Intelligentie van het lichaam

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Intelligentie van het lichaam

Dit onderwerp bevat 26 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Lievergezond 9 maanden, 1 week geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur

Lievergezond
    Participant

Vaak worden wij geacht ons lichaam te bestrijden in de plaats van dat wij de oorzaak bestrijden op hetgeen ons lichaam een intelligent antwoord geeft.

Voorbeelden zijn:

Hoge bloeddruk: is van zichzelf een intelligent antwoord op een zuurstofgebrek in het lichaam.
    De vraag is dan of de nadruk moet liggen op slechts kijken naar het omlaag brengen van de hoge bloeddruk of dat men het zuurstofgebrek moet benaderen;
    Koorts: het lichaam verhoogt de lichaamstemperatuur bij infectiebestrijding. Moeten we dan de koorts aanpakken?
    -De dichte neus: volgens Buteyko is de dichte neus het gevolg van te veel ademhalen en het lichaam blokkeert dan de neus;
    Amandelen die groter worden bij infectiebestrijding (zij zijn betrokken bij de witte bloedcel-aanmaak): moeten we onze amandelen dan verwijderen?

Er zijn natuurlijk meer voorbeelden…
    Het is belangrijk dat wij zien dat onze overlevingsmechanismen in eerste instantie niet de oorzaken zijn van de ziekten maar een intelligent antwoord op een hachelijke situatie.

Maar misschien is het handig om het zicht op deze mechanismen hier te vergroten.

Zoals ook het overlevingsmechanisme van de aanmaak van tumoren in het lichaam.
    Wij worden bang gemaakt van tumoren en om ze te zien als iets dat niet van ons is maar als iets dat ons kapot maakt zodat we er zo snel mogelijk vanaf willen komen (van tumoren).
    In feite als tumoren niet in de weg zitten (bijv. als ze onze luchtwegen blokkeren), dan is het juist raadzaam ze niet weg te halen: immers: de primaire tumoren houden uitzaaiingen tegen.

Misschien zouden we zover kunnen gaan met te zeggen dat alle lichamelijke klachten in feite intelligentie is van ons wezen.
    Het lichaam als opvang of signaalfunctie voor problemen die wij psychisch niet aankunnen.

Of weer een andere manier van aankijken tegen ons lichaam:

our body has everything that we need, if we know how to guide it.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/11/24/buteyko-breathing-method.aspx

Eerder hield ik me bezig met het stikstofoxidegehalte in het lichaam vergroten: die is handig om bloeddruk te verlagen.
    Dit kan bijv. met arginine/citrulline al dan niet via de voeding, maar het kan nog veel dichter bij huis: de neusademhaling.
    Als je via je neus ademhaalt, dan gaat de stikstofoxide die zich van nature in de neus bevindt naar je longen en daarmee je bloed in. Stikstofoxide opent je bronchien, is antibacterieel en opent ook je bloedvaten. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/11/24/buteyko-breathing-method.aspx

Sommige mensen doen de zogeheten de plasonbehandeling: http://plason.nl/ om het lichaam te voorzien van de stikstofoxide: maar ons lichaam kan maakt het dus gewoon zelf en transporteert het ook: maar we moeten het lichaam dus wel weten te besturen of aan te sporen om zichzelf goed te ondersteunen.

liesje
    Participant

Hoi Lievergezond, ik vind het een interessant verhaal maar ook zeer ingewikkeld.
    Er is een adres o.a. in Amsterdam Dutch Health Center ,maar ik vermoed dat ze erg duur zijn. een eigen website hebben ze in iedergeval niet. alleen via een contact-formulier.
    Geen prijzen te vinden, nou dan weet je het wel, (is mijn ervaring).

Lievergezond
    Participant

hoi Liesje, om het concreet voor je te maken: jij hebt keelpijn en slijm op je bronchien als ik het goed gelezen heb: de longen maken uit intelligentie om zichzelf te beschermen slijm aan als je te veel ademhaalt volgens Buteyko.

Goedkoop zou zijn (als je hebt over geld in termen van financien) als je je afvroeg hoe het zit met je ademhaling: of je te veel lucht naar binnenhaalt en of je misschien stiekem snachts of overdag door je mond adem haalt/snurkt of apneu hebt. Als je ten alle tijden zorgt dat je door je neus ademhaalt dan introduceer je stikstof in je lichaam en dat werkt antimicrobieel en maakt dat je bronchien en bloedvaten zich verwijden (betekent meer zuurstof in je lichaam).

Het kan ook zijn dat je lichaam het zwaar heeft met de vertering (dat begreep ik eerder van je). Het lichaam gaat dan overcompenseren met het adem om het correcte bloed-ph te behouden.

liesje
    Participant

Hoi Lievergezond, ik heb geen keelpijn, en ik adem ALTIJD door mijn neus. Dat verhaal van Mayke ken ik over die Buteyko. Geloof niet dat dat voor mij geld.
    Sterker nog, mijn dochter en de kinderen zijn vaak verkouden en ik ben het eigenlijk nooit terwijl ik vaak bij ze ben.
    Dat ik nu hoest en slijm heb is dus apart.
    Mike ziet een verband met de warmte en bijnieren en ontgiften, die richting spreekt me wel aan.
    Zowiezo wil ik graag een allergie-test (of intolerantietest) doen ergens maar is er nog niet van gekomen.
    Morgen heb ik ergens een afspraak, eens kijken of ze nog iets voor me kunnen betekenen.

Lievergezond
    Participant

hoi Liesje, excuses over dat ik begrepen had dat je keelpijn had, je had het slechts over slijm in je keel (geen keelpijn dus).
    Evengoed blijft mijn verhaal verder staan.
    Ontgiftiging betreft niet slechts de bijnieren maar zeer veel processen in je lichaam die allemaal samenhangen direct of indirect.
    Allergietest kun je bij je huisarts aanvragen (maar die test is niet voor de intoleranties: de langzame reacties): is gratis als je die zover kunt krijgen om je bloed op allergieen te testen.
    Succes morgen en laat ons weten wat je bevindingen zijn als je wilt.

Lievergezond
    Participant

Verstopte oren: is ook zoiets: men heeft last van dat het lichaam intelligent reageert op een situatie van ontsteking/infectie in het hoofd met oorsmeer/lymfevocht. Echter de oorverstopping is niet het echte probleem. Met sec het oor ontstoppen ben je er mogelijk niet.

Lievergezond
    Participant

Militaristische metaforen en ziektebeleving en hoezeer je er ook de intelligentie van je eigen wezen en lichaam en psyche mee onderuit kan halen als je niet uitkijkt:

Bovendien wijst onderzoek uit dat patiënten (met onder meer kanker en reumatoïde artritis) die hun ziekte als ‘de vijand’ zien meer last hebben van depressie, angst en pijn dan patiënten die hun ziekte als, bijvoorbeeld, een uitdaging of een verlies interpreteren.

https://decorrespondent.nl

Some have suggested that viewing cancer as a fight can lead to maladaptive coping mechanisms and encourage emotional suppression. In 1970, Polish physician Zbigniew Lipowski introduced a framework for characterizing the meaning that patients ascribe to their illnesses. These categories include viewing illness as a challenge, value, enemy, or loss, among others. Since then, studies that have interviewed cancer patients around the time of diagnosis and followed them for years after have found that patients who view their disease as an “enemy” tend to have higher levels of depression and anxiety, and poorer quality of life than those who ascribe a more positive meaning. They also tend to report higher pain scores and lower coping scores. These findings have been replicated in other conditions, including rheumatoid arthritis and sarcoidosis. More recent work has found that patients encouraged to “fight” may feel that they have to suppress their emotional distress and maintain a positive attitude to avoid upsetting family members—and clinicians.

http://www.theatlantic.com/health/archive/2014/08/the-trouble-with-medicines-metaphors/374982/?single_page=true

Lievergezond
    Participant

Het is geen nieuws voor vele op dit forum maar toch schrijnend vind ik dat mensen -in onze gangbare media- praten in termen van moeten ¨winnen van kanker¨.
    Kanker is geen vijand: het is een intelligent antwoord op een vergiftigingscrisis in het lichaam.
    Mensen worden middels onderzoek naar het brca-gen (borstkankergen) bang gemaakt voor de eigen genen.

liesje
    Participant

Ik snap die term wel, winnen van kanker. Ze worden op het verkeerde been gezet met die chemo, en ze verdiepen zich er niet zelf in hoe het eventueel anders kan. Steeds hetzelfde verhaal eigenlijk.
    Boven had ik het over slijmvorming, het is bijna allemaal weg, geen oorzaak gevonden, zeker geen ademhalingsproblemen. Ik noem het “het is gesleten”. Met zingen heb ik nog wel last, steeds keel schrapen.
    Als ik lees over die ademhaling, bij mij is het precies andersom. Altijd mijn mond dicht, ik kan niet slapen als ik verkouden zou zijn, ik wil gewoon mijn mond dicht hebben. Van nature adem ik ook niet veel.

Wim
    Keymaster

Topic teruggezet

Lievergezond
    Participant

Wim, hartelijk dank!

Lievergezond
    Participant

6 Bodily Tissues That Can Be Regenerated Through Nutrition

It may come as a surprise to some, especially those with conventional medical training, but the default state of the body is one of ceaseless regeneration http://www.greenmedinfo.com/blog/flame-cell-life-death-miracle-regeneration . Without the flame-like process of continual cell turnover within the body – life and death ceaselessly intertwined – the miracle of the human body would not exist.

In times of illness, however, regenerative processes are overcome by degenerative ones. This is where medicine may perform its most noble feat, nudging the body back into balance with foods, herbs, nutrients, healing energies, i.e. healing intention. Today, however, drug-based medicine invariably uses chemicals that have not one iota of regenerative potential http://www.greenmedinfo.com/blog/has-drug-driven-medicine-become-form-human-sacrifice ; to the contrary, they almost always interfere with bodily self-renewal in order to suppress the symptoms against which they are applied.

Despite the outright heretical nature of things which stimulate healing and regeneration vis-à-vis the conventional medical system which frowns upon, or is incredulous towards, spontaneous remission in favor of symptom suppression and disease management, over the course of the past few years of trolling MEDLINE http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ we have collected a series of remarkable studies on the topic…

nerve cell regeneration

Nerve Regeneration http://www.greenmedinfo.com/article/royal-jelly-has-neuritogenic-properties-article-2 – There are actually a broad range of natural compounds with proven nerve-regenerative effects. A 2010 study published in the journal Rejuvenation Research, for instance, found a combination of blueberry, green tea and carnosine have neuritogenic (i.e. promoting neuronal regeneration) and stem-cell regenerative effects in an animal model of neurodegenerative disease. [1] Other researched neuritogenic substances include:

Curcumin
    Lion’s Mane Mushroom
    Apigenin (compound in vegetables like celery)
    Blueberry
    Ginseng
    Huperzine
    Natto
    Red Sage
    Resveratrol
    Royal Jelly
    Theanine
    Ashwaganda
    Coffee (trigonelline)

There is another class of nerve-healing substances, known as remyelinating compounds, which stimulate the repair of the protective sheath around the axon of the neurons known as myelin, and which is often damaged in neurological injury and/or dysfunction, especially autoimmune and vaccine-induced demyelination disorders. It should also be noted that even music and falling in love have been studied for possibly stimulating neurogenesis, regeneration and/or repair of neurons, indicating that regenerative medicine does not necessary require the ingestion of anything; rather, a wide range of therapeutic actions may be employed to improve health and well-being, as well.

[View the first-hand biomedical citations on these neuritogenic substance visit our Neuritogenic Research page on the topic]

Liver Regeneration – Glycyrrhizin, a compound found within licorice, and which we recently featured as a powerful anti-SARS virus agent, has also been found to stimulate the regeneration of liver mass and function in the animal model of hepatectomy. Other liver regenerative substances include:

Carvacrol (a volatile compound in oregano)
    Curcumin
    Korean Ginseng
    Rooibos
    Vitamin E

[view the first-hand biomedical citations on the Liver Regeneration research page]

Beta-Cell Regeneration – Unfortunately, the medical community has yet to harness the diabetes-reversing potential of natural compounds. Whereas expensive stem cell therapies, islet cell transplants, and an array of synthetic drugs in the developmental pipeline are the focus of billions of dollars of research, annually, our kitchen cupboards and backyards may already contain the long sought-after cure for type 1 diabetes. The following compounds have been demonstrated experimentally to regenerate the insulin-producing beta cells, which are destroyed in insulin dependent diabetes, and which once restored, may (at least in theory) restore the health of the patient to the point where they no longer require insulin replacement.

Gymenna Sylvestre (“the sugar destroyer”)
    Nigella Sativa (“black cumin”)
    Vitamin D
    Curcumin (from the spice Turmeric)
    Arginine
    Avocado
    Berberine (found in bitter herbs such as Goldenseal and Barberry)
    Bitter Melon
    Chard (yes, the green leafy vegetables)
    Corn Silk
    Stevia
    Sulforaphane (especially concentrated in broccoli sprouts)

[view the first-hand biomedical citations on the Beta Cell Regeneration research page]

Hormone Regeneration – there are secretagogues, which increase the endocrine glands’ ability to secrete more hormone, and there are substances that truly regenerate hormones which have degraded (by emitting electrons) into potentially carcinogenic “transient hormone” metabolites. One of these substances is vitamin C. A powerful electron donor, this vitamin has the ability to contribute electrons to resurrect the form and function of estradiol (estrogen; E2), progesterone, testosterone, for instance. [2] In tandem with foods that are able to support the function of glands, such as the ovaries, vitamin C may represent an excellent complement or alternative to hormone replacement therapy.

Cardiac Cell Regeneration – Not too long ago, it was believed that cardiac tissue was uniquely incapable of being regenerated. A new, but rapidly growing body of experimental research now indicates that this is simply not true, and there is a class of heart-tissue regenerating compounds known as neocardiogenic substances. Neocardiogenic substances are able to stimulate the formation of cardiac progenitor cells which can differentiate into healthy heart tissue, and they include the following:

Resveratrol
    Siberian Ginseng (Eleuthero)
    Red Wine Extract
    Geum Japonicum
    N-acetyl-cysteine

Another remarkable example of cardiac cell regeneration is through what is known as fetomaternal trafficking of stem cells through the placenta. In a recent article we discussed the amazing process known as “fetal microchimerism” by which the fetus contributes stem cells to the mother which are capable of regenerating her damaged heart cells, and possibly a wide range of other cell types.

Cartilage/Joint/Spine Regeneration – Curcumin and resveratrol have been shown to improve recovery from spinal cord injury. Over a dozen other natural compounds hold promise in this area, which can be viewed on our Spinal Cord Injury page. As far as degenerative joint disease, i.e. osteoarthritis, there are a broad range of potentially regenerative substances, with 50 listed on our osteoarthritis research page.

Ultimately, regenerative medicine threatens to undermine the very economic infrastructure that props up the modern, drug-based and quite candidly degenerative medical system. Symptom suppression is profitable because it guarantees both the perpetuation of the original underlying disease, and the generation of an ever-expanding array of additional, treatment-induced symptoms.

This is the non-sustainable, infinite growth model which shares features characteristic of the process of cancer itself – a model, which by its very nature, is doomed to fail and eventually collapse. Cultivating diets, lifestyles and attitudes conducive to bodily regeneration can interrupt this pathological circuit, and help us to attain the bodily freedom that is a precondition for the liberation of the human soul and spirit, as well.

[1] NT-020, a natural therapeutic approach to optimize spatial memory performance and increase neural progenitor cell proliferation and decrease inflammation in the aged rat. Rejuvenation Res. 2010 Jun 29. Epub 2010 Jun 29. PMID: 20586644

[2] Photo-induced regeneration of hormones by electron transfer processes: Potential biological and medical consequences. Radiat Phys Chem Oxf Engl 1993. Updated 2011 Aug ;80(8):890-894. PMID: 21814301

http://www.greenmedinfo.com/blog/6-bodily-tissues-can-be-regenerated-through-nutrition

Lievergezond
    Participant

Lievergezond
    Participant

your body is by nature designed to move toward health, and away from disease.

But to do so you need to provide it with the right lifestyle ingredients it needs to heal and thrive. And drugs are not on that list. The simple truth is, most disease is rooted in poor nutrition and lack of physical activity.

Unfortunately, most physicians are taught very little about the use of food for healing when they’re in medical school, and many never take the time to learn even the most basic nutritional principles.

This is why most conventional doctors cannot guide you in nutritional healing, and why many are outright suspicious about claims that food can heal.

Exercise is another critical component of health, and studies have shown exercise to be as effective a treatment as many drugs.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/08/23/effortless-healing-guidelines.aspx?e_cid=20150823Z1_DNL_art_1&utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20150823Z1&et_cid=DM83688&et_rid=1086128045

Lievergezond
    Participant

We hadden tot op heden de geneeskunde verregaand wereld-aanschouwelijk-theologisch en wel joods-christelijk, als strijd van het boze met het goede, het ziek-makende met het gezond-houdende gezien.
    We zagen de zogenaamde “ziekten” als defecten van de natuur, als insufficiëntie van organen, ook als een straf van God.
    We spraken daarom van “boosaardige groei” en “goedaardige groei”.
    We stelden ons voor, dat kankercellen en microben legers van het boze of van het boosaardige waren, die we met een leger van goedaardigen (bv. het immuunsysteem) moesten bestrijden.
    En dat met behulp van goede artsen en vele goede medicamenten, operaties, bestralingen enz.
    We geloofden zelfs, dat we de duivel moesten uitdrijven of exorceren, de kanker met de ergste celgiften (chemo) moesten bestrijden.
    De geneeskunde was het slachtoffer geworden van een grote misvatting.

https://www.scribd.com/doc/124759064/37/Hersentumor p. 24

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.