Hart (vlees)

Dit onderwerp bevat 47 reacties, heeft 9 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Simmentaler 3 jaren, 2 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)
  • Auteur

Alexandra
    Participant

Ik heb afgelopen weekend een stoofpot gemaakt van hertenstoofvlees en hart. Volgens mij is het het stoofvlees tot draadjes gekookt en zijn de stukken vlees die ik in de stoof zie hart. De smaak is echt prima! En er zat flink wat vet rondom het hart. Ook helemaal goed dus. Maar nu vroeg ik me af, heeft het eten van hart nog voordelen? Het zal goed zijn voor je hart, maar daar ervaar ik geen problemen mee. Heeft het nog bijkomende voorldelen zoals dat lever een hoog vitamine C gehalte heeft?

Het hart kost 4 euro. Ik zal er vaker een stoofpot van maken! Erg lekker en meer dan betaalbaar 😀

Webmaster
    Participant

Hart is een prima stukje vlees. Ik heb laatst genoten van een stoofpot van runderhart die Hjalmar had gemaakt in het restaurant (De Waard in Kekerdom). Ik ga het ook vaker eten!

Mike

Tanja
    Participant

Volgens mij zat er Q10 in hart, verder lees ik vit B, ijzer en vit C, indanks dat het op spiervlees lijkt heeft het de voedingsstoffen van orgaanvlees. Ik doe het vaker door m’n stoofpotje, lamshart is ook lekker.

zizou789
    Participant

waar halen jullie dat ? ik kan het hier in den haag niet vinden!

ik wil ook wel eens ander orgaanvlees proberen, dan alleen lever!

Tanja
    Participant

Daar waar je je vlees haalt vragen.

Anoniem

Ik heb onlangs wat vlees besteld bij een voor mij nieuwe biologische boer.

Nu heb ik meteen om de lever, botten, hart, nier en niervet gevraagd.

De lever en botten waren geen probleem maar hij mocht mij het hart, nieren en niervet niet leveren i.v.m. ‘regelgeving’.

Weet iemand waar dat op kan slaan?

Ik ga hem morgen even bellen om te vragen hoe dat precies zit maar misschien weet een van jullie iets?

Het zijn 100% gras gevoerde koeien uit een natuurgebied.

Alexandra
    Participant

Ik krijg inderdaad ook de nieren niet van de koeien. Maar wel van herten, een andere boer. Hart heb ik nog niet van de koe gevraagd. Ik zal het binnenkort eens vragen.

edwin
    Participant

@zizou789.

Hoeve Biesland verkoopt orgaanvlees. De laatste keer dat ik lever kocht was er ook hart en long te koop.

Tanja
    Participant

Bij Hoeve Biesland wordt heerlijk lamshart verkocht, helaas heeft de boer/in er laatst een heleboel weggegooid, omdat ze te lang lagen. Er zijn toch best wat mensen die daar hun melk en vlees halen van dit forum? Geef het desnoods aan je kat, maar laat het niet weggegooid worden mensen, zonde!

Anoniem
    Quote:
    De lever en botten waren geen probleem maar hij mocht mij het hart, nieren en niervet niet leveren i.v.m. ‘regelgeving’.

Weet iemand waar dat op kan slaan?

Niemand een idee?

Anoniem

Hart van rund of lam wordt bij slagers vaak als diervoeding verkocht, fijngesneden in hapklare brokken en diepgevroren…

Tanja
    Participant

Nee Pike, geen idee. Misschien staat het hier tussen:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0031141/geldigheidsdatum_03-05-2013

ik las wel iets mbt gewichtsvaststelling dat nier en vet eruit moet, maar waarom het dan niet mag worden verkocht. Ik hoorde van mijn boer dat ze moeten betalen om het vet weg te mogen gooien…

Anoniem

Ik snap er niets van, bij een andere boer haal ik altijd na het slachten het niervet plus nieren en hart op voor een prikkie!

Wordt mij nu misschien door de neus geboord door vermeende ‘regelgeving’ 😈

Ik kom tijdens het slachten gewoon even langs met een (water)pistool schreeuwende:

“Je hart en nier hier! Of je leven!” 8)

Tanja
    Participant

Kun je bij die andere boer niet meer terecht?

Moet je gewoon doen: “Dit is een slachtafval overval!”

Anoniem

Ja ik kan bij die andere boer ook nog wel terecht maar dat is maar eens in de zoveel tijd en een hart of nier van een koe is niet zo groot dus die zijn zo op.

De vorige keer waren het hart, niervet en nieren die ik kwam afhalen gestolen in het slachthuis! 👿

Kon ik alleen botten en lever mee naar huis nemen. Er is ook altijd wat..

Quote:
    Moet je gewoon doen: “Dit is een slachtafval overval!”

Ja doe ik dat, om misverstanden te voorkomen… 😉 :mrgreen:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.