hoe denken jullie over roggenbrood?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid hoe denken jullie over roggenbrood?

Dit onderwerp bevat 70 reacties, heeft 24 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Jokejoke 2 jaren, 3 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 71)
  • Auteur

zizou789
    Participant

hoe denken jullie over roggenbrood! mijn gevoel zegt dat hier niet zoveel problemen

mee zijn. ik eet nu af en toe basmati rijst, en zure boskoop appelen,

maar wil dit ook af en toe gaan afwisselen roggenbrood!

zizou789

Ufo
    Participant

In mijn optiek beter dan volkorenbrood, en onnoemelijk veel beter dan ontbijtkoek.

Dus, wat mij betreft: eet smakelijk!

Wรจl besmeren met biologische roomboter, en daarna…leef je uit!

Micave
    Participant

Ook in roggebrood zitten gluten toch? In dat geval moet je eerst zeker weten of je niet overgevoelig bent voor gluten. Intoleranties uiten zich op vele manieren.

Tanja
    Participant

Ik vind dat hele donkerbruine roggebrood ook lekker af en toe, moet je wel zoeken naar eentje waar er geen tarwe aan is toegevoegd. En inderdaad zit er ook gluten in.

autumn
    Participant

Binnen de granen die gluten bevatten is rogge naast spelt en wellicht ook andere oergranen de beste keus. Maar zoals ik hier op het forum lees behoren granen niet tot de ideale voeding voor ons.

En essenenbrood in de variant rogge? Daar zit toch maar een minieme hoeveelheid gluten in?

cham
    Participant

Het is idd een beter dan volkorenbrood maar waarom iets toevoegen

wat niets toevoegd?!

Anoniem

Sinds 2 maanden eet ik nu ook dagelijks roggebrood en zuurdesembrood…. ik ben eindelijk een paar kilo aangekomen, mijn uitslag in me gezicht is compleet verdwenen en ik heb meer kleur in mijn gezicht gekregen…..

Tot nu toe heb ik er best veel baat bij… straks met de lente/zomer zal ik wel weer minderen maar het is echt wel fijn eten tijdens de wintermaanden!

@cham

Voor mij voegt het wel degelijk iets toe….

cham
    Participant

Dat is mooi om te horen Caveman86.

Dit effect heb je niet met glutenvrije granen?

Anoniem

Ik eet verders geen granen dan alleen roggebrood of zuurdesembrood…

verder eet ik wel wat gluten vrije produkten maar ook niet al te veel… dus om eerlijk te zijn heb ik geen idee hoe ik me voel als ik glutenvrij brood zou eten.

Merk wel dat me ontlasting echt helemaal top is geworden… toch apart als er zo slecht wordt gepraat over rogge of zuurdesem, ik ervaar tot nu toe het tegenovergestelde

Anoniem

Weston Price beschrijft een Zwitsers volk dat vnl leeft van roggebrood en melkproducten, dus het moet kunnen om daar gezond mee te blijven.

Anoniem

@jenneke

Precies, dat dacht ik dus ook al…. ik merk echt dat ik me nu een stuk lekkerder in me lijf voel sinds ik rogge en zuurdesem eet, misschien heeft mijn lichaam wel genetisch een voorkeur voor dit soort produkten?! ๐Ÿ˜› De ene kan er absoluut niet tegen en de ander gaat er juist goed op. Kijken hoe ik me over een half jaar nog steeds zo voel ๐Ÿ˜‰

Anoniem

Misschien heb je Zwitserse genen, of een Zwitserse darmflora? ๐Ÿ˜‰

Ik helaas niet! Heerlijk, roggebrood, maar dat gaat niet goed in mijn ingewanden.

E123
    Participant
    Quote:
    En essenenbrood in de variant rogge? Daar zit toch maar een minieme hoeveelheid gluten in?

Klopt, tijdens het kiemen worden gluten en ook fytinezuren afgebroken. Ik ken het essenenbrood alleen in de tarwe en spelt variant, maar Rogge schijnt nog vele malen beter te zijn.

Anoniem

In de natuurwinkel hier in de buurt werd het roggekiembrood niet verkocht, volgens de verkoopster was het erg zoet… Toch nog eens bij een andere biologische winkel vragen, ik ben wel benieuwd hoe het smaakt. En ik ben ook wel weer eens toe aan iets broodachtigs.

Hoe snijden jullie het kiembrood eigenlijk? Het wordt bij mij een puinhoop, halverwege zit het mes vastgeplakt en dan breek ik er maar een stuk af. Ik zou er liever boterhammen van snijden, dan kunnen ze in de rooster, lijkt me lekker.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 71)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.