen ontspannen. Als antwoord hierop begon ik mijn dieet meer te veranderen richting het ‘perfect health diet’ van Paul Jaminet. Ik begon terug koolhydraatbronnen zoals witte rijst te incorporeren. Mentaal begon ik me al beter te voelen, maar nu begonnen andere dingen zoals gewichtstoename en een slechtere concentratie op de kop te steken. Een halfjaar geleden begon ik meer dierlijke vetten zoals boter te nuttigen, en toen begonnen de echte problemen pas. Ik heb altijd last gehad van een slechte vertering, vroeger was dat constipatie, en de laatste jaren ging dat eerder richting slappe stoelgang. Een halfjaar geleden begon ik echter opeens chronische diarree te krijgen. Ik kon hieruit concluderen dat mijn galblaas niet werkte zoals deze zou moeten. Ook begon ik terug gevoelens te krijgen van algehele anhedonie en gevoelens van constante kouwelijkheid. Opeens kreeg ik ook een terugslag van eetgestoord gedrag, deze keer overrestrictief eten. Ik at gemiddeld zo’n 1200 à 1500 kcal per dag, en ging ook elke dag sporten. Ik verloor op 2 maanden 4 kilo, maar begon ook tekenen van ondervoeding te vertonen zoals vreemde ribbels in mijn nagels en haar dat steeds droger werd. Ik ben toen naar een acupunturist geweest, met de vraag in behandeling te gaan voor mijn darmklachten. Hij werkt via de principes van bioresonantie, en uit zijn testen kwam naar voren dat ik glutenintolerant was, en dat hieruit blijkbaar al mijn klachten stamde. Ik at nog maar heel sporadisch gluten, en dan vooral onder lichtelijke sociale dwang op familiefeesten, maar blijkbaar was dit genoeg om er voor te zorgen dat mijn leverfuncties zwaar onderdrukt werden. Hierdoor heb ik veel zware metalen in mijn lichaam. Er kwam ook naar voren dat mijn dunne darm beschadigd was, mijn lymfesysteem niet naar behoren functioneerde, en dat mijn hormonen ook niet optimaal waren. Mochten er mensen kennis hebben van Chinese geneeskunde: ik kreeg de diagnose van een milt qi deficiëntie. De acupunturist vertelde me dat acupuntuur mij niet zou kunnen helpen, en schreef me voedingssupplementen voor om de darmwand terug op te bouwen. Hij zei dat ik me normaal gezien een stuk beter zou moeten voelen na een maand.

    En hier ben ik nu. Ik heb de laatste maanden er voor gezorgd dat er geen kruimeltje gluten in mijn mond geraakt, maar toch kamp ik nog met losse stoelgang. Ik heb even het paleo immuun dieet gevolgd, en dit hielp wel in zekere mate, maar hetgene wat ik mocht eten was zo beperkt, dat eten gewoonweg onplezierig werd. Het werd een soort van mechanische actie, waardoor gevoelens van anhedonie nog maar eens versterkt werden. De laatste maanden heb ik me verdiept in de gezondheid van de spijsvertering, met onder andere in het boek van Dr. Natascha Campbell-Mcbride en het SCD-dieet. Hoe meer ik mij hierin begon te verdiepen, hoe meer ik het idee kreeg dat er een onderliggend probleem lag aan allerlei spijsverteringsproblemen. Met dit idee kwam ik terecht op het aspect van hoe hypothyreoïdie hier een rol in zou kunnen spelen. Na nog veel verder te lezen ben ik bij de bioloog Dr. Ray Peat terecht komen. Het dieet wat ik nu volg, zou je een combinatie kunnen noemen tussen zijn principes en de principes van Weston Price. Bepaalde ideeën van Ray peat liggen in dezelfde richting van Weston Price, maar andere ideeën wijken ook af. Het komt erop neer dat Ray Peat gelooft dat energie en structuur afhankelijk zijn van elkaar, op elk niveau. Er wordt op celniveau gekeken, het idee is dat als men er voor zorgt om op celniveau de cel zo optimaal mogelijk te laten functioneren, dit zich ook uit in goedwerkende organen en dus ook in een goedwerkend algeheel organisme. Ik zou nog veel kunnen uitleggen over zijn visie, maar ik zou zeggen, mocht er iemand geïnteresseerd zijn, dan kan je altijd op zijn website terecht, waar veel artikels van hem op staan. Danny Roddy is nog een goede bron van iemand die volgens Ray Peat’s principes werkt.

    Er werd ook gevraagd om een soort van beknopte samenvatting van mijn voedingspatroon te geven:

    ’s Ochtends eet ik ofwel een mengeling van bosvruchten en 2 geschilde appels die ik voor een halfuur laat pruttelen op het vuur. Hier doe ik dan nog zeezout, kaneel, een eetlepel kokosolie en 2 eetlepels gelatinepoeder bij. Meestal drink ik dan nog een kop geitenmelk met een eetlepel honing en zwarte chai thee en rond de 25 gram 85% zwarte chocolade. Soms eet ik ook 2 eieren in plaats van het fruit, of hüttenkase met fruit.

    ’s Middags eet ik de grootste maaltijd van de dag. Ofwel eet ik iets van vlees (grasgevoerd rundsvlees of lamsvlees), ofwel eet ik zeevruchten (scampi’s, oesters of inktvis), ofwel orgaanvlees (1x per week rundslever en af en toe rundershart en kippenmagen) en daarbij eet ik dan goedgekookte groenten (ik wissel heel veel af van groentensoorten) en weer gelatine. Na de maaltijd pers ik een glas verse sinaasappelsap.

    Als tussendoortje eet ik dan vaak nog een stuk fruit en drink ik een glas geitenmelk met honing en koffie. Ik drink meestal ook elke dag nog een kop matcha thee.

    ’s Avonds eet ik dan meestal ofwel eieren als ik dat al niet ’s morgens heb gedaan, kaas van rauwe melk of fetakaas, nog iets van goedgekookte groentjes (daarop vaak wat boter), en bottenbouillon mocht ik dat gemaakt hebben (ik geraak niet altijd aan botten, dus sommige weken kan ik geen bottenbouillon maken). Ik drink ook nog vaak een glas geitenkarnemelk, en weer zelfgeperste sinaasappelsap.

    Zetmeel eet ik amper, nog eens heel af en toe witte rijst of zoete aardappel, maar dit probeer ik zoveel mogelijk te mijden met mijn darmen. Toch krijg ik wel behoorlijk wat koolhydraten binnen, rond de 180 gram per dag. Ik heb lang minder koolhydraten gegeten dan dit, maar ik ben afgestapt van het lage koolhydraten paradigma.

    Daarbuiten drink ik vrijwel elke dag een glas kombucha en waterkefir. En ik neem de volgende supplementen: vitamine D3, pregnenolone, schildklier- en bijnierextract, ashwaganda, MSM, maca en spirulina. De maca en spirulina neem ik niet elke dag. Af en toe neem ik ook nog geactiveerde koolstof, als ik last heb gehad van mijn darmen.

    Er mag altijd kritiek gegeven worden op mijn voedingspatroon, maar liefst wel opbouwend! Ik speel graag met ideeën en leer ook graag bij.

    Christina

    #90015

    keizertje
    Participant

    Dag Christina,

    Leuk dat de Belgen ook de weg vinden naar deze site ( ben er zelf één). Ik heb gelijkaardige problemen gehad en wat werkt voor mij is dat ik van bijna alle fruit ben afgestapt, occasioneel een zure appel en nu wat aardbeien maar dat verergerd mijn diarree. Mijn zin naar zoet is ook erg verminderd sinds ik wapf eet. Ik ben begonnen met gaps,maar gezien mijn bijnier uitputting hield ik het niet vol zonder koolhydraten. Nu maak ik zelf zuurdesembrood en eet ook rijst (niet veel ,maar toch iets)Ikzelf reageer ook nogal met diarree als ik mijn bottenbouillon meng met teveel groenten. Ook heb ik gemerkt dat mijn pancreas het niet zo goed trekt ( boulemie is een zware stress voor je pancreas), en was begonnen met elke morgen een glas water met een theelepel bicarbonaat . Als ik dit doe heb ik onmiddellijk een goeie stoelgang. Zo, ik deel mee wat voor mij werkt, het blijft individueel proberen wat voor jou werkt…groetjes en welkom op de site, ik heb er al veel nieuwe informatie gevonden!

    #90016

    Tanja
    Participant

    Hi Christina, welkom en leuk dat je je toch hebt voorgesteld. Ondanks dat je nog piepjong bent heb je al veel meegemaakt op het gebied van voeding. Ik binnenkort eens kijken op de site van Danny Roddy, want van Ray Peat heb ik nog niet gehoord. Neem je gelatinepoeder voor je darmen, omdat je geen botten kunt krijgen? Voel je je bij deze voeding wel goed? op de losse ontlasting na dan.

    Tanja

    #90017

    Anoniem

    Dat is nog eens voorstellen. Welkom.

    Waar haal je die 180gram kh uit? Vooral uit fruit en sap. (of mis ik ergens iets?)

    Ik zit ook (nog) hoog in kh.

    Hoe zwaar ben je? (hoeft niet in kilo’s hoor) Bij mij mag er wel iets bij en ik denk dat dat eerst met goeie voeding moet gebeuren voordat er lager in kh gegaan kan worden.

    Ken je rauwmelkse kefir? Dat heeft mijn darmen rustig gekregen.

    #90018

    @keizertje: Leuk! Van waar ben je precies afkomstig? Zo te zien reageer jij dan het meeste op groenten en fruit? Ik kan ook niet zo goed tegen te veel vezels, en rauwe groenten kunnen een hel zijn! Dat wist ik niet dat boulemie een zware stress is voor je pancreas! Weet jij wat het mechanisme daar achter is? Vandaar dus dat ik zoveel problemen er mee heb. Ja, bicarbonaat neem ik ook vrijwel elke dag in, was ik vergeten te melden. Ik neem het wel ’s avonds voor het slapen in, denk jij dat de tijdsinname verschil uitmaakt? Tot nu toe heb ik het nog nooit ’s morgens ingenomen omdat ik al bij het ontbijt iets met eiwitten eet, en schrik had dat het mijn maagzuur te fel zou verlagen.

    @tanja: Laat me weten wat je van Danny Roddy’s website vindt! Ik vind dat er veel interessante artikels op staan. Op Ray Peat’s website natuurlijk ook, maar voor veel mensen is het even wennen aan zijn artikels, ’t zijn grote lappen tekst. Gelatinepoeder neem ik onder andere voor mijn darmen, en om de aminozuren te balanceren als ik spiervlees eet. Glycine (één van de voornaamste aminozuren in gelatine) is ook essentieel in de fase II van de leverdetoxificatie. Glycine gelijkt ook sterk op de inhibitoire neurotransmitter GABA, wat zorgt voor een reductie van een te hoge activiteit van het centraal zenuwstelsel, en zorgt voor een algeheel gevoel van kalmheid. ’t Zorgt ook voor collageenproductie, …. Ik zou kunnen blijven doorgaan haha. 😀 Voor mij is gelatine onmisbaar in het dieet, zeker als je veel vlees eet en geen bottenbouillon eet.

    Ik heb mijn voedingspatroon nu bijna twee maanden geleden aangepast, en ik moet zeggen dat ik én positieve als negatieve dingen heb ervaren tot nu toe. De positieve veranderingen zijn onder andere: veel zachtere huid en minder last van puistjes (niet dat ik veel last had van puistjes, maar op mijn kin en neus durfden er toch wel eens af en toe puistjes te voor schijn komen), amper nog last van winderigheid en een veel kalmer gevoel (niet het gevoel van de hele tijd in ‘high arousal’ te zitten wat ik daarvoor echt continu had). Echter, de negatieve punten zijn: terug meer flegmatisch nu ik veel meer melkproducten consumeer, wat mij ’s morgens soms hoofdpijn in de voorhoofdholtes kan geven, terug droge ogen en soms weer wat last van duizeligheid/licht gevoel in mijn hoofd. De beste resultaten heb ik tot nu toe gehad met het paleo immuun dieet, maar daar bestaat je dieet eigenlijk voornamelijk uit eigeel, groenten en vlees. Ik verloor ook heel wat gewicht bij, maar als dat nu zo goed is in mijn situatie… En ik vond het ook gewoon niet uit te houden, zó restrictief eten. Ik eet heel graag, en ja… Dat was té extreem voor mij, werd er niet bepaald blij van. De losse stoelgang is vooral teruggekomen toen ik weer ben begonnen met koffie te drinken. Voor één of andere reden kan me dat echt diarree geven. Ik weet nu niet als het ligt aan het feit dat het zorgt voor galsecretie en mijn darmen daar nog slecht tegen kunnen, of het feit dat mensen die gevoelig zijn aan gluten vaak ook gevoelig zijn aan de eiwitten in de koffieboon, of nog een andere reden. Ray Peat ziet koffie als een essentieel onderdeel in zijn dieet, daarom dat ik er weer terug mee was begonnen. Ik gebruik biologische koffiebonen die ik thuis altijd vooraf maal voordat ik koffie zet in de French press. Nu ja, als mijn zakje koffiebonen op is, ga ik er denk ik weer mee stoppen.

    @jp: Hihi ja, ik heb me precies een beetje laten gaan. 😀 Toen ik zag hoe lang de post eruit zag toen ik het plaatste dacht ik: ‘OEI. En dat gaan de mensen allemaal moeten gaan lezen. :O’ Hierbij al bedankt dat je de uitdaging van de enorme berg aan tekst bent aangegaan. 😉

    Ja, vooral uit fruit, sap, honing en galactose uit de geitenmelk. Oh, ik voel me totaal niet gegeneerd om mijn gewicht te zeggen hoor. Momenteel weeg ik 53 kilo op 1m58. Een paar maanden geleden woog ik nog 47 kilo, maar dat was door hard te diëten en te sporten. De laatste maanden ben ik weer een normaal aantal calorieën gaan eten, en tja… Ik kom heel gemakkelijk bij. :O Ik moet wel zeggen dat ik kom van een laag koolhydraat dieet, maar altijd als ik te laag ging in koolhydraten, ging mijn cortisol omgekeerd evenredig de hoogte in. Daarom dat ik nu aan het experimenteren ben met meer koolhydraten. Ja, melkkefir! Voor een of andere reden mislukte die melkkefir altijd bij mij. Ofwel was de kefir grotendeels nog melk, ofwel groeide er altijd zo’n soort schimmellaagje bovenop de kefir. Zeker dat laatste heeft me het project melkkefir maken even in de kast doen schuiven. Maar je hebt gelijk hoor, gefermenteerde melkproducten zijn echt top als je last hebt van slappe stoelgang. Hiervoor maakte ik ook zelf 24-uursyoghurt (volgens het repcept van het SCD-dieet) en dat hielp ook altijd.

    #90019

    keizertje
    Participant

    Dag Christina, ik woon in west vlaanderen, bachten de Kuippe… Hier kan ik in elk geval makkelijk verse bio geitemelk krijgen. Ivm de pancreas kijk eens een paar pagina’s terug onder het onderwerp alvleesklier en emotie. Daar staat veel interessante uitleg!!! Koffie heb ik volledig gelaten op aanraden van Mike, belast je bijnier, uitleg is ook te vinden bij mijn introductie. Momenteel ligt bij mij de nadruk op mijn pancreas ,maar heb hier nog veel vragen rond…Misschien start ik er nog een topic over… Heb net eens vlug ray peat en danny roddy’s site gescand…Het deel van die glycine vind ik wel fascinerend. Welke gelatine gebruik jij dan??? Ik ben eens benieuwd naar de reactie hierop van de leden van dit forum… Iemand???

    #90020

    Leuk dat je verse biomelk kan krijgen bij jou in de buurt! Ik heb de link gelezen die in het topic ‘alvleesklier en emotie’ stond. Volgens mij komen milt qi deficiëntie (in de Chinese geneeskunde wordt de pancreas onder de milt meegerekend) en EPI grotendeels overeen. Neem jij al die supplementen die ze aanraden? Interessant dat het ook vaak samengaat met een autoimmuunziekte. Da’s denk ik wat er bij mij aan de hand is. Mijn vader had al op zijn 22ste MS gekregen (en is hier helaas 2 jaar geleden aan gestorven), dus de autoimmuniteit zit zeker in mijn genen. Mijn moeder heeft ook last van zware migraine, en ik heb een vermoeden dat hier ook een autoimmuun component in mee speelt. Het psychologisch verklaringsmechanisme vond ik wat minder in het artikel. Het wordt uitgelegd via Freudiaanse principes, en ik ben persoonlijk absoluut geen fan van Freud. In de Chinese geneeskunde is de emotie van de milt (en dus ook pancreas) ‘je zorgen maken’. Ik denk dat het constant malen van zaken in je hoofd, richting de obsessieve-compulsieve kant, zeker een rol zou kunnen spelen hierin. Door deze ruminatie kan een negatieve gebeurtenis nog lang een negatief effect hebben op je systeem (denk vooral aan een verhoogd cortisolgehalte). Bij mij speelt mijn perfectionisme een grote rol. Ik leg de lat hoog voor mij, vaak té hoog, waardoor ik naar mijn doen altijd faal in de dingen. Zo geraak in cycli van mini-burnouts, om daarna weer alle motivatie bijeen te schrapen om hard te werken, om daarna weer niet de resultaten behaald te hebben die ik zou willen. Aan de grondslag hier van ligt een gebrek aan zelfacceptatie. Deze attitude zorgt ook voor chronische stress, waarvan ik denk dat het aan de basis ligt van alle autoimmuunziekten (chronische stress zorgt bijvoorbeeld ook voor de zogenaamde ‘leaky gut’, waar meestal de hele ellende begint qua autoimmuniteit). Als je een topic zou opstarten over de pancreas, lees ik met volle interesse mee. 😉

    Ik heb op het moment deze gelatine: http://www.iherb.com/Now-Foods-Real-Food-Beef-Gelatin-Powder-1-lb-454-g/400

    Mocht je nog een artikel over de rol van glycine willen lezen, dan raad ik je zeker dit artikel aan, geschreven door Chris Masterjohn (ben een wilde fan van hem haha :D):

    http://www.westonaprice.org/vitamins-and-minerals/beyond-good-and-evil

    #90021

    keizertje
    Participant

    Bedankt Christina,

    die glycine die staat ook in het artikel van de exocriene pancreas insufficientie als één van de acht essentiele aminozuren die te kort zouden zijn bij deze pancreasproblemen. En de link met boulimie staat bij de oorzaken van EPI nl door overvoeding waarbij de pancreas veel te hard moet werken geraakt ie uitgeput… Dus klinkt logisch , ik denk dat ik dat ook zal bestellen! Ik heb raar genoeg zelfs altijd als kind al naar gelatineuze snoepen gegrepen, ik was er verzot op, misschien heeft dit er verband mee…

    groetjes en jij moet ver in de blok zitten zeker… Succes en hou je milt in het oog hé tijdens het blokken!!!

    #90022

    Tanja
    Participant

    Hoi Christina,

    Zit al de hele avond de lappen tekst van Ray Peat te lezen, interessant allemaal zeg. Ik zie de overeenkomsten en verschillen met WP en de voortschrijdende inzichten van dit forum. Vooral het stokpaartje van WP namelijk zijn levertraan wordt als toxisch weggezet evenals andere andere meervoudige en enkelvoudige onverzadigde vetten, zelfs avocado’s zag ik. Lijkt me in de praktijk toch onmogelijk om enkelvoudig onverzadigde vetzuren te vermijden, omdat ze overal in voorkomen. Behalve kokosolie (waar hij groot voorstander van is) en boter zijn er nauwelijks puur verzadigde vetten. Hoewel het wel verfrissend is om eens van iemand anders dan wapf en consorten te horen dat verzadigde vetten gezond zijn.

    Zijn visie op planten, noten en zaden en hun olie sluit wel weer goed aan bij het verhaal hier. Ja en die koffie staat inderdaad helemaal in het spotlicht bij hem. Nou daar kan ik mij nou wel goed in vinden 😉 ik geniet morgen extra van mijn cappuccino (of moet ik het pure spul drinken, zo ver was ik niet gekomen). In ieder geval bedankt voor de tip, ik ga zeker nog eens vaker artikelen van hem bekijken.

    Oh ja en de gelatine heb ik ook even naar gekeken, kwam hier laatst ook langs trouwens over tryptofaan in proteine http://www.fatsforum.nl/topic/tryptofaan#post-54960

    In ieder geval nog een reden om vaak bouillon te maken en gebruiken, vooral samen met spiervlees. Vandaag kippensoep gegeten, dubbel getrokken, maar ja zonder de poten…

    Misschien dat anderen er ook wat aan hebben, want stress is voor iedereen een issue en lang leven willen er wel meer hier:

    http://raypeat.com/articles/articles/gelatin.shtml

    #90023

    Anoniem

    ik heb het artikel van Ray Peat zo goed als mogelijk gelezen (ook nog in een google-vertaal gezet, dus wat krom vertaald) maar blijkt volgens mij wel uit hoe bijzonder bottenbouillons en kippenklauwen zijn voor ieders gezondheid.

    Ook vraag ik me af of je de gelatine als poeder in een potje kunt kopen. Goede kwaliteit bedoel ik dan natuurlijk.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.