introduceren Evita

Forum Forums Stel jezelf even voor introduceren Evita

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Tanja 3 jaren, 7 maanden geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #3633

    Evita-
    Lid

    Hallo,

    Ik ben Evita. Na eerst het forum een beetje door gelezen te hebben, meld ik me nu dan toch aan, omdat ik het antwoord op een vraag niet kan vinden.

    De reden dat ik hier terecht gekomen ben is, omdat ik altijd gaatjes heb elke keer dat ik naar de tandarts ga. Ik heb altijd veel gaatjes gehad. Nu ben ik ook een snoeperd, maar zelfs na het laten staan van (bijna) alle lekkere suikergoed heb ik nog steeds gaatjes.

    Dus ik ben gaan lezen over gezonder eten. Maak regelmatig (groene) smoothies, ben meer fruit gaan eten: Elke dag wel een banaan en een appel. Tevens over gegaan op roggebrood in plaats van wit.

    Op een gegeven moment kwam ik op internet het boek tegen ‘Cure Tooth Decay’ en zag goede reviews op amazon. Een review gaf aan dat het boek gebaseerd was op het onderzoek van Weston Price, dus nu heb ik beide in mijn bezit. Weston Price zijn boek was niet makkelijk om direct om te zetten naar een ‘dieet’.

    Mijn doel op de korte termijn is om de twee gaatjes die ik nu heb te helen, voor de volgende tandarts bezoek (die gepland is om ze te dichten) in de derde week van mei. Dus ik ben net 3 dagen aan de rauwe melk (zowel geit als koe geprobeerd, bevalt goed!), heb gisteren de eggnog tooth-strengthening drink genuttigd (vandaag weer doen), de broth is in de slow-cooker aan de gang en gisteren voor het eerst oil spoeling gedaan met extra vierge cocosolie/creme. De levertraan is in bestelling, heb ook meteen maar spirulina gekocht (dat gaf m’n moeder mij vroeger ook al).

    Naja, ik hoop dat het gaat lukken. Mijn vraag zal ik in een andere topic plaatsen.

    groeten,

    Evita

    #79579

    Poekie
    Moderator

    Hoi Evita, welkom

    Verwacht niet dat je gaatjes voor de 3e week van mei dicht zullen zijn. Dus als ik jou was zou ik die afspraak cancelen en zien wat het je brengt.

    Zou je eventjes een opsomming willen geven van wat je eet en drinkt op een dag?

    Groene smoothies: wat doe je daar allemaal in?

    Veel fruit eten is niet zo best i.v.m. suikers. Een banaan is zeker een suiker/zetmeelbom.

    Overigens kun je het beste zoeken op het forum via google: tik bijv. ‘gaatjes westonprice.nl’

    en je krijgt allemaal hits te zien die verwijzen naar topics op het forum, daar zul je zeker antwoord op je vragen krijgen.

    Ga verder lezen in het ‘alleen lezen forum‘ met teksten van Mike, kijk ook op ‘mijn site‘ daar vind je veel info vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar gezet en neem ook de ‘gebruiksaanwijzingen voor nieuwe leden‘ even door van Dennis.

    Lia

    #79580

    Evita-
    Lid

    Hallo Lia,

    Bedankt voor je snelle reactie. De ‘alleen lezen forum’ ben ik mee bezig en ik heb ook al hier en daar wat op ‘mijn site’ gelezen. Het heeft alleen wat tijd nodig aangezien ik nog wat andere dingen op een dag te doen heb. Ik wou dat het allemaal sneller kon, maar dat gaat natuurlijk niet. ๐Ÿ™‚

    Mijn voedingspatroon ben ik nu stap voor stap aan het veranderen. Onderstaande is waar ik momenteel op kan komen:

    Maaltijden:

    Stampot/hutspot โ€“ thuis gemaakt met wat boter, wortel en ui. In combinatie met roomkaas en/of gehakt met champignon en ui of worst

    Pasta โ€“ de normale pasta aan het opmaken voor de volkoren. Vaak met gahakt of kip en sausje en van alles er op en er aan.

    Groente/salade met stuk vlees โ€“ voornamelijk kip en rund. Eigenlijk geen orgaanvlees

    Soms alleen stuk vlees of vis โ€“ als we niet zo veel honger hebben. Voornamelijk wit vis.

    Witbrood met spiegel ei in boter en met een plakje kaas. โ€“ vriendlief eet alleen witbrood dus afentoe eet ik het ook nogโ€ฆ

    Salade vaak met wat vette saus (door mโ€™n vriend gemaakt), sla, avocado, in (gedroogde?) tomaat uit potje met olie, rauwe broccoli. Eigenlijk afhankelijkvan wat er in huis is: Bacon, ei, vaak pepers (thuis geteeld).

    Soep โ€“ probeer het zo vaak mogelijk zelf te maken van tomaten met wortel en ui of groente soep. Maar vaker nog uit een pakje helaas.

    Ook vaak mexicaans getint eten: wraps, tacoโ€™s en dergelijke (vanuit mijn vriend zijn kant.)

    Soms indonesisch eten: rijst met rendang is favoriet (vanuit mijn kant).

    Roggebrood of zelfgemaakt volkorenbrood (broodbakmachine) met boter , kaas, tomaat/komkommer en peper of sandwichspread.Jam vind ik eigenlijk ook lekker om er op te doen, dus zo nu en dan jam โ€“ na dit brood op gemaakt te hebben dacht ik om over te gaan op desembrood.

    Tussendoortjes:

    Fruit – Het zoete fruit is al vervangen door zuurdere en vettere. Ik zag ergens het lijstje staan. Momenteel heb ik kiwi’s en avocado’s.

    Kaas (jonge) – at ik al regelmatig. Ik heb nu biologische jonge kaas van de boer, maar ik weet niet of het van rauwe melk is gemaakt. Volgende keer even vragen.

    Augurken

    Zoet-zure zilveruitjes

    Gekookt eitje met zout (standard geraffineerde zout vooralsnog)

    Tomaatjes

    Yoghurt โ€“ bij de biologische boer vandaan. Weet niet of het gebaseerd is op rauwe melk. Het zit wel in een glazen pot en er zat een wat gelig korrelig laagje boven op het is ook veel steviger dan supermarket yoghurt. Yoghurt deed ik eerst in combinatie met roosvice nu met cacao poeder.

    Chips

    Volkoren kaakjes om in de hete thee te dopen.

    Volkoren eierkoeken, maar ik geloof dat dat ook niet zo goed is dus afgelopen week niet gekocht.

    Chocolade โ€“ zo puur mogelijk

    Drinken voornamelijk:

    water – thuis: gefilterd kraanwater. Buitenhuis: flesje evian of kraanwater.

    Rauwe melk – koe of geit.

    eggnog tooth-strengthening drink – Ik vind het wel lekker om de dag mee te beginnen merk ik.

    Thee – thuis: stokje kaneel, stukje gember met citroensap en klein beetje honing of thee van SimonLevelt momenteel cocoscacao en zoete kruidenthee uit japan van hortensia bladeren (zonder honing)… buitenhuis: munt thee met honing als het beschikbaar is.

    Chai Tea – van bondi chai, maar ik zag op de verpakking dat er enorm veel suiker in zit en het is nog wel even houdbaar dus ik laat dat maar even staan.

    Alcoholische dranken – een of twee keer in het jaar.

    Chocolade melk – met fair trade biologische cacao poeder. (Nog aan het experimenteren met het recept.)

    Smoothies โ€“ ben ik ook mee aan het uitproberen. Ik doe het een beetje op kleur dus: Mango met wortel en melk of appel met spinazie (vers of zelf ingevroren) of mango met selderij en melk, of melk met avocado en honing. Hier en daar een banana door heen. Ze zijn eigenlijk niet altijd groen en ook niet altijd op kleur, haha.

    Fruitsapjes – alleen buitenshuis aangezien ik geen alcohol drink bij het uitgaan en ze soms geen thee schenken of als ze verse jus hebben.

    Water met cayenne peper, citroensap en een beetje honing.

    Ik gebruik dus geen suiker, drink geen koffie en geen carbon dioxide houdende dranken.

    Aangezien ik door de weeks niet altijd tijd en zin heb om te koken probeer ik een gedeelte in het weekend te koken voor de komende week. Het lukt nog niet altijd, maar de stampot bijvoorbeeld kan makkelijk 5 werkdagen in de koelkast en gecombineerd worden met verschillende dingen. Zo ook soep/broth en pasta leek me ook een goed idee(apart bewaard van de saus). Op deze manier kan ik ook een warme en hopelijk gezonde maaltijd nuttigen doordeweeks van huis(kan een magnetron gebruiken) en als geen van ons beide zin heeft om te koken aan het eind van de dag. Ook eieren kook ik van tevoren. Als iemand daar nog suggesties voor heeft hoor ik het graag.

    We zijn in elk geval wel echte vleeseters. Als we een keer geen vlees eten is het vis en als we geen vlees en vis eten is het een uitzonderlijk geval. Tevens eet ik gewoon wanneer ik honger heb. Ik houd van een lichte โ€˜maaltijdโ€™ in de ochtend. โ€˜s Ochtends eet vaak kleine beetjes (ik begin met wat drinken, dan yoghurt of eggnog, fruit, eerder ook eierkoek) hoewel die eggnog goed lijkt te vullen. Maar ik heb begrepen dat fruit het beste na de middagmaaltijd gegeten kan worden.

    We eten โ€˜s avond laat (rond een uur of 9), dus vaak rond een uur of 5 ook nog wat brood of tussendoortjes. Lunch is tussen 1300 en 1400. Ik sta of rond een uur of 7 a 8 op in de morgen of rond 5 uur (icm een dutje als het kan).

    Ook slik ik vitamine pilletjes echinaforce, vit c en een multivitamine. Ik wil het eigenlijk wel opmaken, omdat het anders zo zonde is. De spirulina en levertraan is besteld.

    Overigens heb ik al redelijk wat veranderd. Ik at eerder veel witbrood, deed 3 scheppen suiker in de thee, veel snoep, at witte of melk chocolade. De witte chocolade en suiker in de thee is gelukkig al wat jaartjes geleden en ook het snoepen gebeurt eigenlijk alleen nog maar 1 keer in de maand ๐Ÿ˜‰ dan koop ik een zo klein mogelijk zakje snoep.

    Ik hoop dat dit genoeg informatie is. Ben vast nog wel wat vergeten, maar als je nog iets specifieks wil weten dan hoor ik het wel. Bedankt voor de moeite in elk geval!

    Evita

    #79581

    Madelief
    Participant

    Ik heb ergens gelezen dat o.a. vitamine D helpt om gaatjes te voorkomen. Of het waar is? ik weet het niet.

    #79582

    Anoniem

    Een paar HEEL belangrijke tips voor gaatjes…

    bottenbouillon

    De levertraan COMBI met boterolie van Green pasture

    biologische room

    biologische grasboter

    En je kan een zsm een afspraak met de ozontandarts uit Sneek. Die gaat zeker zeggen dat je niet geboord hoeft te worden. Waarschijnlijk is er iets mis met je mondflora en hij kan de bacterieen doden, je tanden steriel maken.

    #79583

    Tanja
    Participant

    Welkom Evita.

    Wat een gedetailleerde opsomming van wat je eet.

    Quote:
    Ik hoop dat dit genoeg informatie is

    ha ha ja hoor plenty!

    Ik zie dat je nog in de veronderstelling verkeert dat volkoren goed is. Granen kun je beter vermijden, vooral volkoren granen bevatten veel fytinezuur wat de mineralen opname verstoort en gluten die de darmen irriteren. Granen die je nog wel kunt gebruiken zijn basmatirijst, quinoa en boekweit. Nachtschades (aardappel,tomaat, paprika, aubergine, gojibessen en rode pepers)zijn hier ook niet geliefd, omdat ze neurotoxines bevatten die zich stapelen en voor gewrichtsklachten kunnen zorgen.

    Smoothies met spinazie breng mij bij nog een anti nutrient, namelijk oxaalzuur, ook al een mineralenrover.

    Je eet nog aardig wat zoet fruit (banaan) en eierkoek en snoepjes, daar ga je je gaatjes niet mee dicht krijgen.

    In plaats van aardappel kun je wel zoete aardappel gebruiken, de smoothie kun je vervangen door een yoghurtsmoothie, hoewel melk met avocado wel kan.

    Ik hoop dat ik je zo een beetje op weg heb geholpen, wellicht volgen er nog meer tips.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.